bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۰۴۵۲
علی ایرانپور در گفتگو با فرارو:

طرح سوال از رئیس جمهور منتفی است/ به خاطر شرایط خاص کشور امضایم را پس گرفتم

«دیروز تلاش هایی در مجلس از سوی هر دو طرف (طراحان و مخالفان سوال) صورت گرفت. طراحان سوال تلاش داشتند امضاهای جدیدی از نمایندگان بگیرند تا طرح را به حد نصاب قانونی 74 امضاء برسانند و از سوی دیگر حامیان دولت هم پیگیر بودند تا تعداد دیگری از نمایندگان امضاءکننده سوال نیز امضاء خود را پس بگیرند.»
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
فرارو- از صبح امروز برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن طرح سوال از رییس جمهور خبر داده اند. این در حالی است که یکی از طراحان سوال منتفی شدن طرح  سوال را رد. اما علی ایرانپور نماینده مبارکه منتفی شدن طرح سوال از رییس جمهور را قطعی دانست.

عضو کمیته سؤال از رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکشنبه آینده مشخص می‌شود که طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتفی می‌شود یا نه، گفت: فرآیند سؤال از رئیس‌جمهور همچنان فعال است.
 
عوض حیدرپور عضو کمیته طرح سؤال از رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتفی نشده است، اظهار داشت: سؤال کنندگان از پاسخ‌های نمایندگان رئیس‌جمهور در کمیسیون برنامه و بودجه قانع نشدند.
 
نماینده مردم شهرضا در گفت و گو با فارس با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه سؤال را به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال کرده است، افزود: از یکشنبه گذشته تا یکشنبه آینده و به مدت یک‌هفته نمایندگان فرصت دارند تا امضاهای خود را پس گرفته یا اینکه وارد کنند.

این در حالی است که امروز سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس نهم گفته است: طرح سئوال از رئیس جمهور با انصراف و تقلیل یافتن امضا کنندگان منتفی شده است.
 
مصطفی افضلی‌فرد اظهار داشت: با توجه به دیداری که اعضای فراکسیون اصولگرایان با رئیس جمهور داشتند اکثر موارد مطرح شده در طرح سئوال از رئیس‌جمهور تشریح شد و رئیس‌جمهور بسیاری از این ضعف‌ها و اشتباهات را نیز قبول کرده و نسبت به جبران و اصلاح آنها قول مساعد داد.

وی افزود: با توجه به نیاز جامعه به آرامش و تنش‌زدایی فعلاً بنا بر این است که طرح سئوال از رئیس‌جمهور وصول نشود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 یادآور شد: تعداد امضاها نیز به کمتر از 61 نفر رسیده که این موضوع خود به خود منتفی شده و دیگر امکان طرح سئوال از رئیس جمهور وجود ندارد.

در این رابطه علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مجلس و یکی از نمایندگان امضاء کننده طرح سوال از رئیس جمهور در گفتگو با فرارو به بیان نظرات خود پرداخت که متن کامل آن در ذیل می آید.

جناب ایرانپور! صحبت هایی مبنی بر منتفی شدن طرح سوال از رئیس جمهور شده است. آیا جنابعالی این خبر را تایید می کنید؟
بله. در چند روز اخیر تعداد امضاها به شدت کاهش پیدا کرده و پس از صحبت های مقام معظم رهبری در خراسان شمالی و تاکیدی که ایشان بر حفظ فضای تعامل و همدلی میان مسئولین داشتند، تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس امضاهای خود را پس گرفتند.

در دو سه روز اخیر نیز نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند به طوری که 34 امضاء به این ترتیب پس گرفته شد و از 102 امضاء به 68 امضاء تقلیل یافت.

البته دیروز تلاش هایی در مجلس از سوی هر دو طرف (طراحان و مخالفان سوال) صورت گرفت. طراحان سوال تلاش داشتند امضاهای جدیدی از نمایندگان بگیرند تا طرح را به حد نصاب قانونی 74 امضاء برسانند و از سوی دیگر حامیان دولت هم پیگیر بودند تا تعداد دیگری از نمایندگان امضاءکننده سوال نیز امضاء خود را پس بگیرند.

در مجموع آنچه که دیروز مشخص شد این بود که تعداد امضاها به 74 امضاء نمی رسد و اکنون تقریبا اکثریت نمایندگان مجلس که بیش از 200 نفر هستند معتقدند با توجه به وضعیت خاص کشور، تهدیداتی که از بیرون متوجه کشور است و خیلی دقیق مسائل کشور را رصد می کنند و منتظر ایجاد اختلاف میان مسئولین هستند و نیز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، فعلا طرح سوال را به صلاح نمی دانند.

البته این به معنای عدم انتقاد و اینکه هیچ مشکلی در بحث گرانی ها و ارز وجود ندارد، نیست؛ بلکه فعلا شرایط اقتضاء می کرد که نمایندگان سوال خود را پس بگیرند تا انشالله در یک فضای تعامل و همدلی بتوان این مسائل را طرح کرد.

آیا جنابعالی هم امضای خود را پس گرفتید؟
بله. من نیز جزء نمایندگانی بودم که روز یکشنبه و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری امضای خود را پس گرفتم.

آیا به نظر شما انجام وظیفه نظارتی از سوی نماینده نافی تعامل و همدلی است و آیا برداشت شما از صحبت های رهبری اینطور بوده است؟
خیر، اینطور نیست. یکی از وظایف نماینده در کنار قانون گذاری، نظارت است و در قالب نظارت هم تذکر، سوال و استیضاح نهفته است. سوال جزء حقوق قانونی هر نماینده است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است و سوال کردن وظیفه نماینده بوده و نشاندهنده پویایی مجلس و دقت و ظرافت کار نمایندگان می باشد. اما قطعا باید شرایط را هم در نظر گرفت. یعنی امکان داشت اگر طرح این سوال در زمانی دیگر بود صد در صد پرسیده می شد.

آیا این شرایط خاص در همین هفته اخیر ایجاد شده و در هفته گذشته که ما با هم صحبت کردیم و شما قویا مصّر بر اجرای طرح سوال بودید این شرایط وجود نداشت؟ چه تغییری در این یک هفته رخ داده است؟
خیر. شرایط که در این یک هفته تغییری نکرده است. قطعا وضعیت تحریم ها در چند ماه اخیر وجود داشته اما در یک هفته اخیر وارد مرحله جدیدی شده و فشارهای غرب و تحریم ها وارد مرحله جدیدی شد.

از سوی دیگر جلساتی که خود نمایندگان با هم داشتند به این نتیجه رسیدیم که برای آنکه مجلس باری دیگر حسن نیت خود را نشان دهد و ثابت کند دنبال پیگیری مطالبات مردم است و از ورود به هر گونه مسئله سیاسی و حاشیه ای خودداری می کند طرح سوال را فعلا کنار بگذاریم.

جناب ایرانپور! شما و دیگر نمایندگان طراح سوال هفته گذشته نیز بر این موضوع که پیگیر مطالبات مردم هستید پافشاری می کردید؛ پس چرا چنین برداشتی کردید که اگر طرح سوال را ادامه دهید موجب ایجاد تنش در جامعه می شود؟
این تصمیمی که ما گرفتیم به این دلیل بود که اکنون برخی سوءاستفاده ها از این موضوع صورت می گرفت. نیت ما یک نیت صادقانه و خالصانه بود و هست که به دنبال رفع بخشی از مشکلات اقتصادی کشور هستیم.

آیا از این صحبت شما چنین برداشتی نمی شود که شما در مقابل سوء استفاده هایی که از ادامه یافتن طرح سوال می شد به نوعی کوتاه آمدید؟
خیر. سوء استفاده ای که من عرض می کنم از داخل نیست. سوء استفاده هایی که از خارج کشور از این موضوع در حال انجام بود را می گویم.

آیا خارجی ها باید برای مجلس ما تصمیم بگیرند که طرحی را ادامه دهد یا مسکوت بگذارد؟
خیر، آنها تصمیم نمی گیرند. ما باید در اینجا ظرافت و درایت به خرج دهیم و مراقب باشیم که یک موقع آنها نخواهند از اختلافاتی که میان قوا پدید می آید به نفع خود بهره برداری کنند و به اختلافات دامن بزنند. ما می خواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم؛ نه اینکه به مشکلات اقتصادی یکسری مشکلات سیاسی نیز اضافه کنیم. این چیزی است که غربی ها می خواهند.

جناب ایرانپور! شما و دیگر نمایندگان امضاکننده طرح سوال قبلا قویا گفته بودید که به دنبال مطالبات مردم و حل مسائل اقتصادی هستید و به دنبال مسائل سیاسی نیستید؛ حال اگر غربی ها برای سوء استفاده و بهره برداری بگویند این کار سیاسی است؛ شما برای آنکه این حرف آنها را رد کنید، کلا باید صورت مسئله را پاک کنید و طرح سوال را کنار بگذارید؟
خیر. صورت مسئله پاک نمی شود. ضمن اینکه این حق برای نمایندگان محفوظ است. اما انشالله در روزهای آینده جلسات مشترکی میان دولت و مجلس برگزار خواهد شد و به صورت تعاملی مشکلات حل خواهد شد.

اگر واقعا در فضای تعاملی نتوانستیم مشکلات را حل کنیم آن موقع گزینه های دیگر وجود دارد. اما اکنون واقعا شرایط کشور ما ایجاب می کند که مقداری فضای تعامل و همدلی بیشتر شود تا خیلی ها که منتظر هستند از اختلافات میان مسئولین نظام بهره برداری کنند و باعث ناامیدی مردم و افزایش فشارهای اقتصادی شوند فعلا ناکام بمانند.

وقتی ما می بینیم از بیرون کشور خیلی به دنبال اختلاف میان مسئولین نظام هستند باید مقداری زیرکی به خرج دهیم و این اجازه را به آنها ندهیم.

آیا زیرکانه تر و عاقلانه تر نبود که قبل از آنکه طرح سوال رسانه ای شود و این همه درباره آن صحبت شود و غربی ها بخواهند احیانا از آن سوء استفاده کرده و روی آن مانور دهند؛ همین کاری که اکنون کردید و با آقای احمدی نژاد نشست گذاشتید را ابتدا و قبل از این کارها انجام می دادید؛ تا اینکه بعد بخواهید امضاها را پس بگیرید؟ آیا این رویکرد مجلس که قبلا در مسئله استیضاح وزرا هم شاهد آن بودیم شان مجلس را زیر سوال نمی برد؟
اگر در حالت کلی بود حرف شما درست است؛ اما با توجه به شرایط خاصی که به آن اشاره کردم خیر. یعنی شرایط فعلا ایجاب می کرد که اهم و فی الاهم می کردیم.

یعنی نمی توانستید از قبل، اهم و فی الاهم کنید؟ قبل از آنکه اقدام به جمع آوری امضاء شود؟
خب آن زمانی که طرح سوال مطرح شد شرایط متفاوت بود و چند هفته این موضوع طول کشید.

شرایط از چند هفته پیش تاکنون تغییری کرده است؟
آن زمان شاید برداشت این نبود که غربی ها بخواهند این همه سوء استفاده کنند.

جناب ایرانپور! حتی مردم عادی هم می دانستند که اگر مجلس بخواهد اقدام به طرح سوال از رئیس جمهور کند غربی ها چنین مانورها یا سوءاستفاده هایی خواهند کرد؛ یعنی واقعا مجلس تا این اندازه آگاهی سیاسی ندارد؟
نه اینکه مجلس چنین برداشتی نکرده بود. اما آن موقع شرایط را طوری دیده بودیم که در هر شرایطی که باشد ما بر اساس وظیفه خود عمل کنیم. اما جلوتر که رفتیم دیدیم الان زمان مناسبی برای این اقدام نیست. لذا فعلا هدف این است که از طریق تعامل مشکلات را حل کنیم و اگر دیدیم از طریق استفاده از اهرم های نظارتی می توان مشکلات را حل کرد از آن طریق استفاده می کنیم.

آیا در این بین توصیه ای هم شده بود که نمایندگان به چنین نتیجه ای رسیدند؟
خیر. در روزهای گذشته وزرای اقتصادی به کمیسیون آمدند و توضیحاتی ارائه کردند. همچنین جدای از کمیسیون، وزیر اقتصاد به فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت دعوت شد که دو سوم مجلس را تشکیل می دهد و صحبت کردند. لذا هر چند ممکن است برخی نمایندگان در کمیسیون قانع نشده باشند؛ اما در مجموع اکثریت نمایندگان قانع شدند و اگر اینطور نبود قطعا طرح سوال ادامه پیدا می کرد.

پس جنابعالی بحث توصیه به نمایندگان برای پس گرفتن امضاهای خود را رد می کنید؟
بحث من فقط این است که خود نمایندگان بعد از فرمایشات حضرت آقا در خراسان شمالی که مسئولین را به تعامل و همدلی توصیه کردند؛ به این جمع بندی رسیدند که بخشی از این تعامل و همدلی باید از طریق مجلس و بخشی دیگر از آن از طریق دولت پیگیری شود.

لذا نمایندگان در این زمینه پیش قدم شدند. چون مصالح نظام را بر هر چیز واجب تر می دانند و ترجیح می دهند. خود بنده هم با این دیدگاه و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری امضای خود را پس گرفتم.

بنابراین با این شرایط جنابعالی طرح سوال از رئیس جمهور را منتفی می دانید؟
بله. چون فضای مجلس به گونه ای نیست که امضایی اضافه شود. مخصوصا اینکه هفته بعد هم مجلس تعطیل است و قاعدتا هم فقط یک هفته فرصت باقی است که امضایی جدید اضافه شود که عملا با تعطیلی مجلس بنده این موضوع را صد در صد منتفی می بینم.
 
مجله خواندنی ها
مجله فرارو