bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۵۱۱۷
عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند

در باب 'بازگشت انجمن حجتیه'

«بعد از اوج گرفتن انقلاب انجمن حجتیه برای مدتی خاموش بود و خبری از آن نبود و در دوران دفاع مقدس نیز کمترین بحث درباره آن وجود داشت. اما آرام آرام دوباره اظهار وجود کردند و همانطور که گفتم اصل وجود این انجمن واقعیت دارد؛ منتهی پررنگ کردن آن صحیح نیست که بگوییم خطری است که آمده اند چنین و چنان کنند.»
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۱

                 

فرارو- اخيرا جمعي از استادان و طلاب فلسفه و عرفان حوزه علميه قم با انتشار بيانيه‌اي دو صفحه‌اي نسبت به تجديد حيات جريان انجمن حجتيه در حوزه هشدارهايي را مطرح كرده‌اند. اين استادان و طلاب اهداف عمده اين جريان را «انحرافي‌نشان دادن اصول فكري امام»، «منزوي‌كردن نظريه‌پردازان و مدافعان انقلاب» و «تضعيف روحانيت به دست روحانيت» عنوان كردند.

پس از روي كار آمدن دولت نهم و دهم همواره زمزمه‌ها و ادعاهايي درباره بازگشت و فعاليت انجمن حجتيه در محافل سياسي و ديني مطرح بوده اما اين براي اولين بار است كه از داخل حوزه علميه قم بيانيه‌اي رسمي درباره هشدار نسبت به بازگشت حجتيه‌اي‌ها منتشر شده است.

«بعد از اوج گرفتن انقلاب انجمن حجتیه برای مدتی خاموش بود و خبری از آن نبود و در دوران دفاع مقدس نیز کمترین بحث درباره آن وجود داشت. اما آرام آرام دوباره اظهار وجود کردند و همانطور که گفتم اصل وجود این انجمن واقعیت دارد؛ منتهی پررنگ کردن آن صحیح نیست که بگوییم خطری است که آمده اند چنین و چنان کنند.»

سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان مطلب بالا در گفتگو با فرارو گفت: «وجود انجمن حجتیه واقعیت دارد و متناسب با زمان به صورت پررنگ یا کمرنگ فعالیت می کند و بنابراین وجود این انجمن واقعیت دارد و هم بقایای نیروهای گذشته و هم علاقه مندان جدیدی را در خدمت دارد.»

  • «جمهوری اسلامی اکنون آنقدر قدرت دارد که اگر کسی نسبت به ولایت فقیه و یا مسائل روز حرف و انتقادی داشته باشد باعث نمی شود که اصل ولایت فقیه و اصل انقلاب اسلامی و بیداری و حضور مردم در صحنه خدشه دار شود و آسیب ببیند.»

  • «به هر حال این مسائل اختلافی چه در اعتقاد و اجتهاد و چه در رفتار و استراتژی و تاکتیک همیشه وجود داشته و اکنون هم وجود دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت. اما اینکه ما یک مرتبه بیاییم انجمن حجتیه را پررنگ کنیم و بگوییم خطری از سوی این انجمن حوزه ها و یا جامعه را تهدید می کند، اشتباه است و این کار پررنگ کردن این انجمن است که کاری صحیحی نمی باشد.»

  • «ما نیاز به تغذیه فرهنگی جامعه با دلیل و برهان داریم. باید افرادی که اهل قلم و بیان هستند، مسائلی که در جامعه به عنوان شبهه و یا سوال مطرح می شود را بازگو کنند و جواب های قانع کننده و قابل توجه ارائه کرده تا خود به خود شبهه برطرف شود.»

  • «به نظر من راه حل موضوع این است و الا با محکوم و مخدوش کردن نمی توانیم اصل موضوع را رد کرده و از بین ببریم. باید سوالاتی که از جانب هر کسی و درباره مسائل اعتقادی و یا اجتهادی مطرح است، پاسخ قانع کننده به آن داده شود تا خود به خود زمینه از بین برود.»

  • «بعد از اوج گرفتن انقلاب انجمن حجتیه برای مدتی خاموش بود و خبری از آن نبود و در دوران دفاع مقدس نیز کمترین بحث درباره آن وجود داشت. اما آرام آرام دوباره اظهار وجود کردند و همانطور که گفتم اصل وجود این انجمن واقعیت دارد؛ منتهی پررنگ کردن آن صحیح نیست که بگوییم خطری است که آمده اند چنین و چنان کنند.»

  • «اختلاف همیشه وجود دارد و ما باید اصل موضوع را بپذیریم و شبهات را پاسخ دهیم. اگر اشکالات و شبهات را پاسخ دهیم خود به خود زمینه ابراز وجود آن ضعیف تر خواهد شد.»

معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
تورا به خدا و امام زمان اینقدر حجتیه حجتیه نکنید . ای بابا یک انجمن مرده در سی سال پیش را هی نبش قبر میکنید که چه شود ؟؟؟
اصلا بهتر است بروید مرحوم حلبی و دهها انجمنی را از قبرها بیرون آورید ودر دادگاه محاکمه کنید تا راحت شوید !!!!!!!!!!!!!
اینها پاسخگوی صدها مشکل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مردم ما نیست . چرا چشمتان را باز نمیکنید ؟؟؟
خدابنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
باسمه تعالی

خدا پدر ابن سینا رو بیامرزد که بعد از یک عمر ادعای علم به حقایق الاشیاء گفتن فلسفه, گفت ما به حقبقت هیچ چیز نرسیدیم ! متاسفانه انسان مغرور بی تقوی چهار تا کلمه ضرب زید عمرا را را که خواند به خود بزرگ بینی می افتد وبه بزرگان علم و معارف دین هتاک می شود این نشان دهنده میزان ادب آن کسانی است که به خود اجازه می دهند به اسم اساتید ! وطلاب به علما ومراجع متقی گذشته بی حرمتی روا دارند ! بسیار بعید است که بی سواد ترین طلبه در حوزه های علمیه با داشتن کمترین تقوا با عالمان و فقیهان چنین برخورد نماید لذا جادارد که جامعۀ مدرسین برای حفظ آبرو و عزت جایگاه خود با درایت و هوشمندی این بیانیه را که بیش از هر چیز بیانگر جمود فکری وکوته بینی نویسندگان آن است ؛ پیگیری ومحکوم نمایند وزمینه تبادل آرائ واندیشۀ دینی را بیش از پیش فراهم آورند .
از جمله اندیشه ناب معارف الهی مکتب خراسان که توسط مرجع بزرگوار شیعه که بر گرفته از متن قرآن وعترت نبوی والهامات وتجلیات غایبانۀ ولی الله الاعظم سلام الله علیه پایه ریزی گردیده است که به حق موجب نورانیت قلوب مومنین وقرب الی الله شده ونیز جوابگوی تمامی اندیشه های هوی پرستانه بشری از قدیم جدید می باشد ؛ در صحنه ومیدان مبارزاتی اندیشه وارد سازند تا جهانیان با هر اندیشه شیرینی حقایق کلمات امامان معصوم علیهم السلام را آنگونه که هست بنگرند و بچشند -ومن شاء فلیومن ومن شاء فلیکفر.
والسلام
برهان نیوز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1-اگرتمام کسانی که مخالف فلسفه وعرفان اند را بایک چوب برانید کاراشتباهی است
علمای بزرگی چون آیت الله بروجردی،آیت الله اراکی،آیت الله گلپایگانی،آیت الله وحید،آیت الله صافی،آیت الله سیستانی و...اینهامگرانجمن حجتیه ای هستند؟
2-تیترخبر شماکه مرقوم فرمودید:
اساتید و طلاب حوزه علمیه هشدار دادند
اشتباه است در خود همین اطلاعیه در آخر آمده است:
"ما جمعی از اساتید و طلاب رشته فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم "
پس اینان جمعی از اساتید فلسفه وعرفان اند
3-مخالفت با فلسفه وعرفان از تاریج تشکیل انجمن حجتیه بسیار قبل تر است از زمان شیخ طوسی ها وعلامه حلی ها وعلامه مجلسی هابوده است که حتی حکم جهادبافلاسفه را علامه حلی میدهد
4-بسیاری از مخالفان فلسفه وعرفان کاملابا این انقلاب وحضرت امام خمینی(ره)همراه بوده ودر جهت راستای اهداف این انقلاب قدم برداشته اندمانندآیت الله مشکینی،آیت الله مکارم،آیت الله صافی،آیت الله نوری همدانی که مخالف شدیدعرفان مولوی وعطارو...است.
5-مقصود وهدف مخالفان فلسفه وعرفان حفظ اسلام ومبانی اصیل تشیع می باشد واینکه به همه مخالفان فلسفه تهمت اختلاف افکنی وتضعیف حوزه علمیه بزنیم کار درستی نمی باشد.
6-سخن در اینجا است که با کدام مبانی واندیشه ها می شودنظام اسلامی را حفظ کرد با مبانی مثل سنخیت خالق ومخلوق،وحدت وجود،قدم عالم،فنای در ذات الهی و...یا با عرفان واقعی اهل بیت ع ومبانی ناب تشیع که به فرموده امام خمینی (ره)در وصیت نامه الهی سیاسی این مرد بزرگ تاریخ بالاترین راه نجات ثقلین وقرآن ونهج البلاغه است.وهیچ اسمی از فلسفه وعرفان مصطلح نبرده است.
فرازهایی از وصیت نامه حضرت امام خمینی(ره)
ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می‌خواهد حقایق قرآنی، که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند، ‌از مقبره‌ها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می‌کشاند نجات دهد.
و ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند تعالی بوده، و امیرالمؤمنین علی بن‌ ابیطالب، این بنده رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است .
ما مفتخریم که کتاب نهج‌البلاغه که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی‌بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما است.
ما مفتخریم که ائمه معصومین، از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب زمان ـ علیهم آلاف التحیات و السلام ـ که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است ائمه ما هستند.
ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد» می‌خوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه» امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی ـ علیهماالسلام ـ و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است از ما است.
ما مفتخریم که «باقرالعلوم» بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جز خدای تعالی و رسول ـ صلی الله‌علیه و آله ـ و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، ‌از ما است.
و ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است که فقه ما که دریای بی‌پایان است، یکی از آثار اوست. و ما مفتخریم که به همه ائمه معصومین ـ علیهم صلوات الله ـ و متعهد به پیروی آنانیم.
ما مفتخریم که ائمه معصومین ما ـ صلوات الله و سلامه علیهم ـ در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، درحبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. وما امروز مفتخریم که می‌خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم و اقشار مختلفه ملت ما در این راه بزرگِ سرنوشت‌ساز سر از پا نشناخته، جان و مال و عزیزان خود را نثار راه خدا می‌کنند.
7-متصل کردن مخالفان فلسفه وعرفان به گروههای مخالف واستفاده تبلیغاتی از این قضیه خود تضعیف روحانیت وحوزه های علمیه است .
8-یکی از اشخاصی که همواره فلاسفه وعرفا به جای استدلال وبرهان برای جواب به مخالفان از نام وشخصیت او استفاده می کنندامام خمینی (ره)است وبرخی جملات امام راحل را گرفته وهمواره شخصیت امام خمینی(ره)که متعلق به تمام مردم ومسلمانان می باشد رابرای خود مصادره می کنندو می خواهند بگویند امام خمینی(ره)با ما موافق است وشما راردمی کند وقبول ندارد در حالی که همواره امام راحل ازکسانی که در پی زنده نگه داشتن اسلام هستند حمایت کرده وجانشین برحق ایشان آیت الله العظمی خامنه ای هم براساس اندیشه باز وفکری نقدپذیرهمواره از کرسی های آزاد اندیشی حمایت کرده است واین انقلاب متعلق به همه مردم وحوزه های علمیه است نه یک گروه وجمعی از اساتید فلسفه وعرفان
9-این انقلاب ووحرکت اسلامی مردم از نظریه های فلاسفه وعرفا نبوده است بلکه مردم به خاطر اسلام وقرآن واهل بیت ع قیام کرده واینکه این جمعی از اساتید فلسفه وعرفان می گویند:نظریه پردازان انقلاب از آنها بوده است کاری انحصار طلبانه وغیرر واقع بینانه است .
10-این اعلامیه را جمعی از اساتیدفلسفه وعرفان حدود چند هفته است در فضیه به صورت های مختلف پخش می شودبه درودیوار حوزه علمیه قم نصب میشود وبه جای پاسخ گویی به اشکالات مخالفان فلسفه وعرفان که خود حامی نظام واز اساتید رسمی حوزه علمیه قم وبسیاری از شهر ها می باشند به تخریب ومنتصب کردن مخالفان به فرقه های انحرافی ومخالف نظام خواند آنان دست می زننداز این اساتید فلسفه وعرفان که خود را دلسوز نظام ومدافع اسلام می دانندمی پرسیم اینکه شما این جمعیت عظیم از مراجع ،علما بزرگان وطلاب حوزه های علمیه را عضو انجمن حجتیه ومخالفان نظام می دانیدخودتضعیف حوزه هاونظام اسلامی نمی باشد؟از آنها می خواهیم که به جای این کارها بیایند وپاسخ مخالفان ومنتقدان مبانی اشتباه خود را بدهند.
تصویرنصب اعلامیه د فیضیه
http://up.funmehr.com/images/ktu0damkz7mia5ftzuj.jpg
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
با احترام، جمعی از طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم و اصفهان و مشهد و تهران و سایر شهرستانها


پیوست
فارس نیوز
مشرق
تابناک
انتخاب
جهان
بولتن
صاحب
عبرت
و...
ملت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
برهان جان!
ابنکه انجمن حجتیه نوین "که موافق و مدافع ولایت فقیه است اما ولایت فقیهی که ساخته و پرداخته خودش است نه امام خمینی"، به شدت در حوزه های علمیه در حال فعالیت است را نمیشه رد کرد.
شما دقیقا اسم افرادی که مورد وثوق امام بودند رو آوردید ولی اسم کسانی رو که متهم به انجمن حجتیه هستند رو نیاوردید هم کاملا روشن است. به این میگن فرار به جلو......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
این چه بیانیه ای است که پایش هیچ کس امضا نکرده است . قلم و نگارش نامه نویسنده را کم سواد و بی منطق نشان می دهد . برای جوسازی چرا از اساتید فلسفه مایه گذاشته شده و ان ها را هوچی معرفی کرده اند ؟
ناشناس
SWITZERLAND
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
حجتیه می ماند تا ابد...........
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
اظهارنظرکردن حق همه است،انجمن حجتیه بامخالفان خودمناظره کند.بایدهمه دیدگاههاراتحمل کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
اصو ل گرایان همه حجتیه هستند
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین