bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۰۹۳۶

«منصوره اتحادیه» بستری شد

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۲
منصوره اتحادیه - ناشر، پژوهشگر تاریخ و مدرس دانشگاه - صبح امروز (شنبه) بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان بستری شد.

به گزارش ایسنا، منصوره اتحادیه، ناشر، پژوهشگر تاریخ و مدرس دانشگاه، صبح امروز (شنبه - نهم شهریورماه) بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان بستری شد.

منصوره اتحادیه هشتم اسفندماه 1312 در خانواده‌ای که از طرف پدر به تجار آذربایجان و از مادر به خاندان قاجار می‌رسید، به دنیا آمد. یادگیری و آموزش را از پنج سالگی آغاز کرد و در سال‌های نخستین جنگ جهانی دوم با معلم سرخانه، تحصیل را دنبال کرد.

مدرسه کیهان، ژاندارک و انوشیروان دادگر از مدارسی بودند که ایشان در آنجا درس خواند. دوره متوسطه خود را در انگلستان و تحصیلات عالی دانشگاهی را با انتخاب رشته تاریخ در اسکاتلند گذراند.

او در سال 1335 موفق به اخذ درجه فوق لیسانس از دانشگاه ادینبورگ شد و به دنبال آن در دانشگاه تهران با سمت مربی استخدام شد. در سال های 56 تا 59 به پیشنهاد دکتر عباس زریاب خویی، رئیس وقت گروه تاریخ دانشگاه تهران، برای گذراندن دوره دکتری عازم اسکاتلند شد و موفق به دریافت دکترای تاریخ از دانشگاه ادینبورگ گردید. رساله دکتری اتحادیه درباره «احزاب سیاسی در دوره مشروطیت» بود.

منصوره اتحادیه پس از اخذ مدرک دکتری و بازگشت به ایران در دانشگاه تهران، تاریخ قاجاریه، جنبش‌های یک‌صد سال اخیر و تاریخ خاورمیانه تدریس می‌کرد. وی پس از سه دهه تحقیق و پژوهش در سال 1378 از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بازنشسته شد، اما همچنان به کار تدریس ادامه می‌دهد. اتحادیه در سال 1362 نشر تاریخ ایران را تاسیس کرد که تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

قرار بود ساعت 16 عصر امروز (شنبه - نهم شهریورماه) منصوره اتحادیه در نشست تخصصی با عنوان «رویداد و رخداد در رمان تاریخی» در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان شرکت کند که با بستری شدنش در بیمارستان، برنامه این حضور لغو شد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو