تحقیقات نشان داده است که اگر کودکان مدت طولانی با زبان جدید آشنا شوند، یادگیرندگان بسیار موفقی هستند، مانند کودکان مهاجری که تمام روز و هر روز با زبان جدید احاطه شده اند. در چنین سناریویی، کودکان در دراز مدت نسبت به بزرگسالان در زبان جدید مهارت بیشتری پیدا میکنند.
بر کسی پوشیده نیست که دوزبانگی در بین کودکان امروزی رایجتر شده است. یادگیری زبان دوم در سنین جوانی میتواند به رشد شناختی و اجتماعی-عاطفی کمک کند، یادگیری را تسریع کند.
به گزارش ایرنا، مردم اغلب تصور میکنند که کودکان بدون توجه به موقعیتی که در آن قرار میگیرند، زبانهای جدید را به راحتی و بدون تلاش یاد میگیرند. اما آیا واقعاً درست است که کودکان زبان را مانند اسفنج جذب میکنند؟
تحقیقات نشان داده است که اگر کودکان مدت طولانی با زبان جدید آشنا شوند، یادگیرندگان بسیار موفقی هستند، مانند کودکان مهاجری که تمام روز و هر روز با زبان جدید احاطه شده اند. در چنین سناریویی، کودکان در دراز مدت نسبت به بزرگسالان در زبان جدید مهارت بیشتری پیدا میکنند.
اما اگر میزان زبانی که کودکان در معرض آن قرار میگیرند محدود باشد، مانند یادگیری زبان در کلاس درس، کودکان دیرآموز هستند و در کل کمتر از نوجوانان یا بزرگسالان در آموزش زبان موفق میشوند. حال چگونه میتوانیم این تضاد ظاهری را توضیح دهیم؟
محققان استدلال کردهاند که کودکان به طور ضمنی، یعنی بدون فکر، تأمل یا تلاش آگاهانه، فرا میگیرند؛ و یادگیری ضمنی نیاز به مقدار زیادی ورودی زبان در یک دوره زمانی طولانی دارد.
با بزرگتر شدن، توانایی یادگیری صریح - یعنی فراگیری به صورت تحلیلی و با تلاش عمدی- را فرا میگیریم. به عبارت دیگر، بزرگسالان مانند محققان به کار فراگیری نزدیک میشوند. این موضوع علت موفقیت بیشتر فراگیرندگان بالغتر را در کلاس درسی توضیح میدهد: آنها میتوانند از فرآیندهای یادگیری بسیار پیشرفتهتر، کارآمدتر و واضحتر استفاده کنند که به تلاش بیشتری نیز نیاز دارد.
البته توجه به این نکته ضروری است که کودکان در سنین دبستان هنوز در حال رشد توانایی خود برای یادگیری صریح هستند. بنابراین، ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که دقیقاً به همان روشی که به نوجوانان یا بزرگسالان آموزش میدهیم، به آنها زبان آموزش دهیم.
در این گزارش به روشهایی برای آموزش زبان دوم به کودکان در خانه اشاره شده است.
از تحت فشار گذاشتن فرزندان خود برای مطالعه، تمرین یا یادگیری کلمات جدید خودداری کنید. در عوض، سعی کنید فعالیتهای ساده زبان دوم را برای کودکان پیش دبستانی در برنامه روزانه خود بگنجانید. سعی کنید آهنگ بخوانید یا شعرهای مهد کودک را به زبان دیگری بخوانید، برنامههای تلویزیونی و فیلمهای دوزبانه را با هم تماشا کنید و بازیهای رومیزی که شامل دو زبان است انجام دهید.
یکی از بهترین روشها برای اینکه کودک بتواند چیزی را واقعاً بیاموزد، کمک به آموزش دیگران است. از کوچولوی خود بخواهید بر اساس آموخته هایش در کلاس، به شما درس بدهد – در این فرایند اعتماد به نفس او تقویت خواهد شد!
هنگامی که فرزندتان تلاش میکند تا زبان دوم خود را یاد بگیرد یا تمرین کند، با استفاده از جملات انعکاسی مانند: «وای! حتماً به درس دقت کرده اید تا آن را به خاطر بسپارید!» یا اینکه شگفت انگیز است که میدانید تمرین چقدر مهم است، وی را تشویق کنید.
به کودک خود در فراگیری زبان خارجی بپیوندید و شروع به یادگیری (یا تازه کردن) مهارتهای چند زبانه خود کنید! لغات جدید را با فرزندتان یاد بگیرید و سپس با هم از واژگان جدیدی که جذب کرده اید، مجله بسازید.
کتابهای دو زبانه میتوانند دایره واژگان کودک شما را گسترش دهند و به او کمک کنند تا آگاهی و درک خود را از فرهنگهای مختلف افزایش دهد. این کتابها یا متنی در کنار هم ارائه میکنند (متن موازی) یا کلمات زبان دوم را در طول داستان به صورت پراکنده استفاده میکنند.