bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۷۶۳۲
عباس عراقچی

در بحث فعالیت موشکی نه مذاکره می کنیم، نه مصالحه

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: بحث فعالیت‌های موشکی، بحث امنیت ملی و دفاعی ماست و ما در مورد آن نه مذاکره و نه مصالحه می کنیم.
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
 سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: بحث فعالیت‌های موشکی، بحث امنیت ملی و دفاعی ماست و ما در مورد آن نه مذاکره و نه مصالحه می کنیم.

سید عباس عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار کرد: در بحث تحریم‌ها یک سری تحریم‌ها تا زمانی که برداشته شود به لحاظ تکنیکی و فنی زمان می برد. از دیگر سو در این مورد یک سری تداخل تحریم‌های اولیه و ثانویه داریم و یکی دیگر از موضوعات در این زمینه عدم همکاری آمریکایی‌هاست.

گزیده سخنان عراقچی را در ادامه می خوانید:
  • یک سری چالش‌هایی وجود دارد تا فضای اقتصادی کشور ما به زمان قبل از تحریم ها برگردد.
  • ما با یک سری از کشورهای 1+5 روبرو هستیم که تعهدات خود را انجام داده‌اند، در همین چارچوب ما با یک سری از بنگاه‌های خصوصی اقتصادی نیز روبرو هستیم که باید اعتماد لازم را برای آنها جهت سرمایه گذاری و حضور در بازار ایران فراهم کنیم و آمریکایی‌ها در این زمینه همکاری لازم را انجام نمی دهند.
  • ما با آمریکایی‌ها و گروه 1+5 در موضوع هسته‌ای توافق کردیم، ولی این به این معنا نیست که خصومت‌هایی که بعضا بین ما و آن‌ها وجود داشته، برداشته شده است و اکنون شریک یکدیگر شده‌ایم. برخی می گویند که چرا خصومت‌های آمریکا بعد از برجام با ایران افزایش پیدا کرده است. ما باید به این نکته توجه کنیم که جمهوری اسلامی ایران تغییر ماهیت که نداده است. سیاست ما همان سیاست قبلی است و همان طور که گفتم این توافق به این معنا نیست که خصومت‌هایی که وجود داشته برداشته شده است.
  • بعد از برجام یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت این بود که آیا ارتباطی بین برجام و فعالیت‌های موشکی وجود دارد یا نه؟ ما قبل از اجرای برجام تست موشکی عماد را انجام دادیم و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به صراحت گفتند که برجام نقض نشده است. همان طور که اشاره کردم در آن مقطع هنور به زمان اجرایی شدن برجام نرسیده بودیم و آن‌ها گفتند که این موضوع نقض برجام نیست. این آزمایش ها در حالی صورت گرفت که قطعنامه‌های قبلی حاکم بود و قطعنامه 2231 هنوز اجرایی نشده بود.
  • در تست های موشکی اخیری که انجام شد شرایطی حاکم بود که قطعنامه 2231 حاکم شده بود ولی ما باید به این موضوع توجه کنیم که این قطعنامه الزام آور برای ایران نیست و در آن از ادبیات غیرالزام آور استفاده شده است. از دیگر سو در این قطعنامه خواسته شده است که ایران اقدام به آزمایش و ساخت موشک هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند نکند که ایران نیز چنین کاری انجام نداده است.
  •  آن‌ها در زمینه تست های موشکی در شورای امنیت دو جلسه‌ برگزار کردند، ولی به نتیجه نرسیدند و نتوانستند در این مورد علیه ایران حتی بیانیه‌ای بگیرند. در این قضیه روس‌ها و چینی ها نیز اعلام کردند که در قطعنامه 2231 از ایران خواسته شده است که این اقدامات را انجام ندهد و الزام حقوقی برای ایران وجود ندارد. از دیگر سو همان طور که اشاره کردم در این قطعنامه اشاره به موشک‌هایی شده که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند ، در حالی که هیچ یک از موشک های ما برای این موضوع طراحی نشده‌اند. بنابراین این تست ها خلاف قطعنامه 2231 نیست.
  • آمریکایی‌ها بعد از اینکه نتوانستند در این زمینه موفقیتی به دست بیاورند و از شورای امنیت ناامید شدند به سراغ اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران رفتند و در این راستا 7-8 شرکت و شخص را که غالبا خارجی هستند به لیست تحریم‌های سیاه خود اضافه کردند.


مجله خواندنی ها
مجله فرارو