bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۲۲۴۸

رونمایی از کارت هوشمند سوخت ملی

همزمان با رونمایی از کارت هوشمند سوخت ملی و بومی، به طور رسمی واردات کارت سوخت از خارج کشور متوقف شد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
همزمان با رونمایی از کارت هوشمند سوخت ملی و بومی، به طور رسمی واردات کارت سوخت از خارج کشور متوقف شد.

به گزارش مهر، با حضور وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، امروز 24 آبان ماه به طور رسمی از فن آوری‌های جدید تولید کارت هوشمند سوخت بومی و دانش فنی بومی و ملی هیدروکمپرسور‌های CNG رونمایی شد.

با ورود به ششمین سال عرضه کارتی بنزین، سامانه هوشمند سوخت به عنوان یک سامانه ملی در 6 سال گذشته به عنوان ابزاری کارآمد در حوزه مدیریت مصرف فرآورده های نفتی در حوزه حمل و نقل، نقش موثر و تعیین کننده‌ای به ویژه در سهمیه‌بندی و اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها داشته است.
 
در این مدت، کارت هوشمند خام مورد استفاده در سامانه هوشمند سوخت از شرکت خارجی به صورت انحصاری تامین می شد و این وابستگی فنی که در طراحی سامانه هوشمند سوخت وجود داشت، منجر به نگرانی هایی در سطح کشور می شد.
 
با این وجود در سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران موفق به شکست این انحصار شد به طوری که با تعریف پروژه بومی سازی و پیاده سازی نسل جدید کارت هوشمند سوخت، برنامه فنی و اجرایی برای شکست این انحصار طرح ریزی شد.
 
بر این اساس با تلاش متخصصان داخلی در مدیریت سامانه هوشمند سوخت ابتدا در یک مرحله آزمایشی در فروردین ماه 1391 این پروژه ملی به نتیجه رسید و پس از ثبت نتایج مثبت این مرحله از ابتدای آبان ماه سالجاری، نسل جدید کارت مبتنی بر فناوری "جاوا  کارت" و بدون وابستگی به شرکتهای خارجی به مرحله عملیاتی رسید.
 
مطابق با این دستاورد، تامین کارت سوخت بدون وابستگی به هر شرکت تولید کننده داخلی و یا خارجی میسر بوده و در شرایط کاملا رقابتی امکان تامین کام خام سوخت در کشور فراهم شده ست.
 
از مزایای این طرح صرفه جوی مالی، طراحی و پیاده سازی مبتنی برفناوری‌های غیروابسته و باز، توانایی عرضه مجموعه خدمات جدید علاوه بر ارائه خدمات قبلی سامانه هوشمند سوخت، ارائه خدمات متنوع بانکی و خدمات مدیریت وفاداری مشتریان برای شهروندان را می توان نام برد.

ایران به دانش فنی هیدروکمپرسور‌های CNG دست یافت
امروز به طور رسمی ایران به دانش فنی هیدروکمپرسور‌های CNG دست یافت و صنعت گاز ایران رسما در این زمینه به خودکفایی رسید.
 
از این رو به دنبال اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه در مقیاس و ظرفیت پایین و به صورت نخبه‌ وظیفه تعریف پروژه پژوهشی برای ساخت هیدروکمپرسور و بهره‌گیری عملیاتی از آن در جایگاه CNG در دستور کار شرکت‌ ملی فرآورده‌های نفتی قرار گرفته است.
 
با اجرای این پروژه و بازرسی کامل به دانش فنی تولید این محصول که برای اولین‌بار در خاورمیانه انجام می‌گیرد، ایران به خودکفایی رسیده است.
 
کمپرسور هیدرولیک هیدروکمپرسوری است که انتقال قدرت برخلاف کمپرسور‌های مکانیکی از طریق جریان روغن و با به‌کارگیری عملگر‌های خطی از نوع هیدرولیک میسر می‌شود.
 
در این کمپرسور الکتروموتور با استفاده از جریان الکتریسته توان مکانیکی را به وجود می‌آورد. از مزایای این پروژه کاهش هزینه‌های ساخت، کاهش زمان ساخت، کاهش مصرف انرژی از 10 تا 30 درصد، افزایش عمر دستگاه و کاهش ضایعات بر اثر کاهش استهلاک قطعات، کاهش لرزش در دستگاه، کاهش آلودگی صوتی، عدم نیاز به سیستم روانکاری مجزا، عملکرد خطی به جای چرخشی، افزایش ظرفیت دستگاه، کاهش حرارت در دستگاه و عدم نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده، جرم کمتر و حجم کمتر و بدون فنداسیون برای نصب دستگاه است.
bato-adv
bato-adv
bato-adv