bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۴۸۶۴۰

کیسه‌های خون بی‌گناهند

تاریخ انتشار: ۰۲:۴۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
پس از بررسي دليل بسياري از واكنش‌هايي كه درباره بيماران تالاسمي گزارش شده بود، مشخص شد عامل حساسيت در تالاسمي‌ها به كيسه‌هاي خون مرتبط نيست و علت آن آنتي‌بادي‌هايي است كه در اثر تزريق مكرر خون در بدن‌شان ايجاد شده بود.
 
مجيد آراسته درباره مشكلاتي كه اخيرا درباره كيسه‌هاي خون فيلتر‌دار پيش آمده است، گفت: در اين مورد اواخر سال گذشته گزارش‌هايي رسيد كه با پيگيري‌هاي مراكز درماني و سازمان انتقال خون مساله ريشه‌يابي و مورد بررسي قرار گرفت و با اقدامات سريعي كه صورت گرفت ديگر موردي از حساسيت خوني گزارش نمي‌شود. اين نشان‌دهنده حساسيت سازمان انتقال خون درباره تامين خون سالم در كشور است. وي افزود: چون حساسيت ايجاد شده به كيسه‌هاي خون ربط داده شد، به سرعت كيسه‌هاي خون جمع‌آوري و كيسه‌هاي جديد جايگزين شد و اميدواريم نتيجه بررسي‌ها در اين مورد در اختيار انجمن تالاسمي قرار گيرد.
 
وي با تاكيد بر خون‌گيري‌هاي مكرر در بيماران تالاسمي گفت: اين موضوع در دراز مدت در بيماران واكنش‌هايي ايجاد مي‌كند.
 
آراسته از بيماران خواست تا در تعيين گروه‌هاي فرعي خون، آنتي بادي‌ها و آزمايش‌هاي تجويز شده دقت كنند و دستورالعمل پزشكان را انجام دهند. وي افزود: اگر به اين موارد توجه كنيد پزشكان مي‌توانند از‌‌ همان ابتدا براي شما خوني داراي تطابق بيشتر و با عوارض كمتر سفارش دهند و جلوي بسياري از عوارض پس از تزريق خون گرفته شود. وي از بيماراني كه مسن‌تر هستند و دفعات بيشتري خون‌گيري كرده‌اند خواست بيشتر به اين مساله دقت كنند تا در خون‌گيري مشكلي پيدا نكنند.
 
وي تاكيد كرد: بسياري از موارد مربوط به واكنش پس از تزريق خون كه به عنوان مشكلات ناشي از كيسه‌هاي خوني عنوان شد، بررسي و در ‌‌نهايت پس از آزمايش مشخص شد واكنش‌ها مربوط به گروه‌هاي فرعي خون بوده است كه بيماران با وجود سفارش پزشك معالج‌شان گروه‌هاي فرعي را مشخص نكرده بودند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو