bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۰۴۷۱

علي‌احمدي: هيچ نيروي جديدي در آموزش‌وپرورش فعلا جذب نمي‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۷


وزير آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه شما چه وعده‌اي در مورد خودداري از حوادث تلخي مانند آتش‌سوزي در مدارس مي‌دهيد؟ اذعان كرد: چيزي را كه از خدا بايد بخواهيد از من نخواهيد. البته اميدوارم كه هرگز از اين حوادث ديگر اتفاق نيفتد و راهكارهايي هم در اين زمينه پيش‌بيني شده كه براي مثال دو در كردن كلاس‌هاي درس و تجهيز كلاس‌ها به بخاري‌هاي استاندارد با هماهنگي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس انديشيده شده كه در حال پيگيري است؛ اما در هر حال حادثه خبر نمي‌كند.

علي احمدي همچنين در پاسخ به اين كه آيا رديف استخدامي مشخصي در سال جاري به استخدام فرهنگيان تعلق مي‌گيرد گفت: من موضوع را مطرح مي‌كنم و شما خود قضاوت كنيد كه آموزش و پرورش بايد استخدام جديد داشته باشد يا خير.

وي ادامه داد: در سال 76 كه ايران با 5/18 ميليون دانش آموز در اوج جمعيت دانش‌آموزي قرار داشت كل اين جمعيت توسط 900 هزار كادر فرهنگي اداره مي‌شد، اما امروز علي‌رغم كاهش جمعيت دانش‌آموزي به 14 ميليون و 200 هزار نفر، يك ميليون و 200 هزار كادر آموزشي دانش آموزان كشور را اداره مي‌كنند كه البته قطعا غير از اين آمار، مدارس به طور غيررسمي از خدمات بسياري افراد ديگر بهره مي‌برند.

وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر لزوم بهبود نسبت كادر فرهنگي به تعداد دانش آموزان تصريح كرد: امروز گريزي نداريم، جز اين كه اجازه دهيم افرادي كه علاقه كافي به معلمي ندارند و يا آنهايي كه تمايل به بازنشستگي يا باز خريد كردن خود دارند، بتوانند از آموزش و پرورش كنار بروند كه البته تسهيل مهاجرت و تشويق نيروها براي خدمت در مناطقي كه دچار كمبود نيروي انساني هستند از عمده روشهايي است كه براي بهبود اين نسبت بايد اجرا شود.

وي با بيان اين كه تا اطلاع ثانوي با توجه به لزوم سبك بال كردن آموزش و پرورش هيچ نيروي جديدي از طريق هيچ رديف استخدامي در آموزش و پرورش جذب نمي‌شود عنوان كرد:‌اگرچه كمبود مربي پرورشي ، مشاور، مربي بهداشت در مدارس و كمبود معلم در مناطق محروم يك واقعيت محرز است اما آموزش و پرورش در كلان با مازاد نيرو مواجه است.

علي‌احمدي همچنين خاطرنشان كرد: در مورد تعديل نيروهاي حق‌التدريس نيز طبق ضوابط اجرايي بودجه 87 اعمال قانون مي‌شود.
وزير آموزش و پرورش همچنين در مورد پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان در قالب سهام گفت: برخي اعلام كردند كه اين پاداش قرار است در قالب سهام عدالت كه از سوي دولت اعطا و سودش هر شش ماه يكبار پرداخت مي‌شود به فرهنگيان واگذار شود؛ اين در حالي است كه پاداش پايان خدمت فرهنگيان بازنشسته قرار است طبق تعامل صورت گرفته با دولت در قالب سهام اصل 44 قانون اساسي پرداخت شود.

وي در تعريف اين سهام توضيح داد: سهام اصل 44 قانون اساسي سهامي است كه در بازار بورس عرضه مي‌شود و سود آن نيز مي‌تواند به ميزان قابل تو جه افزايش يابد.

به گزارش ايسنا وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: با توجه به خصوصيات اين سهام مقرر است كه پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان تا حد توان به صورت نقدي پيگيري شود. اما اگر هرگونه تلاشي صورت گرفت و بازهم در زمينه پرداخت نقدي اين پاداش به هيچ نتيجه‌اي نرسيديم پاداش پايان خدمت فرهنگيان در قالب سهام اصل 44 قانون اساسي پرداخت مي‌شود كه از اين طريق هر فرهنگي كه تمايل داشته باشد مي‌تواند سهام خود را به صندوق ذخيره فرهنگيان فروخته و مبلغ نقدي آن را دريافت كند. 

علي احمدي در ادامه در مورد ايرادات وارد شده از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به تغيير ساختار تشكيلاتي آموزش و پرورش بيان كرد: اين كه من مي‌خواهم با اختيارات خود ساختار تشكيلاتي آموزش و پرورش را تغيير دهم ربطي به آن دوستانمان ندارد. اما با وجود همه اختيارات بنده در مجلس حاضر شدم و نسبت به تبيين ضرورت‌هاي تغيير ساختار سازماني آموزش و پرورش توضيحات خود را ارايه كردم .

علي احمدي افزود: اگر نماينده مجلس بخواهد براي من معاون تعيين كند پس خودش هم بيايد پاسخگو باشد.

وي ادامه داد: اگر انتصابات جديد اعمال شده در وزارت آموزش و پرورش را با گذشته مقايسه كنيد مي‌بينيد كه چقدر وضعيت تغيير كرده و به افراد طبق سوابق و تجارب خود مسئوليت واگذار شده است.

وي همچنين در پاسخ به اينكه برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايجاد تحولات ساختاري گسترده در آموزش و پرورش براي اجرا در طول تنها يك و نيم سال خدمت را عامل ايجاد بي نظمي در اين ساختار مي‌دانند بيان كرد: شنونده هم بايد عاقل باشد و بدانيد كه اين موضوع كه دولت يك و نيم سال بيشتر فرصت ندارد تنها يك تلقين سياسي است؛ چرا كه همه مي‌دانند كه دولت‌هاي گذشته نيز همگي دو دوره حاكميت داشته‌اند و البته با راي مردم.

وزير آموزش‌وپرورش در ادامه در مورد علت ادامه تعامل بين آموزش و پرورش با دانشگاه پيام نور گفت: طي 20 سال گذشته هر دانشگاهي كه در مناطق محروم تشكيل شده بدون استثنا از آموزش و پرورش كمك گرفته است و هم اكنون نيز پرسش من اين است كه چه اشكالي دارد از وقت خالي برخي مدارس به نفع ارتقاء فقر تحصيلي خود فرهنگيان استفاده شود؛ چرا كه اين كار نه محدوديت شرعي دارد و نه منع قانوني و تنها موردي كه در اين ميان مطرح است اين است كه برخي نگران هستند كه ظرفيت خودشان خالي بماند.

علي احمدي اذعان كرد: در اين موارد پيش قضاوت‌هايي وجود دارد كه وجود اين پيش قضاوت‌ها به مواضعي بر مي‌گردد كه برخي در دولت دارند. البته من سياسي مي‌فهمم اما سياسي عمل نمي‌كنم.

وي كه در ادامه از عملكرد خود در دانشگاه پيام نور به طور جدي دفاع كرد افزود: گم شده من ادامه تحصيل جوانان بود كه آنرا پيدا كردم و دانشگاه پيام نور اقدامات بزرگي انجام داد كه علي رغم اينكه هيچ مرجع ديگري انجام نداده بود هيچ وقت طبق حق مطلب به اين اقدامات نپرداختند.

وزير آموزش و پرورش كاهش سقف پشت كنكور دانشگاه‌ها نسبت به ظرفيت خود دانشگاه‌ها را از عمده اقدامات دانشگاه پيام نور برشمرد و تصريح كرد: همين كه جوانان ايران ديگر نااميد نيستند و از آينده زده نمي‌شوند قيمت بالايي است كه پيام نور پرداخته است.

وي رقابتي شدن دانشگاه‌هاي مختلف اعم از دولتي، آزاد، غير انتفاعي، شبانه و غيره را از ديگر نتايج حضور و اقدامات صورت گرفته در دانشگاه پيام نور خواند و خاطر نشان كرد: كيفيت تدريس در دانشگاه پيام نور هم اكنون به طور كامل قابل مقايسه با دانشگاه‌هاي ديگر است و از اين نظر نيز هيچ مشكلي ندارد.

علي احمدي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينكه آيا از عملكرد آموزش و پرورشي خود پس از دوران وزارت نيز به همين گونه دفاع خواهيد كرد گفت: خدا ياري كند حتما.

bato-adv
bato-adv
bato-adv