bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۶۶۰۶

قتل 15 کودک در هاله‌ای از ابهام

تحقیقات درباره ادعاهای مردی که به قتل 15کودک اقرار کرده و مدعی شده آنها را خورده است در حالی ادامه دارد که هنوز نشانه‌ای برای تایید یا رد اعترافات این مرد به‌دست نیامده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۲
تحقیقات درباره ادعاهای مردی که به قتل 15کودک اقرار کرده و مدعی شده آنها را خورده است در حالی ادامه دارد که هنوز نشانه‌ای برای تایید یا رد اعترافات این مرد به‌دست نیامده است.

به گزارش خبرنگار ما، این مرد چند روز قبل در حالی بازداشت شد که کودکی را بغل گرفته بود و با خود می‌برد. او بعد از دستگیری توسط ماموران پلیس شهرری در اظهاراتی عجیب مدعی شد زمانی که در آبادان زندگی می‌کرد 15کودک خیابانی را کشته و خورده است. متهم که حسین نام دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما نیز این ادعا را تایید کرد و گفت چون فقر را تجربه کرده بود این کودکان را می‌کشت تا بدبخت نشوند. او همچنین گفت همسر و دو فرزند دارد اما آنها را ترک کرده و خیابان‌خواب شده بود.

سرهنگ زارع رییس اداره آگاهی شهرری که رسیدگی به این پرونده بر عهده افسران زیر دست او است دیروز درباره این پرونده به خبرنگار ما گفت: وضعیت این مرد نشان می‌دهد او دچار بیماری روانی است و گفته‌هایش صحت ندارد از زمانی که او بازداشت شده ادعاهای مختلفی را مطرح کرده ‌است. وضعیت ظاهری او نیز نشان می‌دهد خانه و خانواده‌ای ندارد. با این حال ما همچنان گفته‌های او را مورد بررسی قرار می‌دهیم. روز گذشته او برای انجام معاینات پزشکی به متخصصان پزشکی‌قانونی معرفی شد و منتظر اظهارنظر پزشکی‌قانونی هستیم.

وی ادامه داد: اینکه تایید شود این فرد به بیماری روانی مبتلاست برای ما کافی نیست استعلامات لازم نیز از خوزستان گرفته‌ خواهد شد تا مشخص شود قتل‌هایی که این مرد مدعی ‌است مرتکب شده، وجود خارجی دارد یا نه.

سرهنگ زارع در پاسخ به این سوال که متهم گفته مقتولان کودکان بی‌خانمان بودند بنابراین احتمال اینکه پرونده‌ای وجود داشته ‌باشد، کم است گفت: حتی اگر پرونده شکایتی وجود نداشته‌ باشد جسد باید باشد. در صورتی‌که قتلی اتفاق افتاده‌ باشد باید اجساد از سوی ماموران به‌صورت مجهول‌الهویه کشف می‌شد. تاکنون گزارشی مبنی‌بر اینکه چنین اجسادی کشف شده ‌باشد به ما اعلام نشده اما زبده‌ترین افسران این اداره روی پرونده کار می‌کنند و تا این مرحله از تحقیقات به نظر می‌رسد ادعای این مرد کذب است. ما قسم خورده‌ایم امنیت مردم را تامین کنیم و در این خصوص کوتاهی نخواهیم کرد. تا پایان تحقیقات و رسیدن به نتیجه‌نهایی نیز متهم بازداشتی در اختیار ماموران خواهد بود.

 در همین حال سرهنگ اندرزچمنی معاون اجتماعی پلیس‌آگاهی درباره این پرونده به ایسنا گفت: پلیس آگاهی ناجا این خبر را تایید نمی‌کند. وی در مورد اظهارات این متهم نیز گفت: سلامت روان این مرد باید بررسی شود. در حالی‌که هنوز سلامت روانی یا جنون این مرد تایید نشده است در گفت‌وگو با حافظ باجعلی- روانپزشک- به بررسی چنین اعترافات عجیبی پرداخته‌ایم.


 ارتکاب قتل‌های سریالی چه ارتباطی با ویژگی‌های شخصیتی دارد؟
یکی از موارد روانپزشکی که قتل‌های سریالی را توجیه و تبیین می‌کند ویژگی‌های شخصیت ضداجتماعی است. این افراد کسانی هستند که قتل‌ها را به‌صورت هدفمند با انگیزه و برنامه قبلی انجام می‌دهند و این کار برایشان لذت‌بخش است و امیال ناخودآگاه‌شان را ارضا می‌کند.

 چنین افرادی را می‌توان از قبل شناسایی کرد؟
آنها افرادی هستند که قبل از بلوغ اختلال سلوک داشته‌اند که از نشانه‌های آن دزدی از کیف والدین، حیوان‌آزاری، آتش‌افروزی و رفتارهای قانون‌گریزانه کودکانه مانند فرار از مدرسه یا درگیری در خیابان است. البته شخصیت ضداجتماعی بعد از بلوغ مشخص می‌شود و یکی از نشانه‌های بارز آن نداشتن همدلی است. همه ما می‌توانیم به شکل غیرمستقیم احساسات طرف مقابل را بفهمیم و احساسات خودمان را به شکل غیرزبانی منتقل کنیم ولی افرادی که همدلی ندارند در
تفهیم و تفاهم احساسات درونی با مشکل مواجه هستند و یکی از دلایلی که شخصیت ضداجتماعی دست به جنایت می‌زند، ضعف در همدلی است زیرا احساس ناخوشایندی را که در قربانی ایجاد می‌شود درک نمی‌کند.

 متهمی که مدعی قتل 15 کودک است، ادعای آدم‌خواری را نیز مطرح کرده است، آیا این رفتار را هم در همین قالب باید توجیه کرد؟
در روانپزشکی بحث اختلالات رفتاری داریم و رفتارها به سه دسته عادی، غیرعادی و عجیب تقسیم می‌شوند. رفتارهای غیرعادی آنهایی هستند که در شرایطی می‌توانند عادی تلقی شوند مثلا پوشیدن لباس گرم در تابستان رفتاری غیرعادی است که در شرایطی دیگر و در زمستان عادی محسوب می‌شود اما رفتارهای عجیب آنهایی هستند که در هیچ شرایطی نمی‌توان آنها را توجیه کرد و نشانه‌ای از جنون هستند. آدم‌خواری جزو رفتارهای عجیب و در بحث جنون قابل بررسی است اما به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در موضوع شخصیت ضداجتماعی قرار داد. در فرد مورد نظر با فرض اینکه حرف‌هایش اثبات شود با دو اختلال روانپزشکی جنون و شخصیت ضداجتماعی مواجه خواهیم بود.

 جنون چه نشانه‌هایی دارد؟
دسته‌ای از علایم جنون به توهم و هذیان‌ها مربوط است که در مصاحبه‌های بالینی روانپزشکی مشخص می‌شود. دسته دیگر، علایم رفتاری است. این علایم می‌تواند به‌صورت منفی و به‌صورت انزوای اجتماعی، عدم مراقبت بهداشتی و ظاهری مانند حمام‌نرفتن و رفتارهای عجیب مانند آدم‌خواری باشد. کارتن‌خواب بودن در شرایطی که فرد امکان داشتن سرپناه را دارد از دیگر رفتارهای اینچنینی است.

 این متهم نیز در شرایطی که خانواده داشته کارتن‌خواب بوده؟
این یکی از نشانه‌هایی است که احتمال جنون را تقویت می‌کند.

 این متهم هنگام گفت‌وگو خیلی راحت صحبت می‌کند آیا مبتلایان به جنون می‌توانند چنین نوع ارتباطاتی را برقرار کنند؟
هم درمورد شخصیت ضداجتماعی و هم درمورد جنون افراد در ارتباط بین فردی مشکل دارند. جنون این ارتباط را مختل می‌کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
به هر حال چه ادعا کرده باشه چه راست این آدم در حال دزدیدن بچه دستگیر شده و معلوم نیست می خواسته با این طفل معصوم چی کار کنه نباید دوباره به اجتماع برگرده ممکنه یه کاری دست خودش یا مردم بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
جنایاتی در ایران می افتدا خیلی راحت قابل پیش بینی هست . کسی که شرمنده زن و بچه اش هست , کسی که بیکار هست , کسی که برای درمان خودش باید زندگی اش را بفروشد پول دارو بدهد , کسی که بناحق طلاق داده می شود , کسی که از نداری نمی تواند ازدواج بکند و... صد ها معضلات اجتماعی و اقتصادی دیگر ایا غیر از این , توقع صلح و ارامش و امنیت باید داشتن درسته ؟ . بابا شما دیگه کی هستی ؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین