bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۶۹۵۳۴

خاتمی: بگذارید احمدی‌نژاد بیاید

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سید محمد رضا خاتمی در گفتگو با جماران گفت:

‌استراتژی اصلاح‌طلبان فرق نکرده است. استراتژی اصلاح‌طلبان «نجات کشور» بود؛ بدون اینکه دنبال سود شخصی یا جناحی باشند. اولین نتیجه این اتفاق در انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٩٢ رخ داد بعد از آن برنامه اصلاح‌طلبان این است که این حجم گسترده خرابی‌های عظیم را چگونه می‌توان جبران کرد و به این برنامه رسیدند همه کسانی که دلسوز و خواهان برطرف‌شدن مشکلات هستند و به وجود این مشکلات اذعان دارند، دست‌‌به‌دست هم دهند تا کشور را با گام‌های بلندتری به پیش ببرند.

‌پروژه اصلاح‌طلبان برای نجات کشور، پروژه تمام‌شده‌ای نیست. هدف ما در این مجلس و همه صحنه‌های اجتماعی، داخل و خارج دولت این است که همه دست‌به‌دست هم دهیم عقلای جامعه و دلسوزان را گرد هم آوریم و به دنبال برنامه‌هایی باشیم که این خرابی‌ها را بتواند به‌تدریج جبران کند. مجلس فعلی، شوراهای بعدی و ریاست‌جمهوری بعدی هم همین رسالت را دارد و احتمالا مجلس بعدی هم همین رسالت را خواهد داشت. بنابراین استراتژی ما ساختن کشور با اتحاد، انسجام و پرهیز و از تندروی و جلوگیری از تاخت‌وتاز تندروها در عرصه کشور است.

‌دولت و مجلس، در دست ما به عنوان «اصلاح‌طلبان» نیست؛ بلکه این دو قوه به دست یک‌سری نیروی عاقل و دلسوز افتاده که لزوما اصلاح‌طلب نیستند تا بخواهیم بگوییم دست ما افتاده و ما باید برنامه دهیم. خود آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، برنامه‌هایی دارند که دنبال می‌کنند و در مجلس هم جمع ائتلافی برنامه‌هایی دارند که پیگیری می‌کنند.

‌این اعتماد و توجهی که مردم به جریان اصلاحات، اعتدال و عقل‌گرا دارند، شاید آخرین فرصت‌ها باشد. اگر نگذارند این جریان کار خود را کند، ممکن است مردم به اجماعی برسند که کلا توان حل مشکلات وجود ندارد؛ یعنی زیان اصلی را کشور می‌کند، نه‌فقط جریان اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی. ما وظیفه خود می‌دانیم از واقعیت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و قانون اساسی دفاع کنیم و پای آن هم ایستاده‌ایم. آن کسانی که سعی می‌کنند در مقابل جریان اصلاحات و برنامه‌های اصلاحی سنگ‌اندازی کنند، باید به این واقعیت توجه کنند که نتیجه کار آنها بیشتر از آنکه به اصلاحات ضربه بزند، به کشور و خود آنها ضربه می‌زند. اینکه آیا همه متوجه این قصه شوند یا نه، نمی‌دانم! اما شاهد شکل‌گرفتن یک جریان عقلانی دلسوز هم هستیم. شما ببینید اگر چهار سال پیش صداهای تندرو غالب بود، امروز در درون اکثریت جریان اصولگرایی زاویه ایجاد می‌شود و این جریان‌های تند و افراطی به گوشه رانده می‌شوند و از دامنه نفوذ و اثرگذاری آنها کاسته می‌شود. امروز صدای ضدافراط‌گرایی درون اصولگرایان کم‌طنین‌تر از درون اصلاحات نیست.

‌به نظرم نمی‌آید هویت اصلاح‌طلبی در عرصه عمومی خدشه‌دار شده باشد یا حتی تقلیل یافته باشد. جریان اصلاح‌طلبی جریانی پویا و زنده است و نسبت به شرایط، مواضع اصولی خود را دارد و به‌دنبال راهکارهای جدید هم است. آنچه به عنوان ماهیت و هویت اصلاح‌طلبی مطرح است، سر جای خودش هست و روزبه‌روز به غنای آن افزوده می‌شود، زیرا اصلاح‌طلبی یک جریان زاینده و پوینده است و درون خود نوآوری و چهره‌های جدید هم دارد که می‌تواند بر غنای اصلاح‌طلبی بیفزاید. مهم‌ترین دلیل سخن من این است که حرف اول و آخر در جامعه ما را جریان اصلاح‌طلبی می‌زند. یعنی اگر این جریان، پویایی و جوشش را درون خود نداشت، محال بود در عرض چند سال پس از آن هجمه‌های ویرانگر با کمترین امکانات بتواند بزرگ‌ترین حوادث را در تاریخ سیاسی سال اخیر در کشور رقم بزند.
‌فایده‌ای که حوادث سال‌های اخیر ممنوعیت احزاب و گروه‌ها داشت این بود که اصلاح‌طلبی خیلی درون جامعه گسترده شد و با این ارتباط گسترده که میان جریان‌های اصلی اصلاحات با مردم ایجاد شد بسیاری از این تاکتیک‌ها از درون خود جامعه جوشید و منعکس شد که تفکر اصلاحات آنها را پیرایش و تنقیح و به عنوان یک راهکار عمومی به جامعه عرضه کرد. بنابراین رابطه‌ای متقابل میان مردم و جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد که شاید در هیچ دوره تاریخی‌ای وجود نداشته است.

‌دعوای اصلی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی «دموکراسی» است. ما معتقدیم دموکراسی جزء ذات انقلاب اسلامی است، باید به آن اهمیت داد و لوازم آن را پذیرفت. درحالی‌که برخی دوستان اصولگرا از کلمه دموکراسی و مردم‌سالاری استفاده می‌کنند اما وقتی باید به لوازم آن ملتزم باشند چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. در مسائل اجتماعی، دخالت در حریم خصوصی، آزادی‌های اجتماعی، مسائل فرهنگی، هنری و... این اختلافات را می‌بینیم که هرروز شاهد گرفتاری‌هایی در این زمینه هستیم.

‌عده‌ای بودند که فکر می‌کردند با روش‌های گذشته  می‌توانند به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده برسند و قصه را آن‌گونه که خودشان می‌خواهند تمام کنند. این اتفاق نیفتاد؛ الان وقت گفت‌وگوست و جریان اصلاح‌طلبی همیشه پیامش این بوده است. شما الان صحبت‌های بزرگان اصلاحات را ببینید همه‌جا می‌گویند باید بنشینیم و گفت‌وگو کنیم تا این گرفتاری‌ها را حل کنیم. اما قصه دوطرفه است؛ طرف مقابل هم باید پاسخ مثبت بدهد.

‌واقعا باید از شخص آقای روحانی تقدیر کرد؛ ایشان شجاعانه روی موضعشان ایستاده‌‌اند، برای اجرای برنامه‌ها خصوصا برنامه‌های سیاسی تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند. اما دو مسئله وجود دارد؛ یکی اینکه قدرت دولت محدود است و دست آن در تحقق مطالبات ملی خیلی باز نیست. نکته دوم اینکه در شرایط مجلس قبلی، دولت نتوانست همکارانی را در سطح ملی و منطقه‌ای انتخاب کند که به برنامه‌های آقای روحانی اعتقاد داشته باشند و حتی اگر معتقد باشند قدرت اجرای آنها را داشته باشند، الان شرایط تغییر کرده است و دولت می‌تواند انسان‌های عاقل و توانمند را برای مدیریت‌های پایینی و میانی انتخاب کند که بتوانند مجری سیاست‌های دولت باشند.

‌دولت پنج‌سال دیگر برای تحقق وعده‌ها وقت دارد. فشار‌ها بر آقای روحانی به خاطر انتخابات سال بعد زیاد خواهد شد و نمی‌گذارند شیرینی موفقیت‌ها در این انتخابات و برجام و سیاست‌های خارجی را بچشند. آقای روحانی اگر می‌خواهد (تحقق وعده‌ها را شروع کند) از تابستان یا حتی همین حالا باید شروع کند که به مردم نشان دهد اگر آنها با اراده‌شان یک مانع بزرگ را از سر راه دولت برداشتند او هم می‌خواهد (و باید) در این مدت یک‌ساله پاسخ مناسبی به آنها بدهد.

‌بخشی از مخالفت‌ها با دولت «دادزدن ناشی از شکست» است. دقیقا مانند آدمی که در تاریکی راه می‌رود، وحشت سراپای وجودش را گرفته و فکر می‌کند با دادزدن می‌تواند ترس را از خود دور کند. بنابراین به این کارها نباید خیلی اعتنا کرد. در طرف مقابل نسبت به مسائل مختلف سیاست خارجی، برجام، سیاست داخلی و... نگرانی‌هایی وجود دارد که به نظرم باید با تعامل سازنده و مثبت این حساسیت‌ها را کم کرد و خیلی دنبال این نباشیم که حساسیت‌ها را علنی و اجتماعی کنیم که مردم ناامید و نگران شوند.
‌فرض کنید مجلس قانون احزاب را درست کند، قانون رسانه‌ها را درست کند، آزادی‌ها را تعریف کند، نمی‌تواند! چون ما جاهای دیگری هم داریم. اصلا معلوم نیست در این مسائل که حساسیت‌های زیادی وجود دارد، مجلس آینده خیلی توفیقی به دست آورد. چون ما برخی ادوار مجالس قبل را دیدیم که با آن همه توان و خوش‌فکری و برنامه‌داربودن، چطور شد... اما من رسالت دیگری در سیاست داخلی برای این مجلس قائل هستم. این مجلس می‌تواند «مجلس گفت‌وگوی ملی» شود؛ یک مجلس مفاهمه شود. همان‌طور که شما گفتید هیچ‌کس اکثریت مطلق ندارد. جناح‌های مختلف هستند و آدم‌های عاقلی هستند. اینها می‌توانند نقصی که امروز در عرصه سیاست داخلی ما وجود دارد، جبران کنند تا ارتباطی که وجود ندارد و گفت‌وگویی که شکل نگرفت، درون مجلس شکل بگیرد. این رسالت خیلی مهمی است که در مجلس آینده باید به آن توجه کرد.

‌چالش‌های دولت، دو جنبه دارد. یک جنبه این است که نگذارند دولت در عرصه اقتصادی هیچ تحولی ایجاد کند که ابعاد گوناگونی دارد. این ابعاد مختلف ممکن است در عرصه داخلی به فرض کارشکنی باشد یا در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه منابع اقتصادی با مشکل روبه‌رو شود. حتی ممکن است توسعه روابط خارجی ما تحت‌تأثیر قرار گیرد؛ اما آنچه بیشتر در داخل می‌تواند رخ دهد، من فکر می‌کنم یک «پروپاگاندای سیاه» خواهد بود؛ شایعه‌پردازی، دروغ‌زنی، سوءاستفاده از تریبون‌ها و رسانه‌ها برای اینکه دولت را از چشم مردم بیندازند، بدون اینکه هیچ واقعیتی در پشت آن پروپاگاندای سیاه باشد. فکر می‌کنم باید چشم‌ها و گوش‌های خودمان را آماده کنیم که هر روز یک جریان‌سازی شود؛ هر روز یک سیاه‌نمایی در عرصه کشور شود که نشان دهند دولت در همه عرصه‌ها ناموفق بوده است. ولی به نظرم خیلی کارایی نخواهد داشت.

‌من در رسانه‌ها می‌خوانم که می‌گویند «احمدی‌نژادیسم»! من اصلا نمی‌فهمم یعنی چه؟ عده‌ای بودند که آمدند مسئولیت اجرائی کشور را در دست گرفتند و به اعتقاد ما مملکت را خراب کردند؛ آخر این چه مکتبی است؟ مکتب تخریب! چون دیده‌ام که دوستان خودمان این اصطلاح را به کار می‌برند؛ خواستم یادآور شوم که چنین کلمه‌ای معنا ندارد. یعنی اگر بخواهیم بگوییم چون عوام‌فریبی است، کشور خراب شده و بر باد رفته، اینکه مکتب نیست. هرکسی می‌تواند این کار را بکند! پس با این کلمه خیلی موافق نیستم. بنابراین آقای احمدی‌نژاد فردی است با روش خاص خودش و نظر ما در مورد ایشان روشن است.

‌آقای احمدی‌نژاد جایگاه و پایگاه چندانی ندارد. ممکن است عده‌ای طرفدار ایشان باشند، به او رأی دهند و برایش تبلیغ کنند اما فریب این فضاسازی کاذب را نباید بخوریم. حالا هم اگر فکر کنیم چون ایشان گفته اصولگرایان بدون من صفر هستند و نتیجه انتخابات مجلس دهم هم این را نشان داد، پس ایشان آدمی است که اگر بیاید شق‌القمر می‌کند، حرف صحیحی نیست؛ نه! آقای احمدی‌نژاد تجربه هشت‌ساله‌ای در این کشور دارند که جز خود ایشان و اطرافیانش کسی از آن رضایت ندارد؛ نه مردم، نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان، نه بزرگان حوزه رضایت دارند و نه دنیا؛ هیچ‌کس رضایت ندارد! بنابراین اصلا مفهوم ندارد که ما نگران باشیم آقای احمدی‌نژاد بیاید و اتفاقی بیفتد؛ هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

‌برخوردی که با آمدن آقای احمدی‌نژاد شد، بسیار نادرست است؛ یک عده‌ای آمدند گفتند شورای نگهبان ایشان را رد صلاحیت کند. چرا رد صلاحیت کند؟ ما اصلا تا حالا همه دعوایمان سر این بوده که چرا رد صلاحیت می‌کنید. طبق قانون شما یک‌سری مراجع قانونی برای رد صلاحیت دارید. مثلا وزارت اطلاعات باید مستندا بگوید فلان فرد عضو فلان گروهک ضد انقلاب است، قوه قضائیه بگوید ایشان این محکومیت‌ها را دارد. اگر اینها را دارد رد صلاحیتش کنید، اما اگر ندارد چرا شورای نگهبان باید او را رد صلاحیت کند؟ اینجا را باید به مردم واگذار کرد. اگر غیر از این باشد، ما همه رشته‌های گذشته‌مان را پنبه کرده‌ایم. آقای احمدی‌نژاد یا هر فرد دیگر اگر مجرم است، باید در قوه قضائیه محاکمه شود و آنجا باید نظر بدهد. اگر آقای احمدی‌نژاد سوء‌مدیریت داشته، بگذاریم مردم قضاوت کنند. بنابراین ما باید از آمدن آقای احمدی‌نژاد استقبال کنیم. نباید صورت مسئله را پاک کنیم تا همیشه این استخوان لای زخم بماند و تا ابدالدهر ادعاها را بشنویم. ما در کشورمان این مشکل را داریم که نمی‌گذاریم عیار آدم‌ها با رأی مردم سنجیده شود. یک بار دیگر اجازه دهیم آقای احمدی‌نژاد بیاید در انتخابات شرکت کند تا تکلیف همه و خود ایشان روشن شود.

‌البته همه ما باید بگوییم دستاوردهای او چه بوده و خودش هم از خودش دفاع کند. ایراد ما به طرف مقابل این است که شما یک‌طرفه به جریان اصلاحات حمله می‌کنید اما اجازه دفاع نمی‌دهید. ما باید فرهنگی را جا بیندازیم که وقتی کسی مسئول بوده، مورد تندترین انتقادات قرار گیرد اما امکان جواب‌دادن داشته باشد و من فکر می‌کنم ما از این مسئله در این یک سال استقبال کنیم و ایرادات دولت آقای احمدی‌نژاد را بگوییم و او هم بیاید از خودش دفاع کند. اما اگر ما بخواهیم همه کارها را با فشار و هجوم و کارهای غیرقانونی پیش ببریم، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و وضعمان همیشه این‌گونه خواهد ماند.

‌به نظر من آقای احمدی‌نژاد حق دارد بیاید. شورای نگهبان اگر مستندات قانونی قوی دارد، او را رد یا تأیید کند و آخر هم مردم حرف خود را بزنند. اگر آقای احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت کند برای همیشه تکلیف یک ادعای موهوم و خیالی مشخص خواهد شد و برای ما درسی خواهد بود که چگونه چالش‌هایی را که داریم بدون تنش‌های سیاسی و با روندهای دموکراتیک حل کنیم.

‌من فکر می‌کنم اصولگرایان آقای احمدی‌نژاد را هم ندارند، چون آقای احمدی‌نژاد یک ذره آنها را قبول ندارد و آنها را زیر پا له می‌کند. بنابراین یک رابطه دوطرفه بین آنها نیست. آقای احمدی‌نژاد معتقد است حیات و ممات اصولگرایان دست اوست؛ به نظر وی یا اطرافیانش آنها اصلا کسی نیستند که بخواهند بگویند او را قبول داریم یا نداریم، چون آقای احمدی‌نژاد از آنها احساس بی نیازی می‌کند، بنابراین اگر اصولگرایان بخواهند از ایشان حمایت کنند میخی بر تابوت خودشان زده‌اند. آنها اگر بخواهند عاقلانه عمل کنند که فکر می‌کنم اصولگرایان معتدل این کار را می‌کنند در انتخابات آینده از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. اصلا چه کسی گفته اصولگرایان کاندیدا ندارند؟ چرا کاندیدای اصولگرایان در انتخابات آینده نتواند آقای روحانی باشد؟ آنها می‌آیند و نشان می‌دهند که خواهان حاکمیت عقلانیت در کشور هستند.

‌اصولگرایان در درون خودشان آن پویایی و جوشش را از دست داده‌‌اند و این مشکل اصلی خودشان است. بنابراین اگر در پنج سال آینده که آقای روحانی رئیس‌جمهور خواهد بود، بتوانند شخصیت مستقلی از خود نشان دهند نه اینکه هر وقت سوت زدند به صف شوند! و نظرات خود را به خوبی تبیین کنند و روی آن بایستند و دوم اینکه درون خودشان جنب‌وجوش و امکان خودنمایی جوان‌ها و افراد دیگر و چهره‌های نو فراهم شود، در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی شاید بتوانیم رقابت خوبی با اصولگرایان معتدل داشته باشیم.
‌در انتخابات ٩٦ تندورها یک یا چند کاندیدا و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به یک کاندیدا؛ یعنی آقای روحانی خواهند رسید.

ناشناس
Sweden
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
حالا اگر احمدی نژاد رای آورد کتبا تعهد می دهید که به خیابانها نریزید و آشوب نکنید؟
مبالو
United Arab Emirates
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
فقط اينو بگم: وقتی تو فرارو که ديدگاهاش و مخاطبانش مشخصه، اين همه کامنت به نفع دکتر احمدينژاد هست، شما فکرشو بکن تو بطن جامعه چه خبره.
احمدينژاد خيلی راحت انتخابات رو خواهد برد. بدون دغدغه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
هر کس بیاید برای مردم گرفتار فرقی نخواهد کرد فقیر روز به روز فقیر می شود بیکاری فقر فساد بیداد میکند آن چه کرد این چه میکند فقط مردم در حال غرق شدن هستن
هیچ کسی نمیاد گره از مشکلات مردم باز کند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
آفرین
بهترررررین کامنت
خصوصا خط آخر . لپ کلام همینه
سیدعباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
سلام برسید رضا خاتمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
برگ برنده احمدی نژاد مناظره های انتخاباتیه بشین تماشا کن
انتشار یافته: ۷۵
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
آفرین مثل همیشه با درایت و صادق .اگر 10 درصد شعور و صداقت شما در فضای سیاسی کشور حاکم بود امروز گرفتار این همه مشکلات و فساد نبودیم.
استاد دانشگاه تهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
شعور و صداقت را خوب آمدی. این دقیقا چیزهایی است که فتنه گران فاقد آن هستند. خروج از حاکمیت در کدام یک از سنجه های شعور و صداقت قابل گنجاندن است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
8سال حضور احمدی نژاد نتیجه افراطی گری ها و بی لیاقتی افرادی مثل محمدرضاخاتمی بود.اجازه بدهند دکتر محمود بیاید روحانی سهل هست ظریف هم رای نمی آورد.حواستان نیست احمدی نژاد به تمام معنا سیاستمدار و ماکیاولیست هست.البته ایشان نمی آید مگر اینکه بداند شورای نگهبان تاییدش بکند
ایران آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
"‌آقای احمدی‌نژاد جایگاه و پایگاه چندانی ندارد. ممکن است عده‌ای طرفدار ایشان باشند"
حداقل 20 میلیون رای داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
از خدمات ارزنده احمدی نژاد به سادگی نمی توان گذشت، تورم 100%، غیب کردن 200 میلیارد دلار و ...
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
کاملا موافقم
عباس
United Arab Emirates
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
بااین همه فشاروناهماهنگی هاوسخن پراکنی علیه اقای روحانی ووزرایش ای کاش درسال92 به اصطلاح اقای جلیلی کاندیدمی شدوباانتخابش فاتحه مملکت راتاحالاخوانده بودودیگراینقدراصولگرایان چوب لای زخم نمی گذاشتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
یک موضع منطقی و دور از حب و بغض های سیاسی و احساسات منفی. به این دلیل است که درخت اصلاحات روز به روز پر شاخ و برگ و با طراوت می شود. زنده باد مخالف من از نظر اصلاحات صرفاً فقط یک شعار نیست. موضع اصلاحات ایجاد زمینه یک رقابت سالم بین افراد است تا هر آنچه را که مردم انتخاب کردند امور را در دست گیرد. نه اینکه بنام رقابت بدون حضور تیم مقابل دروازه آنها را به توپ ببندیم و آخر کار بگوییم ما برنده شدیم!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
آخه چرا اینقدر ساده ایممممممممم ما ؟؟؟
ای داد بیداد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
پیروز قطعی انتخابات 96 دکتر محمود احمدی نژاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
متاسفانه همین طور خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
با این کارهایی که روحانی کرد من هم شکی ندارم احمدی نژاد دوباره رئیس جمهور میشه البته احمدی نژاد اول از همه باید تمرکز کنه روی افشا گری شوک ارزی که باعث و بانی انهمه گرانی و بدبختی شد و نقش ادم هایی که الان در دولت اقای روحانی هم حضور دارند را برملا کند و گرنه شانس زیادی نخواهد داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
الکی خودتونو خوش نکنید. قطعا شورای نگهبان احمدی نژاد را رد صلاحیت خواهد کرد. با این حساب شانس قالیباف بیشتر میشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
البته فکر نمی کنم همه مردم فراموشکار باشند و تورم 100% را از یاد برده باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
فرارو شیطنت نکن- نگو که ما نفهمیدیم - میدونی دارم چی میگم (-:
صالح میرزایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
مگه دعوا داریم باهاش؟ مسیله اینه که اصلا چرا باید به خودش اجازه بده که بیاد؟ چرا نباید نسبت به خیانتهاش پاسخگو باشه؟ و هزاران باید و نباید دیگه
نسیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
استراتژی اصلاح‌طلبان «نجات کشور» بود؛ بدون اینکه دنبال سود شخصی یا جناحی باشند.
چقدر پرو است این خاتمی. شما داشتید با خروج از حاکمیت مملکت را به باد فنا می دادید اما الان چه ادعای مضحکی می کنید. فکر کردید مردم شما و خیانت هایتان را فراموش کرده اند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
آقا نسیمی اگر از سال 76 تا 84 ایران بودی، فضای آرام کسب و کار و آرامش اقتصادی حکمفرما بود و البته غنی سازی نطنز و آب و سنگین اراک بدون هیاهو ساخته شد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
یادتان نرود آن انتخاباتی که احمدی نژاد رئیس جمهور شد برادر شما وشما برگزار کردید
حالا هم این گو و این میدان
یک سال دیگر صبر کنید بهار می آید اگر توانستید از آمدن بهار جلوگیری کنید از آمدن دولت بهار هم می توانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
نام بهار را با دولت پاک سابق کثیف نکن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
يعني ترسيديد ناجورا شما كه ميگيد محبوبيت نداره راي نمياره از چي ميترسيد پس؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
از چی ترسیده، اتفاقا میگه باید رد صلاحیت نشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
نفسش از جای گرم بلند میشه، برای اصلاح طلبان دولتی فرقی زیادی نمی کنه احمدی نژاد بیاد یا نه. اما برای مردم عادی فرق میکنه چون مفلوکت تر میشند،
صبا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
درود بر دکتر رضا خاتمی.عالی بود.
محمد
United States of America
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
جمع کن تو رو بخدا خاتمی خیانت هایی که در دولت جنابعالی شد رو ملت فراموش نخواهدکرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
ایکاش خیانت های دولت احمدی نژاد هم فقط به اندازه خیانت دولت خاتمی بود!
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
جناب خاتمی درقلب وذهن مردم ایران زمین حک شده ای.
ازخداوندمتعال میخواهم گوش شنوایی برای فرمایشات جنابعالی وجودداشته باشد.
اصلاح طلب واصول گرابایدتوجه داشته باشندفقط وفقط منافع ملی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
از طرف مردم سخنسرايي نفرماييد
عادلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
خاتمی یادش رفته در برابر رای مردم به احمدی نژاد ایستادند و کشور را به آشوب کشیدند آنوقت ادای آدمای طرفدار دمکراسی را در می آورد ! در لابه لای سخنان او ترس ودلهره از آمدن احمدی نژاد موج می زند آنجا که تلاش می کند با بدترین ادبیات اصولگرایان را مقابل احمدی نژاد قرار دهد البته کور خوانده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
یادت رفته که مموتی با سخنرانیهای جنجالیش مملکت را به آشوب کشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
چقدر خوب. بعد از سالها اعتقادم به مكتب اصلاح طلبي بيشتر شد. خاتمي آنچه را براي خود مي پسندد براي ديگران نيز مي پسندد و ميزان راي راي مردم و جمله معروف رهبر كبير انقلاب مي داند.
عيار هر كس بايد به دست مردم مشخص شود.
مسعود
United Arab Emirates
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
با اندکی تیزبینی روشن میشه که آقای خاتمی چقدر زیرکانه و غیرصادقانه یک عملیات روانی دقیق و شیطنت آمیز رو در سخنرانیش طراحی و اجرا کرده !
مگر اینکه خواننده یا مغرض باشه یا اصلاح طلب متعصب خودشو به خواب زده باشه که نفهمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
حرف حق تلخ است. شما عادت کرده اید به تیم ضعیفتر ازخود در حالی چند یار از شما کمتر دارد گل بزنید و به این نوع برنده شدن هم افتخار کنید!!!
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
اومدن احمدی نژاد بهترین خدمت به رای اوردن روحانیه. همون جور که با پروژه ترس از اطرافیان احمدی نژاد (که خوب با عملکرد چندین ساله اصول گرایان یه جورایی به حق هم بود) انتخابات مجلس رو بدون دادن هیچ برنامه مشخصی بردند انتخابات ریاست جمهوری رو هم با رای خیلی بالاتر میبرند اگر احمدی نژاد بیاد.
ناشناس
United States of America
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
اومدن احمدی نژاد بهترین خدمت به رای اوردن روحانیه. همون جور که با پروژه ترس از اطرافیان احمدی نژاد (که خوب با عملکرد چندین ساله اصول گرایان یه جورایی به حق هم بود) انتخابات مجلس رو بدون دادن هیچ برنامه مشخصی بردند انتخابات ریاست جمهوری رو هم با رای خیلی بالاتر میبرند اگر احمدی نژاد بیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
کدوم مجلس رو بردند
مهدی مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
میاد و رای میاره و اقتصاد به خاک سیاه تر میشونه و چند درصد ادبی که تو جامعه مونده به باد میده!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
اون حمایتی که غائله 88 رو رقم زد الان از محمود احمدی نژاد وجود نداره. از طرف دیگر این فرد رایش از روحانی کمتره و هیچگاه مردم به چنین گرایش و تفکری رای نداده و نخواهند داد. بنابراین خوب است اجازه بدهند بیاید و معنی شکست را با تمام وجود تجربه کند و دیگر برود.
فریدون مودب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
صادق زیباکلام:
این یک واقعیتی است که بالاخره ما در ایران زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران فرار کنیم. این یک واقعیت تلخی است که اگر فردا آقای احمدی‌نژاد نامزد شود، بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون رای می‌آورد. ایشان از آقای روحانی بیشتر رای خواهد آورد. شاید آقای روحانی به نحوی این موضوعات را احساس می‌کند و نمی‌خواهد بدنه اجتماعی را از دست بدهد.
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
آقای مودب آرای احمدی نژاد بسیار کمتر از اینحرفاست.

با یه حساب ساده عرض میکنم.
بیشترین آراء پس از روحانی متعلق به قالیباف بود که بیشترین مشکل را احمدی نژاد با او و او با ایشان داشت,پس حامیانش مثل من رای به احمدی نژاد نخواهیم داد.

حامیان رضایی هم که رای به احمدی نژاد نخواهند داد.

در نتیجه بیشترین آراء احمدی نژاد به 7 میلیون هم نخواهد رسید
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
از کجا آوردید 5سال را
بجای مردم ایشان را انتخاب کردید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
از طرز تفکر و انتخاب مردم در 7 اسفند 94.
بهار دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
به کوری چشم فتنه گران و بدخواهان داخلی و خارجی"پیروزی قاطع حضرت دکتر محمود احمدی نژاد در انتخابات سال96
پیش آ پیش بر ملت شهیدپرور ایران اسلامی مبارک باد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
حضرت؟!
نکنه معصوم شده تازگیها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عباس تخت عراقچی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
زیاد خودتونو با این نوشته ها و مصاحبه ها و مقالات و تیترها خسته نکنید
فقط کافیه تصاویر استقبال از احمدی نژاد در شهر آمل رو با تصاویر استقبال از روحانی در استان مازندران مقایسه کنید همه چیز دستگیرتون میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
بنده خودم از آمل هستم.
اولا" کل جمعیت 3 هزار نفر هم نمیشدن , ضمنا" از کل استان مازندران و حتی تهران آدم آورده بودن که به جرات میتونم بگم 1000 نفر هم آملی نبودن..
ضمنا" ایشون بدون طرفدار که نیست , طرفدارهای ایشون به اندازه ای نیست که بتونه انتخابات را به نفعش رقم بزنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
بله درست فرمودند دولت 5 سالوقت دارد
ا سال تا انتخابات 96
و 4سال هم برنامه ریزی برای انتخابات 1400 و شکست احمدی نژاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
نلرزید ملت شما ها را که فقط بلدی حرف بزنید و شعار دهید بهتر می شناسند آقای خاتمی هنوز خوابی به والله احمدی نژاد بالای 30 میلیون رای داره
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
اينو يادداشت كن و پيش خودت بمونه تو قسم جلاله خوردي كه سي ميليون راي مياره ولي اگر تاييد شد و راي نياورد من فقط يه چيزي ازت ميخوام فقط كفاره اين قسم ت رو بده خوب يادت نره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
مگه 8سال در این مملکت آقای خاتمی تو دوستاهایت چه خدمتی به کشور کردید
درود بر شرف احمدی نژاد پاک که در تمام حوزه ها باعث شد کشور پیشرفت چشم گیری کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
کمی از پیشرفتها را نام ببر: واردات گندم، دسته بیل، تورم 100%، تحریم بانکی، یک سوم شدن ارزش پول و ...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
قبلا هم گفنم الان هم میگم از آمدن احمدی نژاد بسیار استقبال می کنیم، ما با ایشان یه خورده حسابی داریم که باید تسویه کنیم.

نکته مهم اینجاست که اگر ایشان سال96 بیاید و تایید هم بشود مردم چون زمان زیادی نگذشته خیلی زود خرابکاری های ایشون مثل فساد نزدیکان و افزایش قیمت دلار ،خودرو، تحریم ها و غیره را به یاد می آورند و دیگر حاضر نیستند به آن دوران برگردند ولی اگر مثلا صبر کند برای4 بعد ممکن است مردم کامل فراموش کنند و راحت تر رای می آورد، لذا من علاقه دارم ایشان سال آینده بیایند اگر از طرف شورای نگهبان رد شد که شد والا مردم خودشان کار را تمام خواهند کرد. مردم دیگر فریب یارانه را نمی خورند، میدانند که برفرض هم اگر داده شود به قیمت افزایش قیمت تمام کالاها خواهد بود،دولت همه چیز را گران خواهد کرد و بعد از مدتی به بهانه های مختلف مردم را حذف میکند یا سهمیه بنزین را کم یا حذف خواهد کرد، من در یک شهر کوچک هستم بین مردم هستم و میبینم که مردم دارن چی میگن ایشان نهایت 13میلیون رای دارد اما با آمدن آرای خاموش ان شا الله روحانی را با 24،25 میلیون دوباره رئیس جمهور میکنیم و پرونده معجزه هزاره سوم را برای همیشه خاک خواهیم کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
زحمات احمدی نژاد و جوانان علاقمند وطن بود که 5+1 را به میز مذاکره کشاند و شماها مفتی از دست داده و حیف و میل کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
واقعا راست میگه بعد 8 سال برگشتیم به 50 سال پیش که هیچ جوری جمع نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
واقعا فیلم یوسف پیامبر را نگاه کردنی آدم یاد احمدی نژاد عزیز می افتد
از روستای سار کاشان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
قیاس مع الفارقی است . یوسف حکیم ، کاردان ،عاقل ،پیامبر الهی بود اما احمدی نژاد کارهایش براساس حکمت و تدبیر نبود و کشور توانایی مانند ایران را به زحمت و دردسر بزرگ دچار کرد. او نه تنها نفت را سر سفره ها نیاورد بلکه رنج و بی ارزشی پول ملی را (فقر) را فراگیر کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
مگر احمدی نژاد محصول خاتمی نبود. برادرش این وسط چرت می گه
سهیل
Finland
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
خیلی دوست دارم این حرکت حاکمیت رو. داغ کردن تنور انتخابات با کمترین هزینه.
داغ کردن تنور انتخابات به نفع کشور و مردم خواهد بود. همین ترس از آمدن بی خرد ها خودش باعث میشه خردمندان پا به عرصه بزارن.
احمد ع ع ع
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
ما منتظرش هستیم که بیاد و کشور را نجات دهد. او می اید انشاالاه. اگه شماها بزارید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
کمی از پیشرفتهاش هم نام ببر: واردات گندم و دسته بیل، تورم 100%، تحریم بانکی، یک سوم شدن ارزش پول، غیب شده 200 میلیارد دلار پول نفت و ... که با امثال اینها واقعا کشور نجات پیدا میکند.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
باسلام مردم ازدست هاشمی پناه اوردن به خاتمی ازدست خاتمی پناه اوردن به احمدی نژاد ازدست احمدی نژادپناه اوردن به روحانی دیگه خدا به ایرانیها رحم کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
به حق هرچه مرده احمدی برمی گرده
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
با سلام
همانطور که شاهد هستیم پس روی کار آمدن دولت وام دار روحانی؛ جناح اصلاح طلب سعی وافری در تحریک اصولگرایان بخصوص شخص احمدی نژاد برای ایجاد دو قطبی در کشور دارند، که معلوم نیست از ترس است؟ یا مهندسی برای انتخابات ریاست جمهوری. ولی مطمئن باشید اگر دولت روحانی دستاورد ملموسی داشت که قابل ارائه به ملت باشد، جناح اصلاح طلب اینقدر برای فضا سازی جدید له له نمی زد که به هر ترفندی شده پای احمدی نژاد را به گود باز کندبه شما اطمینان می دهم با توجه به عملکرد افتضاح دولت فعلی بخصوص اهانتهای مکرری که در این مدت نثار ملت کرده اند، ملت فهیم ایران در دور آینده نه تنها به روحانی و احمدی نژاد رای نخواهند داد بلکه بدنبال جریان سومی خواهند رفت که شعارهایش دروغین نباشد و مرد میدان عمل باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
احمدی.نزاد.به.تاریخ.پیوشت.روحش.شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
اگر کشور ایران می خواهد در قرن حاضر حرکت کند مردمش جزء این راهی که دکتر اعلام کردند نمی توانند انتخاب کنند
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
جهان بی مدیرشده بگذارید بیاید.دلواپسم
بیست و سی
Finland
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
ان شاالله احمدی دلاور سال ۹۶خواهد خوامد و خواب راحت را از چشمان غرب زدگان و اشوبگران و سازشگران خواهد ربود.با تکیه بر مهندسان و توانمندان داخلی در سال ۹۶ دستگاه تولید اسکناس و دلار را به صورت کاملا بومی سازی شده به ملسه ظهور خواهیم گذاشت .دکترین دکتر در سال ۹۶ برمبنای تولید و چاپ اسکناس فراوان (یارانه ۲۵۰ تومنی )و چاپ دلار امریکا با قطع وابستگی به پول استکبار خواهد چرخید..قطعا پیروزی نهایی از ان مردان بی ادعا و ساده زیست میباشد.وعده ما بهار ۹۶در سراسره این گیتی پهناور.والسلام
بیست و سی
Finland
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
ان شاالله احمدی دلاور سال ۹۶خواهد خوامد و خواب راحت را از چشمان غرب زدگان و اشوبگران و سازشگران خواهد ربود.با تکیه بر مهندسان و توانمندان داخلی در سال ۹۶ دستگاه تولید اسکناس و دلار را به صورت کاملا بومی سازی شده به ملسه ظهور خواهیم گذاشت .دکترین دکتر در سال ۹۶ برمبنای تولید و چاپ اسکناس فراوان (یارانه ۲۵۰ تومنی )و چاپ دلار امریکا با قطع وابستگی به پول استکبار خواهد چرخید..قطعا پیروزی نهایی از ان مردان بی ادعا و ساده زیست میباشد.وعده ما بهار ۹۶در سراسره این گیتی پهناور.والسلام
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
ايشان بيايد انتهاي کارش دلار 9000 توماني تحويل ميده و ميرود باز هاله بازي يمکنه
bato-adv
bato-adv
bato-adv