معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام 4 خطه کردن محور سوادکوه- تهران تا پایان امسال خبر داد، محوری که با توجه به اولویتبندی وزارت راه و شهرسازی در راستای تکمیل محور هراز انجام خواهد شد.
علی نورزاد با حضور در محل محور هراز پس از سرکشی از کارگاههای فعال در این جاده کشور از پایان عملیات 4 خطه شدن هراز تا پایان سال 95 خبر داد.
این محور که در طول ماههای گذشته به عنوان اصلیترین اولویت وزارت راه مطرح بوده است کار بر روی پروژههای دیگر مانند آزادراه تهران- شمال را به شکلی نیمهتعطیل درآورده تا به این ترتیب تمام تمرکز پیمانکاران در اتمام این پروژه باشد.
این جاده 110 کیلومتری که یکی از کوتاهترین راههای اتصال پایتخت به شمال ایران به حساب میآید از چند سال قبل و با محوریت اداره راه و شهرسازی استان مازندران در برنامه تعریض و چهارخطه شدن قرارگرفته و تاکنون حدود 40 کیلومتر از آن 4 خطه شده است. با پیگیریهای شرکت ساخت باقیمانده این مسیر نیز در حال تعریض است تا جایی که به گفته رییس این شرکت مسیر سوادکوه تا تهران تا پایان امسال 4 خطه میشود و کل محور هراز نیز تا پایان سال 95 تعریض خواهد شد. محوری که با توجه به حجم بالای سفرها به سمت مناطق شمالی ایران میتواند میزان زیادی از بار ترافیکی روزهای پیک سفر را کاهش دهد.
با توجه به کوهستانی بودن بخشهای مختلف این مسیر کار برای تعریض در برخی نقاط با دشواریهای بسیاری همراه است. تا جایی که بنا شده 20 دهنه تونل در مناطق عملیاتی این محور به کار گرفته شود که تاکنون 13 دهنه از آن به آمادگی نسبی رسیده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل تمام پروژه هراز به 7 هزار میلیارد ریال بودجه احتیاج دارد که در صورت تامین به موقع آن میتوان انتظار آماده شدن این پروژه در موعد مقرر را داشت.
وزارت راه و شهرسازی در شرایطی تمام تمرکز خود را برای تکمیل این پروژه بسیج کرده که آزادراه مهم و البته تاریخی تهران- شمال در طول سالهای گذشته پیشرفت چندانی نداشته و پس از افتتاح قطعه 4 آن هنوز اخبار خاصی از تکمیل 3 قطعه دیگر به گوش نمیرسد.
هرچند اتمام طرح 4 خطه شدن محور هراز پایان مشکلات دسترسی مسافران به استانهای شمالی کشور نیست اما قطعا تعریض این محور پرتردد میتواند در ایام شلوغ سال گرههای ترافیکی این منطقه را باز کند.