bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۶۱۰۵

100 چهره متفكر سال به انتخاب فارين پالسي

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۱
كارل رو
كسي كه جرج دبليو بوش را به عنوان «مغز» و يكي از رئوس چهار راس امريكايي ستايش مي‌كرد، كارل رو بود. كارل رو جزو افراد برجسته نسل جديد محافظه‌كاران محسوب مي‌شود. در سال 2012 كارل رو 61 ساله از نفوذ و اعتبار خود براي جلب كمك 300 ميليون دلاري به محافظه‌كاران استفاده كرد. وي به محافظه‌كاران وعده داده بود دوره جديدي از سلطه جمهوريخواهان فرا خواهد رسيد. هر چند پيروزي محافظه‌كاران موجب سرخوردگي آنها شد، اما او يك‌بار هم به شبكه فاكس نيوز اعتراض كرد كه اين شبكه پيروزي اوباما در ايالت اوهايو را زود اعلام كرد.

انتخاب‌هاي «فارين پالسي»، به مانند تايم، انتخاب‌هايي رسانه‌يي و جنجالي نيست و به همين دليل هم، فارين پالسي هرگز يك ‌نفر را برنمي‌گزيند. ليست اين مجله تخصصي، حوزه انديشه سياسي، بيشتر دربرگيرنده كساني است كه در حوزه خردورزي و انديشه تاثيرگذار بوده‌اند. فارين پالسي بدون در نظر گرفتن تاثير مثبت يا منفي اين انديشه‌ها، آنها را برگزيده است. اين ليست شامل صد متفكري است كه در سال 2012، جهان متاثر از فكر، كار و محصول انديشه‌محور آنها بوده است.


جان استوارت

مجري شبانگاهي برنامه تلويزيوني The Daily Show كه در تمام طول رقابت‌ها انتخابات لبخند به لب داشت براي بسياري از مردم به ويژه ليبرال‌ها سرگرم‌كننده است و به خوبي مي‌داند چگونه ديدگاه مردم را تحت تاثير قرار داده و حتي تغيير دهد. اگر چه مردم با حقه‌هاي او آشنا هستند اما در سال 2012 براي بار دهم او را جزو بهترين‌ها انتخاب كردند. استوارت 50 ساله به عنوان يك انتخاب امريكايي شناخته مي‌شود كه در سخت‌ترين شرايط هم توانايي خنداندن مردم را دارد. او گفته است از پيروزي اوباما ناراحت است اما قول مي‌دهد به مبارزه سياسي خود ادامه دهد.

شلدون ادلسون
شلدون ادلسون ميلياردر امريكايي، كه حامي نامزدهاي جمهوريخواه بود با انتقادهايي مواجه شد كه با پول خود تلاش مي‌كند انتخابات 2012 را بخرد. اما روشن نيست كه نجيب‌زاده محافظه‌كار كازينودار كه يك توده از خبرهاي بد پشت اوست، اين پول‌ها را از كجا كسب كرده است. در انتخابات 2012، ادلسون 79 ساله و همسرش حدود 53 ميليون دلار براي حمايت از نامزدهاي جمهوريخواه هزينه كردند، آنها قبل از روبرويي نيوت گينگريچ با ميت رامني كمك مالي قابل توجهي را به وي داده بودند. اما به محض اينكه رامني در انتخابات جمهوريخواهان برنده شد، ادلسون كمك‌هاي مالي خود را صرف پيروزي رامني در مقابل اوباما كرد. ادلسون حتي به مجله «فوربس» گفته بود آماده است «100 ميليون دلار» خرج شكست اوباما كند، چون او را سوسياليستي خطرناك مي‌شمارد.

اما در نهايت با پيروزي باراك اوباما تلاش‌هاي او شكست خورد. ادلسون يكي از بزرگ‌ترين حاميان عوامل اسراييلي و صهيونيستي است و برآورد مي‌شود حدود 20 ميليارد دلار ثروت دارد. او در توجيه شكست خود در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به يك خبرنگار نروژي درباره پرداخت قبض‌هاي صادر شده گفته است: مهم اين است كه شما چگونه پول خرج مي‌كنيد.

بو زيلاي
بو زيلاي 63 ساله، رييس سابق حزب كمونيست چونگ كينگ چين، زماني به عنوان يك ستاره سياسي مطرح شد كه معاون وي به كنسولگري ايالات متحده فرار كرد و اسنادي از فساد، رسوايي و قتل يك تاجر بريتانيايي توسط همسر بو ارائه كرد. تا آن زمان بو، كه با احياي فرهنگ مائو محبوبيت عمومي داشت و از اعضاي كميته دايمي حزب كمونيست بود، بر اثر فشارهاي شبكه‌هاي اجتماعي از كار خود بركنار شد. بو زيلاي در آينده‌يي نزديك محاكمه خواهد شد و احتمالا منتظر حكم يك زنداني طولاني‌مدت است. وي با اتهاماتي از قبيل دريافت رشوه، پولشويي، اختلاس، روابط نامشروع با زنان و اصلي‌ترين اتهام وي، يعني قتل يك تاجر انگليسي توسط همسرش روبه‌روست.

آي‌وي‌وي
هنرمند مشهور چيني است كه از منتقدان دولت چين در حوزه حقوق بشر محسوب مي‌شود. او پارسال پس از گذراندن 81 روز در بازداشت، از زندان آزاد شد. آي‌وي‌وي 51 ساله كه از سوي مقامات چيني متهم به بدهي 24 ميليون دلاري است، همچنان به انتقادهاي خود عليه دولت ادامه مي‌دهد.‌ آي‌وي‌وي مدعي است دولت مخالف نوع و عملكرد هنري وي است. دولت چين گذرنامه وي را مصادره كرده است. آي‌وي‌وي در اكتبر گذشته نتوانست براي افتتاح نمايشگاه بزرگي از آثار خود در اسميتسوان واشنگتن دي سي به امريكا سفر كند. اين خبر واكنش‌هاي گسترده‌يي در سطح جهان داشت و موجب تقويت جايگاه‌ آي‌وي‌وي شد.‌ آي‌وي‌وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا خود را هنرمندي قدرتمند مي‌دانيد؟» جواب مي‌دهد: «قدرت شخصي من محدود است. نفوذ آدم فقط با افزارهاي موثر قابل‌سنجش است. وقتي ديدگاه انسان با ارزش‌هاي معنوي منطبق باشد، از تمام كساني قدرت مي‌گيرد كه به ارزش‌هاي انساني احترام مي‌گذارند.»

كريس كريستي
او فرماندار جمهوريخواه و زياده گوي ايالت نيوجرسي است كه، بيشتر سال 2012 را به عنوان جانشين ميت رامني در مبارزات انتخاباتي فعاليت داشت. سخنراني او در كنوانسيون ملي جمهوريخواهان موجب تعجب بسياري از كارشناسان و حتي جمهوريخواهان شد. اما شايد نفوذ او امسال به دليل كناره‌گيري‌اش از قدرت به اوج خود رسيد. يك روز پس از توفان سندي، كريستي 50 سال در شبكه فاكس‌نيوز ظاهر شد و درباره تلاش‌هاي پاكسازي صحبت كرد. او در پاسخ به سوالي كه از او پرسيده شد آيا مسووليت اين خرابي‌ها را متوجه رامني مي‌داند؟ گفت: من نظري در اين باره ندارم و ذره‌يي نگراني و علاقه‌يي درباره صحبت كردن در اين باره ندارد. اما او در ادامه گفت كه به دنبال شغل ديگري خواهد بود.

كريستي گفت: اگر شما فكر مي‌كنيد كه من حق دارم از سياست‌هاي رييس‌جمهوري انتقاد كنم پس من را نمي‌شناسيد. در واقع او مسووليت ويراني‌ها را متوجه اوباما دانست، هر چند به طور بي‌طرفانه سعي كرد از اقدامات بحراني تمجيد كند. اما آن اظهارات موجب خشم برخي از جمهوريخواهان شد، چون به نظرشان موجب محبوبيت بيشتر اوباما شد. اين يك مشكل جدي براي كريستي خواهد بود اگر وي بخواهد در سال 2016 نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شود. اما قبل از آن او نيازمند انتخاب مجدد در نيوجرسي در سال آينده است. البته ممكن است به دليل سابقه دو حزبي وي، از سوي اوباما در يك اقدام هوشمندانه سياسي براي مسووليتي گمارده شود.

ميت رامني
هر چند ميت رامني در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در مقابل باراك اوباما شكست خورد اما در دوره مبارزات انتخاباتي رقابت تنگاتنگي با اوباما داشت. او توانست جمهوريخواهان را متقاعد كند كه نامزد شايسته‌يي براي آنهاست. رامني مخالفان برنامه درماني اوباما را متحد كرده بود. او با فرض پيروزي خود، پل رايان محافظه‌كار ايدئولوگ را به عنوان معاون خود برگزيده بود. برخي معتقدند كه ميت رامني 65 ساله فاقد مهارت‌هاي سياسي است. اما عملكرد او در مناظره اول مقابل اوباما شرايطش را بهبود بخشيد. هر چند اين ترقي براي پيروزي وي كافي نبود.

بيل كلينتون
اين درست نيست كه برخي كارشناسان محافظه‌كار ابراز تاسف مي‌كنند كه بيل كلينتون انتخابات رياست‌جمهوري را به نفع اوباما تغيير داد. البته حتما كلينتون به اوباما كمك كرده است. آن روزها كه همسر كلينتون انتخابات را از دست داد، گذشته است و اين زوج آن رقابت را به زودي فراموش كردند. بيل كلينتون 66 سال دفاع جانانه‌يي از كنوانسيون ملي دموكرات‌ها در شارلوت داشت. او زماني كه رقابت به‌شدت خشن شده بود و توفان سندي انتخاب مجدد اوباما را در سايه‌يي از ابهام قرار داده بود، پشت اوباما ايستاد. علاوه بر اين بايد به نفوذ روزافزون موسسه خصوصي كلينتون يعني ابتكار جهاني كلينتون اشاره كرد و ارتباط مستقيم وي با وزارت خارجه امريكا كه بيل كلينتون را در سال 2012 از همه سال‌هاي قبل كه وي به كار خود پايان داده، قدرتمندتر كرده است.

فليكس بومگارتنر
بلندتر و سريع‌تر پريدن دو هدف اوليه و مهم بسياري از انسان‌ها هستند كه منبع آنها خلاقيت و نوآوري است اما فليكس بومگارتنر، چترباز 43 ساله اتريشي نخستين چتر بازي است كه با سقوط آزاد و بدون وسيله نقليه، از ارتفاعي 24 مايلي (39 كيلومتري)، نزديك فضا ديوار صوتي را شكست و ركورد مرتفع‌ترين و سريع‌ترين پرش را به نام خود ثبت كرد. سرعت وي در اين پرش حدود 834 مايل در ساعت (1342 كيلومتر در ساعت) حتي بيشتر از سرعت صوت بود. او پس از باز شدن چتر، با زماني معادل 9 دقيقه (مجموع كل زمان پرش) در صحراي شرقي نيومكزيكو فرود آمد و اين ركورد تاريخي را ثبت كرد. در لحظه‌يي كه بومگارتنر پرش خود را انجام مي‌داد هشت ميليون نفر از يوتيوب به تماشاي او نشسته بودند.

هيلاري كلينتون
هيلاري كلينتون كانديداي دموكراتي كه در سال 2008، انتخابات رياست‌جمهوري را از دست داد اينك پس از چهار سال از هر زمان ديگري قوي‌تر شده است. وزير خارجه 65 ساله‌يي كه در آسمان‌ها سير مي‌كند، حتي يك عامل جديد موجب كاهش محبوبيت وي نشده است. به لطف «متني از هيلاري» در بلاگ تامبلر (با عكسي از كلينتون كه با عينك آفتابي در هواپيمايي نظامي در حال خواندن «شاه توت سياه» است، كه توسط عكاس مشهور تايم ديانا والكر گرفته شده است) . البته او در سال آخر ماموريت خود در دستگاه ديپلماسي سبك سر بوده است. پس از 24 سال به كنسولگر امريكا در ليبي حمله شد و كريس استيونز سفير امريكا در اين كشور كشته شد. اين مساله امنيت ديپلماتيك را در ماه‌هاي آخر ماموريت كلينتون به اولويت وي تبديل كرد. كلينتون مي‌گويد تا زماني كه جانشيني براي وي انتخاب شود، او در اين جايگاه باقي مي‌ماند. در حالي كه او درگير بحران‌هايي در خاورميانه است؛ از جمله متحد كردن مخالفان سوريه تا منازعه اسراييل و حماس.

جو بايدن
هر چند اشتباهات كلامي جو بايدن يكي از ابزارهاي انتقاد و فشار جمهوريخواهان به مديرش يعني باراك اوباما بوده است؛ مثل زماني كه او به‌طور علني از ازدواج همجنسگرايان دفاع كرد، اما انتخاب بايدن به عنوان معاون رييس‌جمهوري يكي از بهترين تصميمات اوباما بود. بايدن سابقه كاري و تجربيات گرانبهايي را در سياست خارجي براي وي به همراه داشت. در انتخابات 2012، جو بايدن كاتوليك در برابر انتقادات پل رايان كم نياورد. او در بسياري از دقايق مناظره با خنديدن به اظهارات پل رايان، آنها را «مبتني بر واقعيات» ندانست. وي در سال‌هاي 1988 و 2008 براي نامزدي حزب دموكرات اقدام كرد و هر دو بار مغلوب شد. آنجا هم وقتي خبرنگاري از او پرسيد آيا اين آخرين شانس اوست، با خنده گفت: فكر نمي‌كنم.

پل رايان
پل رايان عضو كميته بودجه كنگره و يك سياستگذار است كه در بودجه‌بندي مهارت دارد. رايان به طور ايدئولوژيكي راستگراي افراطي است، هر چند مي‌گويد به دولت كوچك معتقد است. رايان 42 ساله بسياري از ثروت خود را با پرداخت ماليات كم به دست آورده است. هر چند ميت رامني سعي مي‌كرد در مبارزات انتخاباتي از افراد بحث‌برانگيز دوري كند اما او را به عنوان معاون خود معرفي كرد. وي تاكنون هفت دوره عضو كنگره امريكا بوده و در حال حاضر علاوه بر عضويت در كنگره، سمت رييس كميته بودجه مجلس نمايندگان را نيز دارد. رايان در ممانعت از تصويب سياست‌هاي اقتصادي اوباما اعمال نفوذ زيادي مي‌كند.

ميشل بلومبرگ
شايد منتقدان وي او را به عنوان يك پرستار شهري به تمسخر مي‌گرفتند، اما اين باعث نشد ميشل بلومبرگ شهردار نيويورك از مبارزه خود براي سلامت عمومي منصرف شود. پس از منع استفاده چربي در رستوران‌ها و استعمال سيگار در داخل و حتي فضاي باز، بلومبرگ 70 ساله، سپتامبر گذشته ممنوعيت بحث‌برانگيز ديگري را وضع كرد و آن ممنوعيت فروش نوشابه‌ها و نوشيدني‌هاي شيرين بزرگ‌تر از 16 اونس بود. در سطح ملي، بلومبرگ به دليل كنترل اسلحه شناخته شده است، مساله‌يي كه پس از قتل عام در آرورا، از سوي كانديداهاي رياست‌جمهوري ناديده گرفته شده بود. اما بلومبرگ بهترين نقش خود در سال 2012 را پس از توفان سندي ايفا كرد. او كه تا آن زمان در انتخابات رياست‌جمهوري بي‌طرفي اتخاذ كرده بود تنها پنج روز قبل از انتخابات با اظهارنظرهاي خود، نظرهاي عمومي را متوجه باراك اوباما كرد. او اظهار داشت حس مي‌كند روندهاي سياسي به طور احمقانه‌يي گرم شدن زمين را ناديده مي‌گيرند.

استفان كولبرت

استفان كولبرت 48 ساله مانند ماري پاپپينز است كه با يك قاشق شكر در حال مخلوط كردن درس‌هايي از سياست امريكايي با جوك‌هايي بدون وقفه است. نظام انتخاباتي امريكا با كميته فعاليت سياسي پك‌ها آشنا است؛ كه گروه‌هاي خصوصي هستند كه تا پنج هزار دلار از هر نفر براي حمايت از نامزدها يا مسائل ويژه‌يي جمع‌آوري مي‌كنند. در طول انتخابات 2012، كمپيني از جمهوريخواهان ميزبان گزارشي از استفان كولبرت بود، كه منجر به تشكيل يك سوپر پك شد. او با استفاده از قدرت طنز و شوخ طبعي خود مي‌تواند مسائل خشك سياسي را به ذهن توده مردم تفهيم كند.

تيم كوك

سال 2012 نخستين سالي بود كه تيم كوك 52 ساله يك سال كامل را به عنوان مديرعامل شركت اپل پشت سر مي‌گذارد. او بر روند توليد آي‌پد جديد، ميني آي‌پد، آيفن5 و مكبوك پرو رياست داشته است، كه اثبات مي‌كند اپل هنوز در دوره بعد از استيو جابز مي‌تواند جذاب‌ترين و درخشان‌ترين فناوري‌هاي صنعتي را توليد كند. او به اندازه جابز رسانه‌يي نيست اما شخصا براي مشكل نقشه جديد اپل‌ آي‌اواس6 عذرخواهي كرد و اسكات فورستال، مدير ارشد بخش « آي او اس»را از كار بركنار كرد. هر چند برخي تحليل مي‌كنند كه اپل نتايج چشمگير گذشته را ندارد اما هنوز اين شركت ركوردها را به نام خود ثبت مي‌كند.

گابريل داگلاس
هنگامي كه او بالا رفت و پايين آمد توانست هر دو مدال طلاي المپيك لندن را از آن خود كند. گابريل داگلاس دختر 16 ساله امريكايي با نمايشي خيره‌كننده در المپيك لندن، در رشته ژيمناستيك، هم مدال طلاي انفرادي و هم تيمي را كسب كرد، و نام خود را به عنوان نخستين قهرمان ژيمناستيك كار آفريقايي تبار امريكايي ثبت كرد. داگلاس زمان زيادي براي ادامه قهرماني دارد. اما زماني كه او بر سكوي قهرماني ايستاد گفت كه در اوايل زندگي حرفه‌يي خود قرباني خشونت شده است.

جي-زي
جي-زي رپر 42 ساله امريكايي، با شروع ژانويه 2012 كار خود را با قدرت شروع كرد. جي-زي با تولد بلو آيوي كارتر، دختر وي و ناولز بيانسه، لحظه‌ها را از دست نداد و جشنواره موسيقي خود در فيلادلفيا را آغاز كرد. او هشت اجرا در مركز جديد باركلينز براي هموطنان خود در بروكلين اجرا كرد. يكي از اجراهاي وي براي بسكتباليست‌هاي تيم بروكين نتز بود كه آن شب برنده شده بودند و ديگري براي تهيه يك ژنراتور برق براي همسايگانش بود كه اسير توفان ويران‌كننده سندي شده بودند. وي در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا نشان داد كه مي‌تواند با سياستمداران همكاري كند. برند جي-زي يكي از بزرگ‌ترين پشتيبانان كمپين باراك اوباما بود. يكي از آهنگ‌هاي او كه در گردهمايي در كلمبوس اوهايو اجرا كرد، شامل اين كلمات بود: من 99 مشكل دارم اما ميت يكي از آنها نيست.

ماريو دراگي
زماني هنري كسينجر به كنايه نسبت به اتحاديه اروپا پرسيده بود اگر من با اروپا تماس بگيرم چه كسي جواب مي‌دهد؟ اينك ماريو دراگي رييس بانك مركزي اروپا پاسخگو است؛ او كه با نفوذ خود موجب بقاي منطقه يورو شد تا خود را به عنوان قدرتمندترين فرد اروپا مطرح كند. زماني كه دراگي 65 ساله در اواخر سال 2011 رييس بانك مركزي اروپا شد، به بانك‌هاي منطقه يورو كه با 3/1 ميليارد يورو وام ارزان‌قيمت دچار مشكل شده بودند، كمك كرد و بر برنامه خريد اوراق قرضه كشورهاي بدهكار نظارت گسترده داشت. اينك تمام بانك‌هاي منطقه يورو تحت نظارت وي قرار دارد. اگر نرخ ارز ثابت مانده است دستاورد وي است و جهان بايد از ماريو دراگي متشكر باشد.

ماريسا ماير

هنگامي كه در جولاي گذشته ياهو اعلام كرد ماريسا ماير 37 ساله را به عنوان مديرعامل خود استخدام كرده است، چنين به نظر مي‏رسد كه تغييري اساسي در ياهو آغاز شده است. همه در سيليكون ولي حس مي‌كردند براي انجام اين كار هنوز زمان بسيار زيادي لازم است. هيچ‌كس فكر نمي‌كرد كه كمپاني وب در دام يك مدير اجرايي شناخته شده مثل ماير بيفتد. ماير يكي از 20 كارمند برتر گوگل و يكي از عوامل كليدي موفقيت كمپاني گوگل بود. او هنوز مشخصات خود در ياهو را منتشر نكرده است. اگر چه او در اين مدت تنها چند قرارداد كوچك مثل قرارداد با رسانه رولينگ استون داشته است، اما شهرت خود را به‌شدت افزايش داده است. زماني كه ماير به عنوان مديرعامل ياهو انتخاب شد، باردار بود. با تولد پسر ماير نام ماريسا ماير در فهرست 500 مادر پركار بزرگ فرچون ثبت شد.

مو فرح
در ميان ميزباني موفقيت‌آميز لندن از بازي‌هاي المپيك، مو فرح كمك بزرگي به بريتانيا كرد در بزرگ‌ترين شب تاريخ المپيك. چهار آگوست فرح يكي از سه ورزشكار انگليسي بود كه در كمتر از يك ساعت سه مدال طلا كسب كردند. مو فرح، 29 ساله كه اصليتي سوماليايي دارد، در رشته دوي پنج هزار متر و 10 هزار متر مدال طلاي بازي‌هاي المپيك لندن را در فاصله يك هفته براي انگلستان كسب كرد. او زماني كه هشت ساله بود به انگلستان مهاجرت كرده بود. عملكرد قابل ستايش وي يك پيروزي براي چند فرهنگي‌ها نيز نبود.

شي جين پينگ

حزب كمونيست چين شي جين پينگ 59 ساله را براي يك دوره 10 ساله به عنوان رهبر جديد اين كشور برگزيد. وي پيش از اين معاون رييس‌جمهوري بوده است. شي جين پينگ نيز به آقازاده شهرت دارد. پدر جين پينگ، شي ژونگ‌شان، يكي از بنيانگذاران اين حزب و از انقلابيون متقدم بوده است. البته او خاطره خوبي از اين مساله ندارد . وقتي او 10 سال داشته به مزرعه‌يي فرستاده شد. شي جين پينگ هفت سال در آنجا كار و زندگي كرد تا اينكه در سال 1962 مائو تسه تونگ حكم اعدام پدرش را صادر كرد. وي در سال 1987 با لي يوآنپينگ خواننده مشهور موسيقي محلي چين ازدواج كرد. آنها يك دختر دارند و با توجه به نوع زندگي خود معمولا جدا از يكديگر زندگي مي‌كنند. بدون شك شي جين پينگ نيز چون رهبران ديگر چين به دنبال قدرتمندتر كردن اين كشور است.

سندرا فلوك
سندرا فلوك 31 ساله دختر يك كشيش محافظه‌كار مسيحي، يك فعال حقوقي زنان شده است كه سال گذشته به حمايت خود از حقوق زنان ادامه داد. پس از اينكه او در جمع نمايندگان كنگره از «قانون كنترل مواليد» كه دولت باراك اوباما خواستار برقراري آن بود، دفاع كرد و خواستار پوشش بيمه براي كنترل بارداري شد، «راش ليمبا» مجري محافظه‌كار يك ميزگرد به‌شدت به ساندرا تاخت و او را «فاحشه» خطاب كرد. اما دموكرات‌ها و بسياري از جمهوريخواهان برنامه ليمبا را كه «جنگ عليه زنان» مي‌دانستند به اعتراض ترك كردند. اما فلوك مانند يك هنرمند سياسي با بلوغ و وقار رفتار كرد تا دموكرات‌ها در كمپين رقابت انتخاباتي او را به عنوان سخنران كنوانسيون ملي در دفاع از حقوق باروري انتخاب كنند. اين طرز برخورد ساندرا را سر زبان‌ها انداخت و ضمنا موجب برتري باراك اوباما نسبت به ميت رامني در ميان زنان مجرد شد.

مايكل فيليپس
براي بسياري كسب هشت مدال طلا در المپيك غيرقابل تصور است، اما اين كاري است كه مايكل فيليپس انجام داده است. فيليپس در چهارمين و آخرين دور بازي‌هاي تابستاني يك ركورد المپيكي جديد به نام خود ثبت كرد. او حالا 22 مدال دارد كه 18تاي آنها طلاست. فيليپس 27 ساله پس از بازي‌هاي المپيك لندن اعلام بازنشستگي كرد. البته اين به معناي خداحافظي كامل وي با دنياي ورزش نيست و شايد در بازي‌هاي 2016 ريودوژانيرو بار ديگر فيليپس ظاهر شود. در حال حاضر او مشغول آموزش شنا است و با ترويج شنا بر شمار طرفداران خود مي‌افزايد. او مي‌گويد آرزو دارد در حال شنا بميرد.

بنيامين نتانياهو
بنيامين نتانياهو سال جالب توجهي را پشت سر گذاشته است. او و حزب راستگراي ليكود در داخل تلاش زيادي براي تحكيم قدرت خود انجام دادند. يك ائتلاف با احزاب ميانه رو اكثريت را در كنست به نفع نتانياهو تغيير داد و موقعيت او را در انتخابات آينده بهبود بخشيد. اما در آن انتخابات نتانياهو تنها نخواهد بود. نخست‌وزير 63 ساله اسراييل كه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا حمايت گسترده‌يي از نامزد جمهوريخواه داشت، ناگزير است روابط سرد خود با باراك اوباما را در دور دوم رياست‌جمهوري وي گرم‌تر كند. خاموش ماندن پروسه صلح بين اسراييل و فلسطين منجر به تشديد خشونت بين تل‌آويو و غزه شده است. اين در حالي است كه تشكيلات خودگردان با ارتقاي موقعيت خود در سازمان ملل نشان مي‌دهد به تلاش مستمر خود براي صلحي پايدار ادامه مي‌دهد.

راجر گودل
راجر گودل 53 ساله كسي است كه خط قرمزي مقابل سوءرفتار بازيكنان قرار داد. راجر گودل با تغيير قوانين، سامانه ضربه‌سنجي سر (HITS) را راه‌اندازي كرد، كلاهي كه به شتاب‌سنج‌هايي مجهز بود تا شدت نيروهاي وارده به بازيكنان و طول برخورد‌ها و تصادم‌ها را اندازه‌گيري كند. اكنون مشخص شده است ضربه‌هايي كه در طول بازي به سر بازيكنان مي‌خورد ممكن است آسيب‌هاي مغزي بلندمدتي براي آنها ايجاد كند. ابتدا اين طرح به نظر مضحك مي‌آمد كه جذابيتي براي طرفداران ندارد اما به زودي محبوبيت ليگ فوتبال ملي را افزوده و درآمد اين ليگ را حدود 30 درصد، يعني نزديك به 10 ميليارد دلار افزايش داد.

كنجكاوي
شما شايد يك ماشين خنك يا حتي خيلي بزرگ بخواهيد البته اين آرزو امكان‌پذير است چون مهم نيست چقدر خارق‌العاده باشد. اما اين نوع ماشين هرگز نمي‌تواند دومين و بهترين ماشيني باشد كه در منظومه شمسي قرار مي‌گيرد. مريخ‌نورد كنجكاوي مارس روور بهتر از همه آنهاست كه ناسا پس از دهه‌ها خبر شيرين ساخت آن را داده است. ماشيني 5/2 ميليارد دلاري كه يك تن وزن دارد مي‌تواند 160 مايل دورتر از زمين روي مريخ قرار بگيرد. اين كاوشگر پيچيده‌ترين كاوشگري است كه آگوست گذشته سازمان فضايي امريكا به سياره سرخ فرستاد. اين ماشين مي‌تواند روي سطح سياره حركت كند كه حدود چند 10 متر در روز است.

پوسي ريوت
در حالي كه در روسيه، بسياري از صداهاي ليبرال و مخالف با مجازات روبه‌رو مي‌شوند، اعضاي گروه پانك «پوسي ريوت» هزينه گزافي براي تحريك سياسي پرداختند. در پايان ماه فوريه 2012، تعدادي از دختران عضو گروه پانك در محراب كليساي جامع روسيه، كليساي مسيح منجي برنامه‌يي را به راه انداختند كه از نظر اخلاقي، نامعقول و عجيب مي‌نمود. اين دختران، نام برنامه را مناجات پانك گذاشته بودند. سه نفر از اعضاي گروه پانك «پوسي ريوت» به خاطر رفتار توهين‌آميز به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه، و پاترياك كريل، رهبر كليساي ارتدوكس روسيه، محاكمه شده و به دو سال زندان محكوم شدند ولي پس از اعتراضات بين‌المللي حكم يكي از آنها متوقف شد. فعالان حقوق بشر به محاكمه اين گروه موسيقي انتقاد كرده‌اند و آن را محاكمه‌يي سياسي مي‌دانند. ديميتري مدودف، نخست‌وزير روسيه، پيشنهاد كرد دو زن ديگر به اردوگاه كار اجباري دور از مسكو فرستاده شوند اما پوتين انتقادها درباره تنبيه آنها را رد مي‌كند.

هيگز برن

يك لحظه بياييد از ذرات‌ريزي تشكر كنيم كه براي همه كار مي‌كنند، ذراتي كه تنها معادل 124 تا 125 گيگاالكترون‌ولت، جرم دارند‌، اما بدون آنها شما تنها موجود نيمه جاني هستيد. براي نخستين بار در دهه 1960 «پيتر هيگز»، فيزيكدان اسكاتلندي، اعلام كرد ذرات بسيار‌ريزي را مشاهده كرده است كه انرژي حركت را توليد مي‌كنند. اما اينك دانشمندان از جمع‌آوري افتخارات و جوايز كشف اين ذره بسيار شادمان هستند. تابستان گذشته رولف هيور، ژوزف ايساندلا و فابيو جيانوتي- جمعي از پژوهشگران- در برخورد‌دهنده بزرگ هادروني مركز سرن خبر كشف ذره بوزون هيگز را به طور رسمي اعلام كردند و گفتند معادله‌يي را كه در گذشته مهر و موم شده بود كشف كرده‌اند كه تئوري نسبيت اينشتين را به اثبات مي‌رساند.

اي‌ال جيمز
اي‌ال جيمز نويسنده بريتانيايي يا همان‌گونه كه دوستانش صدايش مي‌كنند: اريكا لئونارد، سبك نوشتنش نثر نيست. او داستان خود را در كلمات ديگري از جنس فن فيكشن بيان مي‌كند. هر چند كتاب گرگ و ميش او داستاني نبود كه شركتي معتبر منتشر كند اما 50 سايه خاكستري در كل جهان منتشر شد. در حالي كه اصل سه‌گانه 50 سايه ‌خاكستري نسخه گسترش‌يافته فن فيكشني از گرگ و ميش است و شخصيت‌هايش الهام گرفته از شخصيت‌هاي گرگ و ميش هستند. كتاب جيمز در ميان زنان و دختران جوان محبوبيت خاصي پيدا كرده ‌است. كتاب جيمز در جايگاه پر فروش‌ترين كتاب‌هاي جهان قرار گرفته است.

جان رابرتز
در سال 2012 ديوان عالي امريكا درباره دو موضوع كه اهميت زيادي در رابطه با مسائل داخلي و تاثيرگذاري بر انتخابات امريكا دارد تصميم‌گيري كرد. يكي قانون مهاجرت آريزونا بود. ديوان قسمت‌هايي از اين قانون، مانند اينكه پليس به هركس كه مظنون شود مهاجر غيرقانوني است، مي‌تواند وي را بازداشت كند رد و قسمت‌هايي از قانون را هم تاييد كرد. اما هيچ كدام به اندازه تصويب قانون بهداشت و درمان اوباما مهم نبود. اين دستاورد به لطف تصميم جان رابرتز 57 ساله، رييس ديوان بود. جان رابرتز با مخالفت گسترده هم حزبي‌هايش چون جان بونر روبه‌رو شد چون جمهوريخواهان فرصت مناسبي را براي لغو اين قانون و از بين بردن مهم‌ترين دستاورد رياست‌جمهوري اوباما از دست دادند. رابرتز در توضيح علت راي مثبتش اعلام كرد « ما براساس مسائل سياسي تصميم نگرفتيم ما اين قانون را از اين حيث بررسي كرديم كه آيا مغايرتي با قانون اساسي داشت يا خير، اينكه اين قانون خوب يا بد است در حيطه كار ما نيست.» حالا ميليون‌ها امريكايي منتظرند تا قانون بيمه درماني كه با جسارت رابرتز تصويب شد، از ابتداي سال 2014 لازم الاجرا شود و تا آن زمان زمينه انجام بهتر آن فراهم شود.

مرجع: اعتماد
مجله خواندنی ها
مجله فرارو