bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۷۷۵۳

(ویدیو) مشاهده مستقیم پلنگ ایرانی در بهشت گربه‌سانان ایران

(ویدیو) مشاهده مستقیم پلنگ ایرانی در بهشت گربه‌سانان ایران
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: «پس از بارها ثبت تصویر پلنگ ایرانی توسط دوربین‌های تله‌ای در ماه‌های گذشته، این بار این‌ گونه ارزشمند توسط رئیس پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد به‌صورت مستقیم مشاهده و از آن فیلمبرداری شد.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

مریم امیدی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، از مشاهده و ثبت تصویر گونه ارزشمند پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد به‌صورت مستقیم خبر داد.

به گزارش فارس، وی افزود: ثبت فیلم هم به‌صورت مستقیم و هم از طریق دوربین تله‌ای در زمان شب، انجام شده است.

امیدی تصریح کرد: محمدرضا حلوانی، رئیس این پناهگاه تاکنون فعالیت‌های گسترده و مستمری در خصوص ثبت گونه‌های مختلف حیات‌وحش به‌ویژه پلنگ ایرانی داشته و یکی از فعالان و افراد باتجربه در این زمینه است.

گفتنی است پروژه ثبت تصویر گونه‌های شب فعال با تأکید بر گوشت‌خواران در راستای برنامه عمل حفاظت گونه‌های در خطر انقراض در زیستگاه‌های مختلف استان اصفهان از جمله پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین زیستگاه‌های گربه‌سانان، با جدیت در حال پیگیری و اجرا است.

در پایان پس از ثبت گونه‌ها و آگاهی از محل‌های تردد و قلمروطلبی آنها، باید در اجرای برنامه‌های حفاظتی قدم‌های جدی‌تری گذاشت. تخریب زیستگاه‌ها از طریق بهره‌برداری از معادن، جاده‌کشی، چرای دام و شکار غیرمجاز گونه‌های علفخواران که طعمه گوشت‌خواران بزرگ‌جثه هستند، از مهم‌ترین دلایل تهدید و کاهش جمعیت پلنگ و سایر گوشت‌خواران منطقه است.

پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد با وسعت معادل ۴۰۰ هزار هکتار در شرق استان اصفهان و در شهرستان نایین قرار گرفته است.

این منطقه یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ و از زیستگاه‌های مُنتخب پروژه «حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» به شمار می‌رود.

پلنگ و یوزپلنگ ایرانی از گربه‌سانان در معرض خطر انقراض هستند که حضور هر دو جانور در سال‌های اخیر در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد ثبت شده است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین