bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۷۸۲۸
عباس سلیمی نمین در گفتگو با فرارو:

قول مساعدت یک فراکسیون به افرادی که اعتبارنامه‌ آنان به حق زیر سوال بود/به عنوان مسلمان نمی‌توانیم تشکیلاتی دستور بگیریم

این رویه ای که کم کم در حال باب شدن در مجلس است و به صورت تشکیلاتی دستور می گیرند نمی تواند برای یک فرد مسلمان شایسته باشد. متاسفانه این امر بروز پیدا کرد و بخشی از نمایندگان بر اساس تصمیم حزبی و گروهی به اعتبارنامه افرادی که دست کم باید درباره آنها تاملی صورت می گرفت رای دادند؛ در حالی که اگر این افراد کارهای نامربوط و ناصواب خود را به عنوان یک رویه دنبال کنند قطعا جایی در مجلس نداشتند.

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۱

فرارو- این رویه ای که کم کم در حال باب شدن در مجلس است و به صورت تشکیلاتی دستور می گیرند نمی تواند برای یک فرد مسلمان شایسته باشد. متاسفانه این امر بروز پیدا کرد و بخشی از نمایندگان بر اساس تصمیم حزبی و گروهی به اعتبارنامه افرادی که دست کم باید درباره آنها تاملی صورت می گرفت رای دادند؛ در حالی که اگر این افراد کارهای نامربوط و ناصواب خود را به عنوان یک رویه دنبال کنند قطعا جایی در مجلس نخواهند داشت.

عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان مطلب بالا در گفتگو با فرارو دیدگاه خود درباره مسائل بوجود آمده در موضوع اعتبارنامه های نمایندگان و صف بندی های جدید شکل گرفته در مجلس را چنین بیان داشت.

•    ضعف اصلی و اساسی در مسائل بوجود آمده در موضوع اعتبارنامه های نمایندگان به آئین نامه مجلس برمی گردد. چرا که می توانند از این طریق ایجاد اخلال کنند و در واقع امتیاز بگیرند. نفس ان قلت کردن درباره اعتبار نامه یک نماینده خود یک برد تبلیغاتی دارد و علاوه بر این روند رسیدگی به اعتبارنامه یک نماینده مشکلاتی را برای نماینده ایجاد می کند.

•    اکنون چندین دوره است که از این طریق بعضی از نمایندگانی که در مورد آنها مسائلی مطرح است می توانند فرد مقابل و کسی که می خواهد نسبت به آنها ایراد درستی را وارد کند، با تهدید خود آن فرد و یا گروه دوستان و همفکرانش که ان قلتی بر آنها وارد می کنند، او را که قصد انتقاد و طرح ایراد داشت به سکوت وادار می کنند.

•    منتهی در مورد آنچه که در هفته گذشته در مجلس روی داد نکات تاسف بار دیگری هم وجود داشت. من معتقدم اگر کسی در زندگی سیاسی و یا اجتماعی خود تخلفی را مرتکب شد اما خود را اصلاح کرد و دیگر به دنبال آن تخلفات نرفت همانطور که خداوند ستارالعیوب است ما هم باید عیب افراد را پنهان بداریم.

•    اما اگر فردی تخلفی را انجام داده و مثلا از حق الناسی با اعمال زور و قدرت عبور کرده و در صدد برطرف کردن حق الناس برنیامده و همچنان این شیوه را ادامه می دهد، درباره این فرد نباید مانند نفر اول ارزیابی شود.

•    در مورد فرد اول ما باید اساس را بر حفظ آبرو بگذاریم اما در مورد دوم باید نمایندگان تلاش کنند اعتبار چنین افرادی را در مجلس زیر سوال ببرند و به آن رای ندهند تا مجلس سلامت خود را حفظ کند.

•    متاسفانه یکی از فراکسیون ها در مجلس به این افراد که اعتبارنامه های آنها به حق زیر سوال رفته بود قول داده بود که مسئله آنها را حل کند و به صورت تشکیلاتی به اعتبارنامه آنها رای داد. این امر کار درستی نیست و ما به عنوان مسلمان نمی توانیم تشکیلاتی دستور بگیریم که کاری را انجام دهیم یا ندهیم. باید نسبت به آن موضوع واقف باشیم و ببینیم بر خلاف اعتقادات ما است یا خیر.

•    این رویه ای که کم کم در حال باب شدن در مجلس است و به صورت تشکیلاتی دستور می گیرند نمی تواند برای یک فرد مسلمان شایسته باشد. متاسفانه این امر بروز پیدا کرد و بخشی از نمایندگان بر اساس تصمیم حزبی و گروهی به اعتبارنامه افرادی که دست کم باید درباره آنها تاملی صورت می گرفت رای دادند؛ در حالی که اگر این افراد کارهای نامربوط و ناصواب خود را به عنوان یک رویه دنبال کنند قطعا جایی در مجلس نداشتند.

•    بدتر از این امر آنکه انتقادکننده را آنگونه مورد حملات ناصواب قرار دادند. به نظر من آقای توکلی از شخصیت های شایسته در مجلس هستند و با صداقت و صراحت مسائل خود را مطرح کردند و هرگز به دنبال منافع شخصی نبودند و ایجاد شک و شبهه نسبت به ایشان کاملا ناروا بود.

•    اصلا نفس اینکه عناصر متخلف بتوانند برای منتقد ایجاد مشکل کنند و او را در موضع سوال قرار دهند یک پدیده ناشایست در مجلس است.

•    من معتقدم گرچه گام های خوبی در این دوره از انتخابات مجلس برداشته شد و رای نیاوردن بعضی ها و رد صلاحیت شدن برخی دیگر دستاوردهای خوبی بود؛ اما متاسفانه ما همچنان در مجلس لغزشگاه زیاد داریم و باید تمهیدات متعددی بیندیشیم که این لغزشگاهها را کم کنیم.

•    از این جهت من فکر می کنم همچنان نیازمند این هستیم که هم در بیرون مجلس تمهیداتی برای اظهارنظر و سلامت نمایندگان در نظر گرفته شود و هم در درون مجلس.

•    در درون مجلس همانطور که رهبری گفتند مجلس باید خود نسبت به سلامت نمایندگان حساس باشد و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد. منتهی همین مقوله هم که تاکید رهبری است بدون یک نظارت بیرونی ممکن نخواهد بود.

•    ما می بینیم که نگاه ریاست مجلس به رای نمایندگان است و اگر صلابت و قاطعیت به خرج دهد خیلی ها به وی رای نخواهند داد. بنابراین این موضوع می تواند مقداری در او تعلل ایجاد کند و یا با مماشات و احتیاط رفتار کند.

•    این مسئله سازمان مجلس را برای برخورد با تخلفات ضعیف می کند. چون بالاترین جایگاه برای یک نظارت درونی خود ریاست مجلس و هیات رئیسه است. اما از آنجا که نگاه هیات رئیسه برای آنکه بتوانند همچنان در جایگاه خود باقی بمانند به رای نمایندگانی است که بعضا متخلف هستند؛ این امر با مشکل مواجه می شود.

•    این موضوع باید با تمهیدات بیرونی پیوند بخورد تا بتوان سلامت مجلس را حفظ کرد. من فکر می کنم تاکنون تمهیدات بیرونی در ارتباط با جایگاه حساسی مانند مجلس شکل نگرفته و نظارت درونی موثری نیز نداشته ایم. باید این دو به صورت همزمان شکل بگیرند تا بتوان از برخی پلشتی ها و اقدامات ناصواب جلوگیری کرد.

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم
•    این موضوع بستگی به عوامل متعددی دارد و از اکنون قضاوت بسیار زود است. شرایط بستگی به افراد دارد. هنوز خیلی از افرادی که می خواهند وارد رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری شوند رسما اعلام آمادگی نکردند. شانس افراد و وزن جریانات نسبی است و بستگی به سایر افراد و جریانات دارد. لذا در این موضوع باید قدری تامل کرد.

ناشناس
Finland
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
آقاي سليمي نمين. اينها مجالس اصولگرايي هستند كه خودتان را برايش خفه مي كرديد چي شد؟!
بینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
فراکسیون مورد نظر به هدف خود یعنی ضربه زدن به اقای توکلی رسید
انتشار یافته: ۲
bato-adv
bato-adv
bato-adv