bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۹۸۷۶

درخواست اوباما از بوش برای تحریم افتتاحیه المپیک

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۲ فروردين ۱۳۸۷

باراک اوباما، از نامزدان حزب دموکرات آمریکا، برای ریاست جمهوری این کشور در سخنانی از جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا خواسته است درصورتی که چین برای کمک به رعایت حقوق بشر در تبت و همچنین برای کمک به حل بحران دارفور به جامعه جهانی کمک نکند، مراسم افتتاحیه المپیک پکن را تحریم کند. 

به گزارش بی بی سی پیش از اوباما، هیلاری کلینتون، دیگر نامزد حزب دموکرات نیز خواهان چنین تحریمی شده بود. 

بوش قبلا در سخنانی از مقامات چین خواسته بود تا باب گفتگو با دالایی لاما، رهبر تبت، را بگشایند.

رئیس جمهور آمریکا، دالایی لاما را مرد محترمی خواند که با خشونت مخالف است.

در همین حال که بر اساس گزارشها، گوردون بروان، نخست وزیر بریتانیا، در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت نخواهد کرد.

مقامات بریتانیایی گفته اند که بروان از ابتدا قصدی برای شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک پکن نداشته و این بازیها را تحریم نکرده است.

تغییر مسیر حمل مشعل المپیک
سخنان اوباما همزمان بوده است با تاخیر در حمل مشعل المپیک در سان فرانسیسکو در آمریکا و تغییر مسیر حمل آن "بدلایل امنیتی".

مقامات پلیس از این هراس داشته اند که هواداران تبت، سعی کنند مراسم را مختل کنند. به همین خاطر، مقام های مسئول، مسیر حمل مشعل را کوتاه کرده اند. در حین عبور مشعل از خیابان های سان فرانسیسکو، مقام های امنیتی حتی از پرواز هواپیماها هم بر فراز این منطقه جلوگیری کردند.

همچنین بر اساس گزارشها مسیر حمل مشعل تغییر داده شد.

به هنگام حمل مشعل المپیک در لندن و پاریس، هواداران استقلال تبت، مراسم را چند بار مختل کردند.

پلیس سان فرانسیسکو همچنین از احتمال درگیری میان هواداران چین و تبت نگران است و به همین خاطر تدابیر امنیتی شدیدی برقرار کرده و کلیه مرخصی های نیروهای امنیتی را لغو کرده است.

حمل مشعل از تبت
براساس برنامه طراحی شده توسط مقامات چینی، قرار است مشعل المپیک در مسیر یکصد و سی روزه خود از آتن به سوی پکن، از کنار کوههای هیمالیا، واقع در مرز تبت و نپال، نیز عبور کند.

فرماندار تبت گفته است که اگر کسی در صدد برآید هنگام حمل مشعل از لهاسا، پایتخت تبت، یا صعود از کوه های هیمالیا در صدد اخلال در این مراسم بر آید "به شدت مجازات" خواهد شد.

براساس برنامه مقامات المپیک چین، قرار است مشعل المپیک به مدت سه ماه در مناطق مختلف چین گردانده شود و به عنوان بخشی از این برنامه، قرار است روز 20 ژوئن از لهاسا عبور کند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین