bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۸۱۹۲۱

شعر بحث‌برانگیز حداد عادل روی دیوار

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
شعری که غلامعلی حداد عادل برای زبان فارسی سروده و چندی پیش درج آن در کتاب‌های درسی بحث‌برانگیز شد، بر دیوار بنیاد سعدی نقش بسته است.

به گزارش ایسنا، بنیاد سعدی از بهار سال 92 به ریاست غلامعلی حداد عادل که حکم ریاستش را محمود احمدی‌نژاد صادر کرد، فعالیتش را آغاز کرده است. محل استقرار و فعالیت این بنیاد ساختمان هفت‌طبقه‌ای در خیابان ولنجک است که طبقه هفتم آن به صورت مهمان‌پذیر در اختیار مهمانان بنیاد سعدی قرار می‌گیرد.

در حالی‌که در طبقات مختلف بنیاد سعدی تعمیرکاران مشغول کارند و هنوز این ساختمان کامل نشده، شعری از غلامعلی حداد عادل درباره زبان فارسی بر یکی از دیوارهای آن روی چند کاشی آبی حک شده است. این در حالی است که سال گذشته درج همین شعر در کتاب فارسی ششم ابتدایی با انتقادهای فراوان مواجه شد و در نهایت در سال جاری تحصیلی آن شعر را از متن کتاب به پشت جلد منتقل کردند و بیتی هم که در آن تبریز جزو قلمرو زبان فارسی محسوب شده بود، حذف شد. ضمن آن‌که سعدی خود از شاعران بنام نه‌نها کشور، بلکه منطقه است که حتا افسانه‌هایی چون درج شعر او بر سردر سازمان ملل نیز درباره او مطرح بوده است.

در متنی که روی دیوار بنیاد سعدی نقش بسته، بیت بحث‌برانگیزی هم که در آن «تبریز» مُلک زبان فارسی برشمرده شده درج شده است.

شعر حداد عادل:

ای زبان فارسی، ‌ای درّ دریای دَری / ای تو میراث نیاکان،‌ ای زبان مادری

در تو پیدا فَرّ ما، فرهنگ ما، آیین ما / از تو برپا، رایتِ دانایی و دانشوری

کابل و تهران و تبریز و بخارا و خُجند / جمله، ملک توست تا بلخ و نشابور و هری

جاودان زی،‌ ای زبان دانش و فرزانگی / تا به گیتی، نور بخشد آفتاب خاوری

فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند / قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری

غلامعلی حداد عادل درباره این شعر به خبرنگار ایسنا گفته بود: «در این شعر نگفته‌ایم که زبان مردم تبریز فارسی است. گفته نشده است زبان مادری مردم تبریز زبان فارسی است. در این شعر می‌گویم «ای زبان فارسی ای در دریای دری/ ای تو میراث نیاکان ای زبان مادری». در این‌که زبان فارسی زبان مادری است، شکی نیست، منتها گفته نشده است که زبان فارسی زبان مادری همه‌ مردم ایران است. آن بیتی که در آن تبریز آمده است، به این بیت زبان مادری ربطی ندارد. در این بیت گفته شده است که «کابل و تهران و تبریز و بخارا و خجند/ جمله ملک توست تا بلخ و نشابور و هری». در این بیت تبریز آمده است. برخی‌ این‌ را اشتباه فهمیدند و فکر کردند شاعر منظورش این است که زبان مادریِ مردم تبریز فارسی است؛ در حالی‌که می‌دانیم مردم آذربایجان زبان مادری‌شان زبان ترکی است. به این زبان هم احترام می‌گذاریم. به همه مردم آذری‌زبان افتخار می‌کنیم. آن زبان‌ها هم عزیز هستند و زبان فارسی هم زبان رسمی ملت ایران است.»
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
این شعر منظورش مشخصه داره تحریف می‌کنه و به زور میخواد بگه زبان مادری مردم ایران فارسیه در صورتیکه اینطور نیست تو آینده هم برخی پانفارسها میان به این شعر و ور استناد میکنن میگن شما قبلا فارس بودین بعدا تورکی بهتون تحمیل شده واقعا چرا برخی فارسها پانفارس تشریف دارن و میخوان فرهنگ کوچیکشون رو به همه مردم ایران تحمیل کنند تا جاییکه زبان مادریشونو میخوان به همه تحمیل کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
نگاه کنید ترکیه چه بلایی بر سر سوریه درآورد همش از روز اول ترکیه مقصر بود
yashsin Azerbayjan
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
ناشناس 18:14 آزربايجان كلمه فارسي يا آذرآبادگان نبوده كه تبديل به تركي بشه و بعدش بصورت آذربايجان نوشته بشه
آزربايجان تركيب شده از كلمه آزر+باي(باي يا بيك به زبان تركي آزربايجاني يعني پدر بزرگ يا خان)+ جان و بعد شده آزربايجان واسم باكو هم بادكوبه نبوده و من در آوردي است اسم اصلي باكو در واقع باكي است كه در تلفظ خود مردم باكو هم باكي گقته مي شود و شكل نوشتاري تركي اش هم BAKI مي باشد.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
آخه من نمیدونم این پان ترکها که بین آذریها هم خیلی کم هستند بر چه اساسی میگن ما تورکیم! آخه عزیز من ترک یه تعریف مشخصی داره.قیافه مشخصی داره.صرف شباهت زبان که نمیشه گفت آذری ها ترک هستند.مگه در ترکمنستان و تاجیکستان و گلستان و خراسان ترک وجود نداره؟در اشعار شعرای قدیمی مثل حافظ و مولوی معنی ترک وجود نداره؟ چرا مولوی که در تبریز زندگی میکرده با شاگردان و مردمش به فارسی حرف میزده.اگه زبانشون ترکی بود یک شعر حتی برای شمس تبریزی به ترکی میگفت! چرا نگفته؟ عزیز من ما همه ایرانی هستیم.آذری زبانی از ریشه پارسی با لهجه ای متفاوت بوده.مثل گیلکی مثل لری و مثل کردی مثل ایرانی عرب.که بر اثر تجاوزات ترکان مغول و عثمانی به ترکی بیشتر شبیه شده.مگه برزیلیها که پرتغالی صحبت میکنند یا آرژانتینیها که اسپانیایی صحبت میکنند به خودشون میگن پرتغالی و اسپانیایی؟ولی این هم مسئله مهمی نیست.ایرانی چه تبریزی چه اصفهانی جانش رو برای ایران میده.همین شاه عباس تبریزی و تبریزیان مگه نبودند که پوست عثمانی ها رو کندند و مقابل تجاوزگریهاشون ایستادند؟ درود بر پرشیا و ایران.فرارو جان بچاپ
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
جالبه که بر دیوار بنیاد سعدی، رییس آن، بجای این همه شعر زیبا از خود سعدی علیه الرحمه، شعر خودش را چسبانده! بهتر است آقا ی حداد یک بنیاد به نام خودش و به خرج خودش بزند و بعد هر چه قدر خواست شعرهایش را روی دیوار های آن بنویسد!
انتشار یافته: ۱۱۵
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
بسيار زيباست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
کجای این شعر زیباست
این همه شعر بسیار بهتر از این شعر از شعرای قدیم و جدید وجود دارد، واقعا چرا باید این شعر بره توی کتابهای درسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
بی انصافی است که منفی می دهید. واقعا شعر زیباییست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
چون حداد عادل گفته زشته اگه یه اصلاح طلب میگفت عالی بود .
انصاف و تعقل تو نظرات کاربرا موج میزنه . !!!!!!! کی میخواهیم بزرگ بشیم ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
آقای حداد اگر راست می گویند و جسارت دارند در تبریز حاضر شوند و با ادبای زبان ترکی در این زمینه به بحث بپردازند!!!!
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
مشکل دوستانی که با این شعر مخالفند خود این شعر نیست بلکه بیشتر شخصیت شاعر است بنده هم از خط و مشی سیاسی اقای حداد را دوست ندارم و کاملا با ان مخالفم ولی این باعث نمیشود شخصیت ادبی ایشان زیر سوال برود ای کاش انقدر سیاست در همه امور این مملکت نفوذ نداشت و قضاوت درباره هر مسئله ای به سیاست بر نمی گشت
معلم پایه ششم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
منم به عنوان معلم پایه ششم موافقم که شهر زیبایی بود ونظم و آهنگ زیبایی داره وبچه های کلاسم پارسال خوب یاد گرفته بودن اما امسال این شعرو برداشتندو به جاش:
سخن
با آنکه سخن به لطف آب است/ کم گفتن هر سخن ثواب است/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
1- شعر هم از لحاظ ساختاری و هم از نظر محتوایی زیباست
2- بدون حب و بغض سیاسی شعر را بخوانید
3- شخص اقای حداد هم بیشتر از اینکه یک چهره سیاسی باشد یک چهره ادبی میباشد
4- در زمان خاتمی هم وزارت ارشاد از اقای حداد تقدیر کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه حداد بگوید
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
ناشناس16:06اتفاقا سیاست در همه جا دخالت کرده و گرنه هیچ وقت شعر آقای حداد توان برابری با شعرشعرای بزرگ فارسی رو نداشت که بخواد بره تو کتابای درسی
ايران دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
مردم اصلي تبريز قبل از حمله عثمانيها فارسي صحبت مي كردند. تبريزيهاي اصلي فارسي زبان هستند. تركها خارجي هستند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
داداش تبریز اومدی تا حالا؟ این شعر ها و این نوع نظر ها فقط ایجاد کینه و دشمنی میکنه و به بعضی ها اجازه ایحاد اختلاف میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
دوست عزیز چرا تحریفِ تاریخ میکنید؟ مردم تبریز قبل از حمله عثمانیها و مغولان به زبان آذری صحبت می کردند که ترکیبی از آذری امروز و زبان باستانی ایرانی بوده است...اما پس از ورود مغولان و ترکهای عثمانی که تیره ای از مغولان هستند برخی لغات و کلمات ترکی وارد زبان آذری گشته است. اصالتاً آذری ها هیچ سنخیتی با ترکها ندارند و اینکه بگوییم زبان مردم آذربایجان ترکی است اشتباه کرده ایم. زبان آذری هم به لحاظ فواعد و هم به لحاظ بیان بسیار شیرین و جذاب بوده و هر کسی که معانی کلمات و جملات اذری را به وضوح درک کند اعتراف خواهد کرد که زبان آذری از لطافت خاصی برخوردار است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
++++++++++++++++++++++....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
قبل از حمله مغول
یک کرد ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
فرارو این کامنت را برای رضای خدا بردار بوی نفاق می دهد ایران متعلق به تمام ایرانیان است تمام ایرانیانی که در این مرزوبوم زندگی می کنند هیچ ایرانی از ایرانی دیگر ایرانی تر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
این حرف درست نیست که ترکها خارجی هستند. اونجا طی یکسری اتفاقات تاریخی زبان اصیل آذری کم کم تبدیل به زبان ترکی آذری شده.
ناشناس
Finland
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
لطفا منفی نزنید مردم غیور آذربایجان از نظر نژادی ایرانی هستند.به زبان ترکی صحبت می کنند .دوست عزیزی که مطلب را نوشته منظور تکها از نظر نژادی هستند.که با تسامح چون سالهاست تعدادی از آنها در ایران زندگی می کنند هم وطن ما محسوب می شوند
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
شما کمی تاریخ یاد بگیر ترک های عثمانی در حقیقت با شکست روم شرقی توسط سلجوقی های ایرانی زمینه سازی شدند بنابر این ترکی از ایران به ترکیه رفته نه از ترکیه به ایران.
اصغرآقا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
و باز تاريخ تكرار مي شود. آنانكه به امام حسين گفتند خارجي اينبار به تركها مي گن خارجي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
جناب ايران دوست میتونی منبع تاریخی اظهار نظر خودتان را ارائه بدید ؟ یا همینجوری یه چیزی فرموده اید؟
در ضمن در تبریز ما ترک نداریم اونیکه شما اشاره کرده اید آذری است نه ترک اونا هم خارجی نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
عجب بي‌سوادي هستي
معلومه كه تاريخ نخواندي
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
???????????!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
اینو حتماً شما یادت نمیاید ولی اگر از مامان و و یا مامان بزرگت بپرسی حتما یادش میاید مردان تبریزی به چه زبانی صحبت می کنند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
سلام آقای / خانم ایران دوست
شما یا از تاریخ اطلاعی ندارین یا ندونسته چیزی نوشتین
آقای محترم قدمت تبریز بر می گرده به 2500 سال قبل از تولد مسیح تا اونجائی که از شواهد مشخصه مردم تبریز آذری تکلم می کردند . بهتره توی همچین جائی که نظر می ذارین تحقیق کنین بعد نظرتون رو ثبت کنین .
از سایت فرارو هم انتظار هست که هر چیزی ثبت نکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ماشاالله سن شما خیلی بالاست فکر کنم در حدود پانصد ششصد سال داشته باشی که اینهمه اطلاعات داری!!!! یا نکنه از اون دنیا نظر مینویسی!!؟؟؟
آیدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ناشناس 14:38 عالی بود
1000 لایک داره
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
داداش محمد والا به پیر به پیغمبر این شعر توهینی به زبان ترکی نکرده کسانی که اعتراض کردند و این غائله رو به وجود اوردن یا واقعا قصد اشوب و به هم ریزی و اختلاف اندازی بین قومیتهای ایرانی و دارن و یا سواد ادبی پایینی دارن که معنی اون بیت و نفهمیدن
مصلح
Slovenia
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
حیدربابا دنیا یالان دنیا دور سلیماننان نوح دان قالان دنیا دور. طراوت ولطافتی که درادبیات ترکی آذری هست درهیچ زبانی نیست.نمونه اش مشاعره شهر ستان خوی بود که آقای دکتر ...اصفهانی اجرا می کرد
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
این حرف ها دیگه خیلی قدیمی و نخ نما شده . اقوام مختلفی در طول تاریخ مدام به فلات ایران وارد شدند و با مردم قبلی امتزاج نژادی پیدا کردند . از جمله اقوام موسوم به آریایی . هیچ کس هم نمی تونه خودش رو صاحب اولی و اصلی مملکت بدونه . بهتره وارد قرن بیست و یک بشین و از توهمات آریایی خارج .
بهداد
Germany
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
ما آذری ها خدا را شکر میکنیم که زبانمان فارسی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
ایران دوست ...!
حالا شما و حداد و رفقا هی بگین فارسی صحبت میکردن چیزی عوض نمیشه اجداد ما به جای آب "سو" گفتند ما هم به بچه هامون همینو یاد می دیم عوض شدنی نیست عاشق زبان اصیل مادری ام هستم و بهش افتخار میکنم خوشحالم که فارسی رو هم یاد گرفتم
زنده باد هموطن واقعی که ما رو با زبان و دین و ویژگیهای خودمون هموطن خودش میدونه
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
در اين شعر، بدون اينكه مشكل وزن پيش آيد، شيراز را مي توان به جاي تبريز گذاشت.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
مردم ایران قبلا تورک بودن بعدا با حمله محمود افغان کمی از افغانیا اومدن ایران و فارس تو ایران ورود کرد والا زبان فارسی با اومدن اسلام به ایران از بین رفت الانم دری صحبت میکنن نه فارسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
حالا شدی برای ما تاریخ شناس از کجا می دونی زبان تبریز فارسی از خودت قضاوت نکن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
چرا ميراث داران آن مردي كه رفت سعي در به هم ريختن همه چيز دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
چه بحث برانگیزی؟
یه بارم یه کار مثبت کرده شما مشکل دارید؟
فرارو جدیدن بد جوری دنبال قاتل بروسلی میگردی؟
نویسنده آذری این مطلب آیا بهشون برخوره که گفتن زبونتون فارسیه؟فرارو داری به بیراهه میری
اردلان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
وقتی یه نفر بعد اینهمه سال نمیدونه که بعضی شعرها و بعضی موضع گیری ها باعث کدورت و تفرقه میشه بهتره لااقل ادعای سیاسیت نکنه!
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
بعد از حمله مغول های آدمخوار که شهرهای آذربایجان را ویران کردند و مردمانش را که همه فارسی آذری سخن می گفتند کشتند آنگاه ترک هایی که به عنوان عشایر در کوه ها و بیایان ها بودند غالب شدند و با زور و تجاوز مغولان و پس از آن تیمور و بعد ها عثمانی ها کم کم مردم ناچار شدند که زبان فارسی خود را با ترکی بیامیزند تا کمتر از شر اینها که سابقه نسل کشی های مثل ارامنه را دارند رهایی یابند و متاسفانه کم کم به فرزندان خود ترکی (مخلوط فارسی آذری و ترکی) یاد دادند تا کمتر دچار تجاوز و حمله و غارت و آدمکشی شوند. ممنون میشم منتشر کنید
یک آذربایجانی اصیل
Germany
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
خوبه که زبان فارسی رو هم همون ترک های غزنوی قبل از حمله مغول بهش پر و بال زدن وگرنه الان داشتین عربی صحبت می کردین.زبان ترکی که تو آذربایجان تکلم میشه یک زبان اصیل و مستقل هست که حتی روی زبان فارسی هم تأثیر داشته. پسوند «چی» که شغل رو بیان میکنه از ترکی گرفته شده و در ادبیات فارسی نفوذ کرده پس اول فکر کن بعد حرف بزن
آریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
مغولان مگه اصفهان و شیراز و کردستان و ... تا روسیه و عراق نگرفتند پس چرا اونا با زور و تجاوز ترک نشدن فقط ما شدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
آقای تاریخ (کاوه؟)شما که اینهمه اطلاعات دارید بفرمائید چرا مغولان تنها زبان مردم آذربایجان را تغییر دادند مگر نه اینکه آنها از شرق آمده بودند پس چرا مردم خراسان سمنان مازندران گیلان زبانشان تغییر نکرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
من نمی فهم چرا کاوه جون این همه از ترکها نفرت داره؟ عزیز من ما مردم تبریز ترکیم،
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
شما پان فارس ها بالا برین پایین بیاین زبان مادری ما ترکی ست و ترکی باقی می مونه . افتخار آریایی بودن ارزانی خودتون !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
من ترکم زبانم ترکی بوده و هست نمیفهمم مشکل چیه؟
همه باید فارس باشند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
مرسی ناشناس 22:00
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
از زابن اسلامي جه خبر
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
این سروده که واژگان عربی بسیاری دارد
نکته سنج
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
واژگان عربی از دیدگاه آقای حداد پارسی هستند!
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
شصت درصد کلمات زبان فارسی عربیه . خبر نداری ببم ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
بسيار؟؟؟ سه چهار تا کلمه عربي بيشتر نداره که! شايد فکر ميکني فر و فرهنگ و خاور و دانش و فرزانه و گوهر و ... عربي هستن؟
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
سلام
تعجب داره مگه؟
زبان فارسی جزئی از زبان عربیه
اینو همه میدونن..
موحد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
افراطی گری در شعر مشاهده میشود که هیچ کمکی به انسجام ملی نمیکند واهداف دیگری از ان دنبال میشود شایسته است با پول بیت المال خود را تجلیل نکنندو اعتدال را رعایت کنند
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
افراطی گری ؟!!!!!!!!! امان از بیسوادی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
وطن دوستی از نظر شما افراط گری است آیا؟ جالبه
ياشار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ايران دوست عزيز اگر اطلاعات نداري لطفا در مورد كيان و زبان آذري زبانها اظهار نظر نكن . اين شعر مشكل مفهومي دارد و آقاي عادل هم بايد بجاي طفره رفتن بپذيرد و ضمن عذر خواهي آن را اصلاح كند در ضمن زبان مادري و اصلي تمامي سرزمين آذربايجان قبل از حملهعثمانيها هم آذري بوده و خواهد ماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
آذری های عزیز زیادی خودتونو جدی گرفتید
با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
خوبه يه زماني اغتشاش به پا ميکنن ميگن به بختياري ها توهين شده، حالا اغتشاش ميکنن ميگن به آذري ها توهين شده! بعضي اصطلاح طلبها براي حفظ قدرت حاضرن به هر کار کثيفي دست بزنن. فرارو اميدوارم وجدان داشته باشي و سانسور نکني!
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
من شخصا در برخی مسایل و ایده ها با ایشون اختلاف نظر دارم ولی انصافا شعرش زیبا بود ربطی هم به تبریز عزیز نداشت.
ياشايسن آزربايجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
بابا اي (هموطن) تو ديگه خيلي محشري اسم تبريز در به اصطلاح شعر اومده ، اونوقت مي گي ربطي به تبريز نداره؟ واقعا كه!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
بله فارس ها هم فارس بودن زبانشان هم عربی بود تهرانی ها هم خارجی هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
جناب ایران دوست!
نظر شما در مورد فاریب زبان بودن ایرانیان پیش ار سکونت ترکان در اذربایجان درست است اما این شکل طرح قضیه باعث اختلاف می شود. ترکها خارجی نیستند. نگاه کنید به کشورهای غربی که چگونه ملیتهای مختلف را در خود می پذیرند. چگونه ترکان که از قرن ششم در منطقه ی آذربایجان ساکن شده اند خارجی اند؟
yashasin Azerbayjan
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
ناشناس 13:15 هيچ اجباري نيست اگر اطلاعاتي نداريد نظر بدهيد كسي شما را مجبور به نظر دادن نكرده ، اين فارسي زبانان هستند كه در حدود 2500 سال پيش از سمت سيبري به سرزمين تركان كه الان ايران ناميده مي شود مهاجرت كردند در حاليكه تاريخ تمدن ما ترك ها در سرزمين آذربايجان به حدود 8هزار سال پيش برميگردد اسنادش هم آثار باستاني و تمدنهاي باقيمانده از آن دوران است
خسروشاهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
مراجعه شوید به شعری از شهریار در باره ی تهرانی
قارداش
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
شهریار این شعرش مخاطبان خاصی دارد والا تهران بزرگترین شهر آزربایجانی نشین دنیا است. لطفاً در اظهارنظرتان دقت فرمایید.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
این چه توجیهی است ؟ شاعر به خاطر وزن و قافیه تبریز را داخل در شعر خود کرده . وگر نه دقیقا ً دارد می گوید که کابل و تهران و تبریز و بخاراو خجند ، همگی ملک تو(زبان فارسی) است .
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
سعدی این همه شعر قشنگ و عالی دارد، مجبوریم شعری از یک شاعر گمنام بگذاریم؟
در حد سعدی که کسی را نداریم که شعرش جایگزین او شود.
آيدين
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
اكنون كه آقاي حداد كاري خوب انجام داده و سخن درست مي گويند و از نظر تاريخي نيز حق با ايشان است و گواه اين موضوع هم مقبرة الشعرا تبريز است با هزار سال تاريخ شعر و ادب پارسي، بايد از ايشان تقدير نمود. زبان فارسي زبان تاريخي تمامي سرزمين ايران است. اين يك گزاره‌ي تاريخي است كه خدشه بردار نيست. نه تنها تبريز بلكه گنجه و شروان نيز چنين بوده است. مطابق پژوهش هاي تاريخي هيچگاه زبان فارسي جايگاهي جز نخست در سرتاسر ايران نداشته است. در تمامي مكتب‌خانه‌هاي تبريز و آذربايجان آيا جز گلستان و بوستان ... تدريس مي‌شده است؟ آيا تا كنون فكر كرده‌ايد باغچه‌بان چگونه فارسي آموخته بود آنهم پيش از دوران پهلوي اول، آنهم در ايروان و تبريز ...؟ آيا اطلاق زبان تاريخي و مشترك و ملي و ميانجي و واسط و اداري و رسمي براي زبان فارسي، عنواني گزاف است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ایدین عزیز- تسلط و گفتن و نوشتن به یک زبان دیگر نه تنها بد نیست بلکه یک امتیاز است.ما ترکها همیشه یک زبان از کسانی که ادعای می کنند فارس هستند جلوتریم خب این از این. ولی دوست عزیز بزرگان آذربایجان که در عرصه های علمی به فارسی قلم فرسایی نموده اند و خالق هزاران اثر بی بدیل شده اند هیچ وقت اصل خود را نکار نکرده و نگفته اند ما فارس هستیم و به ترک بودن خود افتخار کرده اند. بزرگان چون علامه طباطبایی، استاد شهریار،استاد جعفری، پوروفسور هشترودی،علامه امینی و... که حداد عادل خوب میداند اگر دویست سال هم بدود به گردپای این افراد نمی رسد چه رسد به اینکه به جایگاهی که اونها هستند برسد. با اینکارها ایشان خودشان را بیش از پیش در نزد همه قومیتهای ایران روز به روز کوچکتر می کنند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
عجب یعنی مردم آذربایجان نژادشان با بقیه ایران تفاوت دارد!
نه دوست عزیز ترکهای ما یا همان آذریها فقط زبانشان ترکی ولی خونشان ایرانی است.
حامد
United States of America
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
شعر خوبی هست - چرا شما اینقدر باعث تفرقه میشید - بالخره توی تبریز هم مردم فارسی صحبت می کنند و کسانی هم هستند که زبان مادری شان فارسی هست - صایب تبریزی و شهریار و صدها دانشمند تبریزی که به فارسی نوشته و می نویسند را یادتون رفته - همین الان هم مردم آذربایجان به فارسی علاقه دارند. در ضمن کرد و ارمنی هم در این مناطق زیاد هستند . سعی کنیم به همدیگر احترام بگذاریم و التهاب آفرینی نکنیم و از کشتارها و نسل کشی های قومی در کشورهای دیگر عبرت بگیریم که چگونه به خاطر همین تعصبات و تحریکات افراطی چه مصیبت هایی عارض سده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
دانشمند بزرگ جناب حامد. محض اطلاع جنابعالی صائب تبریزی متولد و بزرگ شده اصفهان بوده است. همه قضاوت هات اینجوریه!!!!؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
کسی در تبریز زبان مادریش فارسی نیست . مگر مهاجرها یا دو رگه ها .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
زبان تمام مردم تبریز ترکی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ایران دوست
سوادت ما رو کشت وقتی عربها به ایران حمله کردن عثمانی ها بودن ؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
پان فارس و سواد ؟!
ناشناس
Canada
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
چشماتو باز کن درست بخون از هول خلیم نیافتی تو دیگ
بازنشسته فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
آقای حداد با توجیهش در مورد تبریز، تابش خورشید در روز روشن را انکار کرده است! آقای حداد پس آوردن شهرهای کابل، تهران، تبریز، بخارا، خُجند، بلخ، نیشابور و هرات در شعر به عنوان ملک کیست؟!
آزادمـــرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
صرفنشر از تفکرات سیاسی آقای حداد، واقعا از شعر زیباشون لذت بردم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
چرا از سعدی مایه میذاری؟ اسم بنیادت را بذار بنیاد حداد.
آریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ای کاش مدتی از خواندن و نوشتن به زبان فارسی محروم میشدید بعد بهتون میگفتن تهران و شیراز عرب زبان بوده !!!
شاید ذره ای حساسیت ما آذری هارو درک میکردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ایران دوست
سوادت ما رو کشت وقتی عربها به ایران حمله کردن عثمانی ها بودن ؟
آزاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
اون بیت آخرش ما رو کشته : قدر زر زرگر شناسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ایران یک ید واحده است .
حامد
United States of America
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
جناب آریا که نوشتی مغول ها به اصفهان و شیراز هم رفته اند، باید بدانی که از حدود سیصد سال پیش از مغول ها، عباسیان برای سرکوبی قیام بابک و خرمدینان عده های زیادی از ترک ها را از ماورای قفقاز به کوههای آذربایجان کوچاندند تا آنجا همیشه نیروی آماده به خدمت داشته باشند و این ترک ها بسیار بی رحم بوده و به خاطر نان هم کار می کردند. پس از آن آنها به صورت عشایر پراکنده بودند و به فارس ها (آذری ها) تات (یعنی دانا و دانشمند و شهری) لقب می دادند. با آمدن چنگیز و نسل کشی از شهرها و سکونت گاه های اصلی، این عشایر ترک غالب شدند و چون به کودکان و کسانی که فارسی صحبت می کردند تجاوز و غارت می کردند بسیاری از بیم اینکه فرزندانشان خارج از خانه مورد آزار و اذیت قرار نگیرند ترکی یاد دادند (مخلوط آذری و ترکی) و بعدتر حمله تیمور آدمکش و عثمانی هایی را داریم که بیست سال در تبریز هر که را ترکی سخن نمی گفت تمسخر و تنبیه و اهانت می کردند. آیا این ها زورگویی نبوده است؟ نباید گذشته را فراموش کرد؟ همین الان ببین ترکیه با کردها چه رفتاری دارد در قرن بیست و یکم و نتیجه بگیر که چه وحشیانه بوده است در زمانهای قدیم تر ...
تورک زبان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
حامد جان خود بابک خرمدل تورک زبان بودند و علیه حاکم عرب آن زمان قیام کردند . دوست من بهتر است بدون تعصب بروید تاریخ تحریف نشده توسط امثال خودتان را بخوانید
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
در آذربایجان فارس وجود داشته ؟!! فارس ها در مناطق بیابانی مرکزی و جنوبی بودند . نیمه شمالی و غربی ایران(به جز باریکه جنوبی کاسپین) دست مادها بوده جناب !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
خرم دل نه آقای هرودوت! درستش خرمدین است
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
بابک اهل خراسان بود و زن ابومسلم خراسانی رو بعد از مرگش به همسری گرفت کی گفته ترک زبان بود دینش مانوی و هیچ نزدیکی با ترکها نداشت هیچ نزدیکی
قیام بابک قیام یک ایرانی در برابر اعراب بود در اون زمان آذربایجان به زبانی از خانواده زبان فارسی حرف میزدند که الان به تاتی مشهور شده اون هم نه تاتی تاکستان بلکه تاتی نزدیک به تات تالشی
زبان مردم به مرور زمان با تسلط اقوام مهاجر شرق و شمال دریای خزر تغییر کرد اینها مردم دامدار و جنگجو و چادرنشین بودند و البته به نسبت جمعیتی در اقلیت که با غلبه نظامی و همچنین ترکهای سلجوقی که در ترکیه ساکن بودند نزدیکی داشتند و از حمایت اونها هم برخوردار می شدند
امروز هم اگر در روستاهای آذربایجان گشت بزنید مناطقی وجود دارند که در اصطلاح محلی به شاسون معروف شده اند که خود یکی از قبایل مهاجر بوده اند کلا رسوم و آداب جدا و قابل تفکیکی نسبت به روستاهای مجاور که اتفاقا همین روستاها نیز متقابلا به آنها تات می گویند دارند
در این مناطق تاریخ با آدم حرف می زند
جلب اینکه اگر دقت کنید نام بسیاری از شهرهای کهن آذربایجان فارسی است و این خود موید سکونت مردمان آریایی در آذربایجان است
ساکنان کنونی آذربایجان نیز ایرانی و فارس زبان بوده اند که سرداری از خراسان را بنام بابک به رهبری پذیرفته اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
من موندم که این ترکها تا دیروز بختیاری ها رو که اون همه توهین بهشون شد سرزنش میکردن که شما از دنیا عقبین و نمیدونم نژاد پرستین و... حالا خودشون بخاطر یه مسئله کوچیک میخوان دنیا رو خراب کنن.
واقعا که...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
متاسفانه تبلیغات پانترکیسم هرروز بیشتر می شود حالا آذرآبادگان و بادکوبه که همیشه مال آذری ها و ایرانی بوده به ترک ها(عثمانی) نسبت می دهند.
بهرام از تهران
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
اقا منم یه فارسم ولی باید قبول کنیم که ایران کثرت نژاد داره و خیلی از ما فارس ها هستیم که فارس نیستیم و فارس زبانیم. این آریا بازی هم واقعا ساده لوحانه ست و غیر تاریخی آخه ده ها قوم و نژاد وارد این سرزمین شدند چطور ما می تونیم بگیم ایرانی یعنی آریا یعنی فارس مگه اینکه بی سواد و نژادپرست باشیم که دودش تو چشم خودمون میره، ولی مهم نیست ما باید این حق رو برای ترک ها هم قائل باشیم که اونا هم به زبان وادبیات خودشون که اتفاقا واقعا شیرینه بنازند در ضمن طرح نظریه زبان آذری ای که غیر از زبان ترکی است یه جعل تاریخی توسط نژادپرستاست و دیگه پایه تاریخی نداره. در هر حال بهتر ما ایرانی ها علی الخصوص ما فارس ها قاطی بحث ها فاشیستی و ترک ستیزانه عده ای نشیم و اجازه هم ندیدیم که عده ای به نام فارس به هموطن های عزیز ترک مون با طرح نظریه های غیرعلمی و نژادپرستانه حمله کنند. انشاالله روحانی این مشکل رو حل می کنه. یادمون نره که روحانی بالاترین رای ها رو توی مناطق ترک نشین کسب کرده همین یعنی ترکهای ایرانی از این ماجراهای نژادپرستانه و پان فارسیستی خسته شدند. در نهایت مرگ بر پان فارسیسم فارس نما دورود بر ایرانی فارس دورود بر ترک ایرانی دورود بر کرد ایرانی دورود بر عرب ایرانی و ایران عزیز و مرگ بر نژادپرست. روحانی مچکریم.
نانشاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
آقاي حداد
اي كاش شما مانند دوران انتخابات كه انصراف داديد از منصب شاعري نيز انصراف مي داديد
ادبدوست
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
حالا گفتن یک شعر به سبک عهد عتیق بجای خود. شعری که بحث برانگیز و حساسیت زا شده چسباندنش به دیوار چه معنا ومفهومی دارد؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
حالا کی گفته تبریز ملک زبان فارسیه ؟ دست بردارید از این سلطه گری ها . زبان مادری هر کس براش عزیزه . سرزمین مادری هرکس هم ملک زبان مادریشه .گیلانی گیلکی ترک ها ترکی و کردها کردی ... تکثر جامعه ایران رو یک بار برای همیشه قبول کنید .
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
زبان فارسی فقط به درد این می خوره کنار جوی آب بنشینی و شعر بخونی !! نه زبان علمه نه پویا و منعطفه . به درد جهان امروز نمی خوره چه برسه که زبان پیچیده ای مثل ترکی رو که متکلم های فراوانی هم در سطح جهان داره به خاطر فارسی نابود کنیم !
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ای بابا دوست عزیز چرا اینقدر تند میری غربیها که اینقدر مهاجر دارن اینطوری به سرو کله هم نمیزنند که ما ایرانیها اینقدر سریع واکنش نشون میدیم زبان مهمه ولی مهمتر از اون همدلی مردمه این صحبتها برای مردم نون و آب نمیشه ما با این عقب رفتنها در این 8سال اخیر چیزی برای نازیدن نداریم پس بهتره مردم هر شهری به فکر مشکلات شهر خودش باشه تا ایران پایدار بمونه آقای حداد هم بهتره برن به وظیفه نمایندگیشون برسند به خصوص در این شرایط اگر خیلی به شاعری علاقه دارند خب استعفا بدن اصلا مشکلی نیست
ناشناس
Canada
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
شهریار:
گرچه ترکی بس عزیز است و زبان مادری
لیک اگر ایران نگوید، لال باد از وی زبان
مرد آن باشد که حق گوید چو باطل رخنه کرد
هم بایستد بر سر پیمان حق تا پای جان
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
حالا کی گفت با یه شعر حداد زبان ترکی نابود میشه؟
الانشم 160 میلیون گویشور ترک تو جهان هستش
درحالیکه فارس ها حدود 100 میلیون هستن!
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
به جون خودم اگه دقیقا همین شعر رو خاتمی گفته بود همه مثبت میدادن! سیاسی گری و افراط تو شما اصلاح طلبا موج میزنه! اونوقت بقیه رو متهم به افراط میکنید.. فرارو مرگ من چاپ کن اگه بی طرفی واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
آقای حامد 13:35!
به به! عمیق ترین تحلیل مربوط به خبر! بالخره! توی تبریز هم فارسی صحبت می کنند!!! خوب ما هم تو تهران ترکی صحبت می کنیم! صایب تبریزی و شهریار و ... به فارسی می نوشته اند! چه ربطی داره به زبان رسمی ثبت می کرده اند؟! کرد والا تو خراسان هم هست و ارمنی توی تهران و اصفهان! این جمله آخریت که دیگه end اش بود! چرا وقتی یک نفر داره تو شعرش دروغ می نویسه چیزی نیست و مورد انتقاد واقع میشه، قضیه تبدیل به التهاب آفرینی میشه؟!
در انتها روی سخنم با فراروست! بابا در زمینه تایید و انتشار کامنت ها کمی دقت کن دیگه! این بحث کاملا علمی و تخصصیه و امثال آقای حامد ..... نوشته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
طبق اعلامیه سازمان یونسکو فارسی زبان نیست بلکه لهجه سی و هفتم زبان عربی است .
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ادم از این همه بی سوادی نارحت میشه بخدا. اخه باباجان من عثمانی ها مگه چن قرنه که به آذربایجان حمله کردن که بخوان مارو تورک کنن؟
تازه اگه اونا مارو تورک کردن چرا به زبان خودشون تورک نکردن یه زبان تورکی جدید برای ما اختراع کردن؟
بعضی از دوستان هم حرف از مخلوط کن و اینجور چیزا گفتن که باز نشان میده دوستان علاوه بر تاریخ زبانشناسان چیره دستی هستن!!!!!!!!
بعضی ها هم میگن مغول ها مارو تورک کردن آخه برادر جان دانشمند مغول ها که تورک نیستن!!! تورا بخدا یکم تحقیق کنیم!!!
بعضی از دوستان هم گفتن مغول ها و عثمانی ها مشترک مارو تورک کردن که دیگه اینارو باید برد آکسفورد بهشون کرسی تاریخ و زبانشناسی داد!!!!!!!
چرا به دیگران احترام نمیزارین؟
ما تورک ها نه آریایی هستیم نه فارس ما تورک هستیم ولا غیر!
در ضمن چرا شما مراد از واژه ایرانی رو فقط به فارس ها منسوب میدونین قبل از آریایی ها و فارس مطالعه کنین ببینین چه تمدن های باشکوه و عظیمی وجود داشتن که همه به دست همین ها نابود شد
سجاد حاجب
United Arab Emirates
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
بهتر بود شاعر می گفت «جمله دین توست» زیرا فارسی مدیون فارسی ورزی شاعران تمام آن شهرهاست از جمله پروین و شهریار تبریز
اروم لو
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
چطوره که ما با سیاستهای 90 ساله یکسان سازی فارس نشده ایم و مطمئن باشید این امانت الهی زبان ترکی را ته ابد حفظ می کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
راستی ژاپن اسلامی چی شد؟! با حمایت این آقایان از آق محمود و تیمش، ژاپن که هیچ از کومور هم عقب رفتیم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
بهتر است آقای حداد همان شعر بگوید و حوزه سیاست آنهم پشتیبانی سیاسی از امثال ا-ن را ترک گوید
انسان
-
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
طبق آمار های قبلی یونسکو ، فارسی لهجه ی 28 ام زبان عربی می باشد. فرارو زحمت بکش یا نظر نذار ، یا سلیقه ای سانسور نکن ممنون
ناشناس
Finland
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
این همه تب شعر
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
تاريخ نشان مي دهد كه زبان آذري ها تركي نبوده است.
bato-adv
bato-adv
bato-adv