bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۹۴۹۰

عراق به دنبال پیگرد قضایی بلك‌واتر

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۸۸


مشاور امنيت ملي عراق تاكيد كرد: دولت عراق ديگر به شركت امنيتي بلك واتر اجازه بازگشت به كشور را نخواهد داد. 

موفق الربيعي، مشاور امنيت ملي عراق، در گفت‌وگويي ويژه با روزنامه اماراتي دارالخليج عنوان داشت: احتمال اينكه دولت عراق به شركت امنيتي بلك واتر كه در راستاي حمايت از شخصيت‌هاي آمريكايي، خارجي و عراقي در يك كشور تحت اشغال فعاليت مي‌كرد، اجازه بازگشت بدهد، غيرممكن است.

مشاور امنيت ملي عراق عنوان داشت: اين شركت وجهه‌ي بسيار بدي دارد و نمي‌توان به هيچ وجه با آن تعامل داشت.

وي تاكيد كرد: دولت عراق اصرار به تحت پيگرد قرار دادن قضايي اين شركت به خاطر جنايت‌هاي فاجعه‌آميزش در عراق دارد.

الربيعي عنوان داشت: بلك واتر با كشتار عراقي‌ها و قتل عمد مرتكب جنايت‌هاي بسياري در عراق شده و حوادثي نظير ميدان النسور و حوادث ديگر فراموش شدني نيست.

مشاور امنيت ملي عراق خاطرنشان كرد: مسوولان عراقي اين شركت را تحت پيگرد قضايي قرار خواهند داد و از اين رو دولت عراق هرگز تحت هيچ عنواني حتي در صورت تغيير نام با بازگشت‌اش به عراق موافقت نخواهد كرد.

ربيعي درباره راهكارهايي كه از عراقي‌ها در برابر خشونت‌هاي شركت‌هاي امنيتي خارجي در آينده حفاظت مي‌كند، تصريح كرد: دستوراتي در اين خصوص به وزارت كشور عراق داده شده كه راهكارهاي نحوه‌ي فعاليت اين شركت‌ها را در عراق مشخص مي‌كند به طوري كه بايد شركت‌هاي امنيتي خارجي بر اساس اين راهكارها و دستور‌ها در عراق فعاليت كنند.

مشاور امنيت ملي عراق خاطر نشان كرد: شركت‌هاي خارجي كه هم‌چنان در عراق فعاليت مي‌كنند بايد به طور تدريجي و تصاعدي كارمندان خارجي خود را با كارمندان عراقي تعويض كنند و اكثر اين شركت‌ها بايد بعد از مدتي تبديل به شركت‌هاي عراقي شوند؛ يعني اكثر اعضاي آن عراقي باشند. اين مساله با اين هدف است كه بخش امنيتي عراق مسووليت اين شركت‌ها را برعهده بگيرد.

وي افزود: اين امر به آن معنا نيست كه ما مخالف شركت‌هاي خارجي هستيم بلكه ما معتقديم كه عملكرد شركت‌هاي خارجي با مساله‌ي پرونده امنيتي به طور مستقيم در رابطه هستند و اين شركت‌ها ماهيت ملت‌ عراق را يعني زبان، عادات و رسوم آنها را نمي‌دانند.

وي بار ديگر تاكيد كرد: امكان بازگشت شركت‌ بلك واتر به عراق به هيچ وجه وجود ندارد.

حسام العزاوي، عضو پارلمان و عضو ليست العراقيه نيز تاكيد كرد: شركت بلك واتر آمريكا طي مرحله‌ي گذشته عملكرد رضايت بخشي نداشت چرا كه مرتكب كشتار‌هايي در عراق شد كه مخالف تعاليم انساني است.

وي به روزنامه الخليج گفت: توافقنامه‌ي امنيتي كه ميان عراق و آمريكا در پايان سال گذشته امضا شد و پارلمان آن را تصويب كرد، داراي بند‌ها و دستوراتي است كه عملكرد شركت‌هاي خارجي در عراق را بررسي كرده است و برخي قوانين در وزارت كشور عراق وجود دارد كه نقشه‌ي راه عملكرد اين شركت‌ها را ترسيم مي‌كند.

العزاوي از دولت عراق خواست قوانين عراق را در خصوص تضمين حقوق و عزت شهروندان عراقي در برابر شركت‌هاي حمايتي خارجي كه بعضا اصول اخلاقي و قانوني و شغلي را نقض مي‌كنند، فعال سازد.

وي در عين حال به عدم چشم پوشي از جنايت‌هاي اين شركت‌ها تاكيد كرد و گفت: اين شركت‌ها جنايت‌هاي بزرگي در عراق صورت داده‌اند كه ديگر نمي‌توانند وجهه خود را بهبود بخشند.

وي عقد قرارداد با شركت‌ بلك واتر را از سوي دولت عراق بعيد دانست و گفت: اين شركت از سوي افراد، شخصيت‌ها و سازمان‌هاي جامعه مدني عراق تحت پيگرد قانوني است.

برچسب ها: عراق بلک واتر
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین