پژو ایران را تهدید کرد
بازار ایران را به بهانه تحریم ترک کردند که هیچ، تهدید هم میکنند. پژو که سهم بالایی از بازار خودروی ایران را در دست داشت، درست در شرایطی که تنگناهای اقتصادی جهان به بهانه تهدیدآمیزخواندن توان هستهای ایران افزون میشد، به دستور همتای آمریکایی خود جنرالموتورز، بازار را بیتوجه به تعهدات خود ترک کرد.
حالا هم که خودروسازان ایرانی رغبتی برای حضور این شرکت فرانسوی به ایران نشان نمیدهند، خط و نشان میکشد. اخیرا یک پایگاه فرانسوی مدعی شد شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بیپایان با ایران به ستوه آمده و این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا ١٤ روز آینده پرونده مذاکرات را علنی کند.
پایگاه فرانسویزبان چلنج در گزارشی نوشت: شرکت پژو سیتروئن به طور رسمی مواضع و وضع مذاکرات را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع شرکت پژو میخواهد به رجزخوانیها و حتی اقدامات تحریکآمیز ایران پایان دهد. یا رومی رومی، یا زنگی زنگی. درواقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است. پژو سیتروئن بهویژه با ایرانخودرو، بزرگترین گروه خودروسازی ایرانی که شراکتی ٣٥ساله با آن دارد، مذاکره میکند.
تابستان گذشته، کارلو تاوارس، رئیس پژو سیتروئن، به ما گفت: «من مشکلات را مشاهده میکنم. به ما حمله میشود چون (ایران را) ترک کردیم. مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات منتشر میشود». ژان کریستوف کمار، مسئول منطقهای پژو، با هدف تلاش برای مذاکره برای تولید پژو ٢٠٨، که در سال ٢٠١٢ در فرانسه روانه بازار شد، بهطورمرتب به ایران سفر میکند. وی همچنین تولید پژو ٣٠١ را که آن هم در سال ٢٠١٢ وارد بازار شد، به ایران پیشنهاد داده است. پژو سیتروئن پیشنهاد تأسیس یک شرکت مشترک به صورت ٥٠-٥٠ را مطرح کرده است. این طرح کلیدی، این شرکت را مرکز تولید برای ایران و کل منطقه از جمله روسیه خواهد کرد. پژو سیتروئن در اوایل سال ٢٠١٢ بهطور ناگهانی به دستور متحد آمریکاییاش جنرالموتورز از بازار ایران خارج شد. جنرالموتورز درخواست کرده بود که پژو سیتروئن فورا خود را با خطمشی سیاسی واشنگتن در قبال ایران تطابق دهد. این چیزی است که ایرانیها نبخشیدهاند. اوضاع به حدی پیچیده است که هرچند پژو سیتروئن به صورت رسمی هیچ قطعهای را از سه سال پیش برای ایرانخودرو تأمین نکرده است، این شرکت، بدون گواهینامه، همچنان به تولید پژو ٢٠٦ و ٤٠٥ در نزدیک تهران ادامه میدهد. پژو ٤٠٥ از مدتها قبل تقریبا بهطورکامل و بیشتر قطعات ٢٠٦ در ایران تولید میشود.
یک کارشناس میگوید: «قطعات این خودروها بلافاصله و بهراحتی با قطعات تقلبی ساخت چین جایگزین شد». بهاینترتیب است که ایران خودرو همچنان به تولید و فروش پژوهایی ادامه میدهد که پژوهای واقعی نیستند. سال گذشته ٣١٨ هزار و ٧٠٠ دستگاه خودرو با نشان پژو در ایران تولید شد و بهاینترتیب، براساس اعلام انجمن خودروسازان ایران جایگاه اول تولید را در این کشور به خود اختصاص داده است. در سال ٢٠١٤، ٩٠٠ هزار دستگاه خودرو روانه بازار ایران شد.
درحالیکه پژو سیتروئن برای بازگشت به ایران وارد مذاکرات سختی با این کشور شده است، رنو نیز بیکار ننشسته است. این شرکت فرانسوی هرگز ارسال قطعات تندر و نوع پیکاپ آن به ایران را متوقف نکرد.
ژروم استول، معاون بازرگانی مدیرکل رنو، در نمایشگاه فرانکفورت که در اواسط ماه سپتامبر برگزار شد، به چلنج گفت: ما در اواخر سال، تولید سندرو را در ایران شروع خواهیم کرد. ایران حتی برای رنو به اولویت تبدیل شده است. وی افزود: امیدواریم در ایران در پایان دهه جاری میلادی، چهارصدهزار دستگاه بفروشیم.
به این ترتیب، ایران در کنار فرانسه و چین، سومین بازار بزرگ رنو خواهد بود. در این راستا، خودرو رنو Kwid بسیار ارزانقیمت که بهار گذشته در هند معرفی شد، نقشی مهم ایفا خواهد کرد. رنو در سال گذشته ٣٤ هزار دستگاه خودرو را روانه بازار ایران کرد. رنو شرکتی مشترک در ایران دارد که از سال ٢٠٠٣ فعال است و ٥١ درصد سهام آن را در اختیار دارد. ایران یکی از کشورهایی است که خودروهای فرانسوی در آن بازار خوبی دارند.