bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۲۶

سعودالفیصل: ایران به دخالت در عراق اعتراف کرده است!

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۲ مهر ۱۳۸۶

وزیرامور خارجه عربستان در اظهارنظری غیر مسئولانه و برای سرپوش گذاشتن بر گزارشهای رسانه ای مبنی بر حمایت عربستان از گروه های تروریستی و تکفیری در عراق، مدعی شد که ایران به دخالت خود در عراق اعتراف کرده است. 

"سعود الفیصل" وزیرامورخارجه عربستان که به عنوان رئیس هیئت اعزامی کشورش به سازمان ملل متحد، در نیویورک به سر می برد؛ درگفتگو با یک شبکه رادیویی درآمریکا درباره اتهامات واهی مقامهای آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دخالت در عراق ادعا کرد: ایران خود به دخالت در عراق اعتراف کرده است.

فیصل درباره این ادعای خود توضیحی بیشتری نداد.

وی با نادیده گرفتن گزارشهای برخی رسانه های آمریکایی درباره دخالت عربستان در عراق و حمایت این کشور از گروه های شورشی و تروریستی افزود: خویشتن داری درشرایط کنونی درعراق و دخالت نکردن در امور داخلی عراق، امری ضروری است، زیرا سبب پیچیده تر شدن اوضاع عراق خواهد شد.

وی با بیان اینکه عربستان از حفظ وحدت و یکپارچگی عراق حمایت می کند؛درباره خطرناک بودن طرح تجزیه عراق هشدار داد.

فیصل بدون اینکه این طرح تجزیه طلبانه را چه کشورهایی دنبال می کنند، افزود: تجزیه عراق، سبب مناقشه دائمی در عراق و کشورهای همسایه خواهد شد و به خونریزی بیشتر خواهد انجامید.

وی درباره کنفرانس صلح بوش و شرکت عربستان در آن گفت : هنوز دعوت نامه های رسمی برای شرکت در این نشست ارسال نشده است و جزئیات آن همچنان در حال بررسی است و جزئیات زیادی وجود دارد که باید برای تضمین حل مسئله صلح در خاورمیانه به صورت فراگیر، بررسی شود.

سعود الفیصل روز شنبه در دیدارهای جداگانه با وزیران امور خارجه عراق و جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، درباره مسائل مختلف به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ادعای این شاهزاده سعودی درباره دخالت ایران در عراق همسو با ادعاهای تکراری مقامهای آمریکایی است که بارها بدون ارائه هرگونه دلیل ومدرکی، کشورمان را به حمایت از شورشیان و گروه های مسلح متهم کرده اند.

بر خلاف ادعای سعودالفیصل مبنی بر دخالت ایران در عراق، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی از خشم و نارضایتی شدید دولت بوش از عربستان به سبب موضع منفی آن در برابر دولت منتخب نوری المالکی و حمایت از گروه های مسلح در عراق پرده برداشته بود.

به نوشته این روزنامه، نیمی از مردان مسلح که وارد عراق می شوند، از عربستان می آیند و شمار این افراد در ماه به 60 تا 80 نفر می رسد و عربستان هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود این افراد به عراق انجام نمی دهد.

"علی آل احمد" رئیس موسسه خلیج فارس در واشنگتن نیز با تاکید بر حمایت عربستان از گروه های تکفیری تروریستی در عراق، خاطر نشان کرد که دولت آمریکا از نقش منفی ریاض آگاه است.

زلمای خلیل زاد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز اخیرا با اعتراف به دخالت و نقش منفی عربستان در عراق تاکید کرد که تلاش های ریاض سبب شکست تلاش های انجام شده در جهت برقراری ثبات در عراق می شود. 

گفتنی است فتاوای مفتیان سعودی که در آن حرم مقدس ائمه شیعه را "نماد شرک" دانسته بودند و دستور تخریب آن را صادر کرده بودند، باعث موج سنگینی از نا آرامی ها در شهر های مذهبی عراق شد و تروریست های طرفدار این مفتیان، بارها مردم بی گناه و حرم های ائمه، از جمله حرمین عسکریین را مورد هدف قرار دادند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین