bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۲۴۳۹

پذیرای پت‌های بازیافتی؟!

محمد ماکویی
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
یادداشت دریافتی- محمد ماکویی؛ شاید شما هم به گونه‌ای نادر در مسیر خانه و مدرسه و یا در هنگامی که سر کار می‌روید با عبارت نامانوس «ما پذیرای پت‌های بازیافتی شما هستیم» برخورد کرده باشید که بر درب منزل یا پارکینگی خودنمایی می‌نماید!

اینکه این نوشته به چه معنا است و اینکه کسانی که چنین نوشته‌ای را زینت بخش خانه و پارکینگ خود کرده‌اند چه اهدافی را در سر می‌پرورانند را در همین نوشته خواهیم گفت اما قبل از آن بد نیست که در باره پت که چیست و چه مشکلاتی را بوجود می‌آورد توضیحی مختصر ارائه نماییم.

پت یکی از انواع پلاستیک است و نمونه بارز آن بطری آب معدنی است که علاوه بر مغازه‌ها و دست مردم، به میزان فراوانی در کوچه‌ها و خیابان‌ها و جوی‌های آب دیده می‌شود. شناسایی پت کار سختی نیست زیرا یک عدد یک که در داخل علامت مثلثی قابلیت بازیافت درج شده بر پت بودن یک ظرف یا محصول یا کالا گواهی می‌دهد.

مشکل عمده پت‌ها در این است که به روش‌های معمول دفع زباله جواب خوبی نمی‌دهند زیرا در هنگام سوزانده شدن، گازهای سمی خارج می‌کنند و در هنگام دفن بهداشتی، به علت دیرپا و ماندگار بودن فضای دفن را سریعا پر کرده و مسئولین را وامی دارند که بسیار زود‌تر از زمانی که مکان‌های دفن می‌باید پر شوند، مکان دفن جدید را مکان یابی نمایند.

از سوی دیگر سبکی پت‌ها باعث می‌شود که آلودگی حاصل از تماس آن‌ها با زباله‌های‌تر براحتی در محیط پخش شده و به نواحی دور از مراکز تولید و یا دفع برسد. حضور پت‌ها در جوی‌های آب و انهار را نیز همگان به چشم دیده‌ایم که چگونه جریان آب را متوقف نموده و باعث می‌گردند که در هنگام بارندگی، آب به داخل معابر و خیابان‌ها سرریز و سرازیر شود.

اینکه طرح پیشنهادی «ما پذیرای پت‌های بازیافتی شما هستیم» با تدبیر چه کس یا کسانی کلید خورد خیلی مهم نیست اما این مهم است که هم اینک گروههای محدودی از حامیان و دوست داران محیط زیست به این طرح پیوسته‌اند و امید می‌رود که گروههایی بیشتر و دوست داران محیط زیست شهرستانی هم در عمل به حمایت کنندگان طرح به پیوندند.

ایده اولیه این طرح از این واقعیت نشات گرفته که بیشتر کسانی که پت‌های بازیافتی خود را قاطی زباله‌ها می‌کنند و آن‌ها را بصورت مجزا تحویل غرفه‌های بازیافت نمی‌دهند، این کار را به دلیل عدم آگاهی و یا تمایل به آسیب زدن به محیط زیست نمی‌کنند بلکه تفکیک زباله در مبدا را یا به خاطر دوری راه تا غرفه (از نظر خود) و یا به سبب ناتوانی و بیماری و کهنسالی که باعث می‌شود به راحتی قادر به حضور در غرفه‌های بازیافت نباشند، جدی قلمداد نمی‌کنند.

ضمن اینکه چون تفکیک پت‌ها از سایر زباله‌ها و فروش آن‌ها به غرفه‌های بازیافت صرفه اقتصادی ندارد، از سوی بسیاری از تولید کنندگان پت‌های بازیافتی مورد انجام قرار نمی‌گیرد.

با این حساب بود که برخی از دوست داران محیط زیست تصمیم گرفتند که به یاری همسایگانی که مایل یا قادر به حضور در غرفه‌های بازیافت نیستند شتافته و پت‌هایی که از سوی آن‌ها در مقابل درب خانه‌ها و یا پارکینگ‌هایشان گذاشته می‌شود، به غرفه‌های بازیافت تحویل نمایند و سود و عایدی این کار را هم از آن خود سازند.

بنابراین اهداف عمده حامیان این طرح به قرار زیر خواهد بود:

الف- جا انداختن تفکیک زباله از مبدا در میان عموم مردم

ب-تلاش در جهت اینکه تمامی پت‌ها به غرفه‌های بازیافت منتقل شود و دیگر شاهد حضور هیچ پتی در میان سایر زباله‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌ها و جوی‌ها و انهار نباشیم

ج-نشان دادن اینکه پت زباله نیست و اگر هم بدون اختلاط با سایر زباله‌ها، برای مدت زمانی در جلو منزل و یا پارکینگ خانواری قرار گیرد اتفاق بد چندان مهمی را رقم نمی‌زند

مجله خواندنی ها
مجله فرارو