bato-adv
bato-adv

(تصاویر) مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ آمریکایی و Rafale M فرانسوی

(تصاویر) مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ آمریکایی و Rafale M فرانسوی
هم F/A-۱۸ سوپر هورنت و هم رافال فرانسوی، در آخرین نسخه‌های خود جت‌های جنگنده نسل ۴.۵ بسیار کارآمدی هستند – اگرچه نیروی دریایی ایالات متحده نگاه خود را از سمت هورنت به جنگنده نسل پنجمی F-۳۵ C معطوف کرده است. نسخه Rafale M نیز برای سال‌های آینده جت جنگنده نیروی دریایی فرانسه خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۹ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

جنگنده‌های F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale فرانسوی هر دو جت‌های جنگنده فوق العاده‌ای هستند.

به گزارش روزیاتو، رافال همچنین یکی از معدود جت‌های جنگنده‌ای است که یک نسخه دریایی از آن برای عملیات روی ناو‌های هواپیمابر عرضه می‌شود. بی معنی است که بگوییم کدام یک “بهتر” است، زیرا پاسخ به این سوال به نیاز‌های نیروی مورد نظر بستگی دارد، منظور کدام نسخه از جت‌های جنگنده است، آن هواپیما‌ها به چه سلاح‌هایی مسلح هستند و غیره.

هم F/A-۱۸ سوپر هورنت و هم رافال فرانسوی، در آخرین نسخه‌های خود جت‌های جنگنده نسل ۴.۵ بسیار کارآمدی هستند – اگرچه نیروی دریایی ایالات متحده نگاه خود را از سمت هورنت به جنگنده نسل پنجمی F-۳۵C معطوف کرده است. نسخه Rafale M نیز برای سال‌های آینده جت جنگنده نیروی دریایی فرانسه خواهد بود.

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

Rafale فرانسوی در مقابل F/A-۱۸ Super Hornet نیروی دریایی ایالات متحده

Dassault Rafale فرانسوی که توسط شرکت Dassault Aviation ساخته شده است، به عنوان تنها جت جنگنده “omnirole” (معنایی فراتر از چند منظوره و به این معنی که هر نقشی را به بهترین شکل و با بالاترین نرخ موفقیت انجام می‌دهد) در جهان به فروش می‌رسد. این چند منظوره بودن ممکن است تا حدی به دلیل محدودیت‌های فرانسه و ملاحظات صادرات باشد. فرانسوی‌ها برای انجام همه ماموریت‌ها به یک هواپیمای جنگنده شبیه به چاقوی سوئیسی نیاز دارند، در حالی که نیروی دریایی ایالات متحده امکان لاکچری توسعه هواپیما‌های تخصصی‌تر (مانند EA Growler) را دارد.

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

رافال فرانسوی برای برتری هوایی، بازدارندگی، شناسایی هوایی، پشتیبانی زمینی، حمله ضد کشتی، بازدارندگی هسته‌ای و سایر ماموریت‌ها ساخته شده است. این جنگنده به یک جنگنده نسل ۴.۵ تبدیل شده است و یک جت جنگنده محبوب غربی است، به ویژه در میان کشور‌هایی که به دنبال جایگزینی برای جت‌های جنگنده آمریکا و روسیه هستند.

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

F/A-۱۸ جنگنده اصلی نیروی دریایی ایالات متحده بوده که توسط بوئینگ ساخته شده و در طول سال‌ها به شدت تکامل یافته است. F/A-۱۸F Super Hornet و نسخه جنگنده تخصصی جنگ الکترونیکی، EA Growler، کاملاً به روز شده و بسیار توانایی بیشتری نسبت به F-۱۸ Hornet اصلی دارند.

به عنوان یک هواپیمای صادراتی

به طور کلی، موفقیت صادرات F/A-۱۸ Hornet/Super Hornet/Growler و Rafale فرانسوی تا حدودی قابل مقایسه است. در حالی که F/A-۱۸ برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد، در بازار صادرات نیز محبوبیت خود را نشان داد، به طوری که فنلاند، استرالیا، کویت، مالزی، اسپانیا، کانادا و سوئیس این جت را خریداری کردند. برخی از این کشور‌ها (مانند فنلاند و استرالیا) در حال بازنشسته کردن F/A-۱۸‌های قدیمی خود هستند.

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

با این حال، اگر قرار است Super Hornet به طور جداگانه در نظر گرفته شود، تنها کویت و استرالیا آن را سفارش داده اند. مشخص نیست که چرا سفارشات بین المللی این جنگنده کم بوده است. این می‌تواند به این دلیل باشد که Super Hornet برای نیاز‌های نیروی دریایی ایالات متحده بهینه سازی شده است یا به این دلیل که با رقابت F-۳۵ مواجه شده است که جنگنده‌ای بسیار پیشرفته‌تر و توانمندتر است (و یک سری دلایل دیگر).

در سال‌های اخیر، داسو رافال به یک جت بسیار محبوب تبدیل شده است. حدود ۲۳۴ فروند رافال از همه انواع برای نیروی دریایی و نیروی هوایی فرانسه ساخته شده است (برخی از آن‌ها به کشور‌های دیگر مانند یونان و کرواسی فروخته شده اند). خرید‌های خارجی (جدید) رافال شامل مصر (۵۵ فروند)، هند (۳۶ فروند)، قطر (۳۶ فروند)، یونان (۱۲ فروند)، امارات (۸۰ فروند) و اندونزی (۴۲ فروند) است.

کشور‌های بیشتر و بیشتری در حال خرید رافال فرانسوی هستند. یونان به دنبال خرید فروند‌های بیشتری از این جنگنده فرانسوی است، در حالی که صربستان در حال مذاکره برای خرید آنهاست. برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده، داسو اعلام کرده است که تولید خود را افزایش خواهد داد (تن‌ها ۱۳ فروند از این جنگنده در سال ۲۰۲۳ ساخته شد).

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

به عنوان یک جنگنده نیروی دریایی

فرانسه تنها ناو هواپیمابر هسته‌ای غیر آمریکایی جهان، شارل دوگل را در اختیار دارد. بنابراین، فرانسه Rafale را با یک نوع نیروی دریایی ساخته است – Rafale M. این نسخه تغییراتی نسبت به نسخه پایه دارد تا بتواند از روی ناو‌های هواپیمابر مجهز به سیستم CATOBAR فعالیت کند، از جمله بدنه تقویت شده، یک قلاب دمی بزرگ، و سایر تغییرات. این تنها جت جنگنده غیرآمریکایی است که مجوز پرواز از روی عرشه ناو‌های هواپیمابر آمریکایی را دارد.

از آنجایی که F/A-۱۸ اصلی‌ترین جنگنده ناونشین متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده است، این جت جنگنده بهترین جنگنده ناونشین جهان در عصر مدرن به شمار می‌آمد (تا زمانی که F-۳۵C به تولید انبوه برسد). نیروی دریایی ایالات متحده شروع به حذف (یا شاید کاهش تعداد) F/A-۱۸‌ها به نفع جت جنگنده نسل پنجم F-۳۵C کرده است. این یک فرآیند طولانی است، زیرا ناو‌های هواپیمابر برای بهره برداری از F-۳۵C باید به روز شده و مجوز دریافت کنند.

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

بر اساس اطلاعات WDMMA، نیروی دریایی ایالات متحده ۳۷۹ فروند F/A-۱۸E/F (با ۶۳ فروند دیگر در حال سفارش)، ۱۵۳ فروند EA-۱۸G Growler با ۲ فروند سفارش شده دیگر و ۱۴۹ فروند F/A-۱۸A/C را در استعداد عملیاتی در اختیار دارد. نیروی دریایی اکنون به نظر می‌رسد آخرین سفارش‌های خود را برای Super Hornet ثبت کرده است (به این معنی که در حالی که تولید Rafale رو به افزایش است، تولید Super Hornet به زودی کاهش می‌یابد).

مقایسه جنگنده‌های ناونشین F/A-۱۸ Super Hornet آمریکایی و Rafale M فرانسوی

نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده نیز ۱۴۳ فروند F/A-۱۸A/C/D را در حالت عملیاتی در اختیار دارد. همچنین نیروی دریایی ایالات متحده ۲۴۱ فروند F/A-۱۸ با تغییرات مختلف را به عنوان هواپیمای آموزشی به کار می‌گیرد، در حالی که تفنگداران دریایی ۴۸ فروند دیگر را به عنوان جنگنده آموزشی در اختیار دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، فرانسه ۴۱ فروند جنگنده نسخه Rafale M در سرویس دارد، و ۱۲ فروند دیگر نیز سفارش داده شده است (هیچ کدام برای آموزش یا ماموریت‌های ویژه استفاده نمی‌شود). این بدان معناست که حدود ۱،۱۱۷ فروند جت جنگنده خانواده F/A-۱۸ در خدمت هستند، اما تنها ۴۱ فروند رافال M ناونشین از روی تنها ناو هواپیمابر فرانسه عملیات انجام می‌دهند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین