bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۱۲۹۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با فرارو:

راه انداختن بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یکی از عوامل گرانی است/ اقدام به واردات برای کنترل گرانی کاری غیرمنطقی است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «اصرار دولت بر اجرای شتابزده فاز دوم هدفمندی خود یکی از عوامل روانی ایجاد گرانی در جامعه است. راه انداختن بحث اجرای فاز دوم هدفمندی قبل از آنکه بحث پخته شود و شرایط اجرای آن سنجیده شود خود باعث گرانی می شود.»
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

فرارو- یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «اصرار دولت بر اجرای شتابزده فاز دوم هدفمندی خود یکی از عوامل روانی ایجاد گرانی در جامعه است. راه انداختن بحث اجرای فاز دوم هدفمندی قبل از آنکه بحث پخته شود و شرایط اجرای آن سنجیده شود خود باعث گرانی می شود.»

موج گرانی ها جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را نیز به واکنش واداشته به طوری که با ارسال نامه ای به احمدی نژاد نگرانی مراجع و علما از گرانی های سرسام آور در بازار را اعلام کرده است. این در حالی است که رحیمی معاون اول رئیس جمهور پیش از این عنوان کرده بود برای کنترل قیمتها در بازار برنامه ریزی مشخصی نداریم.

مقداد نجف نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «اینکه دولت عنوان کرده برنامه ای برای کنترل قیمت ها در بازار ندارد خیلی بد است چرا که یک وظیفه دولت همین است که شرایطی را مهیا کند که مردم راحت تر زندگی کنند.»

نماینده مردم بابلسر در مجلس ادامه داد: «مخصوصا در این باره طبق قانون اساسی باید به لحاظ اقتصادی طوری برنامه ریزی شود که ضمن آنکه به خودکفایی می رسیم مردم هم از یک رفاه نسبی برخوردار باشند. بدین لحاظ دولت باید حتما در این باره برنامه ریزی داشته باشد.»

وی افزود: «البته بخشی از این موضوع وظیفه دولت است و یک بخش آن وظیفه مردم است و بخشی دیگر وظیفه حاکمیت و مجلس است. به اعتقاد من بخش مهمی از علت گرانی ها بعد روانی دارد. یعنی مردم هم می توانند مقداری در کنترل قیمت ها نقش داشته باشند به شرطی که منطقی تر مصرف کنند و وقتی اعلام می شود کالاها قرار است گران شود خیلی رغبت برای خرید نشان ندهند که این امر ابزار کنترلی بسیار مناسبی است.»

وی تصریح کرد: «مردم می توانند حداقل ها را برای خود تهیه کنند اما لااقل کالاهای مصرفی را ذخیره سازی نکنند.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: «در کل در بودجه هم پیش بینی شده و خوشبختانه از اول هم یکی از اهداف قانون هدفمندی یارانه ها این موضوع بوده است که ما ضمن اینکه افزایش قیمت حامل های انرژی را در جامعه بازتوزیع می کنیم بخشی از آن را هم صرف تولید کنیم تا قیمت کالای تولیدشده کاهش یابد.»

وی ادامه داد: «دعوای دولت و مجلس هم همین موضوع بود که ما از دولت انتظار داشتیم همزمان با بازتوزیع مستقیم یارانه ها به مردم، سهم تولیدکنندگان را هم بپردازد که با گرانی مواجه نشویم.»

وی تصریح کرد: «انشالله امسال این موضوع به صورت جدی تری در بودجه لحاظ می شود.»

این نماینده مجلس گفت: «از ابتدا هم گفته شده بود که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یکی دو سال اول کمی فشار به مردم وارد خواهد شد؛ ولی من معتقدم اگر برنامه ریزی دقیق صورت گیرد و ما هم جامع نگری داشته باشیم و دولت در بازار نظارت قوی تری داشته باشد و مردم هم مقداری منطقی تر مصرف کنند می توانیم تا حد زیادی این گرانی ها را کنترل کنیم.»

نجف نژاد با عنوان این مطلب که اصرار دولت بر اجرای شتابزده فاز دوم هدفمندی خود یکی از عوامل روانی ایجاد گرانی در جامعه است گفت: «راه انداختن بحث اجرای فاز دوم هدفمندی قبل از آنکه بحث پخته شود و شرایط اجرای آن سنجیده شود خود باعث گرانی می شود.»

وی ادامه داد: «ما نباید دور از طاقت مردم حرکت کنیم. مردم نشان دادند که همراهی کامل را با ما دارند. البته باید مقداری در این باره فرهنگ سازی هم شود اما ما هم باید آستانه تحمل مردم را در نظر بگیریم و آنچه که در قانون پیش بینی شده بود که با یک شیب ملایم قانون هدمندی را اجرا کنیم، اگر همان اجرا شود تا حد بسیار زیادی می توانیم گرانی ها را کنترل کنیم.»

نجف نژاد در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم دولت مبنی بر واردات 24 میلیاردی می تواند جلوی گرانی ها را بگیرد؟، گفت: «یکی از درگیری های ما در برنامه توسعه و نیز در بودجه همین موضوع است. یکی از فلسفه های تشکیل صندوق توسعه ملی این است که ما از تولید، بخش کشاورزی و صنعت حمایت کنیم منتهی این حمایت تا حد زیادی با استفاده از پول رایج کشور نباشد بلکه به صورت ارزی باشد.»

وی ادامه داد: «یعنی اگر ما بتوانیم از تولید حمایت کنیم در حقیقت در کشور رونق ایجاد کرده ایم و فشار از روی مردم برداشته خواهد شد.»

وی در پایان گفت: «اینکه ما بخواهیم در کوتاه مدت مشکل را حل کنیم و به سمت واردات بی رویه روی بیاوریم و تراز واردات و صادرات را در نظر نگیریم کاری پخته و منطقی نیست.»


مجله خواندنی ها
مجله فرارو