bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۱۷۳۴

مشروح مناظره داغ مطهری و زارعی در تلویزیون

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۱
مناظره علی مطهری و علی‌اصغر زارعی نمایندگان مردم تهران در مجلس در برنامه «دیروز امروز فردا» برگزار شد.

به گزارش انتخاب، اهم این مناظره با موضوع «طرح سئوال از رییس جمهور»، در پی می آید:

مجری برنامه: حق را برای خود محفوظ می دانم که هر جا مناظره از چارچوب خارج شد، وارد شده و تذکر بدهم.

مطهری (در پاسخ به چرایی طرح سئوال) : این طرح نباید به صورت تابو شناخته شود. نماینده مجلس باید پاسخگو باشد در قبال مردم و از حقوق آنها دفاع کرد. نباید باید به عنوان رابط میان ملت و دولت، این سئوال را مطرح کرده و پاسخش را بگیرد . به نظر من باعث می شود یک تخلیه روانی در جامعه صورت گیرد و این، یک سوپاپ اطمینان است. در این مسیر، طبعآً راه حل هایی ایجاد می شود.

زارعی: این جژء افتخارات جریان اصولگرایی است که انقدر شفاف و با فضای باز، باعث سئوال از رییس جمهور شده اند. د ر دولت های قبلی کمتر چنین فضایی وجود داشت، حتی وقتی که دولت و مجلس با هم همسو بودند. این که می گویند امروز طرح سئوال می کنیم یا فردا ، باعث مشکل می شود. دفعه قبلی هم می گفتیم که طرح سئوال نه اینکه فایده ای ندارد، بلکه نفعی هم ندارد. قرار هم نیست هر سئوالی کردیم، جوابی بگیریم و همه هم قانع شوند.

مطهری: برخلاف نظر آقای زارعی، سئوال مجلس هشتم از رییس جمهور مفید بود و بسیار برکات داشت. آنجا ما ده سئوال مطرح کردیم که در مجموع، آقای احمدی نژاد اعتراف کردند که در 5 مورد قوانین را رعایت کردند و خیلی موارد هم جواب ندادند. مثلاً ایشان گفتند که اگر طرحی توسط مجمع تصویب شود آن را اجرا نمی کند، این باعث می شود مردم حقیقت را بدانند.

وزیر اقتصاد گفتند که از نظرحقوقی نباید در مورد مسائل ارزی پاسخگو باشدد و نمی تواند پاسخگو باشد. ایشان هم نشانی آقای رییس جمهور را می دادند. طبیعی است که ذهن نمایندگان به طرح سئوال از رییس جمهور برود. نوسانات شدید قیمت ارز در شهریور ماه، خیلی بالا گرفت و باعث کاهش ارزش پول ما شد و این به این معن یاست که دارایی مردم تقسیم بر سه شد. طبیعی است که این سئوال را ما مطرح کنیم.

ما می خواهیم بدانیم این ماجرا صرفاً آثار تحریم هاست یا تعلل ها و سوء تدبیرها هم هست؟

مجری: آیا تنها راه، سئوال از رییس جمهور است؟

مطهری: مردم باید در جریان امور قرار بگیرند ، وقتی شما مشکلات را برایشان می گویید مردم بهتر همکاری می کنند.

زارعی: هیات رییسه در این زمینه خوب عمل نکرده، اعلام وصل عجولانه بوده و مطابق آیین نامه هم هیات رییسه نباید این کار را می کرد. البته من موافق اصل این مناظره نیستم...آیا در حال حاضر، چنین کاری به مصلحت است؟ ما نمی دونیم سوء مدیریت هم هست؟ نمی دانیم تحریم هم هست؟ طبیعی است ... یکی گفته 15 درصد تحریم است بقیه اش سوء مدیریت. دولت هم می گوید نه همه آن تحریم مشکل است. اقای رییس جمهور، مصاحبه ای کرد و فردا چه بلایی سر بازار آمد؟ منم موافقم با حل مشکلات، اما نمی خواهیم مشکلات بیشتر شود و مردم اذیت شوند.

آقای مطهری گفتند طرح سئوال اول از ریییس جمهور خیلی خوب بود، در حالیکه باعث شد از اول، دولت با مجلس مشکل داشته باشد و دلخور باشد. اگر قرار است کشور را با هم اداره کنیم، نبایدب ه صورت یکدیگر چنگ بزنیم.

مطهری: من این صحبت ایشان را قبول ندارم که ما تشکیک داریم در این قضیه. اگر ایرادی به هیات رییسه وارد باشد این است که چرا هیات رییسه پس از یک هفته، پاسخ نماینده رییس جمهور، باز هم پس گرفتن امضاها را قبول کرد. چون صریح آئین نامه است که این کار غیرقانونی است. یعنی پس از یک هفته، امکان لغو سئوال وجود ندارد. ما می دانستیم که استاندارها پس از ابلاغ سئوال، به نمایندگان فشار می آورند، هیات رییسه اما ارفاق کرده به دوستان، باز هم پس گرفتن امضاها را قبول کردند و باز هم از حدنصاب نیافتادند.

یک انتقادی که به اقای زارعی و دوستانشان دارم، می توانند توصیه کنند که امضاها را پس بگیرند . و اینکه بیایند نظرشان از صحبت های رهبری را به رهبری نسبت دهند کار درستی نیست. آمدند و گفتند که ما از نظر آقا اطلاع داشتیم.

مجری: لطفاً در مورد نظر رهبری و این مسائل لطفاً صحبت نکنید! 

زارعی: هیات رییسه اعلام کرد تا یکشنبه هفته کاری، می توان امضاها را پس گرفت (که هفته قبلی به دلیل سرکشی به حوزه های انتخابیه ، نمایندگان تهران نبودند)

رییس قوه مجریه می زند که من می خواهم اوین بروم، دیگری می گوید شما متوهم هستید...رهبری تشر زدند که این چه وضعیتی است؟ نمایندگان آمدند گفتند اقا مطلبی فرمودند فضا را تغییر داده است. دوستی در هیات رییسه آدرس غلط به من داد، و گفت فلانی دوباره امضا کرده است. آقای مطهری قبلاً جایی امضاها را ذخیره کرده بودند و با عجله گفتند که امضاها شده 77 تا. چگونه شمارش کردند؟ 

این تفسیری که آقای مطهری کردند و گفتند تبصره دو، حاشیه است، اشتباه است. من و بذرپاش 1 ساعت در دفتر آقای لاریجانی نشستیم اما گفتند ایشان پشت میزشان نیستند.

مطهری: ایشان می گویند برخی امضاها برای سه ماه قبل بوده، اما نهایتاً از 20 شهریور شروع شده که می شود 2 ماه (نهایتا) ... اطلاعات ایشان کامل نیست. ما شنیده بودیم که معاون پارلمانی دولت برخی امضاها را پس گرفته بودند. 

یک مسئله ای که مشکل اساسی در بین برخی ما اصولگرایان است. نوعی برداشتی است که ما از اصل ولایت فقیه داریم. به جای تبعیت از ولایت فقیه داریم نیت خوانی می کنیم. که نیت خوانی بر اساس نظر و منفعت شخصی است. در حالیکه ایشان می گویند من حرف پنهانی ندارم. یک نماینده گفته، رهبری مخالف سئوال هستند اما مصلحت نمی دانند بگویند، ما هم می توانیم بگوییم ایشان موافق طرح سئوال هستند اما مصلحت نمی دانند بگویند!

در باره اصل ولایت قفیه، اگر مردم تصور کنند اصل ولایت فقیه همان تصوری است که شما دارید، واقعاً پاسخ قانع کننده ای در آن دنیا دارید؟ ما داریم با اصل نظام بازی می کنیم.

زارعی: من صحبت های ایشان را اصلاً تایید نمی کنم. وقتی رهبری صراحتاً می گویند هر کسی فضای جامعه را نگران بکند، رفتار او قابل قبول نیست. 

سئوال مجری: در این مسئله که بسیار مهم است (سئوال از رییس جمهور) ، آیا این دقت ویژه ای از مجلس می زلبد یا خیر؟

مطهری: قطعاً می طلبد. اگر شما به سئوال مجلس هشتم رجوع کنید که ما در کمال ادب سئوال کردیم. من گفتم که ما باید احترام رییس جمهور را حفظ کنیم اینکه ایشان حفظ نکردند بحث دیگری است. 

اینکه اقای زارعی می گویند که نقل قول از رهبری نکردند اشتباه است، بارها آمدند پیش ما و گفتند که نقل قول از رهبری در این مورد دارند.

مجری بار دیگر مانع شد و گفت در این مورد صحبت نکنید.

مطهری: این صصحبت های خود رهبری در کرمانشاه هستند. ایشان می گویند رهبری یک مسئولیت کلان ارزشی است، دخالت در کارها هم نیست، وقتی برخی می گویند فلان کارا را نظر رهبری انجام می شود نه اینطور نیست همه برای خود مسئولیت مشخصی دارند. در همه اینها نه می تواند دخالت کند، نه حق دخالت دارد و نه قاد راست دخالت کند. خیلی از تصمیمات اقتصادی ممکن است رهبری مخالف باشند اما وارد نمی شود. 

ایشان تاکید دارند که من دخالت نمی کنند اما این دوستان ما از یک کلام ایشان، هزار چیز معنی می کنند که درست نیست.

نمی شود به خاطر این صحبت های دوستان ما، تمام وظایف را رها کنیم و نه سئوال و نه استیضاح و نه هیچ چیز دیگر نمی شود که وظایف را رها کرد. رهبری همیشه صیحت می کنند. من صحبت های ایشان را دقیق مطالعه کردم هرگز چنین چیزی استنباط نمی شود. اساساً چه ربطی دارد طرح سئوال به این مسائل.

سئوال می کنم اقای زارعی، اساساً چرا نسبت به معیشت مردم بی تفاوت هستید؟ اگر نماینده مجلس نسبت به معیشت بیکار باشد چه می کند؟ پرسیدم از آقای کوثری می شود در خیابان راه برویم با این گرانی ها که پنیر 3 هزارتومانی شده 13 تومان، ایشان گفتند نمی شود، چون سه متر سه متر جلوی ما را می گیرند.

مجری این بار هم مانع صحبت های مطهری شد و گفت باید در چارچوب صحبت شود

زارعی: ما نگفتیم رهبری این حرفها را زندند، ما گفتیم رهبری در مورد اختلاف نظر صحبت کردند ، دقیقا مصداق این طرح است. اتفاقات نباید باعث هیاهوی رسانه های بیگانه شود. شما ببینید این طرح سئوال باعث چه هیاهو و سئءاستفاده ای شده؟ ما کی رو خوشحال می کنیم. ما الان در شرایطی هستیم که باید اختلافات را حل کرد. آقای مطهری گفتند اگر نمی شود طرح سئوال را مطرح کرد باید مجلس را تعطیل کرد، یعنی چه؟ یعنی باید مجلس های قبلی که این کار را نکردند هم تعطیل می کردیم؟! 

الان یک رقابت سیاسی است، ما داریم با استدلال صحبت می کنیم. ما صحبت های رهبری را "نص" می دانیم. ایشان نصیحت کردند. 

نکته دوم این است که می گویند ما بحث معیشت مردم را چرا پیگیری می کنیم؟ اینگونه نیست، من همواره در این جلسات اقتصادی هستیم. کی می گه با بی تفاوت هستیم؟ 

اقای مطهری را دارند صف کشی می کنند. با نسبت هایی که به من می دهند می خواهند نتیجه گیری کنند.

مطهری: اتفاقا اگر شما نگاهی به این قضیه بیاندازید، می بینید که عمدتا نماینده هایی که امضا کردند سیاسی نیستند و نماینده شهرستان ها هستند. اینکه می گویند من گفتم مجالس قبلی هم باید تعطیل می شد، چه ربطی دارد؟ خب تاحالا ما مگر همچین دولتی نداشتیم، اینکه بگوید ما قانون را قانون نمی دانیم و اجرا نمی کنیم.

می گویند اختلافات را علنی نکنید، مگر ما اختلاف داریم؟ یک جاهایی قانون اجرا نشده و ما باید سئوال منیم از وزیر یا استیضاح کنیم. مگه ما سر نظام با هم اختلاف داریم، همه قبول دارند نظام را. چرا انقدر می ترسیم؟ چرا انقدر نظام را یک موجود متزلزل می دانیم؟ آی آی مواظب باشید نظام دارد از بین می رود، نظام خیلی محکم است ، همه اصل انقلاب را قبول دارند، با یک پاسخ از رییس جمهور که نظام متزلزل می شود، بشینیم در پستو مشکلات را حل کنیم، خب شما که رییس جمهور را می شناسید اصلا گوش نمی کند به این چیزا.

مجری باز هم مانع شد و در مورد وقت صحبت کرد

مطهری: بگذارید من حرفم رو بزنم و وقتم هنوز تمام نشده است. مرغ آیا به تحریم مربوط است؟ این ها نشان می دهد که بی تدبری است؟ یا استفاده از ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس، این نشان می دهد که اصلاً برنامه ای نداشته دولت.

زارعی: اصلاً فرض کنیم رییس جمهور آمد و گفت من مقصرم یا مجلس گفت ما قانع نشدیم و برود به قوه قضاییه، آیا مشکلی حل می شود؟ بدتر از این قرار است انجام شود؟ کی گفته با طرح سئوال مشکل حل می شود، اوضاع را 

این چه ادبیاتی است شما دارید؟ در پستو حل کردن مشکلات یعنی؟ این چه وضع صحبت کردن است؟ پستو شامل آنهایی است که موضوع دانشگاه آزاد را در پستو حل کردند.

مجری: خواهش می کنم در این مورد صحبت نکنید

مطهری: این طرح باعث می شود که مردم بفهمند مجلس یک موجود منفعل نیست. جناب آقای زارعی می رفمایند ما چه کردیم در مقابل دولت؟ همین چند روز پیش، فوریت عدم اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، در شرایط بد کشور را تصویب کردیم. باید بگذاریم ثباتی در بازار ارز انجام شود و بعد این کار را کرد.

در مورد دانشگاه آزاد، اصلا ًان موقع نظر رهبری مشخص نبود و اصلاً مربوط به دانشگاه آزاد نبود مربوط به دانشگاههای غیرانتفاعی بود. آمدند جنجالی راه انداختند این دوستان، به رییس مجلس توهین کردند . خود اقای لاریجانی سر این قضیه بیشتر از همه زحمت کشید و اساسا آن هم برای مجلس هفتم بوده نه مجلس هشتم.

نباید از پاسخگویی فرار کنیم، من نمی فهمم این حرفها را که می خواهند با این طرح، کار سیاسی کنند!

زارعی: ما حرفمان این است که مصلحت نیست، فقط یک سری محدود از دوستان ما در مجلس فکر می کنند مشکلی پیش می آید، چطور چنین فکر می کنید؟ رزق و روزی مردم پس از سخنرانی رییس جمهور بدتر نشد؟

نکته دوم، حواشی سئوال است، من صحبت های آقای مطهری را می خوانم که گفته اند: آقای مطهری بیاید ناگفته ها را بگوید. این چه حرفی است؟ چه ناگفته ای؟ یکی دیگر گفته که "این دفعه دیگه اون دفعه نیست" این دیگر کت درآوردن است.

فرمایش رهبری رانصیحت قلمداد نمی کنیم، این نظر ما با آقای مطهری متفاوت است. ایشان یک برداشت دیگر می کنند. البته اقای مطهری اطلاعات تاریخیشان بیشتر است، در جنگ احد وقتی گفتند حضرت علی تنگه را مواظبت کنید، همه ول کردند رفتند ، کفتند آنکه پیامبر گفته برای صحبت بود....چرا ما باید با صحبت های رهبری اینطوری برخورد کنیم؟ اگر قبول داریم که رهبری، کسی که به تمام اطلاعات نظام اشراف دارد، در جایگاهی است که اگر برخلاف ایشان عمل کنیمف قطعاً عاقبت به خیری نیست.

مردم می پرسند که این چه کاری است یم کنید، دیگر بحث گرانی را نمی کنند؟

مطهری: این تعامل با دولت که ایشان می فرمایند ، ما از این تعامل چه خیری دیدیم؟ مگر در قانون هدفهمندی با چه خیری دیدیم؟ اینها استاد تعامل و جوشکاری هستند، مجلس می آید کار می کند بعد رییس جمهور می گوید دست مرا باز بگذارید و بگذارید من کار خودم را بکنم...تعامل مدنظر رهبری سخنان رهبری تنش زاست، اینکه می گویند فلان نهاد مقصر است، خب باید رسیدگی شود... یا اینکه چون ایشان آدم جسوری است نباید سئوال کنیم و باید عقب نشینی کنیم، این خیلی حرف بدی است؟ بعد می گویند دارید حاشیه درست می کنید، کی داره حاشیه درست می کند؟ طرحی سئوال شده. شما به خاطر آقایانی که در سال 88 دولت را متهم به تقلب کردند آنهمه سروصدا کردند، حالا خودتان هم دارید هیات رییسه را متهم به تقلب می کنید؟ 

می گویند مجلس دکور است، ما داریم یک نمایش دموکراسی می دهیم، همه چیز را از رهبری می پرسیم و بعد عمل می کنیم، اصلاً مجلسی نیست همه چیز را باید سئوال کرد. این کار ضربه به رهبری و نظام است.  

ما هی می خواهیم بگوییم مجلس مستقل است و خودش کارش را می کند، مگر در موارد اضطراری مثل قانون مطبوعات در مجلس ششم که رهبری  وارد شدند و حق هم داشتند و اختیارش را دارند، اینها می خواهند بگویند تمام کارهای مجلس با نظر رهبری است

زارعی: ما داریم قانع می شویم به تبعات منفی، باید یک نفعی و سفره مردم داشته باشد، اما ندارد. از عمر دولت هم که چیزی نمانده...جلسه ای هم دیگر با دولت نداریم، چون همه پل ها خراب شده است و همه علیه هم صحبت می کنند. این رفتار قابل قبول نیست.

ریاست محترم مجلس، یک جلسه غیرعلنی مطرح کردند. من همانجا گفتم نمی شد در یک جلسه غیرعلنی برگزار کنیم؟ ما می گوییم اولویت بندی و مصلحت چه می گوید؟ باید بین بد و بدتر بد را انتخاب کنیم. ما اولویت نداریم، الان خود دولت با مجلس یک تیم درست کرده و دارد کار می کند، باید این تیم ها بیشتر شود. من کسی هستم که اگر کسی در مجلس کار غیرقانونی کرد، به او سیلی زدم! البته کار خوبی نکردم! 

مطهری: ما دیگر فرصتی نداریم؟

مجری: از شما شروع شد و با آقای زارعی باید تمام شود.
نام آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
امیدوارم بااین برنامه ها ومناظره هاازمردم فقطاستفاده ابزاری نشودوبه نظرات وخواسته های آنهااهمییت داده شود.ممنونم
عليرضا قراگوزلو فرشاد
United Arab Emirates
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
يادمون باشداصولا ومنطقا هميشه كسي كه خوب شعار ميدهد ومناظره ميكند ودراين شرايط بحراني كشور به بحران وهيجان ان ميافزايد نميتواند خود عامل خوب ودلسوزي براي مردم باشد شايد دراين اب گل الود ميخواهدبراي خودش ماهي بيگيرد چون داشتيم كساني كه در رياست خود بر مردم وجمهوري دم از جوان ودانشجو زدند وبعد در كوي دانشگاه عواملش جوانان ودانشجويان اين مملكت رابه زير كتك گرفتند واز بالاسقوط ازاد دادند جوانان اگاه باشيم گول حرافي همين اقايان خوب مناظره كننده رانخوريم مرد عامل وصادق بخواهيد ....
کرم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
به نظر من نماینده هایی که مخالف سئوال هستند بعضی از آنها کسانی هستند که یا وامدار آقای احمدی نژاد هستند و یا از کسانی هستند که در لیست اسامی آقای احمدی نژاد قرار دارند و ترس از آن جمله احمدی نژاد دارند که گفته{اگر برای سئوال به مجلس بروم حرفهای ناگفته ای را خواهم زد}برخی از اینها که مخالفند نماینده مردم نیستند نماینده منافع خودشونند که تا منافع شخصیشون به خطر میفته،عدالت و حق و حقوق ملت رو زیر پای مصلحت و مصلحت اندیشی له میکنند.اگر بنا به مصلحت اندیشی باشد از خیلی نظرها دقیقآ به مصلحت است که از آقای رئیس جمهور بپرسند که این چه اوضائی است که بوجود آورده اند...به خدا به مصلحت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
چه عدد جالبی 88
نام آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
مجری نبایدبه مهمانان خط بدهدآنهاآمدندتادرخصوص مشکلاتی که وجودداردصحبت کرده وبامردم روراست باشندصحبت کردن شفاف است که نتیجه داردولاغیر...
انتشار یافته: ۷۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
این مجریه مستخره کرده. در چارچوب صحبت کنید یعنی چی؟!!!!
مجتبی
United States of America
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
جای تشکر دارد که همه حقایق را گفتند!!!!!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
مطهری کاملا منطقی وبااستدلال بوددرعین حال زارعی بااسترس که ازلرزش دستهاش مشخص بودکاملا غیرمنطقی حرف می زد.اقای زارعی گفتندمردم باسوال ازرئیس جمهورمخالفن ای کاش به نتیجه نظرسنجی توجه میکردن که هی ازطرف مردم نظرندن.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
این اقای مطهری اگر راست میگه تا حالا تو مجلس برای مردم چی کار کرده غیر از را ه انداختن جو سیاسی و سوال از رئیس جمهور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
میثم جان داره سعی میکند کاری بکند نمیگذارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
آقاي مطهري درود بر شرفت خدا پدرت را بيامرزد و جايگاهش را متعالي گرداند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
مطهری باید کاندید ریاست جمهوری بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
جو گیر شدی ها
منصف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
انصافا نظر سنجی نظر مردم رو
مشخص کرد حدود88درصد طرفدار سوال هستند بیاین به م
دموکراسی احترام بگذاریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
درود بر مطهري شجاع. ما نماينده اي ميخواهيم كه نترس باشه و حق مردم رو بتونه طلب كنه نه اينكه مدام بگه مصلحت مصلحت مصلحت
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آخه اگر هم مصلحته مصلحت کی ؟ملت بیچاره که کمرشون زیر بار مشکلات اقتصادی وفقر خم شده یا بعضی ها که یادشون هم از ملت نمیاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
خوشبختانه همزمان با پخش این مناظره ، شبکه 3 اقدام به نظر سنجی پیامکی نمود که در خاتمه برنامه با اعلام نتیجه نظر سنجی بر همگان بویژه وکیل الدوله ها (که خود را حامی ملت می دانند !!!)مشخص شد که اکثریت قاطع شرکت کنندگان در نظر سنجی که بیش از 79 درصد بود با موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور بطور علنی موافقند.
این یک دهن کجی بود به نمایندگانی در تلاشند تا موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور را با بهانه های واهی از دستور خارج کنند .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
متشکرم .گل گفتی .
ناشناس
Turkiye
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
تعداد بیشمار از مردم را که هیچ خبر و برنامه ای را در آنجا دنبال نمی کنند را هم در نظر داشته باشید که همه موافق طرح سوال ار ایشان هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
کسانی که مخالف طرح سوال از رییس جمهور هستند جزو کسانی هستند که در گرانی ها و مسائل اخیر بی تقصیر نبودند از این رو بیم آن دارند که احمدی نژاد در جلسه سوال از رییس جمهور اسم آنها را هم ببرد
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
بالاتر از سیاهی که رنگی نیست سفره مردم که درست نمیشه حداقل بذاری دلشون خنک شه
عاطفه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
دم آقای مطهری گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
1.مطهری به تنهایی یک مجلس است
2.آقای زارعی به چه حقی سیلی زدی تو گوش کارمند مجلس خدا ازت نگذره
3.یکی از وکیل الدوله ها به نام کوچک زاده به لطف همین مخالفتها با سئوال از رئیس جمهور و به لطف وکیل الدوله بودن الان همراه رئیس جمهور در سفر اندونزی است
4.نتیجه نظرسنجی نشان داد مردم چی میخاند و نماینده واقعی مردم کیه
5.حرفهای دکتر مطهری مستدل و محکمه پسند و عقل پسند بود ولی حرفهای جناب زارعی خیلی عوامانه بود
6.این وکیل الدوله ها چرا از این کارهای زوری و کدخدامنشانه که همیشه مضر بوده و از دولت رودست خوردن مثل قول شرف مرتضوی عبرت نمیگیرن آخه مومن از یک سوراخ چند بار باید گزیده بشه؟
وطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
خود مطلب نوشته اهم مناظره
اون وقت شما میگید مشروح ؟!
منصوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
چرا اینقدر غلط املایی دارد

دوستان شما جز کپی کردن و پیست کردن کاری بلد نیستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
گویا متن با عجله نوشته شده چرا که پر از غلطهای املایی و انشایی است ذوق زده شدهاید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
واقعا آقای زارعی چه حرفی برای گفتن داشتند همش یک جمله را تکرار می کردند. مردم هم در نظر سنجی برنامه بواقع به آقای زارعی رای منفی دادند آنهم 88%
رحیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
زارعی هیچ منطقی نداشته وکاملا دستش خالی بود وتقریبا میشود گفته که زارعی در مقابل مطهری مات شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
سلام
می دونم رو سایت نمی گذارید حرف های اقای مطهری دروغ زیادداشت مثلا همه میدانند گرانی هست ولی کدام پنیر 3000 تومانی 13000 تومان شده است لطفا حساب پدر را از پسر جدا کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
شما اگربسته ای پنیر میخریدید هم قیمتش کمتر بود و هم بسته پر بود ولی الان که میخرید هم نصف شده و هم گرونتر.حالا شما چسپیدی به اینکه فلانی این حرف رو زده.خیلی بهت خوش میگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
پنیر هایی که بصورت کیلویی فروخته می شوندبه اسم پنیر تبریزی . معلومه صبحانه فقرا یعنی نون پنیر و چای شیرین نمی خورین برادر ناشناس
استاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آی کیو ایشون گفتند پنیر از کیلویی 3000 رسیده به 13000 نه بسته ای
بسته های پنیر پگاه، دامداران، روزانه و ... که میخریم یا 300 گرمی یا 400 گرمیه
پارسال بسته 300 گرمی پگاه رو 1000 تومن میخریدیم یعنی کیلویی تقریبا 3000 تومن
امسال بسته 300 گرمی پگاه رو 3000 تومن میخریم یعنی کیلویی 10000 تومن
مارک های روزانه و دامداران از پگاه گرون تر هستند و کیلویی 13000 تا 15000 میشه
سیدمهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
زارعی که از طرف حداد عادل به جلسه مناظره اعزام شده بود له شد رفت پی کارش بعد هم ملت کار وکیل الدله های مجلس را تمام کردند و با آن رای 80 درصدی وکیل الدوله ها رو آچمز کردند.
حالا حالا ها دولت سرش گیج خواهد رفت.
مکافات
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
با نشان دادن نتایج نظر سنجی مشخص شد که چه کسی نماینده واقعی مردم است. دم آقای مظهری گرم خدا حفظش کنه.
بی منطقی و سبک بودن دلایل از صحبت های آقای زارعی داشت فوران میکرد. به نظرم امثال این آقا گردنشون زیر ساتور احمدی نژاده ،الان هم ابنا سخنان رهبری رو بهانه و دستاویز قرار دادن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
نمایندگان مجلس آنقدر خودی شده اند که دیگر تبدیل به نخودی شده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
خيلى هم داغ نبود، سيما هر برنامه اى را پس از سرد شدن سرو ميكند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
مطهری حرفاش منطقی به نظر می رسید و نتیجه نظرسنجی هم بیانگر تایید حرفای ایشان بود.
ناشناس
Germany
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
زارعی کع فقط گفت نصیحتهای رهبری. آخه رهبری با سوال نماینده ها چیکار داره؟
البته میدونم که با این سوال هم چیزی حل نمیشه
رضا
United States of America
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
باسلام.از اینکه وقت میگذارید و اطلاع رسانی میکنید کمال تشکر را دارم...
صدرا
United Arab Emirates
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
درود بر آقای مطهری . حرف حساب جواب نداره . از این همه طرفداری به کجا رسیدین طرفداران اصووول
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
از جوابهای عالمانه اقای مطهری ممنون ومتشکریم و از ایشان درخواست داریم وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شوند و ار مردم نیز درخواست داریم ایشان راحمایت کنند باشد که با کمک خداوند رییس جمهوری کاردان صادق وازاد مرد این مملکت را به ساحل نجات رهنمون شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
جو گیر شدی ها!
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
مناظره را من دیدم و شنیدم چندان هم داغ نبود. نظر خواهی پیامکی 76درصدی از مردم جالب بودکه به نمایندگان گفتند سوال از رییس جمهور باشد و متوقف نشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
غلط های املایی خبر فاحش و وحشتناک است
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
دوباره نزدیک انتخابات شد فضا سیاسی رو باز کردند. اصغرزاده و زیبا کلام و مطهری تا حالا کجا بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
بودند ولی حالا اجازه دارند حرف بزننن دل ما خنک بشه تا بعد.ازین ستون به ان ستون ....
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
نمایندگان مجلس ششم اگر حرف میزدند انگار امریکا صحبت میکرد ولی این اقایان مجلسی و دولتی ها اگر انقلاب رو سخره چالش بگیرند دارند حرف حساب میزنند /براستی مردم بسیار باهوش هستند وبموقع جواب خواهند داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
بنظر من اصلاح طلب خیلی از حرفای زارعی درست تر از مطهری بود بجز اصرارش بر عدم سوال.اصلا مناظره داغی نبود.ولی در کل مطهری مرد با جسارتی هست و برنده مناظره بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
جالب است که هم مخالفین و هم موافقین طرح سوال از رییس جمهور؛ بر مقصر بودن آقای احمدی نژاد و دولت ایشان و بر ناکارآمدی سیاستها و علمکرد ایشان اتفاق نظر دارند . اما مخالفین طرح سوال از رییس جمهور چهار مساله را بیان می کنند:
الف- "طرح سوال مخالف نظر رهبری است." حال آنکه رهبری با انجام وظیفه قوا بر اساس قانون و احقاق حقوق مردم هیچ مخالفتی ندارند

ب- "می فرمایند: تبعات این سوال با اظهار برخی از مسایل توسط رییس حمهور ممکن است تنش زا باشد" . نکته این است که آیا رییس جمهور قرار است حرف ناروایی بزند؟ همان بگم بگم را راه بیندازند و پرونده ای بر علیه نمایندگان دارد؟ اصلا بقول آقای مطهری بگذارید اقای رییس جمهور بیایند و هرچی می خواهند بگویند. اگر مصلحت کشور اولویت باشد، ایشان باید پاسخ یک سوال اقتصادی را با ادله اقتصادی بیان کنند؛ نه اینکه با بیان موارد درون جناحی و سیاسی؛ موجبات خصران گردند.

ج- "می فرمایند: طرح سوال قبلی بازخوردی نداشته و این طرح هم پاسخگوی مشکلات مردم نخواهد بود و دردی را درمان نمی کند" . این حرف مانند این است که به جرم یک قاتل در دادگاه رسیدگی نکنیم، چون دیگر آن فرد کشته شده که زنده نمی شود! مردم در خصوص بی تدبیری ها و قانون گریزی های بی شمار دولت سوال دارند و اینکه چگونه می توان دولت را مجبور به پاسخگویی ؛ رعایت قانون و تدبیر کرد، وظیفه شما نمایندگان و دیگر دستگاههای نظارتی است. دولت موظف است بخاطر تصمیم گیریهای غلطش از مردم عذرخواهی کند و بر اساس قانون عمل کند.
د- "می فرمایند: بگذارید این 9 ماه هم بگذرد ". چرا باید چنین وقتی را به ایشان داد؟ قانون گریزی و تصمیمات خلق الساعه دولت ایشان در 8 سال گذشته موجبات خسارات بی شماری به زیر ساختهای کشور شده است. علیرغم توصیه های بسیار و مماشات های متعدد مجلس در چند سال اخیر؛ ایشان نه تنها رویه خود را تغییر نداده اند، بلکه هرروز مساله جدیدی را ایجاد می کنند (مثل بازدید از اوین) و فضای بی اعتمادی و بی حرمتی را گسترش می دهند. در چنین شرایطی نباید حداقل سوال کرد که چرا اینچنین تصمیماتی را گرفته اید؟ چرا با تولید کننده و مصرف کننده چنین کرده اید؟ چرا این همه واحد تولیدی تعطیل شده، کارگرها بی کار شده اند؛ و کارخانه ها توان پرداخت حقوق ندارند؟ چرا بازار پر از جنس چینی شده؟ چرا هر قانونی را آنطور که دوست دارید اجرا می کنید؟ و چراهای بی شمار دیگر.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
ایا تمام صحبتها را نوشتید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
انشالله دفعه بعد شما رو به مناظره دعوت میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
واقعا آقاي زارعي هيچ حرف مستدل و منطقي نداشت و از فقر استدلال و منطق دست هايش مي لرزيد. تاسف ميخورم كه سرنوشت مردم را به چه كساني سپرده ايم!
آقاي مطهري واقعا آقاي زارعي را محاكمه كرد. آفرين به اين نماينده فهيم و كاربلد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
فقط تو مناظره هاي بعدي لطفا از يه مجري باتجربه تر(اگه داريد) استفاده كنيد خيلي ترسو هست خيلي هم ضايع و با دستپاچكي دستوراتو اجرا مي كنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
دقیقا!!!!!!!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
داریم به زمان انتخابات نزدیک میشیم.
ناشناس
Australia
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
خوب مردم را سر كار ميگذاريد مردم زير فشار گراني و تورم له دارن ميشن و با اين بحث ها كه يك سوپاپ اطمينان است مي خواهند چند صباحي مردم را سرگرم كنند كار ريشه ايي بايد حل شود كار دست كاردان ها بايد باشد نه مبتدي ها؟!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
مناظره ائی که اهل فن فهمیدن مطهری شکست خورد و فقط به مشکلات دولت و حرفهای خارج از بحث پرداخت
همینه که هیچ کدام از نمایندگان تهران مجلس با این طرح همراهی نکردند غیر از این دو نفر که اصلا در حد نماینده کوچشون هم نیستند
حیف از آن پدر که این فرزندشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
حیف تو که اینقد نا آگاهی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
یعنی الان شما می خوای بگی اهل فن هستی!!!!
اصلا تو می دونی فن تو سیاست با فن تو کشتی فرق می کنه آقای عالم!!!
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
اقای زارعی ودوستانش که اینقدر مردم مردم میکنند و میگویند مردم پشتیبان ما هستند بعد از نظر سنجی لطفا سکوت اختیار کنندواز طرف مردم صحبت نکنند
یک کارمند مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
دکتر مطهری یک نماینده شجاع و خلاق و مردمی میباشند. خدا خیرشان بدهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
طرح سوال از رئیس جمهور و پاسخگو کردن نهادهای قانونی در کشور باعث تثبیت بیشتر نظام خواهد شد . اگر تضارب و تکثر آراء و دیدگاه ها را به رسمیت نشناسیم و از ترس بیگانگان آن را مخفی کنیم این پدیده به اختلاف و شکاف و ضربه مهلک به نظام خواهد شد و بواقع این موضوع برنامه و خواست درونی همان دشمنان است . سئوال نمایندگان از رئیس جمهور ، اعمال یک اصل قانونی است که اگر در بخش های دیگر نظام نیز جاری شود بصورت یک رفتار عادی و نظارتی تلقی و علاوه بر موهبت برای کشور ، راه سوء برداشتها از دشمنان و رسانه های خارجی را صلب خواهد خواد کرد .
دغدغه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
سئوال نمایندگان از رئیس جمهور و هر مقام مسئول و پیگیری دقیق و به ثمر نشاندن آن بر نمایندگان مجلس واجب عینی است زیرا هم دیگر کسی جرات قانون گریزی نمیکند و هم ظرفیتها بالا میرود و هم فساد اداری و اقتصادی کاهش می یابد .در اخر توصیه من به نمایندگان تلاش در جهت ظهور منجی می باشد تا شاهد مدینه فاضله باشیم.
yas
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
درود بر شرف و وجدان دکتر مطهری و خدا پدرش را بیامرزد.
زارعی هم که به جای وکیل المله شده وکیل الدوله...
مجلس با تدبیر میخواهیم.
رییس مجلس هم که در کورس انتخاباتی با حدادعادل است.
هشدار رهبر را قوا جدی بگیرند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آقای ضرغامی
اگر صلاح می دانید! از اصلاح طلبان شاخص که مسئولیتی در دولت و مجلس ندارند برای شرکت در این برنامه دعوت کنید.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
احسن به آقای مطهری که در این بازار چاپلوسی و دروغ و تهمت ، با این اقدامات ارزشمند و عالمانه و شجاعانه که برای ایشان مسلما هزینه های زیادی هم دارد ، دل مردم بینوا و دوستداران انقلاب را خوشحال میکنه / از مخالفین سوال می پرسم که مگر شما شیعه امام حسین نیستید که آن حضرت به خاطر جلوگیری لز لکجروی حاکمان جان عزیزش و جان فرزندانش را داد باید رئیس جمهور بی قانون و خودمحور را که همه چیز را بسخره گرفته مورد سوال قراد داد و یا پاسخگو باشد و کار را درست کنه یا عذرش را بخواهند و بیش از این این انقلاب و مردم را متزرز ننمایند و بدانیدکه با این سوال هیچ لطمه ای به انقلاب نخواهد رسید و آزادی در نظام تبلیغ خواهد شد و مجلس از جالت فرمایشی بیرون خواهد رفت
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آفرين بر علي مطهري
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آقای مطهری رحمت به آن شیر پاکی که خوردی
ایرانی
United Arab Emirates
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
داغ داغ هم نبود بلکه رفع تشکیک در نوع برداشت از قوانین و آئین نامه‌های مجلس بود.و یک گپ دوستانه دو اصولگرای همفکردیروز و غیر همفکر امروزی بود. ازاین اختلافات درون حزبی مردم خیلی خسارت دید.بالاخره آقای مطهری خوب دفاع کردند.
ایرانی
United Arab Emirates
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
داغ داغ هم نبود بلکه رفع تشکیک در نوع برداشت از قوانین و آئین نامه‌های مجلس بود.و یک گپ دوستانه دو اصولگرای همفکردیروز و غیر همفکر امروزی بود. ازاین اختلافات درون حزبی مردم خیلی خسارت دید.بالاخره آقای مطهری خوب دفاع کردند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آقای مطهری ایران به یک مرد شجاع و با درایت نیاز دارد شما فرزند چنان مردی هستی که چنین دلورانه سخن میگوئی... پس بیا و کشتی طوفان زده سیاست را به ساحل برسان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
مجري اين برنامه رو عوض كنن....اصلا به درد اداره كردن يه مناظره نميخوره
عبد خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آقاي زارعي و همفكرانش كه دايم دم از مردم مي زنند مگر نتيجه نظر سنجي را نديدند حال چه مي فرمايند ؟ آيا باز نفهميدند منطق مطهري قوي تر از ايشان بوده است ؟ آقاي مجري هم كه مدام از مديريتش حرف مي زد آيا از مديريت فقط چارچوب را آموخته است ؟ تا آقاي مطهري به اصلي ترين بهانه جريان اصولگرايان بي ترمز همانا سوءاستفاده از نام و اعتبار مقام عظماي ولايت اشاره مي كردند مديريت آقاي مجري گر مي انداخت !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
خداوند امثال مطهری را حفظ کند.انصافا حرفش حرف حساب بود.طرف مقابل با تکرار دلایل بی منطق و تیک های عصبی (گذاشتن و برداشتن عینکش) حرفی برای گفتن نداشت.البته مجری هم هوای طرف مقابل روخیلی داشت و دائم صحبت های مطهری را قطع می کرد و تذکر های الکی می داد .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
درود بر شهید مطهری و خاندانش - آقای زارعی لطفا پاسخ دهید رییس جمهور محبوب شما چرا 160نفر را به آمریکا برد چقدر خرج شد ؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv