bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۲۶۴۰۷
آیت‌الله فاطمی‌نیا:

اسلام‌فهمی از نعمت‌های مهم خداست

آیت‌الله فاطمی‌نیا گفت: یکی از نعمت‌های بسیار مهم خداوند اسلام‌فهمی است. انسان باید بداند خداوند از او چه می‌خواهد. خداوند شاهد است من از جوانی می‌دیدم که بسیاری از مدعیان تدین دین‌فهم نیستند و نمی‌دانند چه کاری بکنند.

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
به گزارش ایکنا:

جلسه اخلاق آیت‌الله فاطمی‌نیا، ۲۴ مرداد در مسجد جامع ازگل برگزار شد. وی در شرح فرازی از دعای ۲۳ صحیفه سجادیه «وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي. وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ و الْعَامَّةِ وَ اللَّامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ سُلْطَانٍ عَنِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مُتْرَفٍ حَفِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ضَعِيفٍ وَ شَدِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَرِيفٍ وَ وَضِيعٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ قَرِيبٍ وَ بَعِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَنْ نَصَبَ لِرَسُولِكَ وَ لِأَهْلِ بَيْتِهِ حَرْباً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ: ستايش خود و سپاس خود و ياد و ثنای نيك خود را بر زبانم جاری ساز، و قلبم را گنجايش فهم هدف‌های دين خود عنايت كن. من و فرزندانم را از گزند شيطانِ رانده شده در پناه خود گير، و از آسيب هر گزنده‌ زهردارِ غير كُشنده و كُشنده، و هر بيم و بلا، و چشم بد، و گزند هر شيطان سركش و سلطان ستمگرِ كينه‌توز و خودكامه‌ي زود خشم، و گزند هر ناتوان و نيرومند، و هر فراپايه و فرومايه، و هر خُرد و بزرگ، و هر دور و نزديك، و گزند هر كس، از جنّيان و آدميان، كه با فرستاده‌ي تو و خاندانِ او به دشمنی برخاسته‌اند، و هر جنبده‌ای كه سرنوشتش به دست توست، در امان دار، كه تو بر راه راستی» پرداخت.

فاطمی‌نیا در آغاز سخنانش گفت: خدایا زبان مرا به حرف بیاور تا حمد و ذکر و ثنای زیبا برای تو داشته باشم، برای اینکه دین تو را بفهم سینه مرا باز کن. خواهران و برادران یکی از نعمت‌های بسیار مهم خداوند اسلام‌فهمی است. انسان باید بداند خداوند از او چه می‌خواهد. خداوند شاهد است من از جوانی می‌دیدم که بسیاری از مدعیان تدین دین‌فهم نیستند و نمی‌دانند چه کاری بکنند، خداوند راضی است. دین فهمی یعنی این که بدانیم وظیفه انسان چیست؟ ما باید توفیق اسلام‌خواهی از خداوند بخواهیم.

وی افزود: در گذشته نمی‌گذاشتند جوانان موی زیاد داشته باشند و مجبور می‌کردند که موی خود را به خاطر جلوگیری از تسلط شیطان بتراشند. این در حالی است که پیامبر می‌گوید موی زیبا هدیه خداست و آن را گرامی بدارید. اگر موی خوبی داریم باید شانه کنیم و قدرش را بدانیم. از همین بگیرد و بروید به مصادیق دیگر. طرف فکر می‌کند به اسلام عمل می‌کند، اما این طور نیست.

این استاد اخلاق با قرائت آیات «فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ* فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ: پس چون فرزندش را بزاد گفت پروردگارا من دختر زاده‏ ام و خدا به آنچه او زاييد داناتر بود و پسر چون دختر نيست و من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده‏ شده به تو پناه مى‏ دهم» (آل عمران، ۳۶-۳۷» مال می‌بینیم این جا اول چیزی که خواسته‌ می‌شود این است که خداوند شیطان را از مولود حفظ کند.

وی تصریح کرد: مراسم انتخاب اسم و جشن تولد در حد متعارف برگزار کنید. اما اول فکر کنید که بچه چگونه خود را حفظ کند. مادری فکر می‌کند دختر چهار ساله‌اش به رادیو معارف گوش دهد. آخر بچه چهار ساله می‌فهمد رادیو معارف چه می‌گوید؟ بزرگ‌ترهایش نمی‌فهمند. این‌طور بچه را دیندار کردن روش نادرستی است. می‌گویند امام سجاد(ع) در اینجا از قرآن استفاده کرده است. امام(ع) مباحث را ریز می‌کند و می‌گوید که ما محتاجیم و همه چیز را باید از خدا بخواهیم.

فاطمی‌نیا افزود:‌ ما شرور زیادی داریم که امام(ع) از خداوند می‌خواهد که ما را از آنها حفظ کند. در دعای فوق سامه و هامه، حشرات گزنده هستند و عامه مشکلات عمومی است و لامه از مضار اقدام است. سید علی خان مدنی می‌گوید لامه اینجا چشم بد است. برخی می‌گویند چشم زخم در نهج‌البلاغه نیست، اما مقبول نیست و ما در نهج‌البلاغه نسخه‌ ابی‌الحدید داریم که چشم زخم درست است. اما در برخی دیگر از نسخه‌ها چنین مسئله‌ای نیست. انسان نباید همه چیز را همه جا بگوید، مقاصدی را که در زندگی دارید. روایت داریم که کتمان حوائج باعث می‌شود زودتر به آن برسیم، چون اگر بگوییم ممکن است چشم زخم بخوریم. اعتقاد به چشم زخم درست است و من در آوردی نیست.

وی ادامه داد: در خصوص چشم زخم باید توجه داشت که دیگران را بد نام نکنیم. ممکن است کسی به خانه شما بیاید و اتفاقا آن روز کاسه‌ای چینی بشکند و شما بگویید این به خاطر چشم زخم او بوده است، این درست نیست. این ارتباط دادن مسائل به همدیگر کار ما نیست. شما نباید با اتفاقاتی که پیش می‌آید کسی را بد نام کنید و بگویید چشمش شور است. همچنین یک وقتی این کار به تواتر می‌رسد و بدچشمی یک فرد مشخص می‌شود و انسان می‌فهمد که کسی چشم‌شور است و در آن صورت رعایت می‌کند، اما باز نباید دل او را شکست، چون ضررش از چشم بد بیشتر است.

فاطمی‌نیا تصریح کرد: وقتی افرادی که چشم‌شان شور است به خانه شما آمدند کافی است صدقه‌ای کنار بگذارید، در این صورت هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد. همچنین وقتی صدقه می‌دهید به کسی نگویید و صدقه نهانی بدهید که آتش غضب رب را خاموش می‌کند.

وی در خصوص حفید که در این آیه آمده است، گفت: برخی انسان‌ها هستند که نعمت دارند و ناسپاسی می‌کنند و خدم و حشم دارند که او را بیشتر مغرور می‌کند. در ادامه این حدیث شریف، بی‌حرمت و ... به صورت‌های متفاوتی به انسان ضربه می‌زنند و فرد بی‌حرمت بدتر ضربه می‌زند. همچنین ضعیف و قوی، صغیر و کبیر آورده چون هر کدام نوعی ضرر می‌رسانند و هیچ وقت نباید کید ضعیف را دست کم گرفت، زیرا افعی‌ها از زخم عقرب می‌میرند و «دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد» و نباید دشمنی را نادیده گرفت. 
bato-adv
bato-adv
bato-adv