bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۴۰۹۳۰

توصیه مجتبی راعی به رئیس‌جمهور آینده

مجتبی راعی نویسنده و کارگردان "ترنج" گفت: من به رییس جمهوری آینده توصیه می‌کنم به کارنامه معاونت سینمایی دقت و آن را بررسی کند تا ببیند آدم‌های سیاسی نمی‌توانند در عرصه فرهنگ مثرثمر باشند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
مجتبی راعی نویسنده و کارگردان "ترنج" گفت: من به رییس جمهوری آینده توصیه می‌کنم به کارنامه معاونت سینمایی دقت و آن را بررسی کند تا ببیند آدم‌های سیاسی نمی‌توانند در عرصه فرهنگ مثرثمر باشند.

نشست پرسش و پاسخ فیلم "ترنج" با حضور مجتبی راعی نویسنده و کارگردان محمود پاک‌نیت و رضا ناجی بازیگران، کامران سحرخیز مدیر جلوه های رایانه‌ای، حسن روح‌پروری طراح صحنه و هاشم مرادی مدیر فیلمبرداری در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی راعی، نویسنده و کارگردان ترنج گفت: وقتی "تولد یک پروانه" را برخی از دوستان دیدند عنوان کردند بهترست باز هم از این گونه فیلم‌ها بسازی. گویا خم رنگ‌رزی و یا قلب‌زنی است که قالب بزنی و از داخلش فیلم بیرون آید.

وی افزود: پس از آن فیلم "سفر به هیدالو" به تیر غیب گرفتار شد. بعد از مدتی چند داستان عرفانی از مرحوم دولابی شنیده بودم که یکی از آنها را فیلمنامه کردم. متاسفانه نتیجه خوبی نداد و آن را کنار گذاشتم، اما این فیلمنامه تا سال 90 من را رها نکرد تا اینکه به سمت ساخت آن رفتم.

ریل‌گذاری سینما به بیابان رفته است
راعی ادامه داد: سینما یک کار جمعی است بعد از همه این زحمت ها و تلاش ها نتیجه این شد که این فیلم بی کیفیت را جشنواره قبول نکرد. فکر می کنم ریل گذاری سینما به بیابان رفته است که فیلم ما بی کیفیت می شود.

نویسنده و کارگردان ترنج تاکید کرد: وقتی سیاستمداران مدیریت فرهنگی را برعهده می‌گیرند کیفیت فیلم براساس دستمزد ستارگان معین می شود و فرهنگ در مرتبه دهم قرار می گیرد باید متوجه شویم مدیریت فرهنگی با مدیریت سیاسی متفاوت است.

آدم‌های سیاسی نمی‌توانند کار فرهنگی کنند
وی در ادامه عنوان کرد: من به ریاست جمهوری آینده توصیه می کنم به کارنامه این معاونت سینمایی دقت و آن را بررسی کند زیرا به این نتیجه رسیده ایم که آدم های سیاسی نمی توانند در عرصه فرهنگ مثرثمر باشند.

مجتبی راعی درباره ساخت این فیلم توضیح داد: فیلمنامه "ترنج" را در ابتدا بنیاد سینمای فارابی قبول نکرد، اما خوشبختانه با حمایت معاون برون مرزی صدا و سیما آن را شروع کردیم. متاسفانه فضایی وجود دارد که برخی معتقدند فیلم‌ها همگی باید از سینمای بدنه باشد و نوع دیگر سینما نباید وجود داشته باشد. من این موضوع را متوجه نمی شوم.

نویسنده و کارگردان "ترنج" افزود: ساخت این فیلم بسیار سخت بود خیلی از مسائل را در عین اجرا پیدا کردیم من مجبور شدم با این موی سپیدم یک آی پد خریداری کنم و با یک نرم‌افزار دکوپاژ را کار کنم ما با یک دکوپاژ کامل سر صحنه حاضر می شدیم. برای انتخاب نقش اصلی به رضا ناجی فکر کردم پس از چند روز کار متوجه شدم که او مانند یک موم در دست کارگردان قرار می گیرد به طوری که بتوانی از آن هر چه را که می خواهی، بسازی. او بازی غافلگیرکننده ای ارائه کرد. فیلمبرداری ترنج 75 روز در تهران، زنجان، همدان و یک سکانس در پاریس گرفته شد.

آنهایی که به یمن وام و بازیگران ستاره فیلم می‌سازند هم فروش نمی‌کنند!
وی درباره بودجه فیلم گفت: حدود یک میلیارد تومان هزینه این فیلم بود. بخش خصوصی در این فیلم ها سرمایه گذاری نمی کند. وقتی  فیلم "تولد یک پروانه" اکران شد به من گفتند فقط هزار نفر این فیلم را دیده اند در صورتیکه من باورم نشد. برخی کارگردان‌ها ستاره‌ها را به فیلمشان می‌آورند و وام می گیرند و باز هم فیلمشان برگشت مالی ندارد. می توانید نگاهی به لیست بدهی های فارابی بیندازید.

در ادامه محمود پاک نیت بازیگر ترنج عنوان کرد: ترنج هفتمین کار من با راعی است. او یک سینمای خاصی دارد که از کار با او لذت می برم و بسیار یاد می گیرم وقتی شنیدم کار او در بخش مسابقه جشنواره نیست دلم گرفت به فیلم "سفر به هیدالو" هم بی‌مهری شد. امروز که فیلم را در جشنواره دیدم نسبت به دیگر فیلم های این دوره افتخار می کنم که در آن حضور دارم. راعی فکری دارد که خیلی ها در سینما ندارند فرهنگ جامعه برای او مهم است.

رضا ناجی دیگر بازیگر فیلم افزود: من بعد از "آواز گنجشک‌ها" در این فکر بودم که باید در چه فیلمی حضور پیدا کنم دو سال تمام با هیچ فیلمنامه خوبی روبرو نشدم اما خوشبختانه مجتبی راعی برای حضور در این فیلم به من پیشنهاد داد.

وی ادامه داد: وقتی حضور در این فیلم به من پیشنهاد شد  بعد از مدتی کار تعطیل شد اما خوشبختانه بیست روز مانده بود به سال 91 دوباره پروژه از سر گرفته شد البته باز هم 5 ماه طول کشید تا فیلمبرداری آغاز شد من فیلمنامه را خیلی دوست دارم جا دارد از مجتبی راعی تشکر کنم.

در ادامه هاشم مرادی مدیر فیلمبرداری ترنج درباره کار خود توضیح داد: کنار مجتبی راعی بودن برای من افتخار است این فیلمساز آدم شریفی است و خوشحالم با او در این فیلم همکاری کردم البته پیش از این نیز در یک مستند در کنار وی بودم.

وی افزود: صحنه هایی از این فیلم به لحاظ فنی پرده سبز کار شده است درباره این بخش ها در پیش تولید با سحرخیز و راعی صحبت کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. کارگردان در این فیلم تاکید داشت هیچ پیچیدگی دکوپاژی نداشته باشد.

مرادی ادامه داد: لوکیشن خانه اصلی فیلم به لحاظ بصری خیلی خوب بود اما راعی تاکید کرد چیزی باید در کادر دیده شود که به آن نیاز داریم.

دنیا را از زاویه دید یک نقاش دیدیم
حسن روح پروری طراح صحنه نیز در ادامه توضیح داد: این سومین همکاری من با راعی است. من ذهنیت او را در فیلم سفر به هیدالو متوجه شدم در انتخاب لوکیشن ها سعی کردیم مکانی را انتخاب کنیم که بیشتر به نقاشی نزدیک باشد چون ما در این فیلم دنیا را از منظر یک نقاش نشان می دهیم. پروسه پیش تولید ما را با فضایی که قرار بود کار کنیم خیلی خوب آشنا کرد.

کامران سحرخیز مدیر جلوه های ویژه رایانه ای نیز ادامه داد: جا دارد در کنار گروه جلوه‌های یارانه ای از صداگذار و آهنگساز فیلم هم تشکر کنیم زیرا همه باهم در ساخت این فیلم همراهی کردند.

وی افزود: در جلوه های یارانه ای تاکنون چنین نماهایی که شخصیت در آن وارد اثر خودش و دیگران شود، تجربه نشده است اما ما در این پروژه چنین فضایی را هم تجربه کردیم و این برای ما اتفاق خوبی بود.

راعی دراین باره گفت: ما در بخش هایی از فیلم پرده سبز داریم که اصلا مشخص نیست من از همکاری با سحرخیز بسیار راضی هستم زیرا نتیجه آن خوب شده است. کامبیر روشن‌روان آهنگساز در دو فیلم قبلی من هم همکاری داشت. خوشبختانه درک خیلی خوبی از فضای کارهایم دارد جا دارد از دکتر حسابی طراح مینیاتور نیز تشکر کنم.

وی افزود: او طرحی را برای ما انتخاب کرد که بتوان داخل آن رفت بطوریکه مانند یک در یا محراب باشد که بتوانیم وارد آن شویم مطالعات زیادی دراین باره انجام دادیم این طرح برای فیلم طراحی شد و با ماشین بافته و ما رنگ هایی را دوباره به آن اضافه کردیم همچنین از مشاوره بلخاری، گلبن و براهینی نیز استفاده کردیم.

سلیقه مخاطب را تخریب کرده‌ایم
راعی درباره ادامه فعالیت خود در این گروه سینمایی گفت: هرچقدر تلویزیون و سینما به تخریب ذائقه مخاطب در این سال ها کمک کرده است، اما من علی رغم این فضا بازهم راهم را در همین گونه سینمایی ادامه می دهم.

راعی درباره شخصیت محمود پاک نیت در فیلم توضیح داد: این شخصیت فرعی و به نوعی خشک مقدس است کسی که مسیر غلطی را رفته است قطعا به اینجا می رسد به نظر من منفی نیست در عین حال این شخصیت کاری به کسی هم ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد: ممکن است برخی بگویند الهامات عرفانی معنایی ندارد اما همه دنیا قبول دارند هنرمندان مسائلی را درک می کنند که دیگران از درک آن عاجز هستند اگر فرمی در فیلم وجود دارد به این دلیل است که ما در فیلم شخصیت هنرمندانی را نشان می دهیم که الهاماتی دارد و به جهان مثالی بهشت و جهنم از این طریق می رویم.

راعی گفت: من در این فیلم تلاش کردم که مخاطب در سالن بنشیند. قطعا پلان هایی را بعد از نمایش فیلم در جشنواره حذف خواهم کرد تا ریتم بهتر شود در چنین فیلمنامه هایی کار کردن سخت است امیدوارم روزی فیلمی با مخاطب وسیع در همین راه بسازم.

برخی می‌گویند راعی دیگر نباید فیلم بسازد
وی با اشاره به وضعیت فعلی سینما گفت: می ترسیدم برخی از دوستان بگویند راعی نباید فیلم بسازد همانطور که کمال تبریزی در این دوره سه فیلمنامه اش رد شده است تا نتواند فیلم بسازد. ما خوشحال نیستیم که کیومرث پوراحمد، عزیزالله حمیدنژاد و کمال تبریزی فیلم نمی سازند. شعار می دهند ما به دنبال جوان گرایی هستیم دوستان طبیعت با ما این کار را می کند موهای من سپید شده است قطعا جوان تر ها راه خودشان را پیدا می کنند اما قرار نیست پیرها بیرون بروند به همین دلیل من از ترسم در پنهانی این فیلم را ساختم.

راعی تاکید کرد: سینما وقتی درست می شود که یکبار بگوییم چه چیزی می خواهیم یک دوره همه به سمت معنا گرا می روند در دوره بعدی همه به سمت سینمای بدنه حرکت می کنند انگار نمی دانیم سینما یک بدنه دارد که آن صنعت سینما است. متاسفانه با قاعده خود سینما جلو نمی رویم.

باندبازی برای ساخت و اکران فیلم‌ها
وی افزود: باید آماریاز فیلم های سینمای بدنه بگیریم ببینیم چقدر از آنها فروخته اند. به سینما نگاه سیاسی می شود اگر هر کسی از باند آنها باشد می تواند کار کند حتی اگر در خارج از کشور فیلم ناجور هم ساخته باشد چون از آنها است پس باید کار کند.

راعی در پایان گفت: من بلد نیستم فیلم دختر و پسری بسازم بهتر است اجازه دهیم هر سینماگری کار خودش را انجام دهد. اجازه دهیم همه کار کنند با این نگاه کردن ها هنری متولد نمی شود.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین