دیدگاه متکلمان در خصوص برهان حدوث درست نیست
حجتالاسلام خسروپناه معتقد است دیدگاه متکلمان در خصوص برهان حدوث درست نیست، زیرا زمان و حرکت اولی مسبوق به زمان دیگری نیست.
به گزارش ایکنا:
مراد از برهان حدوثی، برهانی است که متکلمین برای اثبات خداوند به کار میبرند. ساختار کلی اکثر تقریرهایی که از این برهان انجام شده است دو اصل دارد: اصل اول وجود چیزی است که از زمانی شروع میشود و ثابت نیست. از این شروع و تغییر به حدوث زمانی تعبیر میشود. اصل دوم میگوید که هر امر حادثی به عاملی از که خود حادث نباشد نیازمند است تا وجود داشته باشد.
اشکالی که فلاسفه میگیرند این است که نمیتوان برای زمان قائل به آغاز شد از این رو برهان حدوث زمانی باطل خواهد بود. فلاسفه حدوث را ذاتی میدانند و از این طریق به اصلاح برهان میپردازند.