bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۷۶۴۴۳

زیرزمین‏‌های رازآلود!

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۲
این سال‌ها با عملکرد دولت احمدی‌نژاد به جایی رفتیم که نگو و نپرس. نه‌تنها برخی از انواع موسیقی و هنرها زیرزمینی شد که اقتصاد و آدم‌ها هم به قعر زمین رفتند. گویا که دوره «اعتدال» پیش‌رو باید فرصتی برای واکاوی حقایق مدفون‌شده و آدم‌های فراموش‌شده باشد.

امروز یکی از همین آدم‌های رازآلود، قرار است روی زمین بیاید و دادگاهی شود. خیلی هم معرفی نمی‌خواهد؛ «سعید مرتضوی» را دیگر بچه‌های کلاس اول هم می‌‏شناسند. روزنامه‌‏نگاران از شنیدن نامش خاطره‌ها به یاد می‌آورند و کارگران، این‌روزها، دل پردردی از او و همراهانش دارند.

«زیرزمین»های بیشمار، میراث فکری و عملکردی «محمود احمدی‌نژاد» برای امروز تاریخ و هویت ایرانیان است. خیلی از مردم درگیر قیمت چندبرابرشده مرغ و برنج و غم نان بودند که جناب آقای خاوری با میلیاردهاتومان در جیب، راهی کانادا شد و پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیاردتومانی افشا شد.

هنوز ماجرای «خاوری» و پرونده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی تعیین تکلیف نشده بود که به یک‌باره خبر رانت‌خواری‏های عجیب «بابک زنجانی» و «خاصه‌بخشی»‌های آقای مرتضوی مثل بمب صدا کرد و نقش معاون اول دولت دهم در ماجرای اختلاس بیمه ایران و «حلقه فاطمی» بازخوانی شد.

البته اتفاق خاصی هم نیفتاده، تنها نام «بابک زنجانی» و «سعید مرتضوی» و برخی دیگر از زیرزمینی‌ها‏ به روی زمین آمدند. یا به عبارت دیگر رازها از پرده برون افتاد؛ البته آن هم بخشی از رازها و رمزها.

چه بخواهیم و چه نخواهیم این سال‌ها، برخی زیرآبی رفته‌اند. اگر روزی سفره‌های آبی و قنات‌ها، زیر شهر تهران در جریان بود و غنیمتی برای شهر و بی‌آبی‌ها به شمار می‌آمد حالا «سفره‌های فساد زیرزمینی» در گوشه و کنار پراکنده شده و اگر چشم‌های تیزبین زودتر این منابع زیرزمینی را شناسایی نکنند، گفتمان اعتدال هم راه به جایی نخواهد برد.

آقای روحانی چه بخواهد و چه نخواهد تا سال‌های آینده باید شاهد رسیدگی به انواع پرونده‌های دولت‌های نهم و دهم باشد. هرچند برخی جریانات سیاسی از سر شوخی و تفریح بنا دارند پرونده زنجانی را تا دوران اصلاح‌طلبی متصل کنند اما کمتر کسی می‌تواند «حسن رعیت»‌ها، «سعید مرتضوی»ها و «بابک زنجانی»ها و برخی دیگر از «کارچاق‌کن»ها را به این آسانی‏ها به جریان‌های سیاسی رقیب بچسباند.

آقای روحانی، گفته‌اید که نباید اجازه داد اندیشه یا نقدی زیرزمینی شود اما باید بدانید، در سال‌های گذشته زیرزمین‏های فراوانی پیدا شده تهران و خیلی دیگر از کلانشهرها، حیاط‌خلوت‌های کوچک و بزرگی یافته و مسیر اجرای اصل44 پیچ‌وخم‌های اساسی داشته. گاهی هم به بیراهه رفته و از مسیر مستقیم خارج شده.

با این حال آغاز محکمه سعید مرتضوی، فرصتی برای روی‌آوردن به یک رویکرد کلان در سطح جامعه است، تلاش برای انتقال اقتصادها، آدم‌ها و روابط کلیدی زیرزمینی به روی زمین.

حالا پای او روی پوست موز رفته و باید درباره پرونده کهریزک و مسایل دیگر پاسخگو باشد. شاید محکمه امروز فرصتی باشد برای تامل درباره چرایی و چگونگی عملکرد افرادی چون او.

عده‌ای می‌گویند، مرتضوی مهره سوخته‌ای بیش نیست و حالا همه به نقد او روی آورده‌اند، اما سوال این است که چرا باید همه افراد مهره‌سوخته شوند تا نقدشان آغاز شود؟ دولت «تدبیر و امید» فرصتی برای درافتادن با زیرزمینی‏ها و تقویت عدالت میان روی زمینی‌ها  است.
برچسب ها: زیر زمین رازآلود
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین