bato-adv
bato-adv

آیا گرم کردن دوباره برنج برای سلامتی خطرناک است؟

آیا گرم کردن دوباره برنج برای سلامتی خطرناک است؟
یک کارشناس ایمنی مواد غذایی حقیقت درباره خوردن برنج باقی مانده از وعده‌های قبلی را فاش کرده است.

فرارو- برنج باقیمانده می‌تواند از وعده‌های قبلی، روز بعد یک موهبت الهی باشد و شما را از درست کردن غذا نجات دهد.

به گزارش فرارو به نقل از دِلیش، برنج مانده برای تهیه برنج سرخ شده عالی است، اما شاید شما هم اطلاعاتی نگران کننده در مورد سندرم برنج سرخ شده شنیده باشید و به این فکر افتاده باشید آیا مصرف برنج باقی مانده از وعده قبلی آنطور که فکر می‌کردید بی‌خطر است یا نه. پاسخ ساده به این سوال است بله است؛ خوردن باقیمانده برنج بی‌خطر است، اما چند نکته مهم وجود دارد. جنلین هاچینگز، متخصص ایمنی مواد غذایی و دانشمند مواد غذایی می‌گوید: «خوردن باقیمانده غذاها، از جمله برنج باقی‌مانده، تا زمانی که به درستی استفاده شده باشند، کاملاً بی‌خطر هستند.»

نحوه نگهداری سالم و ایمن باقی مانده برنج

بر خلاف برنج نپخته، برنج پخته نیاز به کنترل زمان و دما دارد. این بدان معناست که رشد پاتوژن‌ها در برنج پخته آسان‌تر است. هاچینگز می‌گوید وقتی برنج پخته شده در دمای اتاق بماند، مستعد رشد باکتری‌هایی به نام باسیلوس سرئوس است که در غذا‌های نشاسته‌ای مانند برنج و سیب زمینی رشد می‌کند.

رشد پاتوژن می‌تواند موجب یک بیماری شود که معمولاً به عنوان سندرم برنج سرخ شده شناخته می‌شود. این محقق گفت: "«رای ایمن نگه داشتن چنین غذا‌هایی باید مدت زمانی را که آن‌ها در دمای اتاق می‌مانند یا دمای محیط نگهداری از آن‌ها را کنترل کنید.»

چه مدت می‌توانید برنج را در دمای اتاق بگذارید؟

بسیاری از افراد این عادت را دارند که پس از صرف یک وعده غذایی برای مدتی غذا‌ها را بر روی میز رها می‌کنند؛ حالا محققان می‌گویند دلیل بسیار خوبی برای بسته بندی و قرار دادن غذا‌ها در یخچال به سرعت پس از صرف یک وعده غذایی وجود دارد. هاچینگز می‌گوید: «مواد بیماری زا می‌توانند در حدود چهار ساعت در غذا‌هایی که در دمای اتاق قرار دارند به سطوح خطرناکی افزایش یابند؛ بنابراین مراقب ساعت باشید و مطمئن شوید که باقی مانده برنج خود را به سرعت پس از صرف غذا در یخچال قرار می‌دهید.»

اگر عوامل بیماری زا به سطح خطرناکی برسند، ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا یا چیزی که ما آن را مسمومیت غذایی می‌نامیم، بیشتر شود. هاچینگز می‌گوید: «حتی پختن یا گرم کردن مجدد باقیمانده غذاها، تعداد پاتوژن‌ها را به سطوح خطرناک نمی‌رساند.»

برنج مانده را در چه دمایی باید نگه داشت؟

یک راه دیگر برای ایمن نگه داشتن باقیمانده برنج، کنترل دمای آن است. چیزی که هاچینگز از آن به عنوان "نقطه شیرین" برای رشد پاتوژن یاد می‌کند، بین ۵ تا ۴۵ درجه ۴۱ درجه سانتی گراد است. این پژوهشگر گفت برای جلوگیری از آنچه "منطقه خطر دما" نامیده می‌شود، باقی مانده برنج را در یخچال در دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد یا در دستگاه‌های گرم نگه دارنده در دمای بالاتر از ۴۱ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

باقی مانده برنج چقدر ماندگاری دارد؟

حتی با نگهداری مناسب، برنج، مانند هر باقیمانده غذایی دیگری خراب می‌شود. هاچینگز دور ریختن باقی مانده مواد غذایی فاسد شدنی را ۷ روز پس از نگهداری آن در یخچال توصیه می‌کند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین