bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۵۸۴۲۱

بمب هیدروژنی، "کیم خپل" و کاسه صبر چینی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
همسایه ما دیوانه‌ست. دیوانه‌ای مسلح."
بمب هیدروژنی،
کاربران چینی، رهبر کره شمالی را مورد تمسخر قرار داده‌اند
این حرف کاربران چینی است در رسانه‌های اجتماعی، در واکنش به گزارش‌هایی که کره شمالی بمب هیدروژنی منفجر کرده، آن‌هم جایی که با مرز دو متحد دیرین فاصله چندانی ندارد.

دو کشور آن‌قدر نزدیک‌اند که چنین حرف‌هایی معمولا تحمل نمی‌شود. زمانی این‌که چینی‌ها اجازه بدهند شهروندشان این‌طور علنی مقام‌های کره شمالی را نقد کنند غیرممکن بود.

اما این روزها می‌شود. کاربری جمله آغازین این گزارش را در سایت سینا ویبو، که معادل توییتر چینی‌هاست، منتشر کرده و مقام‌ها هم کاری به کارش نداشته‌اند. تا این لحظه بیش از ۳۰۰۰ نفر جمله‌اش را لایک کرده‌اند.

چندی است رابطه دو ملت به خوبی قبل نیست. و در روزهای اخیر به پایین‌ترین سطح رسیده. آن‌قدر که پیونگ یانگ پیش از آزمایش حتی به چینی‌ها خبر نداده.

پس از آزمایش، دو هشتگ "انفجار هسته‌ای چهارم کره" و "یک ‌آزمایش هسته‌ای دیگر از سوی کره‌شمالی" رایج شده و ده‌ها هزار کاربر با استفاده از آن ناراحتی‌شان را ابراز کرده‌اند.

چینی‌ها آن‌قدر از این ماجرا خشمگین‌اند که هم مردم هم رسانه‌های رسمی هرچه می‌خواهند در مورد کره شمالی، و به‌ویژه رهبر جوانش کیم یونگ اون، می‌گویند.

نکته‌ جالب‌توجه دیگر این است که مقام‌های چینی حتی نقد ملایم دولت چین در این ماجرا را هم تحمل می‌کنند. کم نیستند کاربرانی که می‌گویند پکن بیش از حد به کره شمالی آسان گرفته و باید شدیدتر برخورد کند.
بمب هیدروژنی،
زمانی این‌که چینی‌ها اجازه بدهند شهروندشان این‌طور علنی مقام‌های کره شمالی را نقد کنند غیرممکن بود

یکی از کاربران کاریکاتوری منتشر کرده که در آن رهبر کره شمالی به کاراکتر یکی از بازی‌های کامپیوتری تشبیه شده که از از قدرت انفجار بمب هیدروژنی استفاده می‌کند که آن‌قدر بالا برود که سکه‌های طلا به‌دست بیاورد. زیر عکس نوشته: "کیم خپل این‌بار چه می‌خواهد؟"

کاریکاتور و مضمونش منعکس‌کننده حسی است که خیلی از چینی‌ها دارند: این‌که کره‌شمالی یاد گرفته چطور با رفتار عجیب‌غریب از چین کمک مالی بگیرد.

'مار در آستین'
بعضی کاربران در نقدشان از این هم صریح‌تر بوده‌اند. یک کاربر که بیش از هزار لایک گرفته بود به خاطر این جمله: "پادشاهی آسمانی (یعنی چین) هنوز از این گردن‌کلفت حمایت می‌کند. باید از خودمان خجالت بکشیم که هنوز از او حمایت می‌کنیم. باید شرمنده باشیم."

یک کاربر دیگر نقشه‌ای منتشر کرده که نشان بدهد محل انفجار بمب چقدر به چین نزدیک بوده. به باور این کاربر، تحمل رفتار کره شمالی مثل "مار در آستین پروراندن" است، و می‌تواند یک روز آسیب جدی به چین بزند.

اما واقعا چرا مقام‌های چینی این اعتراض عمومی را تحمل می‌کنند و این بار می‌گذارند مردم حرف‌شان را بزنند؟

وینسنت نی از بی‌بی‌سی چینی می‌گوید: "مقام‌های چینی ظاهرا در این مورد مدارا پیش گرفته‌اند و می‌گذارند مردم در رسانه‌های اجتماعی دولت‌شان را به خاطر این‌که با کره شمالی برخورد نمی‌کند، نقد کنند. احتمالا به این خاطر است که شبیه این حرف‌ها در سطح حاکمیت چین هم وجود دارد: این‌که چطور باید با رهبر جوان کره شمالی تا کنند.”
منبع: بی بی سی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو