bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۹۶۱۰۳

ماسه‌های روان در سیستان به حرکت درآمدند

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دریاچه هامون قویترین باند حرکت ماسه را در سیستان تغذیه می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۳
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دریاچه هامون قویترین باند حرکت ماسه را در سیستان تغذیه می‌کند.

محمود خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بادهای 120 روزه تحت تاثیر الگوهای سینوپتکی منطقه‌ای، تشکیل و تداوم یافته که موجب حرکت ماسه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: اقلیم دشت سیستان با بالا بودن درجه حرارت به خصوص طی دوره وزش بادهای 120 روزه، قطع منابع بارش و خشکی فیزیکی محیط همراه است. این عوامل باعث مهیا شدن شرایط جوی مناسب وزش بادها شده و با وجود کاهش رطوبت در رسوبات خشکیده در یک محیط دریاچه‌ای، امکان تغذیه طوفان‌های گرد و غباری همزمان با وزش بادها را فراهم می‌سازد.

وی بیان کرد: با توجه به پژوهش‌های به عمل آمده مشخص شده که مهمترین منبع اولیه و تغذیه طوفانها، بستر خشکیده هامون پوزک است. حاشیه غربی هامون هیرمند و بستر شیله با تغذیه یک مسیر کاملا شمالی و جنوی باعث هدایت گرد و غبار به مسیر اصلی زاهدان به زابل شده و گرد و غبار را بر روی ارتفاعات مرزی ایران گسترانیده است.

خسروی تصریح کرد: با جریان بادهای 120 روزه و خشکی هامون بخش اعظم مرکزی و شرقی دشت سیستان در زیر انبوهی از غبارات ناشی از حرکت ماسه‌های روان ناپدید شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به شدت آلایندگی و جنس ذرات معلق حفظ با رعایت حداقل استانداردهای بهداشتی می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات تنفسی و ریوی جلوگیری کرد.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو