رییس ایران خودرو پاسخ می دهد؛چرا با کره قابل مقایسه نیستیم؟
به گزارش فرارو به نقل از ایکوپرس، جواد نجم الدین در دیدار مدیرعامل فارس با وی گفت: تا سال گذشته صنعت خودروي ايران در مرتبه سيزدهم جهان و ايران خودرو در مرتبه شانزدهم خودروسازان جهاني قرار داشت كه قابل توجه و در معادلات كشور بسيار موثر است.
نجم الدين بر نقش اين صنعت به عنوان لوكوموتيو صنايع تاكيد كرد و گفت: خودروسازي 60 صنعت ديگر مانند ماشين كاري، پليمر، نساجي، شيشه، الومينيوم و مس را به دنبال خود مي كشد و همه اين ها بايد كاركنند تا محصول آن ها در خودرو متجلي شود.
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو، خدمات پس از فروش را از كسب و كارهايي دانست كه نتيجه فعاليت صنعت خودروسازي است و گفت: ايران خودرو 800 نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش دارد كه نقش بسيار بزرگي در كشور دارند.
وي به اشتغال زایی بالای صنعت خودروي کشور اشاره کرد و اظهار داشت : به ازای تولید هر خودرو سه شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود .
نجم الدين برخورداري از زنجيره ارزشي بزرگ را ديگر ويژگي صنعت خودروسازي دانست كه در صورت توقف در فعاليت هر يك از اعضاي آن، ساير بخش هاي آن نيز متوقف مي شود. لذا دولت ها از آن حمايت مي كنند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: نکته دیگر مسئله حمایت کشورها از صنعت خودروسازیشان است. مثلا در آمریکا دولت سهام جنرال موتورز را 160 میلیارد دلار خرید تا این صنعت دچار ورشکستگی نشود، اساساً یکی از شعارهای اوباما در انتخابات، خودرو بود با این مضمون که: "اسامهمرده، جنرال موتورز زنده است" .
وي به وضع تعرفه واردات بر خودرو در چین و کمکهای فرانسه و آلمان به صنایع خودروسازیشان نیز اشاره کرد و افزود: گفته میشود چرا 50 سال است خودروسازی میکنیم اما با کره قابل مقایسه نیستیم.
نجمالدین در پاسخ به این سوال اظهار داشت: ما عملا تا سال 57 فقط مونتاژ کننده بودیم از سال 60 به بعد نیز صنعت خودرو در خدمت جنگ بود.از سال 70 مجلس قانون حمایت از صنعت خودرو را تصویب کرد و ما از آن زمان عملا صنعت خودرو داریم، وارد مرحله طراحی صادرات و خدمات پس از فروش شدیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو افزود: در ایران صنعت قطعه سازی نداشتیم و 10 سال طول کشید که دانش فنی به قطعهسازان منتقل شد تا به محض دادن نقشه، قطعه ساز ظرف دو ماه قطعه را به شما تحویل دهد.
نجمالدین ادامه داد: با تولید سمند ما توانستیم صنعت خودرو را پیشرفت دهیم. مرحله بعد طراحی موتور بود و موتورملی EF7 را طراحی کردیم که مالکیت آن را داریم و میتوانیم هر تغییری در آن بدهیم.
به گفته نجمالدین صادرات مرحله بعدی خودروساز شدن ایران بوده است و اکنون صنعت خودروی ایران به 30 تا 40 کشور صادرات دارد.
وي افزايش قيمت مواد اوليه، هزينه هاي عملياتي و هزينه هاي مالي را مهم ترين چالش هاي خودروسازي كشور دانست و گفت: با وجود اين مشكلات، ايران خودرو برنامه هاي توسعه محصول را متوقف نكرد، بلكه رانا را به بازار عرضه كرد كه تا هفته گذشته روزي 200 دستگاه توليد شد، اما برنامه افزايش اين تعداد به 300 دستگاه به اجرا نهاده شده است.
درادامه این نشست حمیدرضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو با اشاره به چالش های پیش روی صنعت خودروی کشور گفت : از سال 76 تا 90 شاخص بهاي كالاي مصرفي خانوار و نرخ تورم هفت برابر شده، ولي قيمت خودرو ثابت مانده و امسال بين 20 تا 25 درصد افزايش قيمت داده شد.
وی مواد، مونتاژ و هزينه هاي مالي را به ترتيب تشكيل دهنده 75 درصد، 17 درصد و هشت درصد از قيمت تمام شده خودرو دانست و گفت: هر گونه افزايش در اين هزينه ها در افزايش قيمت خودرو نتيجه مي دهد.
معاون استراتژی ایران خودرو افزود: در مقابل تشديد فشارها، تلاش گسترده از اواخر سال گذشته روي صادرات شكل گرفت كه در نتيجه آن امسال صادرات ايران خودرو از نظر تعداد70 درصد و ازنظر ارزش 29 درصد افزايش يافت و صادرات تنها منبع ارز مورد نياز ايران خودرو در پنج ماه اخير بوده است.