پورمحمدی: بيجهت کسي را متهم نکنيم
حجتالاسلام والمسلمين پورمحمدي گفت: رضايتمندي کارکنان دستگاهها رضايتمندي عمومي را در پي دارد.
رييس سازمان بازرسي كل كشور در سمينار علمي «بررسي رضايتمندي شغلي کارکنان و تأثير آن در جلوگيري از بروز مفاسد اقتصادي و تخلفات اداري در دستگاههاي اجرايي» که صبح امروز در سازمان بازرسي کل کشور برگزار شد، رضايت کارکنان و نقش آن در موفقيت سازماني را يکي از دغدغههاي اصلي صاحبنظران علم مديريت دانست و گفت: يکي از مشکلات نظام اداري اين است که وسيله، ابزار و راهکار، بر هدف مقدم ميشود و علاوه بر آن به صورت برجسته و مشهود تأثيرات منفي بر هدف ميگذارد.
رئيس سازمان بازرسي کل کشور خاطرنشان کرد: برخي اوقات، تلقي پايين بودن دستمزدها در قبال خدمتي که ارائه ميشود، نامناسب بودن محيطي که جهت ارائه خدمت درنظر گرفته ميشود و اين احساس که احترام کافي به کارمند گذاشته نميشود يا اعمال تبعيض ميشود، باعث ميگردد که تمام توان يک سازمان، متوجه حل اين مشکلات شده و از آن هدف و رسالت اصلي که دارد متوقف و دور شود.
وي ادامه داد: اين مسأله همچنين ممکن است تا بدانجا پيش رود که خدمترساني و کسب رضايتمندي عمومي تبديل به ضد خودش يعني احساس نارضايتي در مردم شود.
حجتالاسلام والمسلمين پورمحمدي افزود: مهم اين است که در فضاي ديواني موجود در کشور و با همين ساختارها و فرهنگ موجود(در ميان مشتريان، کارکنان، مديران و انتظارات) بايد يک هماهنگسازي و تطابقي جهت دستيابي به راه حل صحيح، منطقي، واقعي و کاربردي ايجاد شود.
رئيس سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به کسريها و کمبودهاي نظام اداري گفت: بايد بررسي کرد که آيا اين کمبودها و کسريها از روي اختيار و با عمد و اراده است يا اينکه نه، خارج از اراده بوده و مقدورات و امکانات به ما اجازه نداده است.
پورمحمدي در توضيح بيشتر اين مطلب، به سؤال يکي از خبرنگاران که(در سفر دو روز پيش وي به اروميه) از وي پرسيده بود اشاره کرد و گفت: يکي از خبرنگاران پرسيد که چرا برنامههاي دولت در سفرهاي استاني محقق نميشود؟ گفتم به چند دليل. يکي اينکه شما خبرنگاران مدام فضاسازي ميکنيد که مثلاً استان ما از فلان استان عقب افتاده و يا اينکه چرا به فلان استان، فلان امکانات را داديد و به استان ما نداديد.
رئيس سازمان بازرسي کل کشور ادامه داد: اين باعث تحريک مردم ميشود و مردم هم، هر جا و هر وقت که وزيري يا مسئولي به استانشان ميآيد عنوان ميکنند که فلان امکانات را ميخواهيم و..... همچنين يک نماينده هنگامي که ميخواهد رأي بياورد در جمع مردم استان خود عنوان ميکند که فلان امکانات را ميخواهيم و اين کارها بايد صورت گيرد و اينطور احساس ميکند که اگر اينها را نگويد به او رأي نميدهند. لذا عنوان ميکند که مثلاً فلان کارخانه را ميآوريم، فلان سد را ميسازيم، فلان معدن را استخراج ميکنيم و يا اينکه فلان طرح را اجرا ميکنيم و.... از طرف ديگر، ائمه جمعه و خطبا هم اگر اين صحبتها و مشکلات را عنوان نکنند ميگويند که اصلاً از مشکلات خبر ندارد و....
پورمحمدي با تأکيد بر اينکه همه بايد دولت را در خدمترساني کمک کنند، افزود: خوب در چنين شرايطي دولت بايد چهکار کند؟ بهترين کاري که ميتواند بکند همين کاري است که الآن انجام ميدهد. هر استاني که ميرود چند تا مصوبه بگذراند و اين براي خواستهها و مطالبات موجود، امري مسکن، موقتي و آرامبخش است و اين قضيه کاري منطقي است. بيجهت هم کسي را متهم نکنيم. دولت مگر ميتواند به جايي برود اما قول ندهد؛ چرا قول ندهد؟ همه از دولت ميخواهند و حتي خود مديران مياني دولت هم اين کار را از دولت ميخواهند.
رئيس سازمان بازرسي کل کشور اظهار داشت: بعضي وقتها اگر کارمند نميتواند پاسخ مناسبي به مشتريان و مراجعين بدهد چون مراجعين هم انتظارات و توقعات زيادي دارند و اين انتظارات ممکن است خارج از تعهدات و رسالت سازماني کارمند باشد. چون کارمند عملاً نميتواند پاسخ بدهد موجبات نارضايتي مشتري فراهم ميشود و اين نارضايتي مشتري در روحيات کارمند تأثير ميگذارد و اين موضوع در نهايت موجب تأثير در نوع رفتار کارمند در برخوردهاي بعدي با ارباب رجوع ميگردد.
رئيس سازمان بازرسي کل کشور، واقعگرايي را در تحليلها مهم دانست و افزود: بايد خودتان را جاي مجريان بگذاريد، واقعيتها را از نزديک لمس کنيد و اگر از نزديک با اين مسايل درگير نيستيد اين واقعيات را در ذهن مجسم و مشابهسازي کنيد و براساس آن راهحلها را ارائه دهيد.
پورمحمدي تصريح کرد: بهترين و بيشترين کمکي که سازمان بازرسي کل کشور ميتواند به دستگاههاي دولتي انجام دهد اين است که چه کنيم تا کارمندان دولت رضايت بيشتري احساس کنند. چه کنيم تا فضاي اداري براي کارمندان دلنشينتر و اميدوار کنندهتر باشد و انگيزه کاريشان افزايش يابد. اين کمک، بسيار ارزنده، اساسي و محوري به دولت است.
پورمحمدي در بخش ديگر سخنان خود به «سياستهاي کلي نظام اداري» ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: در اين سياستها، ملاحظات و محورهاي بسيار اساسي مطرح شده و برخي دستورالعملها و آييننامهها و بخشنامههاي مربوط به آن نيز نوشته شده و وجود دارد.
وي تصريح کرد: بايد بر اينها مروري کرد که چرا اجرا نشد و يا اينکه اجرا شده اما عيوبي داشته. در هر صورت نيازمند توجه است.
رئيس سازمان بازرسي کل کشور افزود: بخشي از اين سياستها، نياز به دستورالعمل و آييننامه ندارد و فقط يکسري تدارکات، توصيهها و کمکهايي در مقام عمل و براي توجيه و آموزش خوب کارکنان و مديران لازم دارد تا راندمان، بهرهوري و تحصيل رضايت بيشتري در پي داشته باشد.
پورمحمدي در ابتداي سخنان خود گفت: برگزاري چنين نشستهايي براي همه مخصوصاً براي سازمان بازرسي کل کشور که در مقام داوري، اظهارنظرهاي قضاوتگونه و نيز در پي ارائه راهکارهاي مناسب به دستگاهها ميباشد مهم است.
وي افزود: با توجه به اينکه ارائه راهکارهاي مناسب به دستگاهها بايد از عقبه کارشناسي و بر مبناي شناخت صحيح، تحليل درست، منطبق با واقعيتها، متناسب با ظرفيتها و در راستاي اهداف و مأموريتها باشد برگزاري اينگونه نشستها ضروري است.
رئيس سازمان بازرسي کل کشور خطاب به برگزارکنندگان و شرکت کنندگان اينگونه جلسات گفت: اين جلسهها نبايد به گفتگوهاي يکجانبه، يکطرفه و صرفاً به بيان کليات و مواضع سپري شود بلکه در اين جلسات بايد بحثهاي کارشناسي مبسوط، کاربردي، همراه با نقد و گفتگوهاي جدي چندجانبه صورت بگيرد تا نتيجه و محصولي مشخص داشته باشد.
سمينار علمي يکروزه «بررسي رضايتمندي شغلي کارکنان و تأثير آن در جلوگيري از بروز مفاسد اقتصادي و تخلفات اداري در دستگاههاي اجرايي» با حضور مسئولان و مديران منابع انساني برخي از وزارتخانهها و سازمانها در سازمان بازرسي کلکشور برگزار شد.