bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۵۲۹۲

میزبانی شبکه ایران‌اینترنشنال از تروریسـت‌ها

میزبانی شبکه ایران‌اینترنشنال از تروریسـت‌ها
شبکه ایران اینترنشنال به کرات آنتن خود را در اختیار تروریست‌های خشونت‌طلب که دارای سابقه مشخص هستند، قرار داده و این امر فرصت لازم را برای تروریست‌ها فراهم تا اقدامات خود را توجیه کنند و با شبهه افکنی از آن دفاع نمایند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

محمد مهدی ترحمی، وکیل دادگستری؛ شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال حسب مرام‌نامه‌ای که در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده، خود را متعهد به رعایت قوانین رسانه‌ای انگلیس دانسته، این در حالیست که با حمایت علنی از گروهک‌های تروریستی در مصاحبه‌ها و برنامه‌های تولیدی و تبلیغ صریح مواضع ایشان، قوانین آفکام یا همان سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا را نقض نموده است. اینکه یک رسانه چه مرزی برای بازنمایی خشونت و اقدامات تروریستی داشته باشد، بستگی به خط مش آن دارد، لیکن با توجه به اینکه یکی از رسانه‌های مستقر در لندن است، نتیجتا موظف به رعایت قوانین آفکام می‌باشد. این شبکه علاوه بر نقض قوانین آفکام، آشکارا کنوانسیون اروپایی مقابله با تروریسم ۱۹۷۷ و پروتکل الحاقی به آن در ۲۰۰۳ و قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل را نیز نادیده گرفته شده است.

میزبانی و در اختیار قراردادن تریبون شبکه فارسی زبان ایران‌اینترنشنال به سخنگوی گروهک‌های تکفیری، همچون گروهک تروریستی الاحواز در آنتن زنده یا انتشار سخنان مریم رجوی، سرکرده گروهک منافقین به صورت لحظه به لحظه و با عنوان «فوری» یا فراهم کردن امکان ارتباط برای گروهک تروریستی پژاک، از جمله برنامه‌های علنی حمایت از خشونت و فراهم کردن بستر ارتباطی جهت ارعاب‌گری، تحریک و ترغیب ناهنجاری و فعالیت‌های مجرمانه ضد ایرانی و هراس افکنی است.

شبکه ایران اینترنشنال به کرات آنتن خود را در اختیار تروریست‌های خشونت‌طلب که دارای سابقه مشخص هستند، قرار داده و این امر فرصت لازم را برای تروریست‌ها فراهم تا اقدامات خود را توجیه کنند و با شبهه افکنی از آن دفاع نمایند. اینترنشنال سابقه پخش مستقیم برنامه‌های گروهک تروریستی منافقین را نیز در کارنامه دارد. عملکرد تلویزیون ایران اینترنشنال در مشروع و توجیه کردن تروریسم الاحواز یا حمایت از عبدالحمید و حملات تروریستی جیش العدل، همچنین اقرار صریح عوامل شبکه به سازماندهی تجزیه طلبان و مجرمان، بنابر قوانین بریتانیا، صراحتا تبلیغ اقدامات تروریستی و همکاری با تروریسم بوده و تبعا قابل مجازات است. امروزه چیزی در حدود بیست کنوانسیون منطقه‌ای و جهانی در رابطه با مبارزه با تروریسم بین‌المللی داریم.

آفکام با هدف تنظیم مقررات برای پخش و سرویس‌دهی خدمات پستی، ارتباطات و ارتباطات رادیویی و رعایت استاندارد‌های تلویزیون و رادیو تشکیل گردیده و بر فعالیت‌های ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، خطوط ثابت دوربرد تلفنی و موبایل و بر امواج رادیویی وسائل بی‌سیم نظارت می‌نماید، لذا نهادی ناظر بر رسانه‌های بریتانیا می‌باشد و از طریق ترویج رقابت و محافظت از مردم در برابر مسائل مضر یا توهین آمیز، تامین منافع شهروندان و مصرف کنندگان را نمایندگی می‌کند. کلیه شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا برای شروع کار، مجوز خود را از این سازمان دریافت می‌کنند و در صورت عدم رعایت شروط قید شده در مجوز، با لغو مجوز و فعالیت از سوی آفکام روبرو خواهند شد.

اینترنشنال مدعی است که اخبار را برای فارسی‌زبانان پوشش می‌دهد و هدفی جز آگاهی بخشی ندارد، لیکن با نگاهی سطحی به فعالیت‌های این رسانه، به وضوح می‌توان پی برد که هدف اینترنشنال، عملیات روانی برای پمپاژ اخبار جعلی و ایجاد ارعاب و فضای یأس، ناامیدی و هراس افکنی در بین مردم، همچنین خدمات‌دهی ویژه به گروهک‌ها و سازمان‌های تروریستی و ترویج خشونت است.

بنابر کنوانسیون منع و مجازات تروریسم ژنو ۱۹۳۷، بند ۴ از ماده ۲ منشور ملل متحد ناظر بر اصل ممنوعیت استفاده از زور که شامل اقدام‌های تروریستی نیز می‌شود، کنوانسیون اروپایی مقابله با تروریسم ۱۹۷۷ و پروتکل الحاقی به آن در ۲۰۰۳، کنوانسیون جامع مبارزه با تروریسم بین‌المللی ۲۰۰۳، قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل و موارد متعدد دیگر جمگی بنیان‌های حقوقی شکایت از شبکه فارسی زبان اینترنشنال می‌باشد، شایان ذکر است در پی شکایتی از این شبکه فارسی زبان، در کمال حیرت آفکام طی گزارش ۱۳ صفحه‌ای مورخ فروردین ۱۳۹۸ مدعی شد اینترنشنال با اقدامات اصلاحی بعدی، اقدام غیرقابل قبول اولیه خود را رفع کرده و خود را از نقض قوانین رهانیده است؛ از این رو مستحق برخورد قانونی نیست؟! ماده ۱ کنوانیسون ۱۹۳۷ ژنو در تعریف مفهوم اقدامات تروریستی بدین شرح بیان داشته، اقدامات کیفری علیه یک دولت با هدف ایجاد وحشت در اشخاص و گروه‌های خاص و یا در سطح جامعه.

کنوانسیون ۱۹۳۷ ژنو در موارد مختلف، جزئیات بیشتری ارایه می‌کند بدین ترتیب که ماده ۱ کنوانیسون در تعریف مفهوم اقدامات تروریستی بدین شرح بیان داشته، اقدامات کیفری علیه یک دولت با هدف ایجاد وحشت در اشخاص و گروه‌های خاص و یا در سطح جامعه و در ماده ۲ پاراگراف‌های ۱ الف، ۱ ب و ۱ ج به اقداماتی که باعث مرگ یا صدمات جانی و یا سلب آزادی می‌شود اشاره داشته، همچنین در پاراگراف ۳ ماده ۲ نیز از اقدامات خودسرانه که باعث به خطر افتادن جان مردم می‌شود سخن می‌گوید. در پاراگراف ۲ ماده ۲ به اقدامات خودسرانه‌ای اشاره می‌کند که به تخریب اموال عمومی منجر می‌گردد و در ماده ۲ پاراگراف ۵ نیز به تولید، و در اختیار گرفتن سلاح، مهمات و یا مواد انفجاری و تخریبی اشاره دارد. من حیث المجموع توطئه، تحریک به انجام عمل مجرمانه، تحریک مردم به انجام کاری، حتی اگر موفقیت‌آمیز نباشد، و یا مشارکت ارادی و همکاری در اقدامات مجرمانه از جمله مواردی است که در این کنوانسیون به آن‌ها اشاره شده است.

جهت مهار ترویج تروریسم توسط رسانه ها؛ همچنین ایجاد مانع در رسیدن تروریست‌ها به اهداف سیاسی، مذهبی، یا ایدئولوژیک خود، با رسمیت یافتن و گسترده‌تر شدن دامنه وحشت افکنی، باید از شرایط تسهیل کننده تروریسم جلوگیری و با عقلانیت تصمیم یک تروریست و ساختار فرصت حملات تروریستی مورد تحلیل قرار گیرد و حتی پوشش خبری به صورت زنده و لحظه به لحظه کاهش یابد. تروریسم معضلی جهانی بوده و تمامی دولت‌ها ممکن است با آن درگیر باشند که این امر مستلزم بررسی و اتخاذ تدابیر جدی است تا علاوه بر امکان مقابله، از وارد آمدن لطمات امنیتی ناشی از آن جلوگیری گردد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین