bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۴۹۶۴

سایپا: تثبیت قیمت سبب نابودی خودرو است

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۱

مدیر عامل سایپا ضمن تاکید بر کوچک و چابک کردن این شرکت بزرگ خودروساز، گفته است سیاست تثبیت قیمت خودرو سبب نابودی خودرو و قطعه آن می شود.

به گزارش سایپا نیوز، گردهمایی و هم اندیشی راهکارهای ارتقای صنعت قطعه سازی و زنجیره تأمین با حضور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیش از 500 قطعه ساز، دبیران انجمن های قطعه سازی و خودروسازی، مدیران عامل شرکت های سازه گستر و مگاموتور و معاونان سایپا برگزار شد.
 
در این گردهمایی ، سعید مدنی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا بعد از مطرح شدن مشکلات قطعه سازان به تشریح برنامه های خود پرداخت.

مدیر عامل گروه سایپا گفت: همگی در این جا جمع شده ایم تا با نگاه و رویکردی تازه به این بنگاه اقتصادی کمک کنیم که به دلایل مختلف دچار افت تولید شده است که این کار نیاز به کوشش مضاعفی دارد و آن چه در حل مسائل نقش اساسی ایفا میکند تغییر در نگرش ها است.

مدنی با اشاره به مسئله مطالبات قطعه سازان افزود :  قطعه سازان مسئله پرداخت مطالبات را به عنوان یکی از مشکلات مطرح کردند اما مسئله پرداخت مطالبات قطعه سازن یکی از ابعاد مسئله است و تا رویکردها و نگرش ها تغییر نکند مسئله به طور کامل حل نخواهد شد و تغییر نگرش همراه با نیت خیر و تلاش و کوشش و همدلی همیشه یاری و کمک خداوند را به همراه دارد که این تغییر نگرش به مفهوم ایجاد همدلی و اعتماد به یکدیگر و استفاده از افراد خبره و توانمند در جایگاه اصلی شان است.

وی تصریح کرد : تغییر نگرش یعنی رعایت ضوابط به جای روابط که در حال حاضر مهم ترین تغییر نگرش، محور قرار دادن مقوله تولید است و باید به جای کسب درآمد از سایر فعالیت ها، به فعالیت اصلی خود که همانا تولید است رونق بدهیم واگر فعالیت های جنبی انجام می شوند باید در خدمت تولید باشند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود : باید قبول کنیم شرایط ما یک نوع جنگ اقتصادی است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید رویکردمان نیز اقتصاد مقاومتی باشد تا بتوانیم با فضل خداوند این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم .

مدنی در ادامه به مقایسه دهه 80 با 90 صنعت خودرو پرداخت و گفت: در دهه 80 صنعت خودروی کشور در جهت افزایش ظرفیت تولید، افزایش ساخت داخل قطعات و بهبود کیفیت تلاش کرد که در این دوران صنعت خودرو رشد کرد و شکوفا شد اما بسیاری از مسائلی که امروز در دهه 90 با آن دست به گریبان هستیم از جمله دستورالعمل های دولتی، الزامات مربوط به کیفیت و ایمنی خودرو باید در نیمه دهه 1380 مد نظر قرار می گرفت و پیش بینی های لازم صورت می پذیرفت.

وی افزود : در دهه 80 مشکلات کمتر بود، نوسانات نرخ ارز، تحریم ها و محدودیت های بین المللی کمتر تأثیر داشت و محصولات ما پیش از تولید ، مشتری خاص خود را داشت و درآن زمان مشتری به دنبال خودرو بود اما اکنون ما باید به دنبال مشتری برای فروش خودرو باشیم در حالی که در دهه 90 مشکلات مربوط به ارز، محدودیت های بین المللی نیز حادتر شده است و نیاز به تلاش بیشتر میباشد.

 مدنی در تشریح برنامه های خود گفت: بزرگترین دغدغه ما در حال حاضر در حوزه فروش است. با توجه به نیاز کشورهای همسایه به محصولات ما و همچنین با توجه به تقاضای بازار داخلی و جایگزینی خودروهای فرسوده امکان بهره برداری از حد اکثر ظرفیت تولید خودروسازان وجود دارد و به نظر میرسد با کمی تلاش بتوان این دغدغه را به حداقل رساند.

وی تصریح کرد :  مسئله دوم در برنامه های سایپا، تولید است که امیدوارم با لطف خداوند و کمک قطعه سازان و با توجه به سیاست هایی که در پیش خواهیم گرفت، وضعیت تولید به وضع عادی بازخواهد گشت.

مدنی تکوین محصولات جدید را یکی  از دغدغه های همیشگی سایپا نام برد و گفت : در شرکت سایپا و پارس خودرو محصولات جدیدی در دستور کار هستند و با توجه به این که محصولات جدید حداقل با 30 درصد ساخت داخل شروع خواهند شد افق روشنی را برای قطعه سازان ترسیم می کند.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا سیاست اقتصادی این شرکت را کوچکتر و چابک ترکردن سازمان عنوان کرد و گفت : بسیاری از فعالیت ها یا در هم ادغام یا حذف خواهند شد که به این ترتیب تکلیف برخی از دارایی های زیان ده روشن و از فعالیت های سودده حمایت خواهد شد.

مدنی در خصوص خدمات پس از فروش گفت : با این که سود اصلی خودروسازان در فروش قطعات یدکی است متأسفانه کره، چین و تایوان از این بازار در ایران بیشتر از خودروسازان داخلی بهره برده اند  هر چند در دو سال گذشته میزان فروش قطعات یدکی ساخت داخل افزایش یافته است.

وی تصریح کرد : در حوزه مالی باید درآمدهای حاصل از فروش خودرو صرف صنعت خودرو، تولید و قطعه سازان و همچنین تنوع محصول و تکوین محصولات جدید شود. قرار نیست از این به بعد ریالی از درآمدهای حاصل از فروش صرف خرید سهام شود.

 مدنی افزود : روش کنونی تثبیت قیمت خودرو باعث نابودی تولید قطعه و خودرو خواهد شد و یکی از عوارض ثابت نگه داشتن قیمت خودرو افزایش دلالی در بازار است.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در بحث زنجیره تأمین خواستار تعامل بیشتر بین سازه گستر و مگاموتور با قطعه سازان شد و گفت باید ظرف دو ماه تکلیف همه قراردادهای بلا تکلیف روشن شود و در تنظیم قراردادها نوسانات نرخ ارز محاسبه و مد نظر قرار گرفته و همچنین خریدهای تدارکاتی و بدون قرارداد باید به کمتر از 5 درصد برسد تا ریسک ضررو زیان قطعه ساز به حداقل برسد .

مدیر عامل سایپا در پایان از تلاش برای به نظم درآوردن نحوه پرداخت به سازندگان خبر داد و گفت: در رابطه با زنجیره تأمین سه شاخص تعداد ملاقات با سازندگان، نظرسنجی در باره تعامل خودروساز با آنها و روند پرداخت ها و وضعیت قراردادهای بلاتکلیف  به طور مرتب کنترل خواهد شد و امیدواریم این شاخص ها رشد یابند و در راستای رفع مشکلات مفید واقع شوند .
  
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
فعلا که از این آب گل آلود خوب ماهی میگیرید و به اسم خود کفایی ، خلق خدا رو با این محصولات مزخرف میچاپید
صنم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
آخه پراید لگن 3 میلیون تومانی رو به ملت بیچاره 11 میلیون غالب میکنید.بازم میخواید افزایش قیمت بدین.آخه تا چه حد ؟؟؟
ناشناس
Germany
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
در دنيا هر روز به كيفيت اتومبيل افزوده و قيمت انرا كم ميكنند ولي با اين مديريت افتضاحي كه در سايپاو ايران خودرو هست درست بر عكس عمل ميشودو اتومبيل را دو برابر قيمت جهاني به مردم ميدهند باز ضرر هم ميدهند؟!!!!!!!! اين از عجايب روزگار ماست
سجاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
با نگاهی به گذشته متوجه خواهیم شد صنعت خودرو سازی در ایران بیشتر از 40 سال قدمت دارد متاسفانه خودرو سازها در این 40 سال از حمایت بی دریغ دولت بهره می بردند و در عوض با کمترین تحویل بخصوص از نظر کیفی روبرو بودیم . خودروی گران و بی کیفیت نشان می داد فقط سود هدف اصلی است . خودرو سازهای کره ای و تازه واردهای چینی را می بینیم با وجود اینکه حمایتهای این چینین از آنها نشده است به سرعت در حال پیشرفت است . در این میان این ملت ما بودند که بیشتر هزینه را بابت این صنعت پرداخت کردن ودر این زمان سخت اقتصادی باید تبعات آن را بپذیرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
نه خودرو 3 ميليوني بندازيد به مردم 10 ميليون
انتشار یافته: ۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
انشاالله پراید نابود بشه
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
من يه مهندسم با 6سال سابقه كار، پول ندارم همون پرايدو بخرم بزنم به كاميون خودمو راحت كنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
سیاست تثبیت و ادامه تولید محصول بی کیفیت هم که مردم رانابود می کنه .و مدیران را ارتقای شغلی می ده . جان مردم بی پناه از یه پراید لگن هم پایین تره . چون همه می خوان اون ادامه داشته باشه . چون جمعییت را کنترل می کنه .
bato-adv
bato-adv
bato-adv