bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۱۸۰۶۴

كم‌فروشي بنزين از شايعه تا تكذيب!

در حالي‌كه مسوولان شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي هرگونه كم‌فروشي بنزين در برخي جايگاه‌ها را تكذيب مي‌كنند، رييس اتحاديه جايگاه‌داران علت اين پديده را عرضه بنزين بي‌كيفيت با گاز بيش از حد معمول توسط پالايشگاه ها عنوان مي‌كند.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

در حالي‌كه مسوولان شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي هرگونه كم‌فروشي بنزين در برخي جايگاه‌ها را تكذيب مي‌كنند، رييس اتحاديه جايگاه‌داران علت اين پديده را عرضه بنزين بي‌كيفيت با گاز بيش از حد معمول توسط پالايشگاه ها عنوان مي‌كند.
 
پديده كم‌فروشي بنزين اگرچه موضوع جديدي نيست، اما اين موضوع در فصل گرما به علت تبخير بالاي بنزين ملمو‌س‌تر مي‌شود.
 
پيگيري‌هاي خبرنگار جام‌جم حاكي از آن است كه برخي جايگاه‌هاي عرضه سوخت به دلايل مختلف از جمله غيراستاندارد بودن تجهيزات، عرضه سوخت را بدرستي انجام نمي‌دهند كه نياز به نظارت مستمر سازمان ملي استاندارد و شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي دارد.
 
براساس اين گزارش، در برخي جايگاه‌ها مشتريان پس از دريافت بنزين به ميزان مشخص و طي مسافت معيني، بنزين دريافتي را زودتر از موعد معمول به پايان مي‌رسانند كه اين مساله با اعتراض شهروندان مواجه شده است.در برخي موارد نيز با وجود مشخص بودن حجم باك خودروها براي دريافت ميزان مشخص بنزين، بنزيني كه توسط مشتري دريافت مي‌شود، بيشتر از حجم باك آن خودروست!
 
پس از پيگيري‌هاي خبرنگار ما در اين زمينه، مسئولان شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي به ذكر اين جمله بسنده كردند كه بعيد مي‌دانيم تخلفي صورت بگيرد، زيرا تمام تلمبه‌ها از پلمب لازم برخوردارند و امكان سوءاستفاده يا دست‌كاري در تلمبه‌ها وجود ندارد.
 
تمام جايگاه​ها بازرسي مي​شوند
در عين حال رضا رييسي‌فر، رييس جايگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم مي‌گويد: طي 20 سال گذشته تمام جايگاه‌ها به تجهيزات سنجش دقيق مجهز شده‌اند و اصطلاح هوافروشي كه بعضا در مواجهه با مشتريان شنيده مي‌شود، شديدا تكذيب مي‌شود، زيرا تلمبه‌ها داراي سيستم شناور هستند و چنانچه كوچك‌ترين منفذي در آنها وجود داشته باشد، تمام سيستم تعطيل مي‌شود و امكان سوختگيري وجود نخواهد داشت.
 
رييسي‌فر تصريح كرد: آمپرهاي بنزين بسياري از خودروها داراي ايرادهايي است كه بايد اين موضوع در جاي خود بررسي شود و در برخي موارد آمپر خودروها عامل كم و زياد نشان دادن بنزين دريافتي است.
 
وي به وجود ايراد در باك خودروها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: ايراد باك نيز از مسائلي است كه ما همواره گوشزد كرده‌ايم و بايد در جاي خود بررسي شود.
 
رئيس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت با تاكيد بر اين كه كيفيت نامناسب بنزين توليدي پالايشگاه‌ها يكي از عوامل احتمالي كم‌فروشي غيرارادي است، مي‌گويد: بنزيني كه ما از پالايشگاه‌ها دريافت مي‌كنيم بيش از حد معمول گاز دارد و اين گاز باعث مي‌شود حجم زيادي از آن در باك جا بگيرد و يكي از دلايل عدم تطابق بنزين دريافتي با مسافت طي شده وجود گاز بيش از حد معمول در بنزين است.
 
وي اضافه مي‌كند: به علت تبخير بالاي بنزين در تابستان و وجود اين گاز، بنزين در فصل گرما زودتر از معمول مصرف مي‌شود و اين مساله باعث شده مشتريان تصور كم‌فروشي در جايگاه‌ها را داشته باشند در حالي كه كيفيت نامطلوب بنزين چنين مشكلي را ايجاد كرده است.
 
وي يكي از راه‌هاي شناخت وجود اين گاز در باك خودروها را شنيده شدن صداي گاز هنگام باز كردن در باك براي سوختگيري ذكر كرد.
 
رييسي‌فر درباره روش‌هاي بازرسي و كنترل جايگاه‌ها مي‌گويد: علاوه بر آزمايش‌هاي ماهانه مهندسي شركت نفت كه با ظروف مدرج تلمبه‌ها را بازرسي مي‌كنند، كارشناسان سازمان استاندارد نيز هر سه ماه يك بار با ظروف مدرج ويژه‌اي به جايگاه‌ها مراجعه مي‌كنند و اقدام به بازرسي و كنترل تلمبه‌ها كرده و پس از تاييد، برچسب زرد رنگ بازرسي و كنترل را نصب مي‌كنند.
 
وي از مردم خواست چنانچه تلمبه‌اي را بدون برچسب بازرسي و كنترل در جايگاه‌ها مشاهده كردند، فورا آن را به مراجع ذي‌صلاح يا به سامانه شركت ملي پخش اعلام كنند.
 
بر اساس اين گزارش سامانه تلفني 09627 پاسخگوي سوالات، پيشنهادات و اعتراض‌ها در شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي است كه به طور شبانه‌روزي فعاليت دارد.
 
عرضه بنزين با گالن كنار اتوبان‌ها
اين گزارش حاكي است يكي ديگر از تخلفات در عرضه بنزين، فروش بنزين توسط برخي عوامل جايگاه‌ها در خارج از جايگاه‌ها و كنار اتوبان‌هاست كه اين مساله به دنبال شلوغي و بعضا صف‌هاي طولاني در برخي جايگاه‌ها ايجاد مي‌شود و بنزين در گالن‌هاي 20 ليتري با قيمت بالاتر عرضه مي‌شود.
 
در چنين وضعيتي مشتريان به دليل صف و نوبت طولاني ترجيح مي‌دهند بنزين مورد نياز خود را اين گونه تامين كنند كه گذشته از درستي ميزان بنزين خريداري شده، اين بنزين به قيمت بالاتر به فروش مي‌رسد كه تخلف به شمار مي‌رود.
 
براساس اين گزارش، پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و افزايش قيمت سوخت اختلاف‌هايي ميان جايگاه‌داران و شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي درباره ميزان كارمزد جايگاه‌ها در قبال فروش بنزين به وجود آمد.
 
در حال حاضر 2909 جايگاه عرضه سوخت در سراسر كشور فعاليت دارند كه بنزين را با نرخ‌هاي يارانه‌اي 400 تومان، آزاد 700 تومان، سوپر يارانه‌اي با نرخ 500 تومان و سوپر آزاد با نرخ 850 تومان به فروش مي‌رسانند.
 
رئيسي‌فر درباره كمبود كارت سوخت آزاد در جايگاه‌ها مي‌گويد: اين موضوع در نشست روز گذشته اتحاديه جايگاه‌داران با مسئولان شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي مطرح شد و مسئولان معتقدند مردم بايد به استفاده از كارت سوخت خودروي خود عادت كنند.
 
وي دليل اين كمبود را سوزانده شدن كارت‌هاي سوخت آزاد جايگاه‌ها با اتمام بنزين 100 توماني عنوان مي‌كند و مي‌گويد: ما در اين زمينه با مشكلات زيادي از جمله ازدحام در جايگاه‌ها مواجه شده‌ايم، زيرا در حال حاضر بسياري از جايگاه‌ها فاقد اين كارت هستند يا تعداد بسيار محدودي كارت آزاد در اختيار آنها قرار دارد و اين موضوع باعث شده سوختگيري خودروها در زمان طولاني صورت بگيرد و خودروها در نوبت زيادي بمانند.
 
وي در عين حال تاكيد مي کند، ضرورت دارد دارندگان خودرو هنگام مراجعه براي سوختگيري، كارت سوخت خود را همراه داشته باشند و سوختگيري با كارت خودروها هيچ تفاوتي با كارت جايگاه‌ها نخواهد داشت.

منبع: جام جم
برچسب ها: کم فروشی بنزین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
امروز صبح در حلی که هنوز باک بنزینم چند لیتری بنزین داشت، در پمپ بنزین ولنجک 50 لیتر بنزین زدم. در کمال تعجب آمپر بنزین (پژو پارس)هنوز به نیم هم نرسیده بود. وقتی که به مسئول باجه اعتراض کردم در جواب گفت یک کم که راه بیفتی آمپر حجم صحیح رو نشون میده که متاسفانه هیچ خبری نشد و آمپر از نیمه بالاتر نیومد که نیوم.
فکر نکنم مهم باشه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
" من در یکی از روزهای اخیر که ماشین بنده به دلیل اتمام بنزین خاموش شده بود پس از ریختن 2لیتر بنزین زبان بسته را روشن کردم و به اولین جایگاه که حدود 3کیلو متر با من فاصله داشت رسیدم خوشبختانه بنزین یارانه ای در کارتم بود پس از گذاشتن نازل به درون باک که قصد لبالب کردن بنزین در باک بودم ، با احتیاط نگاه کردم که سر ریز نشود ؛ لذا دسته ی نازل را آرام فشار می دادم که باک کاملا پر شد سپس به شماره انداز دیجیتال پمپ نگاه کردم دیدم رقم 22 لیتر را نشان میداد برای من قابل توجه و تعجب بود که ظرفیت باک من با توجه به کتاب راهنما 37لیتر می باشد در صو رتیکه باک من با 26 لیتر بنزین لبالب گشت ، با تشکر از ماشین خودم که با خوردن 26 لیتر بنزین اعلام سیر بودن کرد ."
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
هر ماه ما 60 لیتر سهمیه داریم ولی توی مانیتور میزنه که قابل تحویل 59.90 آیا این کم فروشی نیست؟ حالا حساب کنید توی کل ایران هر ماه چقدر میشه اون بقیه تو جیب کی میره؟
دکتر
Finland
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
دزدی آشکار تو همه چیز داره بیداد می کنه مثلا نان لواش 5 تا میخاهی میگه پول خرد ندارم 6 تا میده 40 تومن هم میخوره حالا اگه یوقت 20 تومن تو کم باشه عمرا قبول کنه!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
یه سر به پمپ بنزین آیت الله کاشانی (تهران) بزنید ببینید نازلهای پمپاش چطور در حق مردم ظلم میکنن!!! البته مدیران بی اطلاع هستند!!!!
درج کن فرارو
انتشار یافته: ۶
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
برای توجیه آسمان و ریسمان به هم می بافند. باک پراید در صورت خالی بودن 37 لیتر ظرفیت دارد در حالی که من در یک جایگاه 43 لیتر بنزین در آن جای داده ام.رئيسي‌فر در مورد این چه توضیحی دارند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv