ترنج موبایل
کد خبر: ۱۵۱۳۰۷

واكنش بانك مركزي به درخواست شوراي رقابت

«تيكي تاكا» با قيمت خودرو

حالا يكبار ديگر كلاف تعيين قيمت در هم پيچيده است. «تيكي تاكاي» شوراي رقابت و بانك مركزي در مقابل دروازه بسته خودروسازان بيش از پيش براي مصرف كنندگان خسته كننده شده است. ركود بازار خودرو نشان مي دهد كه آنها اميدي به نتيجه اين بازي ندارند.

تبلیغات
تبلیغات
فرارو- مشكل اصلي صنعت خودرو حمايت هاي دولتي و انحصار است. اين را پژويان -رئيس شوراي رقابت- با تاكيد بر سابقه چهل ساله اش در استادي اقتصاد مي گويد. وي معتقد است كه دولتي شدن صنعت خودرو آن را از ريل خارج كرده و چندين سال زمان مي برد تا شوراي رقابت آن را دوباره به ريل برگرداند.

به گزارش فرارو، انتقادات پژويان به صنعت خودروسازي در حالي بيان مي شود كه وي در مكاتبه اي فوري با بانك مركزي خواستار بررسي نوع ارز دريافتي خودروسازان شده است. خودروسازان اخیرا ادعا کرده‌اند ارز مبادله‌ای نگرفته‌اند و نیازهای خود را به وسیله ارز آزاد تامین کرده‌اند. اين در حالي است كه وزير صنعت اين ادعا را رد كرده است. دريافت يا عدم‌دريافت ارز مبادله‌اي توسط خودروسازان موضوعي است كه مي‌تواند تاثير زيادي بر تعيين قيمت خودرو داشته باشد.

اما علیرضا مقتدایی مدیر کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در واكنش به در خواست پژويان گفته است كه بانک مرکزی فقط شاخص ‌های مرتبط برای محاسبه نرخ تورم بخشی خودروها را به شواری رقابت اعلام می‌کند. به گفته وي همه شاخص‌های مربوطه را به شورای رقابت اعلام شده و آن‌ها باید این نرخ را محاسبه و اعلام کنند. بر اساس اعلام بانك مركزي نرخ تورم خودروهاي با ارزبري بالا بین 52 تا 60 درصد است.

گویا خودروسازان و اعضای شورای رقابت بر سر این اعداد توافق ندارند و با گذشت بیش از یک هفته از اعلام این نرخ، هنوز قیمت خودروهای باقیمانده تعیین نشده است. محمد علي مددي يكي از اعضاي شوراي رقابت در خصوص اختلاف بر سر واقعي بودن نرخ تورم بخشي گفته است كه مافياي صنعت خودرو از اعلام قيمت جلوگيري مي كنند. وي اظهار اميدواري كرد كه با اعلام تورم بخشي، قيمت خودروها بين 10 تا 20 درصد كاهش يابد.

داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران اما معتقد است ‌کسانی که خواهان کاهش بیشتر قیمت خودروهای داخلی هستند خواسته یا ناخواسته صنعت خودرو را به تعطیلی می‌کشانند. با ادامه یافتن این وضعیت پیش‌بینی می‌کنیم که تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته حداقل 50 درصد کاهش یابد به‌گونه‌ای که تولید صنعت خودرو از یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 90 به حدود 400 هزار در سال جاری دستگاه خواهد رسید.

حالا يكبار ديگر كلاف تعيين قيمت در هم پيچيده است. «تيكي تاكاي» شوراي رقابت و بانك مركزي در مقابل دروازه بسته خودروسازان بيش از پيش براي مصرف كنندگان خسته كننده شده است. ركود بازار خودرو نشان مي دهد كه آنها اميدي به نتيجه اين بازي ندارند.
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات

نظرات بینندگان

(۱۰ نظر)
تبلیغات
تبلیغات
خط داغ
تبلیغات
تبلیغات