bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۷۵۱۳

"بیلی وایلدر" 103 ساله شد

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۰۲ تير ۱۳۸۸


بیلی وایلدر کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس صاحب‌نام سینمای آمریکا دیروز (دوشنبه) 103 ساله شد. وایلدر در بیش از پنجاه سال فعالیت حرفه‌ای خود، سناریونویسی، کارگردانی و تهیه و تولید بیش از پنجاه فیلم را انجام داد و شش بار جایزه اسکار را به خانه برد. 

در کارنامه فیلم سازی او فیلم هایی چون: "سانست بلوار"، " بعضی ها داغش را دوست دارند"، "آپارتمان" ، "یک، دو، سه"، "تعطیلات از دست رفته"، " غرامت مضاعف"، " ایرما خوشگله" و "بازداشتگاه شماره 17" دیده می شود.  

او برای فیلم " آپارتمان" سه بار به روی سن مراسم اهدای جایزه اسکار رفت و موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه شد. 

بیلی وایلدر متولد اتریش بود و در ابتدای قرن بیستم برای سینمای آلمان سناریو می‌‌نوشت. او در سال 1934، پس از به قدرت رسیدن هیتلر از آلمان گریخت و به آمریکا رفت. وایلدر بیش از پنج‌ دهه در عرصه‌ سینما حضوری درخشان داشت و توانست ساخت 60 فیلم را در کارنامه سینمایی‌اش به ثبت برساند.

بیلی شش بار موفق به کسب اسکار و 15بار نامزد این جایزه بود و از این لحاظ یکی از رکوردداران تاریخ سینماست. موفقیت اصلی‌ وایلدر پس از حضور او در هالیوود در سال 1933 آغاز شد و اولین اثر مهم او در سال 1939 با فیلم «نیمه‌شب» رقم خورد که برای اولین‌بار نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد. او در سال 1988 جایزه یادبود اسکار را گرفت و ستاره‌اش در کوچه شهرت هالیوود نقش بست. وایلدر روز 27 مارس 2002 در سن 95 سالگی درگذشت.

برچسب ها: بیل وایلدر عکس
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین