bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۵۲۰۲

واکنش مصر به تصمیم تعلیق در اتحادیه آفریقا

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۲
مصر تاسف شدید خود را نسبت به تصمیم شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا مبنی بر به تعلیق درآوردن مشارکت مصر در این اتحادیه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بدر عبد العاطی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که تصمیم اتحادیه آفریقا روز جمعه بر اساس اطلاعاتی صورت گرفت که ارتباطی با واقعیت ندارد و رخدادهای مصر در روز 30 ژوئیه را مد نظر خود قرار نداده است.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که محمد کامل عمرو، وزیر مستعفی خارجه این کشور طی دو روز گذشته با همتایان آفریقایی خود و مسوولان ارشد در اتحادیه آفریقا از جمله آنکوسازانا دلامینی زوما، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا و وزیر امور خارجه کامرون به عنوان رئیس شورای صلح و امنیت آفریقا و رمضان العمامره، کمیسیونر صلح و امنیت در اتحادیه آفریقا و مراد مدلسی، وزیر امور خارجه الجزایر تماس‌های بسیاری داشته است.

عبدالعاطی با بیان اینکه وزیر امور خارجه مصر طی این تماس‌ها در خصوص اوضاع مصر توضیحاتی ارائه داده است، اعلام کرد، اقدامات ارتش یک کودتای نظامی نبوده بلکه با هدف تحقق درخواست میلیون‌ها تن از مردم و بعد از رایزنی با گروه‌های سیاسی و دینی صورت گرفته است.

محمد کامل عمرو همچنین طی این تماس‌ها پیشنهاد کرد که هیاتی از اتحادیه آفریقا به مصر بیاید تا از حقیقت اوضاع این کشور آگاه شود.

بدر عبدالعاطی با بیان اینکه به تعلیق درآمدن فعالیت‌های مصر به معنای لغو عضویت این کشور از اتحادیه آفریقا نیست، اعلام کرد که قاهره از برادران آفریقایی خود انتظار دارد تا در این دوره تمام حمایت‌های لازم را از مردم مصر ارائه دهند.

وی به جانبازی‌ها و حمایت کامل مصر از آفریقایی‌ها طی پنج سال گذشته اشاره کرد.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا روز جمعه عضویت مصر را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورد و علت این اقدام را تشکیل قدرتی مغایر با قانون اساسی در این کشور دانست.

پیش از آنکه اتحادیه آفریقا به تعلیق درآوردن عضویت مصر در این اتحادیه را اعلام کند، اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا اعلام کرد: ما دولت منتخبی داریم که این دولت منتخب بر اساس یک جریان دموکراسی تشکیل شده است و بنابراین رخدادهای مصر در شرایط کنونی نگرانی‌های شدید ما برمی‌انگیزد.

پیشتر در پی اینکه شورشیان دولت آفریقای مرکزی را برکنار کردند، اتحادیه ‌آفریقا در مارس گذشته عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

اتحادیه آفریقا طی سال‌های گذشته عضویت ماداگاسکار و مالی را نیز به دلایل مشابهی به حالت تعلیق درآورد.
برچسب ها: مصر افریقا
مجله خواندنی ها
مجله فرارو