bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۳۹۵۰

مذاکرات بغداد؛ یک دستاورد و دیگر هیچ

تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۱
فرارو- مطلب ارسالی آقای نوروز قاسمی؛ روزنامه‌نگار از تبریز:

برای بسیاری از ناظران سیاسی که تحولات ایران و مسایل هسته‌ای آن را دنبال می‌کنند، ناتمام ماندن مذاکرات گروه 1+5 با ایران در بغداد غیرمنتظره و ناباورانه بود، چرا که قبل از آغاز مذاکرات همه شواهد و تحلیل‌ها از موفقیت بزرگ این مذاکرات حکایت داشت، حتی برخی خوشبینی‌ها، این دور از گفت‌و گوها را به توافق نهایی و پایان یک دهه تنش میان غرب و ایران بر سر مسایل هسته‌ای تعبیر می‌کردند.

نتایج مثبت نشست استانبول 2 در فروردین ماه امسال که به گفته بسیاری از صاحب نظران نقطه عطفی در سیر پرونده هسته‌ای ایران است، بعلاوه ابراز رضایت یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اعلام آمادگی ایران برای حل‌وفصل سؤالات و ابهامات و بالاتر از همه فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر فضای مذاکرات، همچنین شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه بحران‌های شکننده سیاسی و اقتصادی اروپا و امریکا، همه و همه خوشبینی و انتظارات فزاینده‌ای را برای موفقیت مذاکرات بغداد شکل داده بود.

قبل از شروع مذاکرات به جز اندک تندروهای ساکن آمریکا و لابی‌های صهیونیستی که پیوسته موجودیت را خود در تنش‌زایی وبحران‌آفرینی می‌بییند، تقریباً باور جمعی در افکار عمومی منطقه و جهان بر توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 استوار بود.

درست یک روز قبل از شروع مذاکرات بغداد، آمانو در پایان سفر موفقیت‌آمیز خود به تهران اعلام کرده بود اگر تاکنون از پیشرفت مذاکرات میان ایران و آژانس صحبت می‌شد، هم اکنون باید از توافق و تفاهم سخن گفته شود و بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی اظهارات وی را نشانه حسن نیت ایران و پیام روشن برای سرانجام خوش مذاکرات بغداد ارزیابی کردند.

از سوی دیگر اعلام اینکه در ترکیب هیأت ایرانی نماینده تام‌الاختیاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور دارد، همه امیدها و انتظارات را برای یک موفقیت بزرگ در مسیر تاریخی مذاکرات هسته‌ای ایران رقم زده و امیدها را دو چندان کرده بود.

با این همه آن چه از دل دو روز مذاکرات سخت و پیچیده و پر سر و صدای بغداد بیرون آمد، چیزی جز توافق درباره تعیین مکان و زمان نشست بعدی در روز های 28 و 29 ماه جاری در مسکو، پایتخت روسیه نبود.

ناظران سیاسی سطح پایین ترکیب هیأت شش قدرت غربی حاضر در مذاکرات بغداد که قادر به تصمیم‌سازی مستقلانه نبوده و باید مرتب با مقامات ارشد خود رایزنی می‌کرد و نیز مواضع مبهم و متناقض گروه 1+5 را عامل ناکامی این دور از گفت‌وگوها عنوان کردند. این درحالی است که هیأت ایرانی با حسن نیت تمام تلاش خود را برای دست‌یابی به یک توافق عادلانه و مساوی به کار گرفت و حتی خواهان ادامه گفت‌وگوها برای روزهای آینده هم شد.

هیأت ایرانی در مذاکرات بغداد برخلاف گروه 1+5، رویکرد برد- برد نه مذاکره برای مذاکره را دنبال کرد و با تأکید بر حقوق مسلم خود اعلام نمود، فقط راهبرد همکاری‌های دوجانبه و نه یک سویه می‌تواند موفقیت مذاکرات را تضمین کند.

گفته می‌شود هیأت و رییس مذاکره‌کننده ارشد گروه 1+5 حرف جدیدی در مذاکرات بغداد نداشت و بیشتر حرف‌ها، تکراری و از موضع فشار بر ایران بوده است. از جمله اینکه کاترین اشتون برخلاف توافق استانبول 2 از هیأت ایرانی توقف غنی‌سازی 20 درصد را درخواست کرده بود. حال آن که ایران بارها اعلام کرده غنی‌سازی اورانیوم جزو حقوق اعضای ان.پی.تی و از جمله ایران است و تمامی فعالیت‌های هسته ایران دارای اهداق صلح‌آمیز و برای امور غیر نظامی است.

ضمن اینکه از نظر مبانی و اعتقادی هم ایران ساخت هرگونه سلاح اتمی را حرام می‌داند و با گسترش آن در جهان مخالف است.

تحلیل‌گران سیاسی عقیده دارند اگر غرب بر مبنای عقلانیت و خردگرایی و نیز بر اساس توافقات نشست استانبول 2 درمذاکرات بغداد ظاهر می شد، با آمادگی و انعطاف‌پذیری هیأت ایرانی به مراتب نتایج بهتری را برای خود و جامعه جهانی به ارمغان می‌آورد.

در نشت استانبول 2 در 26 فروردین ماه 91 که بسیاری از آن به عنوان نقطه عطف در سیر پرونده هسته‌ای ایران یاد می‌کنند، طرفین توافق کرده بودند مذاکرات بغداد گام به گام، هدفمند و به صورت دوجانبه دنبال شود و پیمان ان پی تی مبنای گفت‌وگوها باشد.

ایران همواره اعلام کرده به عنوان عضو ان پی تی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته را حق مسلم خود می‌داند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست از آن کوتاه بیاید.

سعید جلیلی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایرانی درجمع‌بندی نشست بغداد گفته است طرفین با دیدگاه‌های همدیگر، بیشتر آشنا شدند و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد هر دو طرف مایل به پیشرفت گفت‌وگو هستیم، گرچه تفاوت‌های بینادین داریم؛ به همین دلیل مذاکرات را ادامه خواهیم داد. 

با وجود اینکه بسیاری از تحلیل‌گران برخلاف پیش فرض و انتظارات قبلی، نتایج مذاکرات بغداد را چندان رضایت‌بخش نمی‌دانند، برخی می‌گویند همین که مذاکرات به بن‌بست ختم نشده و هنوز راه برای گفت‌وگوها باز است، خود دستاورد بزرگی است که می‌تواند فرصت جدیدی را برای حل و فصل مسایل باقی مانده طرفین بگشاید.

دکترصادق زیبا کلام تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید، من امیدوارم که مذاکرات بغداد به بن‌بست ختم نشود. همین قدر که طرفین توافق کردند که مذاکرات ادامه پیدا کند؛ حال چند ماه یا چند هفته دیگر و در بغداد یا هر جای دیگر، من معتقدم این موضوع خود یک دستاورد است.

با بررسی مواضع روشن ایران در مذاکرات بغداد در صورتی می‌توان به موفقیت مذاكرات مسكو امیدوار شد که خروجی گفت‌وگوهای دو طرف منجر به تأیید حقوق مسلم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بشود و در بستر احترام متقابل شكل بگیرد. 

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به شرایط جهانی و بحران‌های سیاسی و اقتصادی در امریکا و اروپا، غرب چاره‌ای جز کنار آمدن با جمهوری اسلامی ندارد و این در صورتی ممکن خواهد بود که سیاستمداران ارشد كشورهای گروه 1+5 اهرم فشار و تهدید را که دیگر در نزد ملت بزرگ ایران رنگ باخته کنار بگذارند و با عقلانیت و براساس واقعیت‌های موجود در مذاکرات مسکو شرکت کنند. 

تنها واقعیت موجود همان‌گونه که ایران بارها تأکید کرده این است که غرب از تهدید و فشار علیه ملت ایران دست بردارد و راهبرد همکاری که تضمین‌کننده موفقیت مذاکرات است را برگزیند.

هم اکنون چشم ها به مسکو دوخته شده تا کار ناتمام بغداد در مسکو تکمیل شود و به عقیده ناظران دست‌یابی به این موفقیت اگر چه دشوار، لیکن با اراده و حسن نیت طرفین ممکن خواهد بود؛ به ویژه اگر غرب اهرم فشار را کنار بگذارد و حقانیت ایران در برنامه هسته‌ای را به رسمیت بشناسد.

محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
عالی بود دستتون درد نکنه
اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
انصافا" مطلب خیلی خوب و پر محتوایی بود و به نظر بنده ی حقیر فکر می کنم ایشان اتفاقا" خیلی تو این کار خبره بودند و باید به ایشان تبریک گفت
یک همکار قاسمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
اتفاقا تحلیل خوب و مبنتی بر اصول و معیارهای روزنامه نگاری بوده و در نوع خود به درستی و شفاف با زبان روزنامه نگاری واقعیت و فضای حاکم بر مذاکرات را بیان کرده است .
و سردبیر محترم سایت وزین فرارو نیز به هنگام و به درستی از آن استفاده کرده است .
.
من سال ها با آقای قاسمی کار کرده ایم و همه ویژگی و داشته های ایشان همین خبرنگاری و روزنامه نگاری است با توجه به سوابق و آثار ایشان اگر بخواهیم در تبریز برای دوره اخیر از دو تا روزنامه نگاری از نوع حرفه و دانش و تعهد نام ببریم بدون اغزاق حتما یکی قاسمی است .
من نمی دانم این دوستمان بخوانید!! علی با چه هدفی این کامنت را گذاشتند ان انشا الله از روی حسادت و حب و بغض نباشد و ایشان از آن دست کوتاه فد های رسانه ی تبریز نباشد که همه چیز را از دریچه حسادت و حب و بغض می بیند و در مقام عمل حرفی برای گفتن ندارند و در برخورد با رقبا به جای اینکه تلاش کنند خود را به انان برساند سعی در تخریب دارند ، کار ناپسندی که فقط از انسان های بی بنیه و دور از تقوا برمی آید .

تعجب می کنم از این آقای بخوانید علی !!! همه شناسنامه و هویت قاسمی به خبرنگاری و روزنامه نگاری است و همه او را به قاسمی ایرنا می شناسند حال این اقا ! چگونه مدعی پوچ و واهی در باره ایشان شده جای سووال دارد و به تصورم چیزی حز کم بینی و عدم تحمل رقبای بزرگ نیست .

تحلیل ها و آثار فقط دوره چهارساله حضور ایشان در مدیریت نمایندگی ایرنا در ترکیه که به اعتراف خود همکاران پایه گذار مبانی نوین در تولیدات خبری و تحلیلی در دفاتر خارج بودند برای هویت روزنامه نگاری نامبرده کافی است بماند میلیون کلمه آثار و نوشته های داخلی ایشان در طول سی سال مدیریت ایرنا در آذربایجان شرقی ..
خداوند همه مارا از شر حسودان و شیاطین محفوظ بدارد. ان شاالله
حسین ا زهمکاران قدیمی تبریز
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
تو رو خدا مطلب هر کسی رو توی این سایت کار نکنین. آخه این بنده خدا رو چه به تحلیل سیاسی نوشتن؟ ایشون بهتره روزنامه نگاری رو بسپره به اهلش.
یک بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
این بنده خدا از اون وقت هایی که تو هنوز سواد نداشتی و هنوز هم فکر نکنم داشته باشی استاد این کار بوده به خاطر همین است که هنوز بعد از سالیان سال دست برادر نیستی
ashkan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
تحلیل خوب و مبتی بر واقعیت بود دست نویسنده درد نکند.

اشکان از تبریز
هم وطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
همین بنده خدا اون وقتایی که تو سواد نداشتی و هنوز هم فکر نکنم که داشته باشی که این تحلیل به این زیبایی را در نهایت بی انصافی و خصومتی که مطمئنا" ناشی از زیبایی کلام و قدرت نویسنده است که تو رو اینفدر اذیت میکنه از تو هم وطن عزیز درخواست می کنم از خداوند متعال طلب عفو کنی
حسام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
من نمی دانم این آريالا بخوانید مثلا علی آقا ....... که کامنت گذاشتند چه هدفی داشتند ، من خودم خبرنگار هستم و مطلب را بسیار جامع ، به هنگام و حرفه ی دیدم و هیج دست کمی از سایر تحلیل ها و نوشته ها ی دیگران در باره مذاکرات بغداد ، نداشت ، به خصوص تیتر کوتاه و پرمحتوا ، ورود خوب به تحلیل و پارگراف های موزن و منسجم همه نشان دهنده تسلط و اهلیت نویسنده محترم مطلب است و سردبیر عزیز سایت فرارو به درستی از آن استفاده کرده است ، به نظرم این علی آقای ما شاید مشکلی دیگر مثلا از حنس حسادت با نویسنده داشته است و الا همان تحلیل بلافاصله به نقل از فرارو مورد استقبال بسیاری از سایت معتبر خبری قرار گرفت و استفاده شد و جند روزنامه محلی از جمله روزنامه بین المللی مهد آژادی به عنوان سرمقاله روز دوشنبه خود از استقاده کرد .
حسام خبرنگار از تبریز
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸
مجله فرارو