bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۱۸۲۳
سه دیدگاه درباره نتیجه طرح سوال از رییس جمهور

ماجرای یک سوال؛ از "تخلیه روانی جامعه" تا "زیاده ارزی نیست"!

نتیجه طرح سوال مجلس از رییس جمهور درباره آشفتگی‌های اخیر بازار ارز، "تخلیه روانی جامعه است"، "تنش زا است" و یا "زیاده ارزی نیست" است؟ این سه دیدگاه مشخص درباره نتیجه سوال از رییس جمهور در چند روز اخیر مطرح شد. دیدگاه اول متعلق به علی مطهری یکی از طراحان سوال است، دیدگاه دوم حرف مشترک تمام مخالفان طرح سوال است و دیدگاه سوم از سوی عباس عبدی تحلیل گر اصلاح طلب مطرح شده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
فرارو- نتیجه طرح سوال مجلس از رییس جمهور درباره آشفتگی‌های اخیر بازار ارز، "تخلیه روانی جامعه است"، "تنش زا است" و یا "زیاده ارزی نیست" است؟ این سه دیدگاه مشخص درباره نتیجه سوال از رییس جمهور در چند روز اخیر مطرح شد. دیدگاه اول متعلق به علی مطهری یکی از طراحان سوال است، دیدگاه دوم حرف مشترک تمام مخالفان طرح سوال است و دیدگاه سوم از سوی عباس عبدی تحلیل گر اصلاح طلب مطرح شده است. 

به گزارش فرارو، تنش ها درباره طرح سوال از رییس جمهور در روزهای اخیر ادامه دارد. یکی از مهمترین بحث ها درباره طرح سوال نتیجه احتمالی طرح سوال است. در این بین دو جدال مشخص در بین نمایندگان مجلس وجود دارد. جدالی که از دو زاویه دید متفاوت بیان می شود. نمایندگان امضا کننده طرح سوال معتقدند که سوال از رییس جمهور به سود کشور است و می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد و از طرف دیگر مخالفان طرح سوال آن را بی نتیجه ارزیابی می کنند و معتقدند مجلس نباید تن به اقدامی بی نتیجه و پر هزینه دهد. 

پنجشب شب مناظره داغ و پرحاشیه ای بر سر مسئله طرح سوال در برنامه زنده "دیروز، امروز، فردا" شکل گرفت. یکی از بحث های اصلی مناظره کنندگان حول محور نتیجه "سوال از رییس جمهور"بود. پرسش از نتیجه سوال از رییس جمهور به طور ویژه از سوی مخالفان این طرح مطرح می شود. آن ها به سوال سال گذشته مجلس از رییس جمهور اشاره می کنند و معتقدند آن سوال بی نتیجه بوده است، پس طرح سوال دوم نیز بی نتیجه خواهد بود. 

در مناظره تلویزیونی علی مطهری و علی اصغر زارعی نیز همین بحث از سوی زارعی مطرح شد. علی مطهری در پاسخ به آن گفت که  با طرح ‏سوال‏ از رییس‌جمهور «یك نوع تخلیه روانی در جامعه» صورت می‌گیرد. مطهری افزود: ‏‎«بر خلاف نظر آقای زارعی معتقدم در مجلس هشتم سوال‏ از رییس‌جمهور مفید بود و آثار و بركات زیادی داشت.» فرزند شهید مطهری  تاکید کرد نباید مردم را نادیده بگیریم، باید مردم در جریان امور قرار بگیرند و این از آثار این سوال خواهد بود. ‏

از نظر مطهری سوال سال گذشته مجلس از رییس جمهور یک نتیجه مثبت و مشخص داشته است و آن این است که "آقای رییس ‏جمهور از 10 سوال‏ در پنج مورد اعتراف كردند كه قوانین مربوطه را اجرا نكردند و در پنج مورد دیگر موضوع را عوض كردند و ‏پاسخ روشن شد. اینكه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت را قانون نمی‌دانم یكی از این موارد بود."

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و یکی از مخالفان طرح سوال نیز معتقد است پرسش از احمدی نژاد درباره آشفتگی های بازار ارز  ممكن است باعث شود كه بازاری كه اكنون رو به ثبات دارد را دوباره به تزلزل بكشاند و اگر مشكلات از طریق دیگری كه ثبات به هم نخورد حل شود به مراتب بهتر است.

غلامعلی حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس هم مانند دیگر مخالفان طرح سوال "تنش زایی" را نتیجه محتمل کشاند احمدی نژاد به مجلس می داند. حداد عادل در این باره گفت: «از دیدگاه ما طرح پرسش نمایندگان از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی ببشتر از اینکه سودمند باشد به ضرر کشور است و به احتمال قوی سبب تنش‌زایی در کشور می‌شود.» حداد عادل نیز برای اثبات حرف خود به تجربه پیشین مجلس در این باره اشاره کرد و افزود در آن زمان نمایندگان به مخالفت ما ترتیب اثر ندادند که شاهد عدم موفقیت این طرح بودیم و تاثیری نداشت و اکنون نیز رئیس جمهور عوض نشده است.

از طرف دیگر مخالفان طرح سوال مطرح می کنند که این اقدام مجلس با توجه به سخنان  مقام معظم رهبری درباره وحدت قوا به "مصلحت کشور" نیست. علیرضا زاکانی در این باره عنوان کرد «راهکارهای دیگری در آیین‌نامه برای پاسخ به سوالات نمایندگان و رفع اشکالات وجود دارد» اما عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه مجلس در این باره گفت: «در قانون و آئین‌نامه مصلحت اندیشی و ملاحظه در نظر گرفته نشده است؛ قانون می‌گوید با تعداد یک چهارم نمایندگان می‌توان از رئیس‌جمهور سؤال کرد و اگر این تعداد از نمایندگان بر امضای خود اصرار داشته باشند، هیئت رئیسه باید طبق آئین‌نامه عمل کنند.»

در کنار این دو دیدگاه غالب که تنش های فراوانی را هم برانگیخته است، عباس عبدی تحلیل گر مسائل سیاسی و فعال اصلاح طلب نظری دیگری دارد. وی معتقد است بحث ها پیرامون سوال یا عدم سوال از رییس جمهور درباره وضعیت ارز "به کلی بی مورد" است. عبدی در توضیح این مطلب در روزنامه اعتماد نوشت: «زیرا این سوالی است كه پیش از همه مردم از دولت و مجلس با هم دارند. نه آنكه مجلس از طرف مردم تصمیم بگیرد كه سوال شود یا خیر؟ مجلس و دولت با یكدیگر باید پاسخگو باشند.»

وی معتقد است جنجال های اخیر در این باره "نعل وارونه زدن است". عبدی نوشت: «مسوولان كشور اعم از دولت یا مجلس در همان لحظه اول باید پاسخ‌های روشن و قانع‌كننده درباره این واقعه ارائه می‌كردند، نه آنكه الان سر این چانه بزنند كه اسامی امضا‌كننده سوال از رییس دولت به حد نصاب رسیده است یا خیر؟ یا قسم بخورند كه امضا كرده‌اند یا نه؟!»

این تحلیلگر اصلاح طلب درباره نتیجه احتمالی طرح سوال از رییس جمهور در صحن مجلس نیز عنوان کرد: «حالا فرض كنید كه تا یك ماه دیگر برای پاسخ دادن به مجلس آمدند، گمان می‌كنید چه خواهیم شنید؟ پاسخی مثل پاسخ‌های قبلی. مجلس هم كه قادر به انجام كار موثری نیست.» 

عبدی در پایان یادداشت خود به کنایه آورده است: «این نكته را شنوندگان فراموش نكنند كه اگر سوال‌كنندگان یا پاسخگویان در پایان پاسخ‌های خود از باب احترام گفتند، «زیاده ارزی نیست» آن را با «زیاده عرضی نیست» اشتباه نگیرید. البته این تنها جمله معناداری خواهد بود كه خواهید شنید.»



مجله خواندنی ها
مجله فرارو