برنامه اصولگرایان برای مجلس یازدهم چیست؟
مجلس یازدهم و وعدههای انتخاباتی اصولگرایان

اغلب نامزدهای طیفهای مختلف اصولگرا بر این نظر هستند که مجلس یازدهم باید متفاوت از مجلس دهم و متمایز از آن باشد.مجلس یازدهم از نظر اصولگرایان باید در شرایط تحریم و فشار حداکثری به پیدا کردن و تقویت روزنههایی برای گذر از این شرایط سخت بیاندیشد. مجلسی کارآمد و شفاف که درآخرین روزهای بهمن ۱۳۹۸، وعدهاش را اصولگرایان میدهند. اما اینکه مجلس یازدهم چقدر به وعدههای این روزهای اصولگرایان پایبند باشد معلوم نیست و گذر ایام آن را روشن خواهد کرد.
به گزارش فرارو، اصولگرایان بارها با اشاره به مجلس دهم اظهار کردند مجلس دیگر در رأس امور نیست و حتی کسی، چون محمود بهمنی به صراحت گفت: «مجلس در این دوره از رأس امور بودن افتاد.»
در مقابل، تصویری که این جریان سیاسی از مجلس یازدهم به عنوان مجلس مطلوب ترسیم میکند مجلسی است کارآمد که چنانچه الیاس نادران در مناظره با محمود صادقی اظهار کرده است از مهمترین ویژگیهایش، نظارت بر نهادها و نواختن نهادها و رد و برکناری مسئولین ناکارآمد است.
شرط چنین مجلسی نیز از سوی فعالان اصولگرا حضور نیروهای انقلابی، جوان و متخصص اعلام شده است که وکیل الدوله نباشند و حتما از این منظر فهرستهای اصولگرایان نمود عینی این معیارها است و مجلس دهم نیز فاقد آن.
چنانچه مصطفی میرسلیم در انتقاد از نمایندگان مجلس دهم میگوید: «بسیاری از نمایندگان مجلس دهم با دولتمردان زد و بند داشتند و عملاً با دولت مماشات کردند.»
با توجه به رویکرد انتقادی اصولگرایان به مجلس باید دید آنان چه برنامهای برای مجلس یازدهم دارند و چگونه میخواهند مجلس را به رأس امور برگردانند.
برای پاسخ به این پرسش با تعداد زیادی از نامزدهای اصولگرا تماس گرفته شد که یا اصلاً جوابگو نبودند و گاه مانند علیرضا زاکانی مشغول سخنرانی بودند و ما را به اظهارات او در سایتهای خبری در این باره ارجاع دادند یا چون وحید یامینپور به کانال تلگرامیاش که به گفته نزدیکانش، او حتی به درخواست مصاحبه خبرگزاری فارس نیز جواب رد داده بود که هر چه میخواهید درون پرسش و پاسخ کانال تلگرامیام هست. یا همچون وحید اشتری چندین بار تماس و وعده برای گفتگو، آخر به یک مکالمه قطع شده کوتاه انجامید که شاید این هم از موهبتهای شلوغی دم انتخابات است.
در این میان کسانی، چون محسن پیرهادی و مجید متقیفر که سخنگویان شورای ائتلاف و جبهه پایداری هستند نیز قابل دسترس نبودند. به ویژه تلاشها برای گفتگو با پیرهادی هیچگاه جوابی نگرفته است. حتی به گزارش خبرآنلاین پیرهادی در دسترس و پاسخگو نیست.
همین امر این پرسش را ایجاد میکند چگونه چنین افرادی که در مقام سخنگویی یک تشکل از ارتباط با رسانه گریزان هستند و خود را پاسخگو نمیدانند یا چون حمید رسایی از صحبت با رسانههای خاص ابا دارند فردای پیروزی به عهد نمایندگی خود که قرار است طبق قانون اساسی عموم مردم را نمایندگی کنند نه یک گروه خاص، وفادار باشند و شعارهای دوران انتخابات را به فراموشی نسپارند.
با این حال، آنان همچنان به عنوان منتقد مجلس دهم ظاهر میشوند و بر این مسیر استوار به پیش میروند و تکرار کلیدواژه کارآمدی مجلس به مهمترین محور اظهارات آنان بدل شده است. کلیدواژهای که طعنه به مجلس دهم میزند که به گفته ناصر موسوی لارگانی حتی دو بار از سوی رهبر انقلاب توبیخ شده است، اما چگونگی رسیدن به این کارآمدی خود مسئلهای بحث انگیز است. چرا که هر جریان کلید کارآمدی را در جایی میجوید که دیگری آن را برنمیتابد و حتی آن را موجب زحمت و دردسر میداند.
برنامه مجلس یازدهم
این در حالی است که اغلب نامزدهای طیفهای مختلف اصولگرا بر این نظر هستند که مجلس یازدهم باید متفاوت از مجلس دهم و متمایز از آن باشد. چنانچه وحید اشتری نامزد عدالتخواه، مسیر مجلس یازدهم را نه تنها متمایز از مجلس دهم بلکه ادوار مجلس برشمرد که او مجموعه ساختارهای موجود و ادوار مجلس را معیوب میداند و این آسیب را محدود به مجلس دهم نمیکند.
در این میان برخی، چون حسین کنعانیمقدم از فعالان اصولگرا بر این نظر هستند که جریان اصولگرایی در انتخابات پبش رو هیچ گفتمان خاصی برای مردم ندارد. از نظر او، اصولگرایان هنوز گفتمان قالبی را پیدا نکردند. آنها باید اول برنامه بدهند و این لیستها باید به پشتوانه یک برنامه قابل قبول باشد تا بتواند مخاطب را اقناع کند.
اما ابوالفضل عمویی یکی از سی نامزد نهایی شورای ائتلاف در فهرست ایران سربلند، در این باره نظر متفاوتی دارد. به گفته او مجموعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سعی کرده است در دو سالی که برای انتخابات فعالیت میکند مسیر جدیدی برای رسیدن به مجلسی کارآمد و قوی طی کند. مسیری که مرحله اول آن از ایده جوانگرایی میگذشت و به تخصصی بودن، نشاط و فعال بودن مجلس کمک میکرد و از پایین به بالا، نامزدها را انتخاب میکرد.
از این منظر اولویت این بود که شأن و جایگاه مجلس، از طریق تقویت مکانیسمهای داخل مجلس افزایش یابد که آن هم با استفاده از نیروهای متخصص و جوان و چهرههای شناخته شده و بالا بردن شأن کارشناسی مجلس محقق میشود.
فرایند اصلاح قانونگذاری
حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران ایران اسلامی و عضو جبهه پیشرفت رفاه و عدالت که فهرست «مجلس مردم» را برای انتخابات مجلس ارائه کرده است؛ نیز در گفتگو با فرارو درباره زمینههای مغفول مانده حوزه قانونگذاری در مجلس گفت: «قانون به اندازه کافی برای اداره کشور موجود است. حتی آنقدر قانون اضافه داریم که باید با یک اقدام انقلابی و با یک گروه مشاور و متخصص یک پروژه تحقیقاتی و اجرایی «تنقیح قوانین» صورت دهیم تا با این کار بسیاری از قوانین اضافی و موازی حذف شوند تا مردم از شر قوانین مزاحم نجات یابند.»
با این حال، او یکی از برنامههای مهم جبهه پیشرفت و رفاه و عدالت را احیای قوانین حقوق شهروندی میداند که عدم اجرایی شدن آن باعث بی عدالتی گسترده و توسعه آسیبهای اجتماعی شده است.
اما گروه دیگر از اصولگرایان که البته خود از منتقدین دستهبندیهای چپ و راست هستند و سر به مهر عدالتخواهی دارند مشکل را تنها مجلس دهم نمیدانند. چنانچه اشتری میگوید مشکل رویهای است که طی این سالها شکل گرفته است.
از این منظر، یکی از اولویتهای اصلی که مجلس یازدهم در حوزه قانونگذاری باید پی گیرد مسئله مبارزه با فساد آن هم از طریق اصلاح قوانینی است که زمینه و گلوگاه فساد شدند.
اقدام دیگر نیز از سوی این گروه، هماهنگسازی قوانین است. توکلی در این باره به فرارو گفت: «در شرایط گوناگون در موضوعات مختلف، الزاماتی ایجاد شد و چون مجلس فاقد حافظه تاریخی در نظام قانونگذاری است موجب شکلگیری قوانین متضاد و متباینی هستیم که اینها باید به نحوی در دستور کار جدی مجلس قرار بگیرد.»
از نگاه عدالتخواهان همچنین مجلس یازدهم باید به بررسی خلاقیتها و ایدههای علمی و عملی کشور از طریق مشوت عالمانه و آگاهانه با نخبگان کشور بپردازد. البته نه همه نخبگان بلکه «نخبگانی که عقلانیت تأسیسی دارند و میتوانند راه حلهای عقلانی و درست پیشنهاد بدهند. نه نخبگانی که به شیوههای فرمی تنها توانستند عناوینی را کسب کنند.»
تقویت وجه نظارتی
از این منظر مسیر اصلاح این نهادها از تحقیق و تفحص میگذرد که آن هم نیاز به نمایندگانی دارد که و امدار کسی نباشند، آلوده نباشند، اهل زد و بند نباشند و اعتبارشان را از احزاب به دست نیاورده باشند، استقلال رأی داشته و شفاف باشند و بر مبنای نظر کارشناسی بالا آمده باشند. نه افرادی که بخواهند حزبی را تقویت یا رقیب خود را تضعیف کنند.
عدالتخواهان نیز دراین باره بر این نظر هستند مجلس دهم از این منظر همچون پدری بود که انگشتانش شکسته بود و حال مجلس یازدهم باید نشان دهد انگشتانش شکسته نیست. توکلی در این باره نظارت جدیتر مجلس بر دولت را مطرح میکند و با اشاره به اینکه «متأسفانه مجلس دهم چندین اقدام نادرست را در استیضاح وزرا و هر بار رأی اعتماد بیشتر به آن وزیر انجام داد، گفت: «با این اقدامات مجلس دهم، اعتماد مردم دچار خدشه شده است. یک وزیر یک یا دوبار استیضاح شده و هربار رأی بالاتری گرفته، اما مشکلات کشور حل نشده است. انگار مسئولین به طرز آزاردهندهای، افکار عمومی را به سخره گرفتند و این سخره گرفتن، پروژه مشترک دولت و مجلس است و در نوع خود، فاجعهای است برای دموکراسی ما؛ بخصوص دموکراسی دیندارانه ما.»
بیادی نیز در این باره اظهار کرد: علیرغم وجود مشکلات گسترده در اداره امور توسط دولت حاضر جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در مقاطع مختلف نظرات خود را جهت همکاری و اجرای بسیاری از پروژهها ارائه کزده است و با تحلیلهای منتقدانه و منصفانه در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی کوشا بوده است.
شفافیت پارلمانی
دیگر وجه این شفافیت که از سوی اغلب نامزدهای اصولگرا در این دوره بر آن تأکید شده و به عنوان مبنایی برای مجلسی پاک قلمداد شده است؛ اعلام اموال و درآمدهای نامزدهای انتخاباتی است. یامینپور در این باره میگوید از نخستین کسانی بوده که در این راه قدم برداشته و اموال خود را اعلام کرده و وقتی از دیگران خواسته به این کمپین بپیوندند مورد حمله راست و چپ قرار گرفته است.
عمویی نیز در این باره اظهار کرد: اعضای فهرست ایران سربلند، بیانیه شفافیت را امضا کردند و تمایل دارند وضعیت درآمدی خود و استفاده از امکانات بیت المال را به اطلاع عموم برسانند تا شائبهای برای استفاده از منابع بیت المال و عملکرد مجلس وجود نداشته باشد. همین به اثربخشی اقدامات مجلس کمک میکند و اعتماد مردم را به مجلس جلب میکند.
عدالتخواهان نیز در این باره با انتقاد از اشرافیت شکل گرفته در وضعیت موجود شفافیت پارلمانی، قضایی و مالی را راهگشا میدانند. توکلی نامزد عدالتخواه در این باره گفت: متاسفانه طی این سالها، عثمانیسم در کشور شکل گرفته است و در جامعه ما بحران ایجاد کرده است، منظور از این وضعیت، منطقی است که فکر میکند حق دارد در بیتالمال تصرف کند و بهرهای بیشتر ببرد بدون اینکه دیگران چنین حقی را داشته باشند. در این باره شفافیت پارلمان، شفافیت قضایی و مالی همه اینها با هم باید اتفاق بیفتد.
اقتصاد و سیاست خارجی
عدالتخواهان نیز به توریسم سلامت، باز کردن فضای آموزشی و جذب دانشجویان خارجی، دادن وام مسکن به سازندگان، توسعه کشاورزی، سدسازی برای جلوگیری از هدررفت آب و واگذاری پروژهها به مردم نه به سرمایهداران مولتی میلیاردر که دسترسی به حوزه قدرت دارند، تأکید میکنند.
در حوزه سیاست خارجی نیز اگر شورای ائتلاف در پی دیپلماسی متوازن است و تمایل دارد دیپلماسی فعالتر داشته باشد و به دولت در این زمینه کمک کند عدالتخواهان نیز بر تنشزدایی در منطقه و فهماندن این موضوع که جمهوری اسلامی خصومتی با کشورهای منطقه ندارد تأکید دارند. از منظر گروه نخست، یکی از دستورکارهای مجلس یازدهم، تقویت دیپلماسی پارلمانی است.
از این دیدگاه، در شرایط فعلی با فشار حداکثری آمریکا و فشارهای بینالمللی که بیشتر از سوی کشورهای غربی در راستای اعمال تحریمهای یک جانبه آمریکا صورت میگیرد دیپلماسی متوازن به معنای توسعه تعاملات با همسایگان و استفاده از فرصت جبهه مقاومت شکل گرفته در عراق، سوریه و لبنان، زمینه خوبی برای توسعه تجارت خارجی است. به گفته عمویی بدین صورت از فرصت دیپلماسی اقتصادی میتوان برای تقویت تولید داخلی استفاده کرد و از راهی مؤثر به مقابله با فشار غربیها و مقاومت بهتر و بیشتر پرداخت.
بیادی، اما میگوید در این حوزهها، باید مطیع فرمایشات رهبری و اجرای سیاستهای ابلاغی ایشان بود و در جهت تحقق این سیاستها برنامهریزی و آنان را از طریق سازمانهای ذیربط اجرایی کرد.
بدینترتیب مجلس یازدهم از نظر اصولگرایان باید در شرایط تحریم و فشار حداکثری به پیدا کردن و تقویت روزنههایی برای گذر از این شرایط سخت بیاندیشد. مجلسی که به وعده توکلی نامزد عدالتخواه باید در پی وفاق اجتماعی، مقابله با ظلم اجتماعی و رفع سوءتفاهات اجتماعی باشد.