bato-adv
پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره اخیر مطرح شد

آیا دموکرات‌ها می‌توانند جایگزینی برای بایدن برای رقابت با ترامپ پیدا کنند؟

آیا دموکرات‌ها می‌توانند جایگزینی برای بایدن برای رقابت با ترامپ پیدا کنند؟
صرفا شخص بایدن است که می‌تواند تصمیم بگیرد می‌خواهد کناره گیری کند یا خیر. به نظر می‌رسد او نمی‌خواهد کناره گیری کند چرا که خود را مهره‌ای کلیدی برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ می‌داند. حتی اگر او این گزینه را انتخاب کند که از ادامه رقابت کناره گیری نماید تنها گزینه‌ای که باعث ایجاد خطر اختلاف نظر گسترده در میان دموکرات‌ها نمی‌شود "کامالا هریس" معاون اوست.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۹ تير ۱۴۰۳

فرارو- این که "جو بایدن" رئیس جمهور ۸۱ ساله امریکا مردی مسن است موضوع تازه‌ای نیست. با این وجود، اولین مناظره ریاست جمهوری بین بایدن و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا در شب پنجشنبه مسئله سن بایدن را به گونه‌ای هشدار دهنده در معرض دید افکار عمومی قرار داد. صدای ضعیف بایدن و لغزش‌های کلامی او و پاسخ‌های پر پیچ و خم به اظهارات ترامپ و سوالات ناظران احتمالا یک پرسش را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند: آیا راهی وجود دارد که بایدن با فرد دیگری به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری جایگزین شود؟ البته در مورد صدای ضعیف بایدن کارزار انتخاباتی اش گفته او به سرماخوردگی مبتلا شده بود!

به گزارش فرارو به نقل از وکس، پاسخ کوتاه این است که عملا امکان جایگزینی فرد دیگری با بایدن در این برهه زمانی وجود ندارد. تمام ۵۰ ایالت امریکا از پیش انتخابات مقدماتی خود را برگزار کرده اند و بایدن رای اکثر قریب به اتفاق نمایندگان آنان را به دست آورده است. صرفا شخص بایدن می‌تواند این نمایندگان را به سوی رای دادن به شخص دیگری سوق دهد، زیرا آنان متعهد شده اند که به او رای دهند مگر آن که او پیش از کنوانسیون دموکرات‌ها در ماه آگوست کناره گیری کند. اینجاست که چالش‌های عملی و سیاسی با یکدیگر ادغام می‌شوند: بایدن تنها فردی است که می‌تواند تصمیم بگیرد پیش از رای گیری در صحن علنی کنوانسیون انصراف دهد یا خیر. هیچ نهاد و دستگاه یا شخص مخفی حزبی دیگری در حزب دموکرات نمی‌تواند او را مجبور به انجام این کار سازد. اگر بایدن پس از مناظره اخیر تغییری جدی در نظرش نسبت به پیمودن ادامه راه رقابت با ترامپ ایجاد نکند دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آن اتفاق یعنی جایگزینی او با فردی دیگر درون حزب دموکرات رخ نخواهد داد.

چالش‌های دنیای واقعی و روی زمین

اولین مانع پیش روی بایدن آن است که روسای جمهوری از طریق انتخابات بین نامزد‌های انتخاب شده از طریق یک فرآیند خاص و سازمان یافته حزبی انتخاب می‌شوند.

نامزد ریاست جمهوری دموکرات در ماه آگوست در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو انتخاب می‌شود جایی که یک نامزد باید حمایت اکثریت نمایندگان دموکرات را به دست آورد. این نمایندگان براساس مجموع آرا در انتخابات مقدماتی یک ایالت (برای هر نامزدی که بیش از ۱۵ درصد آرا را به دست آورد) به طور متناسب تعیین می‌شوند و سپس در دور اول رای گیری در مجمع دموکرات‌ها به آن نامزد متعهد می‌شوند. بر اساس این سیستم نامزد دیگری برای نامزد شدن باید نمایندگان بیش تری در مقایسه با بایدن به دست آورد. این در حالیست که بایدن نه تنها رای تمام نمایندگانی که به آنان نیاز دارد بلکه اساسا رای تمام نمایندگان را در اختیار دارد. بنابراین، در عمل در این مرحله هیچ فرد دیگری وجود ندارد که بتوان آن را با بایدن جایگزین کرد. طبق قوانین کنوانسیون ملی دموکرات‌ها این نمایندگان ملزم به حمایت از بایدن در رای گیری کنوانسیون هستند.

فراتر از محدودیت‌های تعیین شده توسط این فرآیند موانع مالی عملی نیز وجود دارند. این تنها بایدن است که ماشین جمع آوری پول در اردوگاه دموکرات‌ها برای تبلیغات انتخاباتی، برگزاری میتینگ‌ها و رویدادها، استخدام کارکنان و در واقع اجرای کارزار انتخاباتی را در اختیار دارد. هیچ فرد دموکرات دیگری چه منتخب و چه غیر منتخب در عمل چنین دستگاه جذب پولی در اختیار ندارد.

چالش‌های سیاسی کماکان دشوار هستند

در این مرحله برای هر فردی که تلاش کند بایدن را به طور علنی مجبور به کناره گیری از رقابت کند از نظر سیاسی ریسک‌هایی وجود دارد. تشکیلات حزب دموکرات از پیش حول محور بایدن متحد شده و از او حمایت می‌کند. این حمایت نه تنها بدان خاطر است که او اکنون رئیس جمهور امریکا می‌باشد بلکه بدان خاطر است که آنان روابط عمیق و دیرینه‌ای با بایدن دارند و وفادار به او هستند. در اینجا نیز مهم است که این تصور را از بین ببریم که هر کسی می‌تواند بایدن را مجبور به کناره گیری کند. کنوانسیون دموکرات تشکیلاتی در سایه نیست که قدرت و نفوذ یا توانایی جایگزینی یک رهبر حزب متفاوت را داشته باشد. در اینحا باید پرسید چه کسی معاونان آن کنوانسیون را انتخاب می‌کند؟ پاسخ مشخص است: بایدن! در کنوانسیون صرفا شورایی متشکل از تصمیم گیرندگان وجود ندارد که بتواند به بایدن بگوید باید از رقابت کناره گیری کند.

در مورد قدرت نخبگان حزبی اغلب اغراق شده و انتخابات مقدماتی تاکنون نشان دهنده نفوذ و تاثیر بالای رای دهندگان بوده است. هرچند که بایدن برای برخی افراد نامحبوب به نظر می‌رسد، اما او کماکان در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ به راحتی پیروز شد. هم چنین، زمانی که گزینه‌هایی برای رای اعتراضی دادن در نیوهمپشایر یا انتخاب گزینه "هیچ یک از این نامزدها" در نوادا در سال جاری به رای دهندگان ارائه شد دموکرات‌ها کماکان در کنار بایدن باقی ماندند.

تمام چهره‌های برحسته‌ای که می‌توانند جایگزین بایدن شوند از "گرچن ویتمر" فرماندار میشیگان گرفته تا "گاوین نیوسام" فرماندار کالیفرنیا تا "جاش شاپیرو" فرماندار پنسیلوانیا، "وس مور" فرماندار مریلند تا "کامالا هریس" معاون رئیس جمهور همگی حامیان اصلی بایدن هستند. آنان اکنون به طور علنی به عملکرد بایدن نمی‌پردازند و مشخص نیست که در محافل خصوصی سعی در کنار گذاشتن او داشته باشند. حتی در خودخواهانه‌ترین سطح نیز هیچ یک از آنان انگیزه‌ای ندارند که به دیگری اجازه دهند باعث تقویت گمانه زنی پیرامون کناره گیری بایدن شود. بنابراین، صرفا شخص بایدن است که می‌تواند تصمیم بگیرد می‌خواهد کناره گیری کند یا خیر. به نظر می‌رسد او نمی‌خواهد کناره گیری کند چرا که خود را مهره‌ای کلیدی برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ می‌داند. حتی اگر او این گزینه را انتخاب کند که از ادامه رقابت کناره گیری نماید تنها گزینه‌ای که باعث ایجاد خطر اختلاف نظر گسترده در میان دموکرات‌ها نمی‌شود "کامالا هریس" معاون اوست. معاون رئیس جمهور معایب سیاسی خود را دارد: او بدتر از بایدن در برابر ترامپ در نظرسنجی‌ها عمل می‌کند، هیچ گاه در یک کارزار ملی موفق شرکت نکرده و متاسفانه به دلیل آن که یک زن رنگین پوست است با تعصبات مختلف از سوی برخی از رای دهندگان مواجه خواهد شد.

سایر نظرسنجی‌ها نیز نتایج منفی مشابهی را برای ویتمر، شاپیرو و نیوسام نشان می‌دهند. آنان در نظرسنجی‌ها بدتر از بایدن عمل کرده اند. هم چنین، دور زدن کامالا هریس می‌تواند باعث بروز خشم احتمالی در میان رای دهندگان سیاه پوست شود این موضوع مهم است چرا که بدون رای آنان دموکرات‌ها نمی‌توانند پیروز شوند.

اگر یک ناجی دموکرات دیگر با حمایت صریح فردی مانند باراک اوباما و استراتژیست‌ها و سیاستمداران منتقد بایدن ظهور کند "جیل بایدن" بانوی اول و دیگر افراد مورد اعتماد بایدن باید او را متقاعد کنند که از رقابت کناره گیری کند در آن صورت احتمالا به سوی کنوانسیونی با میانجی گری و دوره‌های متعدد رای گیری مواجه خواهیم شد. این وضعیت باعث ایجاد هر و مرج و اختلاف نظر در صفوف دموکرات‌ها خواهد شد و به ضرر آنان خواهد بود. با توجه به آن چه گفته شد می‌توان در پاسخی ساده به این پرسش که آیا ممکن فرد دیگری جایگزین بایدن برای ادامه رقابت انتخاباتی شود باید گفت: خیر، خیلی دیر شده است.

 

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین