bato-adv
bato-adv

آیا می‌خواهید رشد فکری فرزندتان را تقویت کنید؟ از کتاب‌های صوتی به جای فیلم استفاده کنید

آیا می‌خواهید رشد فکری فرزندتان را تقویت کنید؟ از کتاب‌های صوتی به جای فیلم استفاده کنید
تخیل ارادی تلاش عمدی برای ایجاد تصاویر جدید در ذهن است. افراد با این توانایی متولد نمی‌شوند باید بلکه آن توانایی باید در دوران کودکی از طریق گفتگو و درگیر شدن با داستان‌ها و افسانه‌ها به طور فعال توسعه یابد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که تخیل داوطلبانه منجر به بهبود مهارت‌های حل مسئله می‌شود. در واقع، آموزش تخیل داوطلبانه برای رشد فکری بسیار مهم است.

فرارو- امروزه مشاهده کودکانی که به صفحه نمایش گوشی تلفن همراه و تبلت خود وابسته شده اند موضوعی غیر معمول نیست. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال  میلادی در واقع ۸۰ درصد از والدینی که کودکان ۱۱ ساله یا در سنین کمتر دارند می‌گویند که فرزندان شان ویدئو‌های یوتیوب را تماشا می‌کنند. نیمی از آن والدین می‌گویند که فرزندان شان هر روز و برخی حتی چندین بار در طول روز ویدئو تماشا می‌کنند. با این وجود، خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش می‌تواند بر سلامت کودکان تاثیر منفی بگذارد و حتی باعث ایجاد وابستگی شود.

به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، براساس نتایج تحقیقات کودکان زمانی که مدت زمان خیر شدن شان به صفحه نمایش بیش از یک ساعت در روز باشد کنجکاوی، خودکنترلی و ثبات عاطفی کمتری از خود نشان می‌دهند. هم چنین، احتمال بیش تری وجود دارد که آنان اضطراب و افسردگی را تجربه کنند و از اختلالات خواب، چاقی و اختلال در مهارت‌های اجتماعی رنج ببرند. حتی تماشای ویدئو‌های کوتاه و سریع نیز عواقبی دارد که بر خود تنظیمی و حافظه کاری کودکان خردسال تاثیر می‌گذارد.

در نتیجه ضروری است که چگونگی استفاده از فناوری را به گونه‌ای بررسی کنیم که بتواند بر توانایی کودکان در تفکر و برقراری ارتباط تاثیر مثبت بگذارد. کتاب‌های صوتی مورد قانع کننده‌ای را ارائه می‌کنند. اکثر کودکان از حدود سه و نیم سالگی می‌توانند داستان‌های ساده و افسانه‌ها را درک کنند. کتاب‌های صوتی می‌توانند به طور خاص حین حمل و نقل با خودرو، پیش از خوابیدن و در زمان بازی آرام مفید باشند.

کتاب‌های صوتی برای کودکان مدرسه‌ای می‌توانند با ارائه راهی جایگزین برای تجربه کتاب کودکانی که بی میل به خواندن هستند را درگیر داستان کنند و مهم‌تر از همه می‌توانند رشد فکری کودکان را خیلی بیش ازتماشای ویدئو پرورش دهند.

در ادامه به پنج طریقی اشاره خواهد شد که کتاب‌های صوتی می‌توانند توانایی یادگیری کودکان را افزایش دهند:

۱-تخیل و هوش را تقویت می‌کند

برخلاف ویدئو‌ها که محرک‌های دیداری و شنیداری را بر می‌انگیزند کتاب‌های صوتی تنها بر شنیدن تکیه می‌کنند. این کار کودکان را تشویق می‌کند تا داستان را در ذهن خود تجسم کنند و به آنان آموزش می‌دهد تا از تخیل داوطلبانه شان استفاده کنند. در مقابل، ویدئو‌های غیرفعال تصاویر از پیش ساخته شده‌ای را ارائه می‌دهند که نیازی به تخیل داوطلبانه ندارند.

بر خلاف تخیل غیر ارادی مانند رویا در هنگام خواب که به طور خود به خود و ناخواسته رخ می‌دهد تخیل ارادی تلاش عمدی برای ایجاد تصاویر جدید در ذهن است. افراد با این توانایی متولد نمی‌شوند باید بلکه آن توانایی باید در دوران کودکی از طریق گفتگو و درگیر شدن با داستان‌ها و افسانه‌ها به طور فعال توسعه یابد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که تخیل داوطلبانه منجر به بهبود مهارت‌های حل مسئله می‌شود. در واقع، آموزش تخیل داوطلبانه برای رشد فکری بسیار مهم است.

۲- مهارت‌های گوش دادن و دامنه توجه را توسعه می‌دهد

گوش دادن به کتاب‌های صوتی مستلزم تمرکز و توجه کودکان به کلام گفتاری است که باعث رشد مهارت‌های شنیداری می‌شود. برخلاف مصرف غیرفعال ویدئو‌ها که در آن بخش بصری بر توجه کودک غالب است درک کتاب صوتی مستلزم گوش دادن فعال است. این موضوع می‌تواند توانایی کودک را برای تمرکز و حفظ توجه برای دوره‌های طولانی‌تر بهبود بخشد.

۳-واژگان و مهارت‌های زبانی را گسترش می‌دهد

کتاب‌های صوتی ابزار ارزشمندی برای گسترش دایره واژگانی کودک و تقویت مهارت‌های زبانی هستند. قرار گرفتن در معرض زبان غنی و متنوع به کودکان این امکان را می‌دهد که با واژگان و عبارات جدیدی مواجه شوند که به درک و حفظ آن کمک می‌کند. در مقایسه با کتاب‌های چاپی کتاب‌های صوتی دارای روایت گویا هستند که می‌تواند تلفظ، لحن و ریتم مناسب را مدل سازی کند.

۴-یادگیری مستقل را تشویق می‌کند

کتاب‌های صوتی می‌توانند حس استقلال را در کودکان خردسال تقویت کنند، زیرا دید منحصر به فرد خود را از صحنه‌ها و رویداد‌های توصیف شده در کتاب ایجاد می‌کنند. این امر می‌تواند عادت به یادگیری مستقل را پرورش دهد، زیرا کودکان از روایت‌های پیچیده پیروی می‌کنند، معنا را استنتاج می‌کنند و بین بخش‌های مختلف داستان ارتباط برقرار می‌نمایند. این رویکرد یادگیری خود راهبر می‌تواند عزت نفس و مهارت‌های مطالعه را بهبود بخشد و پایه‌ای قوی برای موفقیت تحصیلی آینده ایجاد نماید.

۵-بینایی را حفظ می‌کند

تماشای بیش از حد صفحه نمایش می‌تواند چشمان کودکان را تحت فشار قرار دهد و منجر به ناراحتی و مشکلات بالقوه درازمدت بینایی از جمله نزدیک بینی شود. از سوی دیگر، کتاب‌های صوتی نیاز به صفحه نمایش را از بین می‌برند و به چشمان کودکان استراحتی بسیار ضروری می‌دهند.

کتاب‌های صوتی ابزاری قدرتمند برای تقویت رشد شناختی و زبانی کودک هستند و بسیاری از آن‌ها به صورت رایگان در کتابخانه‌های محلی یا اپلیکیشن‌ها در دسترس هستند. از آنجایی که والدین و مربیان به دنبال پرورش کودکان باهوش‌تر هستند کتاب‌های صوتی می‌توانند نقش مهمی برای دستیابی به این هدف ایفا کنند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین