bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۵۱۹۰

16سالگی میانگین اولین مصرف سیگار در ایران

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۰


تحقیقات نشان می‌دهد میانگین سنی شروع مصرف سیگار در ایران 16 سالگی، در سوریه 19، برزیل 17 و در آمریكا 14 سالگی است. 

علیرضا کفیری محقق و پژوهشگر ضمن بیان این مطلب، گفت: طبق مطالعات و بررسی ها ی انجام شده، در حال حاضر حدود 1100 میلیون نفر فرد سیگاری در جهان وجود دارد كه 800 میلیون نفر از آنان در كشورهای در حال توسعه و 300 میلیون نفر از آنان در كشورهای توسعه یافته است همچنین 45 میلیون نفر از مردم امریكا و 35 درصد از مردم آلمان سیگاری هستند.

کفیری تصریح کرد: در حال حاضر هر ده ثانیه یك مرگ به علت كشیدن سیگار رخ می دهد كه طی سی تا چهل سال آینده این رقم به هر ثانیه یك مرگ می رسد.

وی با اشاره به اینکه شیوع مصرف سیگار در دانشجویان آمریكائی نزدیك به 30 درصد است ،ادامه داد: این در حالی است كه دوران دانشجوئی به لحاظ انتقال جسمی و جنسی از دوران نوجوانی به جوانی و قرار گیری در یك محیط اجتماعی جدید مصرف سیگار یك وجه قانونی به خود می گیرد.

کفیری یادآورشد: آمار منتشره از WHO بیانگر كاهش سن شروع استعمال دخانیات طی دهه های اخیر از سنین میانسالی به جوانی و نوجوانی است بطوری كه 22 درصد از جوانان سیگار را قبل از 13 سالگی شروع كرده اند.

این کارشناس ارشد پرستاری تصریح کرد: حدود 90 درصد سیگاری های جاری روزانه مصرف سیگار را قبل از 18 سالگی شروع كرده اند كه بسیاری ازآنان ماهیت اعتیاد به سیگار را درك نكرده اند.

وی افزود: میانگین سنی شروع اولین مصرف سیگار در ایران 16 سالگی، در سوریه 19، برزیل 17 و در آمریكا 14 سالگی بوده است.این موضوع را باید جدی در نظر گرفت چرا كه شروع زودتر استعمال سیگار باعث ثبات استعمال سیگار در سنین بالاتر و از سوی دیگر افزایش میزان استعمال سیگار در افراد خواهد شدكه مواجهه طولانی تر با نیكوتین خطر بروز بیماری های مرتبط با سیگار را افزایش داده و از طرف دیگر امكان اینكه فرد مصرف كننده قهار شود بیشتر است، حتی گفته شده كه اهمیت سن شروع دخانیات از مقدار مصرف آن بیشتر است.

برچسب ها: سیگار مصرف سیگار
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین