بازسازی در سازمان
نشانههای هشداردهنده نیاز به بازسازی چیست؟

اگر کسب و کار شما نیاز به بازسازی دارد، احتمالا این پرسشها را از خود بپرسید. چرا به بازسازی نیاز داریم؟ آیا مدیران ما این بازسازی را میپذیرند؟ آیا ما توانایی لازم برای انجام آن را داریم؟
چگونه میتوانیم تاثیری ایجاد کنیم که به یک بازسازی موفقیت آمیز منجر شود؟ برخی از نشانههای اصلی هشدار دهنده برای نیاز به یک بازسازی:
۱) کاهش سودآوری
به گزارش دنیای اقتصاد، نشانه یک کسب و کار سالم، رشد مالی است؛ بنابراین اگر سود شما به جای افزایش مرتبا در حال کاهش است، این یکی از بارزترین علائم وجود مشکل است.
حتی اگر گزارشهای مالی شما راکد باشند، میتواند دلیلی برای نگرانی در نظر گرفته شود. باید در تفسیر صحیح گزارشهای مالی دقت کرد تا از هرگونه قضاوت غلط جلوگیری شود. کاهش سودآوری میتواند به صورت کاهش در سود خالص، سود کمتر در هر واحد فروش، کاهش بازگشت سرمایه یا حاشیههای سود کمتر نشان داده شود.
۲) مشکلات جریان نقدی
اگر کمبود وجه نقد، اضافه برداشت و چکهای برگشتی شما را شبها بیدار نگه میدارند، یعنی مشکلی وجود دارد. وجود نوساناتی در سرمایه در گردش طبیعی است، اما باید قابل کنترل باشند. هیچ بودجه نقدینگی یا درآمدی ندارید؟ در این صورت حتما به مشکل برخواهید خورد.
۳) افزایش وابستگی به وامها
شرکتی که بیش از حد به وامهای بانکی وابسته است به زودی گزینههای خود را از دست داده و با مشکل مواجه میشود.
افزایش قابلتوجه در میزان بدهی، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و کاهش رتبه اعتبار شرکت ممکن است باعث شود که بانکها و سایر موسسات مالی اعمال محدودیت کرده و تمایلی به دادن وام بیشتر نداشته باشند.
زمانی که موسسات مالی از دادن وام پرهیز میکنند، رتبه شرکت در بازار سهام نیز کاهش مییابد و جمع آوری وجوه از مردم نیز برای شرکت دشوار میشود.
۴) سربارهای بیش از حد
اگر مدتی از شروع فعالیت شرکت شما میگذرد، ممکن است با مشکلاتی مثل سیستمهای IT ناکارآمد، استفاده بیش از حد از محل اجارهای یا هزینههای معوق کارکنان مواجه شده باشید.
وقتی این نوع هزینههای عملیاتی ایجاد میشوند و از فروش شما سبقت میگیرند، ناکارآمدی قطعی است.
۵) عدمسرمایهگذاری کافی در کسب و کار
سرمایهگذاری از موارد کلیدی برای رشد کوتاهمدت و بلندمدت یک کسب و کار محسوب میشود. یک شرکت برای اینکه بتواند رقابتی باقی بماند و در مسیر رشد سریع قرار بگیرد، باید به میزان کافی روی دستگاه ها، تجهیزات و تعمیر و نگهداری سرمایهگذاری کند.
برای یک شرکت در حال رشد، ترکیب سرمایهگذاریهای جدید و سرمایهگذاریهای مجدد معمولا با وامها حاصل میشود.
شرکتهایی که نتوانند این واقعیت را درک کنند و تلاش کنند تا تنها با بودجه داخلی به رشد مالی برسند، در مسیر رشد با مشکل مواجه میشوند.
۶) تعاملات و ارتباطات ضعیف
نبود ارتباط بین بخشهای مختلف یا مدیریت و کارکنان میتواند منجر به ناکارآمدیهای عملیاتی شود. اگر متوجه این نوع رفتارها شدید، احتمالا عملکرد شرکت شما ضعیف است. همچنین مدیران تدافعی که اطلاعات منفی را انکار میکنند نیز باعث به وجود آمدن مشکل میشوند.
۷) از بین رفتن کیفیت محصول و خدمات
معمولا مشتریان اولین کسانی هستند که متوجه وجود مشکل میشوند. اگر شاهد افزایش قابلتوجه برگشتیها یا شکایات هستید، علامت مشخصی است که در عملکرد کسب و کار مشکلی وجود دارد. متاسفانه، نقدهای منفی و کاهش پایگاه مشتریان فقط مشکل را تشدید میکنند.
۸) انتقال زیاد کارکنان
اگر میزان انتقال و ترک کارکنان شما بالاست یا در کارکنان اضطراب و آشفتگی عمومی وجود دارد، میتواند نشانه وجود مشکل باشد. علاوه بر این، زمانی که کارکنان کلیدی شرکت را ترک میکنند، دانش حیاتی نیز از دست میرود.
۹) از دست دادن سهم بازار
از دست دادن سهم بازار در مقابل رقبا نشانه وجود یک مشکل عمده است. اگر درصد فروش شما از کل فروش صنعت در ۶ تا ۱۲ ماه گذشته کاهش یافته است، باید به آن توجه کنید و علت را جویا شوید. نظارت منظم بر سهم بازار میتواند کمک کند تا عملکرد خود را نسبت به رقبا در بازار حفظ کنید. هر نشانهای از کاهش سهم بازار باید مورد هدف اقدامات اصلاحی فوری قرار گیرد.
۱۰) فقدان برنامه ریزی
در بسیاری از شرکتها، بهخصوص شرکتهایی که توسط موسسان فردی ساخته شده اند، مفهوم برنامه ریزی معمولا وجود ندارد.
این امر میتواند منجر به موانع اساسی شود، زیرا برنامه ریزی محدود به اقدامات ضعیف و پیامدهای آنها میانجامد.
۱۱) مدیران ارشد انعطاف ناپذیر
یک مدیر اجرایی که تمایلی به شنیدن ایدههای دیگران ندارد، نشانهای از وجود مشکل قریب الوقوع است. حتی اگر مدیرعامل نشانههای خطر را تشخیص دهد، عدمتمایل او به پذیرش هر پیشنهادی از زیردستانش، هر مسیری به سمت بهبودی را مسدود میکند.
۱۲) تیم مدیریتی که تمایلی به یادگیری از رقبای خود ندارد
شرکتهای در حال سقوط معمولا یک نگرش بسته و نزدیک بین را اتخاذ میکنند و تمایلی به یادگیری از رقبای خود ندارند. شرکتهایی که در رقابتهای سخت با رقبای خود به صورت مداوم جان سالم به در برده اند، اقدامات و حرکتهای رقیب خود را تجزیه و تحلیل میکنند.
مشکلات عملکرد ضعیف را پیش از آنکه خیلی دیر شود، برطرف کنید. اگر با این علائم اولیه هشدار دهنده عدمکارآیی کسب و کار مواجه شدید، زمان عمل فرا رسیده است. پیش از آنکه موقعیت از کنترل خارج شود دست به اقدام بزنید. اکثر علائم هشدار دهنده میتوانند از طریق یکسری اقدامات به کار گرفتهشده در یک بازسازی کسب و کار شناسایی شوند.
تالیف: دکتر رحمان عابدینزادهنیاسر