bato-adv
bato-adv

تسلا تحت فشار خودروسازان چینی؛ دوران افول تسلا شروع شد؟

تسلا تحت فشار خودروسازان چینی؛ دوران افول تسلا شروع شد؟

سهم بازار تسلا در بازار خودرو‌های برقی اروپا از ۱۹.۸ درصد به ۱۷٫۲ درصد در سال جاری کاهش یافته است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

به نظر نمی‌رسد که امسال، سال خوبی برای تسلا باشد. پس از رکوردشکنی‌های مختلف در سال ۲۰۲۳، زمانی که این خودروساز محبوب‌ترین تولیدکننده خودرو‌های برقی با پرفروش‌ترین خودرو در جهان بود، اما در سال ۲۰۲۴ تقریباً قوی نیست.

به گزارش خبرآنلاین، آخرین داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط JATO Dynamics برای نیمه اول سال جاری نشان می‌دهد که تسلا در ایالات‌متحده و اروپا جایگاه خود را از دست داده است، جایی که فروش به ترتیب ۸ درصد و ۱۳ درصد کاهش یافته است. در حالی که عموم مردم کاملاً علاقه‌مند به خودرو‌های الکتریکی نیستند، اما تقاضای کلی در هر دو منطقه در واقع رشد کرده است.

کاهش فروش همیشه به معنای از دست دادن سهم بازار نیست، اما این واقعیت در مورد تسلا صدق نمی‌کند. در اروپا، حجم این برند از ۱۸۵۲۰۰ دستگاه در نیمه اول سال ۲۰۲۳، به ۱۶۱۳۰۰ دستگاه برای مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت. با این حال، در همان بازه زمانی، کل ثبت‌نام خودرو‌های برقی ۱٫۷ درصد افزایش یافت.

تسلا تحت فشار خودروسازان چینی / دوران افول تسلا شروع شد؟ ///

این بدان معناست که سهم بازار تسلا در بازار خودرو‌های برقی اروپا از ۱۹.۸ درصد به ۱۷٫۲ درصد در سال جاری کاهش یافته است. تسلا پس از گروه فولکس‌واگن، دومین خودروسازی است که با بیشترین کاهش در سهم بازار برقی‌ها در اروپا در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ مواجه بوده است.

تسلا و فولکس‌واگن در مقابل گروه جیلی که با فروش خوب ولوو EX ۳۰ تقویت شد و همچنین گروه بی ام و که با جدیدترین مدل‌های خود به موفقیت ادامه می‌دهد، جایگاه خود را از دست دادند. برند‌های چینی نیز عمدتاً به لطف بی وای دی رشد کردند.

وضعیت در ایالات‌متحده نیز مشابه است. حجم فروش تسلا از ۳۲۴۹۰۰ دستگاه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۹۹۲۰۰ دستگاه در سال جاری کاهش یافت. در همین حال، فروش کلی خودرو‌های برقی در مدت مشابه ۷٫۶ درصد افزایش یافت. در نتیجه، سهم تسلا از ۵۹٫۸ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت.

این شرکت همچنان یک بازیگر غالب در بازار داخلی خود است، اما شایان ذکر است که رقبای متعددی در بحبوحه ضرر‌های تسلا، دستاورد‌های قدرتمندی را به دست آورده‌اند. هیوندای ۳۴ درصد رشد داشت و فورد نیز ۴۸ درصد افزایش داشته است. ریویان با ۷۷ درصد حتی بهتر از بقیه رقبا بود و کیا جهش ۱۱۰ درصدی را داشت.

تسلا تحت فشار خودروسازان چینی / دوران افول تسلا شروع شد؟ ///

اولین دلیل افول تسلا واضح است. رشد نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد، به‌خصوص زمانی که دامنه مدل‌ها هنوز محدود و کاملاً قدیمی است. مدل ۳ در سال ۲۰۲۳ به‌روزرسانی شد، اما ورود آن در اصل به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.

رقابت قوی‌تر از همیشه پیش می‌رود. در اروپا، تسلا تحت فشار برند‌های برتر آلمانی و صنعت چین است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، فورد، کره‌ای‌ها و ریویان در ایالات‌متحده قوی هستند. جدیدترین خودروی این شرکت یعنی سایبرتراک، با فروش تنها ۱۱۳۰۰ دستگاه در ایالات‌متحده تا نیمه اول سال ۲۰۲۴، واقعاً از نظر فروش پیشرفت نکرده است.

در نهایت، کاهش قیمت محصولات که در سال ۲۰۲۳ بسیار خوب عمل کرد، اکنون چندان جذاب نیست. در این مرحله، تسلا به چیزی بیش از تخفیف‌های بزرگ و به‌روزرسانی‌های جذاب برای خودرو‌های خود نیاز دارد.

تسلا تحت فشار خودروسازان چینی / دوران افول تسلا شروع شد؟ ///

bato-adv
bato-adv
bato-adv