bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۸۱۲۵

نوری المالکی با آیت الله سیستانی دیدار کرد

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۵ دی ۱۳۸۸


نخست وزير دولت عراق تاكيد كرد كه دولت عليه شركت امنيتي بلك واتر اقامه دعوي مي‌كند. 

نوري المالكي نخست وزير عراق، پس از ديدار با آيت‌الله العظمي سيد علي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعه، در يك كنفرانس خبري در نجف اظهار داشت: رفع اتهام از نيروهاي امنيتي شركت بلك واتر كه متهم به كشتار غير نظاميان عراقي بودند، اجحافي بزرگ در حق عراقي‌ها است.

وي هم چنين عنوان داشت كه وزارت دادگستري آمريكا به حكم دادگاه فدرال اين كشور در خصوص نيروهاي امنيتي بلك واتر اعتراض كرده است و ما نيز هر آنچه را كه لازم باشد براي حمايت از جان شهروندانمان و گرفتن حق قربانيان اين فاجعه از كساني كه چنين جنايتي را مرتكب شدند، به كار مي‌بنديم.

نخست وزير عراق گفت: ما كميته‌هايي تشكيل داديم و بر همين اساس عليه شركت بلك واتر چه در آمريكا و چه در عراق اقامه دعوي مي‌كنيم.

نوري المالكي هم چنين در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نزديكي ديدگاه‌هاي ائتلاف ملي عراق به رياست عمار الحكيم و ائتلاف دولت قانون گفت: آيت‌الله سيستاني از هر گونه اقدامي كه موجب وحدت شركا در عراق جهت تحقق امنيت و تعيين سرنوشت عراق شود، استقبال مي‌كند.

وي افزود: اين همان هدفي است كه ما در جهت تحقق آن تلاش مي‌كنيم و انشاء الله شاهد پيشرفت‌هايي در اين زمينه خواهيم بود، زيرا اين موضوع نه تنها به سود دو ائتلاف نيست بلكه به سود منافع كلي عراق است و به ياري خداوند طي روزهاي آينده شاهد وحدت و تفاهم بين دو ائتلاف خواهيم بود.

مالكي مشاركت هر چه گسترده‌تر عراقي‌ها را در انتخابات خواستار شد و از راي دهندگان خواست تا در انتخاب اسامي نامزدهاي‌شان، دقت بيشتري كنند.

نخست وزير عراق هم چنين عنوان داشت: انتخابات پارلماني به رغم خواست كساني كه به دنبال تعطيل كردن اين روند انتخاباتي اعم از تروريست‌هاي القاعده و بازماندگان حكومت سابق هستند و نمي‌توانند آزادي و دموكراسي را در عراق تحمل كنند، برگزار خواهد شد.

وي گفت: به ياري خداوند به رغم تمامي چالش‌ها و مشكلات اين هدف محقق مي‌شود و براي ما ميزان مشاركت شهروندان و حضور آن‌ها در پاي صندوق‌هاي راي اهميت دارد تا آنها با اين حضور كساني را كه مناسب مي‌بينند، انتخاب كنند.

نخست وزير عراق هم‌چنين همكاري‌ها و تلاش‌هاي هر چه بيشتر براي حمايت از امنيت داخلي عراق و حمايت از حاكميت خارجي اين كشورها را در برابر هر آنچه كه موجب خدشه‌دار شدن حاكميت، امنيت ثبات و استقلال اين كشور مي‌شود، خواستار شد.

وي با اشاره به موضوع چاه نفتي فكه در جنوب عراق تاكيد كرد: عراق در گذشته سلاح زيادي در اختيار داشت، اما از توانايي لازم براي حمايت از حاكميت خود برخوردار نبود و به همين دليل از سوي طرف‌هاي مختلف اين حاكميت نقض شد و توافقنامه‌هاي زيادي امضا شد كه به مصادره حق عراقي‌ها منجر گشت اما عراق امروز به رغم تفاوتي كه نسبت به گذشته در برخورداري از سلاح دارد، از وحدت ملي و اراده آشكار مردمي برخوردار است كه در كنار حمايت از حاكميت اين كشور ايستاده و مي‌تواند از خاك كشور در قبال هر گونه نقض دفاع كند.

نخست وزير عراق با اشاره به چالش‌هاي سياسي و امنيتي موجود و رويكرد اين كشور جهت تكميل ساخت عراق از طريق انتخابات، ديدار با مرجعيت شيعه را جهت استفاده از بيانات ايشان در اين شرايط مهم و حساس ضروري دانست.

به نوشته روزنامه الصباح - چاپ بغداد - نخست وزير عراق هم چنين از دولت عربستان خواست تا موضعي آشكار جهت ممانعت از توهين برخي خطباي جمعه اين كشور كه داراي افكار خصمانه و تكفيري هستند به مرجعيت شيعه نجف اتخاذ كند.

نوري المالكي هم چنين در گفت‌وگو با روزنامه الوطن عربستان، تاكيد كرد كه تمايلي ندارد براي بار دوم پست نخست وزيري عراق را بر عهده بگيرد.

وي هم‌چنين ضمن اعلام آمادگي‌اش براي ائتلاف با رقباي دولت ائتلاف قانون، عنوان داشت: دست ما به سوي كساني كه خواهان اين ائتلاف بر اساس اصول ملي و بدور از اصول طايفه‌گري حزبي و مذهبي هستند، دراز است.

وي در خصوص نقش سياسي‌اش در صورت شكست در انتخابات عنوان داشت: من از دولت در پارلمان حمايت خواهم كرد.

مالكي در خصوص اين كه گفته مي‌شود عراق فاقد رهبران سياسي است كه به دور از اهداف حزبي كشور را اداره كنند، گفت: ظالمانه است كه بگوييم چنين سياستمداراني در عراق وجود ندارند، بلكه مساله شرايط سخت و پيچيده‌اي است كه در عراق وجود دارد.

وي ابراز اميدواري كرد كه اياد علاوي، ابراهيم جعفري، عادل عبدالمهدي، طارق الهاشمي و جواد البولاني از رهبران احزاب رقيب در انتخابات، به نتايج خوبي در اين انتخابات دست يابند.

برچسب ها: بلک واتر
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین