bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۳۹
تکرار اتهامات بی اساس این بار در نشریه معتبر:

گزارش و تحلیل شگفت انگیز "تایمز" از کمک ایران به طالبان

تاریخ انتشار: ۲۳:۲۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۸۶
 نیروهای انگلیسی مقیم در افغانستان در تازه ترین تلاش ها برای توجیه ناتوانی خود در مقابله با نیروهای طالبان، مدعی کشف مدارک تازه ای از تامین اسلحه این گروه از سوی ایران شده اند.

به گزارش "فرارو" در گزارشی که در نشریه معتبر تایمز منشر شد، ادعا شده است نیروهای انگلیسی در جنگ با نیروهای طالبان در استان هلمند افغانستان با تسلیحات پیشرفته ای مواجه شده اند که به ادعای منابع نظامی انگلیسی از سوی ایران به این گروه فروخته شده است.

بنا بر این گزارش، در شهر کوچک مرزی اسلام قلعه در نزدیکی هرات، سلاحهای پیشرفته ای همچون بمبهای ضد نفر توسط نیروهای ایرانی به تروریستهای افغان داده می شود.

این درحالیست که به استناد شواهد بسیار، از جمله کشتن خبرنگاران و دیپلمات های ایرانی توسط نیروهای طالبان و نیز فاجعه شیعه کشی در هنگام تسلط این گروه در افغانستان، همواره بین نیروهای این گروه و نظام جمهوری اسلامی دشمنی وجود داشته است و چنین ادعاهایی غیر قابل قبول می نماید. ولی با این حال گویا این اخبار از سوی بعضی نیروهای انگلیسی نیز جدی گرفته شده تا آنجا که به گزارش تایمز انتشار این اخبار ترس زیادی در دل پنج هزار نیروی نظامی انگلیسی که در جنوب افغانستان و برضد نیروهای طالبان می جنگند به وجود آورده است.

بنا بر این گزارش، سرهنگ رحمت الله صافی ، رئیس اداره مرزی غرب افغانستان در مصاحبه ای مطبوعاتی با ساندی تایمز گفته است: "من مجبورم حقیقت را بیان کنم. شکی وجود ندارد که ایران از فعالیتهای نظامی طالبان در افغانستان حمایت می کند. منابع اطلاعاتی ما بر این باورند که که ایران ارتباطات خود را با نیروهای طالبان از طریق یک قاچاقچی مواد مخدر به عنوان واسطه انجام می دهد. این فرد بلوچ یکی از فعالان قاچاق هروئین به اروپا از طریق ایران می باشد که در فروش تسلیحات ایران به افغانستان نیز فعال است." به ادعای این فرد این تسلیحات در کارخانجات نظامی ساخته شده اند و دست ساز نیستند.

این ها همه در حالیست که اخیرا رییس جمهور افغانستان نیز به کمک های فراوان ایران در راه ثبات افغانستان اشاره و به خاطر آن سپاسگزاری نمود. اما با وجود این، در کنار مقامات انگلیسی، مقامات آمریکایی نیز نیروهای سپاه قدس ایران را به حمایت از گروههای شیعه در عراق محکوم کرده اند و تحلیلگر تایمز نیز از قول مقامات افغان ابراز نگرانی می کند که ایران توانسته باشد با سنیان افغانستان نیز روابط مسالمت آمیز برقرار کرده باشد!

بر اساس این گزارش، حاجی رفیق شعیر، یکی از اساتید حقوق قضایی در دانشگاه هرات دلیل همکاری ایران با طالبان -علی رغم دشمنی دیرینه با این گروه- را حضور دشمنی قویتر در افغانستان (ایالات متحده) دانسته که می تواند تمامیت ارضی ایران را بیش از طالبان به خطر اندازد.

از دیگر موارد شگفت این گزارش آن است که از قول یکی از مقامات غربی مستقر در افغانستان ادعا شده است که "ایران قصد داشته این تسلیحات را مجانی به طالبان بدهد ولی یکی از مقامات طالبان این امر را رد کرده است چرا که این امر ممکن است آنها را مدیون ایران کند".

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین