bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۰۵۱۵۶
پس از سربریدن دومین خبرنگار آمریکایی روی داد

اوباما در "شرایط سخت"

دستور اعزام 350 نیروی نظامی دیگر به عراق را صادر کرده اما جمله اش مبنی بر اینکه «هنوز استراتژی در مورد عراق نداریم» باعث شده بیش از پیش به سیبل منتقدان سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود. اتفاقات اخیر، از جمله سربریدن یک خبرنگار آمریکایی دیگر به دست داعش سیاست خارجی باراک اوباما را بیش از هر زمانی زیر سوال برده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
فرارو- اوباما دستور اعزام 350 نیروی نظامی دیگر به عراق را صادر کرده اما جمله اش مبنی بر اینکه «هنوز استراتژی در مورد عراق نداریم» باعث شده بیش از پیش به سیبل منتقدان سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود. اتفاقات اخیر، از جمله سربریدن یک خبرنگار آمریکایی دیگر به دست داعش سیاست خارجی باراک اوباما را بیش از هر زمانی زیر سوال برده است.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو، کریستین ساینس مانیتور طی گزارشی با تیتر «سربریدن استیو ساتلوف مشکلات بیشتری برای اوباما به همراه دارد» نوشت: باراک اوباما سعی داشته با توصیفاتی که بر بیهودگی اقداماتش تاکید دارند، مقابله کند اما خبرهای روز سه شنبه بر شدت این حکایت ها افزوده است.

برای دومین بار طی دو هفته اخیر است که داعش ویدئویی از سربریدن یک خبرنگار آمریکایی منتشر می کند و در پایان آمریکا را به تداوم این روند تهدید می کند. انتشار این خبر شرایط را برای اوباما که در محاصره بحران های خاورمیانه و اوکراین قرار گرفته، بدتر می کند.

جولیان زلیزر، تاریخ نویس دانشگاه پرینستون می گوید: «سر بریدن دومین خبرنگار آمریکایی یک اقدام بی رحمانه و یک اقدام سیاسی است. و می خواهد این سیگنال را بفرسد که اوباما کنترلی بر شرایط ندارد و حملات هوایی اخیراین کشور به مواضع داعش در عراق تقریبا هیچ تاثیر واقعی نداشته و این گروه همچنان به اقدامات وحشیانه و کشتار ادامه خواهد داد.»

هفته گذشته بود که اوباما با اعلام اینکه «هنوز هیچ استراتژی برای حمله هوایی علیه داعش در عراق و سوریه نداریم» انتقادات بیشتری را متوجه خود کرد. تنها دو ماه مانده تا انتخابات میان دوره ماه نوامبر، اوباما سعی می کند با انتقادات مبنی بر اینکه اقداماتش در مقابل تهدیداتی که ممکن است به خاک آمریکا هم برسد، بی اثر بوده بایستد.

به نظر می رسد اوباما در شرایطی قرار دارد که هیچ پیروزی برایش متصور نیست. در 19 آگوست که ویدئوی سربریدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی منتشر شد اوباما سفر تفریحی خود را نیمه کاره رها کرد و با صدور بیانیه ای در این زمینه سعی کرد نشان دهد که بی اعتنا به شرایط نیست. (سپس بار دیگر به سفرش رفت و به بازی گلف اش ادامه داد تا شرایط وخیم تری ایجاد کند.) اما حال با روی دادن این اتفاق برای بار دوم، اوباما به سختی می تواند مقابل دوربین ها قرار بگیرد.

استیو کول در نیویورک تایمز نوشت: «مسئله ازسرگیری جنگ در عراق توسط اوباما این نیست که آیا وی می تواند توجیهی برای آن داشته باشد یا نه بلکه باید دید آیا تاثیرگذار خواهد بود. حملات هوایی علیه یک ارتش چریکی که منابعش به خوبی تامین می شود، اگر با اقدام زمینی همراه نباشد، تاثیر بسیار اندکی خواهد داشت. ضمن اینکه شرایط گزینه ها در سوریه به مراتب بدتر هستند.»

این در حالی است که فارن پالسی نیز در گزارشی با تیتر «قتل استیون ساتلوف نشان می دهد داعش علاقه ای به مذاکره نداشته و ندارد» می نویسد این فاجعه ثابت می کند که داعش حاضر نیست در مورد سرنوشت غربی های دیگری که گم شده اند با دولت اوباما یا متحدانش مذاکره کند.

قاتل ساتلوف در این نوار ویدئویی با به تمسخر گرفتن رئیس جمهوری آمریکا می گوید: «من برگشتم اوباما، من به دلیل سیاست خارجی متکبرانه تو علیه دولت اسلامی برگشتم.» صدای این قاتل نشان می دهد که وی همان قاتل فولی است. مقامات انگلیسی سعی کرده اند این شخص را شناسایی کنند و با وجود آنکه هنوز به طور رسمی تایید نشده اما گفته می شود وی خواننده 23 ساله ای انگلیسی- مصری  از غرب لندن با نام عبدالماجد عبدالباری است.

ضمن اینکه سی ان ان نیز در گزارش با عنوان «داعش فشار بر اوباما را افزایش می دهد» نوشت: اقدام اخیر داعش اگر هیچ تاثیری هم نداشته باشد، اجماع سیاسی سریعی را ایجاد کرده و فشار بر باراک اوباما را افزایش داده است: احتیاط در مقابل این وحشت نفرت انگیز، فایده ای ندارد.

جین شاهین، سناتور دموکرات نیوهمپشایر روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: «ماباید از تمام ابزارهای خود برای پایان دادن به این تهدیدات که متوجه امنیت ملی مان است، استفاده کنیم.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه فلوریدا که اغلب نظراتش خلاف نظرات شاهین است نیز خواستار واکنش سریع اوباما شده و گفت: «هیچ مریضی وجود ندارد که با صبر بهتر شود.»

اما مشخص نیست که این فشار دو حزبی، رویکر جسورانه تر دولت اوباما را به دنبال خواهد داشت یا خیر. 

با این حال آرون دیوید میلر که سال های طولانی به عنوان مشاور در وازرت خارجه آمریکا خدمت کرد و حال در مرکز ویلسون مشغول است می گوید: «اوباما به دلیل کشته شده دو خبرنگار آمریکایی، کشورش را در یک پروژه علوم اجتماعی تریلیون دلاری دیگر وارد نخواهد کرد، حال این اتفاق هرچقدر هم که می خواهد وحشتناک باشد.»
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
ایشالا خدا بهش صبر و اراده بده
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
البته سياه بازى خوبى بود!!!!!خوب بعضيها را شياه كردند!!!!!سر بريدن ساختگى!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
داعش دست پرورده آمریکای جنایتکار و صهیونیست اشغالگر است . و اینها نمایشی بیش نیست جهت برهم زدن خاورمیانه و استفاده از منابع آن.
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خاورمیانه در آتش اختلافات کشورهای منطقه می سوزه و تا وقتی که هماهنگی و اراده ای برای نابودی داعش در بین اونها نباشه دخالت نظامی آمریکا اتفاق نمیفته،داعش از یکسو محور ایران،روسیه و سوریه رو در فشار می ذاره بویژه که پوتین رو تهدید به ناامنی در چچن و قفقاز کردند و از سوی دیگه متحدان آمریکا مثل عربستان و ترکیه با اهرم داعش کنترل می شن،و به نظر نمی رسه داعش خطری برای اسرائیل باشه و چه بسا در پشت پرده با اسرائیل همپیمان باشه
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
خود کرده راتدبیر نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
اگه میدونستی چه فرصتی بود این مرد برای صلح یاد بوش میکردی میگفتی خدا بخیر کرد.
فریبا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
هرچند امریکا در تشکیل داعش مستقیما نقش نداره ولی حمایتهای همه جانبه ونامعقول از اسرائیل منجر به رشد این گروههای افراطی شده
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷
مجله فرارو