bato-adv
کد خبر: ۱۱۸۲۴۷
اندیشمند برجسته آمریکایی از وضعیبت مناقشه اتمی ایران می‌گوید

جنگ اوضاع را بدتر می‌کند/ فضای زیادی برای دیپلماسی وجود دارد

نوآم چامسکی نظریه پرداز معاصر با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل مانع تحقق منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه هستند، گفت: «زمینه زیادی برای دیپلماسی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد.»
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۱
نوآم چامسکی نظریه پرداز معاصر و استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل مانع تحقق منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه هستند، گفت: «زمینه زیادی برای دیپلماسی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد.»

مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در حالی در مسکو به پایان رسید که طرفین بر ادامه مذاکرات در سطح کارشناسی و بحث و گفتگو در مورد مسائل فنی در استانبول توافق کردند و دور اول مذاکرات در این زمینه در استانبول برگزار شد. بحث درمورد مسائل فنی و حقوقی همواره دغدغه و موضع ایران بوده؛ چرا که ایران معتقد است که برنامه‌ هسته‌ای آن نباید سیاسی تلقی شود.

باید توجه داشت اگر مسائل فنی و حقوقی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مورد توجه باشد در این صورت این ایران است که دست بالا را خواهد داشت. مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 در حالی ادامه دارد که برخی بر طبل جنگ می کوبند، برخی نیز با دیده تردید به ادامه مذاکرات می‌نگرند.
 
نوآم چامسکی استاد بازنشسته دانشگاه MIT و اندیشمند معاصر درباره آینده مذاکرات میان ایران و گروه 5+1 در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما می‌توانیم مطمئن باشیم که جنگ اوضاع را بدتر را خواهد کرد. هنوز فضای زیادی برای دیپلماسی وجود دارد.»

وی تصریح کرد: ی«کی از بهترین فضاها و زمینه‌ها برای دیپلماسی درماه دسامبر وجود خواهد داشت. در این ماه کنفرانسی در خصوص منطقه عاری از سلاحهای هسته‌ای در خاورمیانه را شاهد خواهیم بود که فضای خوبی برای دیپلماسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران خواهد بود.»
 
این نظریه پرداز برجسته معاصر تأکید کرد: «ایده منطقه عاری از سلاح های هسته‌ای به طور گسترده‌ای مورد حمایت است. اما این ایده همواره از سوی ایالات متحده آمریکا با مانع مواجه شده است.»

مؤلف "ایالات شکست خورده" در ادامه یادآور شد: «علاوه بر ایالات متحده آمریکا، اسرائیل نیز مانعی برای تحقق این ایده در گذشته بوده است.» وی افزود: «در آینده هم آمریکا و اسرائیل مانع تحقق ایده منطقه عاری از سلاحهای هسته‌ای در خاورمیانه خواهند بود. اروپا نیز در این خصوص نیز مطیعانه رفتار می‌کند.»
 
چامسکی در ادامه تصریح کرد: «این در حالی است که مردم در غرب نشان داده‌اند که از ایده منطقه عاری از سلاح های هسته‌ای در خاورمیانه حمایت می‌کنند.»

بنیانگذار زبان شناسی مدرن در پایان تأکید کرد: «هر چه در خصوص منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه کمتر اطلاع‌رسانی شود، این تهدید در آینده جدی‌تر خواهد شد.»
 

منبع: فرادید
مجله خواندنی ها
مجله فرارو